Hoitotyön huonot palkat on vain myytti
Monesti täällä saa lukea kuinka hoitotyössä olevat naiset valittaa huonosta palkasta. Kuitenkin kun lähtee vertailemaan sitä muihin ammatteihin joissa vaatimus on ammatillinen perustutkinto niin se on täysin linjassa koulutukseen nähden, joissain ammateissa tienaa paremmin ja joissain huonommin. Esim poliisien palkka on lähes sama kuin lähärin sillä erolla että poliisit käy ammattikorkean kovilla sisäänpääsyvaatimuksilla. Palomiehet tienaa taas huonommin kuin hoitajat, jopa farmaseuteilla on vain muutaman satasen korkeampi peruspalkka ja koulutus on yliopisto.
Tietenkin palkkaa voisi aina korottaa mutta tällä hetkellä se on täysin linjassa suhteessa muihin eikä ole mitenkään huono.
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on sh-koulutuksen lisäksi toinen, akateeminen ammatti. Sh:n töitä teen sen takia, että niistä oikeasti maksetaan paremmin kuin useimmista humanistisen tai yht.kunnallisen alan akateemisista töistä, joissa palkka siis oikeasti paljon huonompi. Koen kuitenkin, että sh:n työ on eri tavalla vaativaa, vaikka koulutus yms ei ole akateemisessa mielessä vaikeaa. Ei ole 10 tenttikirjaa joka tenttiin yms. Itse työ on myös monesti kuluttavaa ja aika paljon rutiinikeskeistä. Mutta hyvätkin puolet on, esim. vuoroja tekemällä palkan saa oikeasti hilattua ihan ok-tasolle, mitä esim. jokin kirjastonhoitaja ei todellakaan pysty tekemään. Itse en koe sh:n työtä kuitenkaan älyllisesti kovin haastavana jos ja kun sitä tehnyt vuosia, vaikka siinä on omat haasteensa ja ne ovat sellaisia, joihin moni ei pystyisi kun totuus työn luonteesta valkenee. Itse aikanaan halusin erilaista haastetta ja opiskelin muuta, mutta todellisuus tulee sielläkin monelle vastaan eli saat vielä huonompia palkkoja monelta alalta joita sitten opiskelet vuosikausia kuten itse tein. Tiedän monta hoitajaa jolla on akateeminen loppututkinto jostain koulutuksesta, mutta moni tekee silti ainakin lisätyötä sairaanhoitajana juurikin palkan takia.
Tämä. Moni sh ei ymmärrä, miten paljon vaativampia töitä tehdään pienemmällä palkalla, sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Olen samaa mieltä siitä, että sh:n työ vaatii vähän erilaista asennetta kuin joku älyllisempi työ, eikä rutiinit ja jollain tavalla tylsämielinen työympäristö ole kaikille mitenkään helppoja kestää. Mutta onko tämä kyky jotenkin arvokkaampi kuin vaikka kirjastonhoitajan, yliopiston tuntiopettajan tai tiedottajan työn vaatimat kyvyt? Omasta mielestäni ei ole. Lisäksi ihmettelen miksi terveydenhoitoalalla on monesti niin umpisurkea työilmapiiri, vaikka työ on oikeastaan aika kivaa ja potilaat pääsääntöisesti mukavia. Mikä siinä hommassa hoitajia risoo niin paljon, että pitää tiuskia ja vähätellä sekä potilaita että työkavereita?
Totta tämäkin. On paljon muitakin töitä, esim. lehtorin työt eri koulutustasoilla, sossun työt aikuissosiaalityössä ja lastensuojelussa, taustalla korkea koulutus,tohtorin tutkinto jopa,i se niin herkkua niissäkään töissä ole, ei sossu saa kiitosta koskaan, kuinka moni opiskelija tulee kiittämään että olipa hyvä luento. Positiivinen palaute on vähäistä vaikka tekisit miten hyvin työsi, koulutus vaativaa, palkkataso ei edes parempi ( toki ei ole monilla vuorotyötä). Kaiken kukkuraksi työsuhteet ovat usein pätkätöitä eikä omasta halusta, hyvässä lykyssä opettajat kesän työttömänä. Sossuille löytyy töitä, mutta monille muille ei. Työmäärä on kova, kilpailu kovaa esim. yliopistoissa, arvostelu ikuista ( sossut) jne......Eli kaikissa töissä on se tylsä ja tympeä puoli mikä ei niin hohdokasta ole.
Todellakin. Kaikki sairaanhoitajat eivät tajua miten paljon enemmän esim. tohtorin väitöskirjan laatiminen vaatii kuin se oma AMK-opinnäytetyö, monesti ryhmätyönä tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikkea sitä kirjoitti:
Siis mitä?! Hoitotyö tosi helppoa ja koulutus pintapuolista...? 20 vuotta sitä tehneenä en nyt kyllä voi allekirjoittaa tuota. Erikoisaloja on monia, osa tosi haastavia. Ja ennenkaikkea, hoitotyö vaatii asennetta ja syvää ammatillisuutta sekä eettisyyttä.
Onko sinusta yksinkertaista olla sh vaikkapa teholla tai leikkaussalissa? Kätilön vastuu synnytyssalissa on myös tosi iso, olet vastuussa molemmista, syntyvästä ja synnyttävästä. Tai vaikka ensihoitajat?
Vaikuttaa että olet itse vähän yksikertainen :D
Allekirjoitan! En usko että munkaan hommia ihan pystymetsästä tullaan tekemään. Terveisiä elinsiirto osastolta...
Missä mahdoit valmistua elinsiirtohoitajaksi? Et varmaan siellä elinsiirto-osastolla enää oppinut mitään uutta?
Todellakin oppii uutta jokaisella osastolla! Koulutus antaa vain pohjan jolle rakentaa osaamistaan. Sairaanhoitajan työ erikoissairaanhoidossa vaatii jatkuvaa kouluttautumista ammattitaidon ylläpitämiseksi ja uuden oppimiseksi. Ei todellakaan ole niin että esimerkiksi minä ortopedialta tuosta vaan hyppäisin sanotaan nyt vaikka naistentaudeille ja osaisin työn koska olen sairaanhoitaja! Luulisin että näin on useimmilla aloilla. Perusteet alalle opitaan koulussa, itse työ siinä työpaikassa/ yksikössä missä työtä tehdään.
Aivan! Siksi kaikesta hoitotyöstä ei pitäisikään maksaa samaa palkkaa pelkän pohjakoulutuksen perusteella. Itse kannatan erikois-sairaanhoitoon huomattavia palkankorotuksia. Siellä se vaatiivin työ tehdään ja olisi kaikkien edun mukaista että siellä ammattitaitoiset ja kokeneet hoitajat myös pysyisivät. En vähättele hoitotyötä yleensäkään, mutta suuri vaihtuvuus henkilökunnasta ei ole samanlainen riski vaikkapa terveyskeskuksen vuodeosastolla kuin vastasyntyneiden teholla....
Tämä trolli on saanut yllättävön pitkän ketjun aikaiseksi. Vähän tylsä juhannus ilmeisesti tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Minä san sh:n työstä 4 tonnin palkan joka kuukausi. Peruspalkka, kokemuslisät, henk.koht lisät, yksityisen sektorin erillinen toimipaikkakohtainen lisä jota en tässä ala tarkemmin avaamaan mutta sellaisiakin on. Usein myös ylitöitä jolloin palkka nousee 4500-5000 kuussa. Luonnollisestikin olen kokenut. Mutta en tiedä miten huonolla palkalla jengi tekee, kun peruspalkkakin on sen 2400 e ja jos on vuorotyö niin ilman kokemuslisiäkin pitäisi helposti päästä 3 tonniin kuukaudessa vaikka ois ihan nuori.
😂😂😂No et ole 4000 saanut, varsinkaan yksityisellä😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikkea sitä kirjoitti:
Siis mitä?! Hoitotyö tosi helppoa ja koulutus pintapuolista...? 20 vuotta sitä tehneenä en nyt kyllä voi allekirjoittaa tuota. Erikoisaloja on monia, osa tosi haastavia. Ja ennenkaikkea, hoitotyö vaatii asennetta ja syvää ammatillisuutta sekä eettisyyttä.
Onko sinusta yksinkertaista olla sh vaikkapa teholla tai leikkaussalissa? Kätilön vastuu synnytyssalissa on myös tosi iso, olet vastuussa molemmista, syntyvästä ja synnyttävästä. Tai vaikka ensihoitajat?
Allekirjoitan! En usko että munkaan hommia ihan pystymetsästä tullaan tekemään. Terveisiä elinsiirto osastolta...
Missä mahdoit valmistua elinsiirtohoitajaksi? Et varmaan siellä elinsiirto-osastolla enää oppinut mitään uutta?
Todellakin oppii uutta jokaisella osastolla! Koulutus antaa vain pohjan jolle rakentaa osaamistaan. Sairaanhoitajan työ erikoissairaanhoidossa vaatii jatkuvaa kouluttautumista ammattitaidon ylläpitämiseksi ja uuden oppimiseksi. Ei todellakaan ole niin että esimerkiksi minä ortopedialta tuosta vaan hyppäisin sanotaan nyt vaikka naistentaudeille ja osaisin työn koska olen sairaanhoitaja! Luulisin että näin on useimmilla aloilla. Perusteet alalle opitaan koulussa, itse työ siinä työpaikassa/ yksikössä missä työtä tehdään.
Tämä oli juuri se pointti. Koulutus on hyvin pintapuolista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikkea sitä kirjoitti:
Tämä oli juuri se pointti. Koulutus on hyvin pintapuolista.
Jos meinaa trollata, kannattaa tehdä se hyvin. Mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa alkaa sujumaan. Tällähetkellä se on aika läpinäkyvää.
Lääkärit tekevät hoitopäätökset ja elvyttävät myöskin. Ja minkälaisessa leikkaussalissa ei ole yhtään koulutettua lääkäriä paikalla? Sairaanhoitajat siellä tosiaan leikkaukset suorittaa... juuh.[/quote]
Ai että lääkärit elvyttävät??? Miten, jos eivät ole paikalla virka-ajan ulkopuolella kuten hyvin monilla osastoilla on ? Itse olen useamman kerran hoitoelvyttänyt, ja myös todistanut, miten nuori kesälääkäri, jonka teoriassa pitäisi ottaa vetovastuu tilanteesta, menee aivan lukkoon eikä osaa tehdä mitään. Siis MITÄÄN. Muuta kun kattoa vierestä.
Pliis, älkää tulko kertomaan kun ette oikeasti tiedä meidän työstä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit tekevät hoitopäätökset ja elvyttävät myöskin. Ja minkälaisessa leikkaussalissa ei ole yhtään koulutettua lääkäriä paikalla? Sairaanhoitajat siellä tosiaan leikkaukset suorittaa... juuh.
Ai että lääkärit elvyttävät??? Miten, jos eivät ole paikalla virka-ajan ulkopuolella kuten hyvin monilla osastoilla on ? Itse olen useamman kerran hoitoelvyttänyt, ja myös todistanut, miten nuori kesälääkäri, jonka teoriassa pitäisi ottaa vetovastuu tilanteesta, menee aivan lukkoon eikä osaa tehdä mitään. Siis MITÄÄN. Muuta kun kattoa vierestä.
Tahallinen väärinymmärtäjä taas paikalla... ylempänä oli puhe leikkaussalista, ja käsittääkseni myös leikkauksesta. Tottakai jokainen elvyttää jos on ainoa ihminen paikalla, myös maallikot, jotka ovat käyneet ensiapukurssin. Leikkauksia tosin Suomessa yleensä tekevät kirurgit, eivät sairaanhoitajat.
Meidän elvytys on vaan ihan pikkasen eri asia kun maallikkoelvytys. Mutta sitähän ei tiedä kun ei muutenkaan alasta mitään ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on sh-koulutuksen lisäksi toinen, akateeminen ammatti. Sh:n töitä teen sen takia, että niistä oikeasti maksetaan paremmin kuin useimmista humanistisen tai yht.kunnallisen alan akateemisista töistä, joissa palkka siis oikeasti paljon huonompi. Koen kuitenkin, että sh:n työ on eri tavalla vaativaa, vaikka koulutus yms ei ole akateemisessa mielessä vaikeaa. Ei ole 10 tenttikirjaa joka tenttiin yms. Itse työ on myös monesti kuluttavaa ja aika paljon rutiinikeskeistä. Mutta hyvätkin puolet on, esim. vuoroja tekemällä palkan saa oikeasti hilattua ihan ok-tasolle, mitä esim. jokin kirjastonhoitaja ei todellakaan pysty tekemään. Itse en koe sh:n työtä kuitenkaan älyllisesti kovin haastavana jos ja kun sitä tehnyt vuosia, vaikka siinä on omat haasteensa ja ne ovat sellaisia, joihin moni ei pystyisi kun totuus työn luonteesta valkenee. Itse aikanaan halusin erilaista haastetta ja opiskelin muuta, mutta todellisuus tulee sielläkin monelle vastaan eli saat vielä huonompia palkkoja monelta alalta joita sitten opiskelet vuosikausia kuten itse tein. Tiedän monta hoitajaa jolla on akateeminen loppututkinto jostain koulutuksesta, mutta moni tekee silti ainakin lisätyötä sairaanhoitajana juurikin palkan takia.
Tämä. Moni sh ei ymmärrä, miten paljon vaativampia töitä tehdään pienemmällä palkalla, sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Olen samaa mieltä siitä, että sh:n työ vaatii vähän erilaista asennetta kuin joku älyllisempi työ, eikä rutiinit ja jollain tavalla tylsämielinen työympäristö ole kaikille mitenkään helppoja kestää. Mutta onko tämä kyky jotenkin arvokkaampi kuin vaikka kirjastonhoitajan, yliopiston tuntiopettajan tai tiedottajan työn vaatimat kyvyt? Omasta mielestäni ei ole. Lisäksi ihmettelen miksi terveydenhoitoalalla on monesti niin umpisurkea työilmapiiri, vaikka työ on oikeastaan aika kivaa ja potilaat pääsääntöisesti mukavia. Mikä siinä hommassa hoitajia risoo niin paljon, että pitää tiuskia ja vähätellä sekä potilaita että työkavereita?
Totta tämäkin. On paljon muitakin töitä, esim. lehtorin työt eri koulutustasoilla, sossun työt aikuissosiaalityössä ja lastensuojelussa, taustalla korkea koulutus,tohtorin tutkinto jopa,i se niin herkkua niissäkään töissä ole, ei sossu saa kiitosta koskaan, kuinka moni opiskelija tulee kiittämään että olipa hyvä luento. Positiivinen palaute on vähäistä vaikka tekisit miten hyvin työsi, koulutus vaativaa, palkkataso ei edes parempi ( toki ei ole monilla vuorotyötä). Kaiken kukkuraksi työsuhteet ovat usein pätkätöitä eikä omasta halusta, hyvässä lykyssä opettajat kesän työttömänä. Sossuille löytyy töitä, mutta monille muille ei. Työmäärä on kova, kilpailu kovaa esim. yliopistoissa, arvostelu ikuista ( sossut) jne......Eli kaikissa töissä on se tylsä ja tympeä puoli mikä ei niin hohdokasta ole.
Todellakin. Kaikki sairaanhoitajat eivät tajua miten paljon enemmän esim. tohtorin väitöskirjan laatiminen vaatii kuin se oma AMK-opinnäytetyö, monesti ryhmätyönä tehty.
Herran jestas, eihän kai kukaan nyt niin tyhmä ole että vertaa edes mielessään tohtorinväitökseen ja johonkin ryhmäoppariin (tai graduun) mennyttä aikaa ja vaivaa tai osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikkea sitä kirjoitti:
Aivan! Siksi kaikesta hoitotyöstä ei pitäisikään maksaa samaa palkkaa pelkän pohjakoulutuksen perusteella. Itse kannatan erikois-sairaanhoitoon huomattavia palkankorotuksia. Siellä se vaatiivin työ tehdään ja olisi kaikkien edun mukaista että siellä ammattitaitoiset ja kokeneet hoitajat myös pysyisivät. En vähättele hoitotyötä yleensäkään, mutta suuri vaihtuvuus henkilökunnasta ei ole samanlainen riski vaikkapa terveyskeskuksen vuodeosastolla kuin vastasyntyneiden teholla....
Näkemyksesi ovat oikeutettuja, mikäli olet itse työskennellyt kummallakin mainitsemistasi osastoista joko hoitajana tai lääkärinä ja tiedät mistä puhut. Tietänet kuitenkin sen, että tk-vuodeosastot ovat nykyään viikonloppuisin täysin hoitajavastuisia (ei lääkäriä koko talossa) ja niissä on monenlaista hoitotyön osaamista vaativia potilaita. Terveisin sekä perusterveydenhuollossa että esh:ssa työskennellyt hoitaja.
Muussa tapauksessa säästä meidät mielipiteiltäsi. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit tekevät hoitopäätökset ja elvyttävät myöskin. Ja minkälaisessa leikkaussalissa ei ole yhtään koulutettua lääkäriä paikalla? Sairaanhoitajat siellä tosiaan leikkaukset suorittaa... juuh.
Tahallinen väärinymmärtäjä taas paikalla... ylempänä oli puhe leikkaussalista, ja käsittääkseni myös leikkauksesta. Tottakai jokainen elvyttää jos on ainoa ihminen paikalla, myös maallikot, jotka ovat käyneet ensiapukurssin. Leikkauksia tosin Suomessa yleensä tekevät kirurgit, eivät sairaanhoitajat.
Itseasiassa leikkaus on tiimissä tehtävää työtä. Paikalla on vähintään yksi kirurgi, kolme sairaanhoitajaa sekä osan ajasta anestesia lääkäri. Jokaisen rooli on korvaamaton. Paraskaan kirurgi ei voi suorittaa leikkausta ilman hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monien alojen palkkoja pitäisi nostaa, koska ovat niin matalia ettei niillä meinaa elää edes kohtalaisesti. Itse saan hoitajana kolmivuorossa käteen noin 2000 euroa, joskus yli ja joskus ali, lisistä riippuen. Meillä on kolme lasta, enkä minä kyllä tuolla palkalla heitä yksinäni elätä. Onneksi on puoliso jolla puolet paremmat tulot..
Eikö teillä ollut ehkäisyä?
On tämäkin siinä mielessä typerää ettei saisi perhettäkään perustaa ellei ole kovatuloinen. Minusta jokaisella ihmisellä täytyy olla oikeus perheeseen eikä sen ylläpitäminen saisi olla vain varakkaiden hommaa. Toki täytyy realisoida tässä päivässä se että, jos on pienet tulot niin lapsia on hankala elättää ilman että joutuu jatkuvasti jostain nipistämään.
Kuitenkin menee yhteiskunnassa jotain pieleen, jos perusduunarilla ei ole varaa elättää ja näin ”oikeutta” edes perustaa perhettä. Surullista.
Sairaanhoitajat ovat täysin ulapalla muiden alojen palkkatasosta. Älämölö on lähtöisin siitä että ammattiin on hakeutunut pintaliitäjiä jotka eivät pysty elämään instagram-mallin elämää sh:n palkkatasolla.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs sen lääkärin yöllä esim. tempaisee. Lähärinäkin olen joutunut useamman kerran aloittamaan elvytyksen yöllä.
Itse olen myös sitä mieltä, että eri paikoissa pitäisi olla erilaiset palkat. Meillä sh tekee päivävuoroa ja hänelle kuuluu papereiden pyöritys, kerran viikossa lääkkeiden jako dosettiin ja tilaus apteekista. Loppuajan jakaa ruokaa ja pese hampaita yms. Minusta ei tarvitsisi kummoista palkkaa, koska samat hommat vois lähihoitajakin tehdä. Ja tekeekin, kun arvon rouva on pitkillä sairauslomilla aina välillä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän elvytys on vaan ihan pikkasen eri asia kun maallikkoelvytys. Mutta sitähän ei tiedä kun ei muutenkaan alasta mitään ymmärrä.
No kerropa meille miten teidän elvytys poikkeaa maallikkoelvytyksestä? Ihan samaa painelupuhalluselvytystä hoitajat antavat kuin maallikotkin, ja deffan käyttö leikkaustilanteessa todennäköisesti yhteistyötä kirurgin kanssa. Tuskin adrenaliiniannoksiakaan tarvitsee hoitajan määrätä jos paikalla on anestesiologi tai kirurgi. Taidan tosiaan olla aika pihalla suomalaisista leikkaustilanteista, jos siellä todella ei ole yhtään lääkäriä paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen akateeminen hoitaja. Riippuu aivan osastosta. Ehdottomasti vaativin työ verrattuna kaikkiin tekemiini tehtäviin joista akateemiset siis asiantuntijatasoisia, oli eräs sairaalan osasto. Missään tekemissäni paperihommissa ei läheskään kokonaisuutena niin vaativaa ja kuluttavaa, ja toiset osastot taas kohtalaisen helppoja vaikka ahdistaakin suuresti vastuun määrä ja mahdolliset elvytystilanteet. Asiantuntijatehtävät muualla toki toisella lailla vaativia ja vaativat erilaista ajattelua, mutta osastoja ja sairaanhoitajan tehtäviä ei todellakaan voi verrata keskenään.
Koulutuksen vaativuus on eri asia, ja hyppäys liian helposta koulusta työelämään onkin sitten monelle shokki.
Palkka-asioista puhuttaessa muistettakoot se, vaikka palkalla kyllä tulee toimeen on se suhteessa huono kun verrataan esimerkiksi moneen miehiseen alaan, jossa samantasoiset pääsyvaatimukset (alempi kk-tutkinto). Kertoo naisvaltaisten alojen vähättelystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikkea sitä kirjoitti:
Näkemyksesi ovat oikeutettuja, mikäli olet itse työskennellyt kummallakin mainitsemistasi osastoista joko hoitajana tai lääkärinä ja tiedät mistä puhut. Tietänet kuitenkin sen, että tk-vuodeosastot ovat nykyään viikonloppuisin täysin hoitajavastuisia (ei lääkäriä koko talossa) ja niissä on monenlaista hoitotyön osaamista vaativia potilaita. Terveisin sekä perusterveydenhuollossa että esh:ssa työskennellyt hoitaja.
Muussa tapauksessa säästä meidät mielipiteiltäsi. Kiitos.
Naurettava mielipide. Tk-vuodeosastot ovat viikonloppuisin ja pyhäpäivisin ehkä hoitajaVETOISIA, mutta eivät todellakaan yhdessäkään sairaalassa hoitajavastuisia. Vaikka osastonlääkäri vetääkin lonkkaa mökillä, niin lääketieteellinen vastuu on aina jonkun lääkärin harteilla. Yleensä erikseen hankitut vkl-päivystäjät. Vaikka päivystäjiä kuinka v*tuttaiskin se hoitajien jatkuva soittelu jostain parasetamoli-luvista, niin kyllä ne sen vastuun silti joutuvat kantamaan.
Itte oon tykännyt tehdä töitä viikonloppuisin ja öisin, kun lääkärit eivät ole häiritsemässä, mutta en suinkaan ole kuvitellut, että kun heitä ei näy niin sitten heitä ei myöskään ole. Ehei, mainitsemas kuvio on paitsi naurettava skenaario, myös täysin lainvastainen.
Ei hele..hävettää hoitsuliinien puolesta nää päähänpistokset haha
Mitä tulee koulutukseen niin minusta pelkästään opiskelun pituus ja laajuus ei voi olla mittarina palkalle. Toki sen tulee näkyä, mutta palkka ei voi perustua yksinään siihen.
Sairaanhoitajan työ on ensinnäkin niin moninaista riippuen suuntautumisesta ja työpaikasta. Työnkuvan tulisi olla isommassa roolissa ja samoin työn määrä. 2400€ peruspalkka kaikille ei ole minusta oikein, kun siinä ei huomioida ollenkaan sitä missä ollaan ja mitä tehdään. Toisessa paikassa voi työ olla huomattavasti kuormittavampaa ja vastuullisempaa kuin toisessa.
Yleisesti ottaen sairaanhoito on arvokasta ja vastuullista työtä, joten minusta pohja voisi hyvin olla muutaman satasen korkeampi.