Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekisi mieli perua miehen matka ja lähteä reissuun yksi lasten kanssa

Vierailija
24.06.2019 |

Eli tilanne tämä, olin varannut ja maksanut meidän perheen yhteisen lomareissun, joka on nyt viikonloppuna. Oltiin sovittu miehen kanssa että hän siirtää minulle oman osuutensa matkasta ym kuluista viime perjantaina kun hänellä on palkka päivä.
Minä siis hoidan meillä vuokran ja laskujen maksut ym ja mies siirtää tietyn osan palkastaan aina minun tilille. Tähän asti on toiminut hyvin, mutta nyt kun kävin vilkaisemassa pankkitilin saldoa, yllätys oli aika suuri. Summa ei todellakaan täsmännyt sitä mitä olisi pitänyt.
Soitin miehelleni töihin ja kysyin, että onko hän muistanut siirtää tililleni rahaa. Vastasi, että kyllä hän perjantaina siirsi 150e! Siis tuo ei kata edes hänen vuokra osuuttaan. En saanut ensin sanaa suustani, kun en ollut varma laskeeko mieheni leikkiä, mutta ei, hän oli tosissaan. Ilmoitin, että jos torstai-iltaan mennessä ole sovittua summaa tilillä, lähden yksin lasten kanssa ja hän saa pakata kimpsunsa ja kampsunsa sillä aikaa ja etsiä toisen asunnon.
Kiehun raivosta, tätä reissua on odotettu erittäin paljon ja nyt tuo samperin ukko tekee näin. Hän oli kuulemma luullut siirtäneensä jo tämän summan ja laittanut tämän 150e extraa. Sitten kun kysyin voiko hän nyt siirtää niin sanoi että oli ostanut autoon sitä ja tätä ja sitten oli ostanut itselleen tuota ja tätä. Oli kuulemma ihmetellyt tilinsä saldoa, mutta ei ollut älynnyt että ei ole siirtänyt minulle rahaa. Minun siivellä hän ei reissuun lähde. Onneksi minulla on sentään sen verran matkakassaa, että voin lähteä yksin lasten kanssa. Mitä te tekisitte tässä tilanteessa, ottaisitteko miehen siipeilemään lomalle mukaan vai jättäisittekö rannalle ruikuttamaan?
Pahoittelut sekavasta tekstistä ja kirjoitusvirheistä. Olen niin raivona etten edes jaksa välittää kirjoitusvirheistä.

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika raskas loma sulla kyllä tulee yksin neljän lapsen kanssa. Ja lapset voi ihmetellä ja olla tavallista hankalampia kun isä ei ole mukana.

Itse en lasten takia jättäisi miestä pois matkalta. Tai jos jättäisin niin luultavasti peruisin koko matkan kaikilta saman tien koska loma neljän yksinhuoltajana olisi minullekin kaikkea muuta kuin rentouttava.

Itselläni myös rahan suhteen holtiton mies. Ei ole itselleni kynnyskysymys koska tienaan sen verran hyvin ettei miehen panosta oikeastaan tarvita, lähinnä periaatesyistä olen halunnut että mies laittaa jotain edes perheen hyväksi joka kuukausi. Meillä tarkoittaa että maksaa välillä ostokset tai bensat, minä hoidan isot kulut kuten asuntolainat, vakuutukset, kuukausittaiset peruslaskut.

Vierailija
62/104 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ilmeisesti ollut erehdys. Keskustelkaa rauhassa ja sopikaa, milloin mies maksaa oman osuutensa. Tunnut pirttihirmulta.

Ehkä onkin ollut erhedys, koska mies on täysin latvalaho.. Sen takia minä hoidankin kaikki raha-asiat, koska mies todennäköisesti unohtaisi hoitaa.

En pidä itse itseäni pirttihirmuna. Olen kyllä erittäin temperamenttinen eli kiihdyn nollasta sataan ja takaisin nollaan hetkessä.

Mutta kieltämättä ottaa aivoon tuo miehen "pikku erehdys", samperi vieköön kun pitää aikuista miestä holhota..

Ap

Ehkä on parempi, että eroatte. Jos mun vaimoni haukkuisi mua nettipalstalla, niin ottaisin eron samantien. Jos kunnioitus on tuota luokkaa molemmilla, niin kannattaa miettiä, onko valmis sitoutumaan.

Ehkä vähän myöhässä tuo neuvo nyt, kun lapsiakin on hankittu, mutta todellakin olisi kannattanut ap:n miettiä, että kenen kanssa alkaa suhteeseen ja kenen ei.

Ja toivottavasti sinulla ei ole itselläsikään lapsia vielä. Kasva aikuiseksi, ota vaimo, jota rakastat niin myötä ja vastamäessä, etkä ole ensimmäisen vastoinkäymisen kohdalla hylkäämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa kirjoitti:

Omasta mielestä se on aivan sama kumpi maksaa yhteisiä kuluja (esim. Ruoat, vuokra/laina, lasten harrastukset yms.) Yleensä se kummalla sattuu sillä hetkellä olemaan enemmän rahaa. Jos kaikki kulut täytyy exel taulukkoa tuijottaen jakaa puoliksi niin olisi varmaan parempi asua omissa asunnoissa.

Aamen.

Vierailija
64/104 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestä se on aivan sama kumpi maksaa yhteisiä kuluja (esim. Ruoat, vuokra/laina, lasten harrastukset yms.) Yleensä se kummalla sattuu sillä hetkellä olemaan enemmän rahaa. Jos kaikki kulut täytyy exel taulukkoa tuijottaen jakaa puoliksi niin olisi varmaan parempi asua omissa asunnoissa.

Tämä toimii todennäköisesti parhaiten sellaisissa suhteissa, joissa kumpikin käyttää rahaa samalla tavalla. Esim. meillä tuo ei millään toimisi. Mies tuhlaisi oman palkkansa omiin juttuihin ja mä joutuisin maksamaan pakolliset laskut ja kulut. Joten pakko jakaa tasan jotta mulla ei mene koko palkka laskuihin.

Entäpä jos haluaakin, että toinen saa käyttää rahaa vapaasti omiin tarpeisiin. Itse olen nyt vaimon kanssa lomalla. Ainoastaan kaikkia ruokia, mitä on kaupasta ostettu, ei ole maksettu mun tililtä, jos puhutaan yhteisistä menoista, kuten asuminen, ruoka, matkat jne... Ja meimmä suurinpiirtein saman suuriset nettotulot kummallakin. Itselläni ei vain ole tapana tehdä mitään suurempia hankintoja itselleni, koska kaikki mitä tarvitsen, löytyy jo.

Ja itseasiassa ostan vaimolle mielelläni myös lahjoja, joten kai hänelle ob kertynyt säästöönkin rahaa, vaikka oma tilini näyttää palkkapäivää edeltävänä iltana lähes 0e saldoa. Mutta en osaa elää toisin ja olemme kumpikin tilanteeseen erittäin tyytyväisiä.

Vierailija
65/104 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on noin holhottava raha-asioiden suhteen, on parempi tehdä niin että palkka ohjataan ap:n tilille ja ap siirtää sieltä sitten palkkapäivänä miehelle taskurahaa.

Vierailija
66/104 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on noin holhottava raha-asioiden suhteen, on parempi tehdä niin että palkka ohjataan ap:n tilille ja ap siirtää sieltä sitten palkkapäivänä miehelle taskurahaa.

Mielummin yhteiselle tilille. Yhteisen tilin voi perustaa vaikka niin, että molemmat lähettävät verkkopankissa valtakirjan pankille. 

Vierailija
67/104 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä lapset on? Jos ei tarvi sylissä pitää ketään pärjäät ilman äijää. Eikö perheessä pitäisi jakaa vastuu molempien? Impulssikontrollin puute, siihen liittyen ettei pidä sovittua, on hirvittävän stressaavaa kumppanille.

Onko mies matkustellut? eksyisiköhän oudossa ympäristössä, onko hänellä sisälukutaitoa jota tarvitaan karttoihin, aikatauluihin ym. Laske nyt tarkkaan plussat ja miinukset.

Vierailija
68/104 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä osallistuvatko lasten isät mitenkään?

Mies = lasten isä

Ap

Uskoo ken tahtoo.

Miksei uskoisi? Isissä on huijareita kuten äideissäkin.

Vierailija
69/104 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielummin yhteiselle tilille. Yhteisen tilin voi perustaa vaikka niin, että molemmat lähettävät verkkopankissa valtakirjan pankille. 

Tuo mies kuulostaa kyllä siltä, että yhteisen tilin myötä sekä miehen ETTÄ apn rahat olisi palkkapäivänä tuhlattu kaikkeen turhaan, kun mies "unohtaa" että vuokra ja ruokakin pitäisi maksaa.

Vierailija
70/104 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko oleellista asiassa on unohtiko mies maksaa nyt ensimmäisen tai tehnyt harvoin kerran vai onko ollut samaa unohtelua useinkin.

Jos ei ole tapan unohtaa niin keskustelulla selvitään ja menette matkalle sovitusti.

Olen hiukan samaa mieltä, että kun on yhteinen perhe ja lapsiakin noin monta niin eiköhän ne rahat ole yhteisiä ja seonneet jo moneen kertaan kenen rahoja mitäkin ovat.

Jos kassassa rahaa ja mies maksaa kuitenkin, oletan ettei kaikkia rahojaan ole hassannut, niin ei kannata nostaa isoa numeroa.

Koska kuitenkin yhdessä jatkossakin uskoakseni olette, oletan, että tyyliinne sopii toisillenne. Sinä halua johtaa ja hoitaa asiat, mies on laiskempi ja hänelle asia sopii.

Kumpikin saatte mitä haluatte.

Ajattele jos eroatte ja kumpikin saisitte ihan toisenlaisen kumppanin. Sinä miehen, joka haluaa määrätä ja päättää asioista (sopisiko se sinulle) ja mies naisen joka haluaa, että mies hoitaa ja määrää.

No, miehelle voisi ollakin, että haluaa enemmän hoitaa asioita, mutta ei ole ennen ollut mahdollisuutta. Mutta harvemmin sopii toisinpäin sille "määräävälle" ihmiselle.

Vierailija
71/104 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hoidan mielelläni meidän perheen raha-asiat. Omat tilit, mutta kuitenkin yhteiset rahat. Tienaamme vuositasolla suht saman verran.

Mä tykkään siitä, että laskut menee ajoissa maksuun ja tiedän paljonko menojen jälkeen rahaa jää käyttöön plus säästöön. Mulle ei ole ongelma kertoa miehelle, että sulle jäi x määrä euroja tälle kuulle.

Isommat hankinnat ja matkat mietitään yhdessä. Tämän kesän lomamatkan maksoin minä bonuksistani, mies tulee vastaan sitten toisessa kohtaa.

Vierailija
72/104 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että miehelläsi on taloudellisia ongelmia, ja että hän on pimittänyt ne sinulta jo pidemmän aikaa. Pyydäppä mieheltäsi hänen tiliotetta viimeisimmän puolen vuoden ajalta ja katso mihin hänen rahansa hupenevat.

Vierailija
73/104 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en minä tuommoisen raivottaren kanssa lähtisi Keravaa kauemmas - tarkemmin ajatellen en edes sinne.

Minä voisin käydä Porvoossa - tosin vain kauniina kesäisenä päivänä.

Vierailija
74/104 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että mies jää kotiin tyytyväisenä, harkitsee avioeroa ja nauttii yksinäisyydestä. Toivottavasti miehesi löytää tulevaisuudessa kumppanin, jolla on kunnioitus kohdallaan toista kohtaan.

Eli toisin sanoen tarkoitat, että toivottavasti löytää jonkun, jolta kupata rahaa mielin määrin ja jonka kustannuksella voi reissata. Omat rahat voi laittaa sitten hyvillä mielin vaikka autonsa upeisiin vanteisiin.

Vierailija
75/104 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOL, niin... tällä logiikalla toinen tuhlaa heti palkkapäivänä rahat omiin menoihinsa ja se toinen on sitten se, joka kustantaa arjen elämisen... Rahankäyttötapoja on siis aika monenlaisia. Toki kaiken ei tarvitse mennä aina tasan 50-50, mutta itse ainakin suosin sitä, että on olemassa yhteinen tili yhteisiä menoja varten ja omat tilit niitä omia mielihaluja varten. Eli omat rahat voi periaatteessa kuluttaa mihin haluaa, kunhan varmistaa, että on varaa niihin pakollisiin menoihin (asuminen, ruoka ensisijaisina). En ehkä olisi AP:n lailla vetänyt hernettä heti nenään, mutta olisin kyllä edellyttänyt, että mies maksaa sitten reissussa ollessaan  niitä yhteisiä kuluja. Ja jos on ihan PA niin miksi sitten toisaalta reissuun ylipäänsä lähtisi? Tai sitten sovitaan, että maksaa esim. seuraavassa kuussa enemmän kuluja. 

Vierailija
76/104 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen lähtee marttyyrini penskojen kanssa lomalle, stressaantuu vain vielä enemmän.

Ukko saa jäädä 'kotiin', nauttii 'yksinolosta', puuhastelee niitä näitä.

Meni varmasti juuri niin kuin mies suunnitteli. Kaikki ikävät päätökset sysätään naisille. Eiköhän vain siellä takana ole jo ajatuksia erosta, mutta sekin pitää naisen hakea. Miehet osaa ulkoistaa. Niin kaikki tehtävät, päätökset kuin myös tunteensa ja vikansa.

Vierailija
77/104 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ilmeisesti ollut erehdys. Keskustelkaa rauhassa ja sopikaa, milloin mies maksaa oman osuutensa. Tunnut pirttihirmulta.

Ehkä onkin ollut erhedys, koska mies on täysin latvalaho.. Sen takia minä hoidankin kaikki raha-asiat, koska mies todennäköisesti unohtaisi hoitaa.

En pidä itse itseäni pirttihirmuna. Olen kyllä erittäin temperamenttinen eli kiihdyn nollasta sataan ja takaisin nollaan hetkessä.

Mutta kieltämättä ottaa aivoon tuo miehen "pikku erehdys", samperi vieköön kun pitää aikuista miestä holhota..

Ap

” en pidä itseäni pirttihirmuna” jepjep

”Olen kyllä erittäin temperamenttinen eli kiihdyn nollasta sataan..”.

En kestä yhtään näitä nollasta sataan -ihmisiä. On sietämätöntä kun ihminen ei pysty hillitsemään itseään.

Usein tästä huonosti käyttäytymisestä ollaan vielä itsetyytyväisen ylpeitä.

Ihan ohiksena: itseäni ärsyttävät enemmän ihmiset, jotka eivät saa sanaa suustaan, jos jokin on vialla. Asiaa murehditaan viikko tolkulla, mökötetään jne. eikä silloinkaan. Märehtijä lienee sitten tämän nollasta sataan tyypin vastakohta?

Vierailija
78/104 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä osallistuvatko lasten isät mitenkään?

Jos meinaat, että lasten isä tai isät on eri kuin nykynen mies, niin tuskinpa vaan osallistuvat. Miksi he maksaisivat ex-muijan ja lasten lomamatkan?? Vievät sitten lapsia itse lomamatkoille, mikäli edes tietävät lasten olemassaolosta.

Vierailija
79/104 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös täällä vähän samantyyppistä ongelmaa. Mies on yrittäjä ja nyt ollut ilman tuloja viimeiset kolme kuukautta. Ennen sitäkin viime vuodet ollut tulojen kanssa vähän niin ja näin. Ei siinä sinänsä mitään, harmi että yrittäjyys on  Suomessa tehty niin perhanan mahdottomaksi. Itselläni onneksi palkka hyvää keskitasoa, joten pärjäämme jotenkuten. V-mäisintä tässä on se, että mies kyttää minun rahankulutustani ja kritisoi pienimmistäkin "ylilyönneistä" (kun vaikka ostin yhdet uudet kesähousut itselleni hintaan 29,95). Koko ajan ruikuttaa, että ei ole rahaa ja kaikki on perseestä ja sävy on aina syyttävä, vaikka minä käytännössä kuitenkin nyt jo maksan leijonanosan menoista. Niinä harvoina aikoina kun mies on tienannut enemmän kuin minä, hän on ollut aivan järkyttävän tarkka siitä, että kaikki maksetaan puoliksi (laskimella laskettu pennilleen). Kuitenkin silloin kun minä tienaan ja maksan enemmän, hänellä tuntuukin olevan jonkinlainen oikeus marmattaa minulle rahankäytöstäni.

Vierailija
80/104 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukaisin koko ketjun läpi, ja pakko todeta että onneksi menin naimisiin ihan normaalin miehen kanssa, ja meillä on vain yksi yhteinen pankkitili jonne molempien kaikki rahatulot menee. Eipä ole tarvinnut miettiä että kuka maksaa ja mitä, eikä tarvi siirrellä rahoja tileiltä toisille yms hankalaa. Eikä tarvitse koskaan riidellä rahasta.

Joskus nuorempana seurustelin ja asuinkin jo avoliitossa vuoden verran sellaisen tyypin kanssa jolle oma raha oli hirveä tabu, ja kauppaostokset laskettiin kuitin perusteella 10 sentin tarkkuudella että mitä kummankin ostokset maksoi. Tyyliin "noi jugurtit oli sun, niin mä en maksa niistä"... Jösses kuinka rasittavaa elämää!!

Toki ap:n tapauksessa miehellä vaikuttaa olevan jotain rahankäyttöön liittyviä ongelmia kun kaikki valuu käsistä joihonkin omiin hömpötyksiin ja harrastuksiin, itse en tuollaisen miehen kanssa olisi naimisiin mennytkään, saati sitten perhettä perustanut.