Hoitotyön huonot palkat on vain myytti
Monesti täällä saa lukea kuinka hoitotyössä olevat naiset valittaa huonosta palkasta. Kuitenkin kun lähtee vertailemaan sitä muihin ammatteihin joissa vaatimus on ammatillinen perustutkinto niin se on täysin linjassa koulutukseen nähden, joissain ammateissa tienaa paremmin ja joissain huonommin. Esim poliisien palkka on lähes sama kuin lähärin sillä erolla että poliisit käy ammattikorkean kovilla sisäänpääsyvaatimuksilla. Palomiehet tienaa taas huonommin kuin hoitajat, jopa farmaseuteilla on vain muutaman satasen korkeampi peruspalkka ja koulutus on yliopisto.
Tietenkin palkkaa voisi aina korottaa mutta tällä hetkellä se on täysin linjassa suhteessa muihin eikä ole mitenkään huono.
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Pois_alalta kirjoitti:
Bruttopalkkana voi kuulostaa jopa kohtuulliselta, mutta kun nettopalkka kilahtaa tilille, ei paljoa naurata : (. Palkka on liian pieni siihen nähden, miten paljon vuorotyö vaikuttaa elämään. Kun tein 3-vuorotyötä, jäi oma elämäni silloin käytännössä elämättä. Sijaisena sain monesti jämälistat eli vuorot, missä oli vajausta. Saattoi olla ilta-aamu-ilta-aamu-ilta-aamu 1 vp jne. Elin jatkuvassa univajeessa ja väsymyksessä. Alle pari tonnia/kuukaus käteen ei ole kummoinen summa siitä, mitä kaikkea työnantajat nykyään vaatii ja miten työ vähitellen vie terveyden. Oma työni on tällä hetkellä hyvin itsenäistä ja pahimmillaan päivät ovat yhtä kaaosta. Paljon mielekkäämmälläkin tavalla pystyisi rahansa ansaitsemaan
Minä olen aina ihmetellyt tätä valitusta illasta aamuun. Nuorena hoitajana, kun valmistuin, oli 120 tuntia listassa eli 40 tunnin viikot. Listat oli ilta, aamu, pätkä ja yö., vp ilta, aamu, ilta, aamu, pätkä ja yö 2vp jne...
Toki yö jäi lyhyeksi illasta aamuun. Mutta sitten vastikkeeksi taas seuraavana päivänä pääsit kolmelta ja tarvitse mennä seuraavana iltaan. Nukkui pidemmän yöunen. Niin ja oli pätkäaamu ja tehtiin vain yksi yö kerrallaan. Toki se tuntuu typerältä, kun piti käydä aamu tekemässä 7-13 ja sitten yöksi, mutta jäihän siinä päivällä aikaa ottaa torkut ja yhden yön jaksoi vaikka aidanseipäänä,
Nyt on tätä hemmetin ergonomista listaa, mitä inhoan. Aamu, aamu, ilta ja 3 yötä. 2vp, aamu, ilta, ilta, 2 yötä, vp ja taas aamuun. Ihan yhtä väsynyt olen, kun vapaalta tulen aamuun, kun vapaille olen jäänyt kahdesta tai kolmesta yöstä. Sitten iltoja ja loppuun pari kolme yötä. En tykkää tehdä kolmea yötä putkeen, kun siinä menee monta päivää pilalle, kun nukkuu päivät.
Mutta tätä kuulemma suurin osa on halunnut. Vapaalta aamuun ja jos ei tee öitä, niin iltavuorosta vapaalle. Ettei vain tarvitse tulla illasta aamuun.
Se onkin katsos sillä tavalla, että se mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Mulla menee illan jälkeisen aamuvuoron jälkeen loppupäivä nukkumiseen, kun ei yksinkertaisesti pysty muuhun. Yöunet on pahimmillaan muutaman tunnin torkkumista. Yksi ilta-aamu systeemi viikon aikana vielä menee, mutta kun pahimmillaan kolme tuollaista viikon sisään, niin ei pysty vapaa-aikaa siinä viettämään. Yövuoron jälkeen taas uni on huonompaa kuin normaalisti ja kuljin vapaat silloinkin kuin unessa. Mulla tää kaikki yhdistettynä muihin hoitoalan ongelmiin aiheutti lopulta voimakkaat fyysiset ja neurologiset oireet. Olin varma, ettei minusta tulee enää minkään sortin normaalia ihmistä. Yritän jaksaa tehdä tän kesän kunnialla vielä hommia, mutta sitten koittaa uudet tuulet ja teen korkeintaan vain joitakin satunnaisia vuoroja. Raskaimpiin paikkoihin en vilkaisekaan ja työpukuni kannan roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ajatellut. Hoitotyö on kuitenkin todella yksinkertaista hommaa, vaikkakin toki vastuullista. Koulutus on hyvin pintapuolista ja siitä selviää kuka hyvänsä. On paljon aloja, joissa työ on vaativaa eikä suju keneltä hyvänsä vaikka miten yrittäisi, ja palkat on silti sairaanhoitajatasoa.
Ahahhahahaaaaaaahahahhhhhhaaaaaaaaaaass.Tervemenoa kokeilemaan "yksinkertaisia" hommia.Sinä et pystyisi, jaksaisi ja osaisi edes 1/2 päivää.Pissit tulisi housuun eka tilanteessa ja äitiä ikävä ja itkisit ennen puoltapäivää.Viilaile sinä vaan kynsiä ja mangu työkkärikorvauksilla av palstalla
Vierailija kirjoitti:
Itse lasken hoitajien työn samanarvoiseksi, kuin jonkin kassatyön. Se ei mitään erityistä koulutusta vaadi. Jokainen nyt osaa vuoteen petata ja vaipan vaihtaa ja insuliinin pistää. Haavanhoitoonkin saa apteekista neuvot ihan tavallinen tallaaja. Verenpaineen mittaa mittari ja jopa se vaativin työ, että vaihdat pussin tippaan, on sellaista hommaa, että sen nyt oppisi alakouluikäinenkin.
Koulutuksen voisi lyhentää vuoteen, eikä tuhlata yhteiskunnan rahoja istuttamalla hoitajia vuositolkulla koulun penkillä, kun pantais vain opettelemaan lakanan laitto ja poikkarin vetäminen suoraan ja esinahan alustan pesu. Siinäpä se melkein onkin, mitä tarvitsee osata.
Älä jaksa. En edes halua selittää.
Pois_alalta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pois_alalta kirjoitti:
Bruttopalkkana voi kuulostaa jopa kohtuulliselta, mutta kun nettopalkka kilahtaa tilille, ei paljoa naurata : (. Palkka on liian pieni siihen nähden, miten paljon vuorotyö vaikuttaa elämään. Kun tein 3-vuorotyötä, jäi oma elämäni silloin käytännössä elämättä. Sijaisena sain monesti jämälistat eli vuorot, missä oli vajausta. Saattoi olla ilta-aamu-ilta-aamu-ilta-aamu 1 vp jne. Elin jatkuvassa univajeessa ja väsymyksessä. Alle pari tonnia/kuukaus käteen ei ole kummoinen summa siitä, mitä kaikkea työnantajat nykyään vaatii ja miten työ vähitellen vie terveyden. Oma työni on tällä hetkellä hyvin itsenäistä ja pahimmillaan päivät ovat yhtä kaaosta. Paljon mielekkäämmälläkin tavalla pystyisi rahansa ansaitsemaan
Minä olen aina ihmetellyt tätä valitusta illasta aamuun. Nuorena hoitajana, kun valmistuin, oli 120 tuntia listassa eli 40 tunnin viikot. Listat oli ilta, aamu, pätkä ja yö., vp ilta, aamu, ilta, aamu, pätkä ja yö 2vp jne...
Toki yö jäi lyhyeksi illasta aamuun. Mutta sitten vastikkeeksi taas seuraavana päivänä pääsit kolmelta ja tarvitse mennä seuraavana iltaan. Nukkui pidemmän yöunen. Niin ja oli pätkäaamu ja tehtiin vain yksi yö kerrallaan. Toki se tuntuu typerältä, kun piti käydä aamu tekemässä 7-13 ja sitten yöksi, mutta jäihän siinä päivällä aikaa ottaa torkut ja yhden yön jaksoi vaikka aidanseipäänä,
Nyt on tätä hemmetin ergonomista listaa, mitä inhoan. Aamu, aamu, ilta ja 3 yötä. 2vp, aamu, ilta, ilta, 2 yötä, vp ja taas aamuun. Ihan yhtä väsynyt olen, kun vapaalta tulen aamuun, kun vapaille olen jäänyt kahdesta tai kolmesta yöstä. Sitten iltoja ja loppuun pari kolme yötä. En tykkää tehdä kolmea yötä putkeen, kun siinä menee monta päivää pilalle, kun nukkuu päivät.
Mutta tätä kuulemma suurin osa on halunnut. Vapaalta aamuun ja jos ei tee öitä, niin iltavuorosta vapaalle. Ettei vain tarvitse tulla illasta aamuun.
Se onkin katsos sillä tavalla, että se mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Mulla menee illan jälkeisen aamuvuoron jälkeen loppupäivä nukkumiseen, kun ei yksinkertaisesti pysty muuhun. Yöunet on pahimmillaan muutaman tunnin torkkumista. Yksi ilta-aamu systeemi viikon aikana vielä menee, mutta kun pahimmillaan kolme tuollaista viikon sisään, niin ei pysty vapaa-aikaa siinä viettämään. Yövuoron jälkeen taas uni on huonompaa kuin normaalisti ja kuljin vapaat silloinkin kuin unessa. Mulla tää kaikki yhdistettynä muihin hoitoalan ongelmiin aiheutti lopulta voimakkaat fyysiset ja neurologiset oireet. Olin varma, ettei minusta tulee enää minkään sortin normaalia ihmistä. Yritän jaksaa tehdä tän kesän kunnialla vielä hommia, mutta sitten koittaa uudet tuulet ja teen korkeintaan vain joitakin satunnaisia vuoroja. Raskaimpiin paikkoihin en vilkaisekaan ja työpukuni kannan roskiin.
Totta puhut. Mikä käy yhdelle, ei käy toiselle. Tsemppiä sinulle. Itse en vaihda alaa, kun on enää 7 vuotta eläkkeeseen. Tulee hoitoalan hommia tehtyä päälle 40 vuotta reilusti. Moni muukin meillä kiroaa tätä ergonimista listaa, en ole ainoa. Kun jää illasta vapaalle ja tulee aamuun, niin tuntuu, että se vapaa-aika jää tosi vähiin. Joten mieluummin itse tykkään, että illasta aamuun.
Yleensähän vuorotyö ei sovi kaikille. Toivottavasti pääset päivätöihin. Olen nähnyt ihmisten sairastuvan vuorotyön takia.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuka ja miksi valehtelee niissä palkkakyselyissä.
Tilastomateriaalit toimitetaan palkkaohjelmasta esim. Tilastokeskukselle. Tilastomateriaali koostuu oikeista, maksetuista palkoista. En siis ainakaan itse valehtele, kun lähetän palkkatilastot eteenpäin.
Olin sairaanhoitajana erikoissairaanhoidon osastolle, joka oli niin vaativa että olisin mielelläni maksanut parhaille hoitajille peruspalkkana vähintään 4000 euroa. Joo, on vertailuaineistoa moniin muihin ammatteihin mm. akateemiselta puolelta.
Palkka on naurettava korvaus tuosta kaikesta, jota en ala edes avaamaan tässä.
Tuo pelle, joka kertoi että kuka tahansa voi tuota tehdä ja sänkyjähän siellä vaan pedataan voi mennä vapaasti kokeilemaan työtä päiväksi. Veikkaan, että lähtee itkien kotiin 2-3 tunnin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monien alojen palkkoja pitäisi nostaa, koska ovat niin matalia ettei niillä meinaa elää edes kohtalaisesti. Itse saan hoitajana kolmivuorossa käteen noin 2000 euroa, joskus yli ja joskus ali, lisistä riippuen. Meillä on kolme lasta, enkä minä kyllä tuolla palkalla heitä yksinäni elätä. Onneksi on puoliso jolla puolet paremmat tulot..
Eikö teillä ollut ehkäisyä?
Oi miten nokkela ja omaperäinen kommentti. Miksi olisi pitänyt olla, jos kerta hyvin tulevat toimeen miehen palkalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassalle pääset peruskoulutodistuksella, kuten myös vuorovastaavaksi.
Sairaanhoitajan peruspalkka on noin 2450 e, käteen jää joku 1800 e.
Sairaanhoitaja on AMK koulutus.
Tuo sama summa on se minkä yh saa sossun luukulta pystyäkseen elämään Helsingissä!
Eli ei kannata tehdä hoitajana töitä!no tässä on mun mielestä enemmän ongelmana suhteeton sosiaaliturva ja verotus kuin se että 2.5k palkalla ei eläisi. Ja tosiaan sairaanhoitajilta unohtuu aina kätevästi ne viikonloppu/iltalisät jotka nostaa palkan lähemmäs 3000 euroon. Totuus on että moni esim. toimisto/projektityötä tekevä tradenomi tai maisteri saa ihan yhtä paskaa palkkaa haastavista tehtävistä huolimatta, ja iltaisin valmistelevat powerpoint-slidet seuraavalle päivälle ilman mitään ylityökorvauksia, lisistä puhumattakaan.
Miksi te ryhmät ette tajua, että lisät ei kuulu peruspalkkaan?
Miksi vain hoitotyötä tekevien peruspalkka lasketaan lisien kanssa?
Kuten joku jo sanoi, lisät on korvaus p#skoista työajoista.
Ei mitään "peruspalkkaa" lasketa lisien kanssa. Ne lisät on ihan validi osa sitä palkanmuodostusta. Monella alalla jopa enemmän kuin hoitajilla. Hoitajien palkka on hyvä, tarkasteli sitä mistä vinkkelistä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Itse lasken hoitajien työn samanarvoiseksi, kuin jonkin kassatyön. Se ei mitään erityistä koulutusta vaadi. Jokainen nyt osaa vuoteen petata ja vaipan vaihtaa ja insuliinin pistää. Haavanhoitoonkin saa apteekista neuvot ihan tavallinen tallaaja. Verenpaineen mittaa mittari ja jopa se vaativin työ, että vaihdat pussin tippaan, on sellaista hommaa, että sen nyt oppisi alakouluikäinenkin.
Koulutuksen voisi lyhentää vuoteen, eikä tuhlata yhteiskunnan rahoja istuttamalla hoitajia vuositolkulla koulun penkillä, kun pantais vain opettelemaan lakanan laitto ja poikkarin vetäminen suoraan ja esinahan alustan pesu. Siinäpä se melkein onkin, mitä tarvitsee osata.
Niinpä. Mihin niitä hoitajia oikeastaan tarvitaankaan? Sydänkohtauksen yllättäessä jokainen voi defibrilloida itse itsensä, synnytyksen jälkeen vaan peili käteen ja paikkoja ompelemaan, leikkauksissa ojentelee kirurgille instrumentteja ja valvoo anestesiaa, hoitaa omien lastensa rokotukset ja verinäytteet jne. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Hei-pistetään ne slakoululaiset sitten kesäksi töihin sairaaloihin.
Kun sun faijas saa sydärin ja pitää elvyttää niin ne alakoululaiset voi sitten siellä sairaalassa hoitaa tai kun sä ajat Kolarin niin ne alakoululaiset voi sitten siellä leikkaussalissa ja teholla hoitaa su saa.
Mä kyllä Valitsen ne ammattilaiset, mutta mene sä niiden alakoululaistrn hoitoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassalle pääset peruskoulutodistuksella, kuten myös vuorovastaavaksi.
Sairaanhoitajan peruspalkka on noin 2450 e, käteen jää joku 1800 e.
Sairaanhoitaja on AMK koulutus.
Tuo sama summa on se minkä yh saa sossun luukulta pystyäkseen elämään Helsingissä!
Eli ei kannata tehdä hoitajana töitä!no tässä on mun mielestä enemmän ongelmana suhteeton sosiaaliturva ja verotus kuin se että 2.5k palkalla ei eläisi. Ja tosiaan sairaanhoitajilta unohtuu aina kätevästi ne viikonloppu/iltalisät jotka nostaa palkan lähemmäs 3000 euroon. Totuus on että moni esim. toimisto/projektityötä tekevä tradenomi tai maisteri saa ihan yhtä paskaa palkkaa haastavista tehtävistä huolimatta, ja iltaisin valmistelevat powerpoint-slidet seuraavalle päivälle ilman mitään ylityökorvauksia, lisistä puhumattakaan.
Miksi te ryhmät ette tajua, että lisät ei kuulu peruspalkkaan?
Miksi vain hoitotyötä tekevien peruspalkka lasketaan lisien kanssa?
Kuten joku jo sanoi, lisät on korvaus p#skoista työajoista.Ei mitään "peruspalkkaa" lasketa lisien kanssa. Ne lisät on ihan validi osa sitä palkanmuodostusta. Monella alalla jopa enemmän kuin hoitajilla. Hoitajien palkka on hyvä, tarkasteli sitä mistä vinkkelistä tahansa.
Vuosiansiosta katsotaan mitä tulee kuukautta kohdin. Jaetaan vuosiansio kahdellatoista.
Vai miten nämä lasketaan? Hoitajilla vissiin oma laskuoppi? Mites lääkelaskut sujuu tuolla tapaa?
Vierailija kirjoitti:
ihmetyttää, miksi niin moni ihminen jaksaa vähätellä sairaanhoitajien tärkeää työtä. Pääasiassa nämä vähättelijät ovat juuri niitä ihmisiä, kenellä ei ole minkäänlaista käsitystä sairaanhoitajan varsinaisesta työstä.
En minäkään ota sairaanhoitajana kantaa pankkien tai rakennusalojen palkkakeskusteluihin, sillä rehellisesti en tiedä työn haasteellisuudesta.
Asioista voi ottaa selvää, etenkin jos aikoo osallistua keskusteluun vähättelevän sävyyn. Ei luulisi olevan vaikea osoittaa kunnioitusta ihmisille, jotka työkseen huolehtivat muista ihmisistä.
Ei se ole vähättelyä jos toteaa, että palkka on ihan sopiva työn vaativuuteen nähden. Moni muukin saa tässä maassa melko huonoa palkkaa, vaikka oman alansa koulutukseen on paljon vaikeampi päästä kuin sh-koulutukseen, koulutus on vaativampaa ja kestää monta vuotta pidempään, eikä työstä makseta mitään vuorolisiä, vaikka joutuu tekemään hommia milloin sattuu.
Ja miksi aina kuvitellaan, että edellä mainitun asian mainitsijat eivät tietäisi sairaanhoitajan työstä mitään? Itse olen myöskin koulutuksen saanut, mutta takana aiempi paljon vaativampi yo-koulutus eri alalle, jossa palkka on vielä sairaanhoitajaakin huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei-pistetään ne slakoululaiset sitten kesäksi töihin sairaaloihin.
Kun sun faijas saa sydärin ja pitää elvyttää niin ne alakoululaiset voi sitten siellä sairaalassa hoitaa tai kun sä ajat Kolarin niin ne alakoululaiset voi sitten siellä leikkaussalissa ja teholla hoitaa su saa.
Mä kyllä Valitsen ne ammattilaiset, mutta mene sä niiden alakoululaistrn hoitoon
Lääkärit tekevät hoitopäätökset ja elvyttävät myöskin. Ja minkälaisessa leikkaussalissa ei ole yhtään koulutettua lääkäriä paikalla? Sairaanhoitajat siellä tosiaan leikkaukset suorittaa... juuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ajatellut. Hoitotyö on kuitenkin todella yksinkertaista hommaa, vaikkakin toki vastuullista. Koulutus on hyvin pintapuolista ja siitä selviää kuka hyvänsä. On paljon aloja, joissa työ on vaativaa eikä suju keneltä hyvänsä vaikka miten yrittäisi, ja palkat on silti sairaanhoitajatasoa.
Ahahhahahaaaaaaahahahhhhhhaaaaaaaaaaass.Tervemenoa kokeilemaan "yksinkertaisia" hommia.Sinä et pystyisi, jaksaisi ja osaisi edes 1/2 päivää.Pissit tulisi housuun eka tilanteessa ja äitiä ikävä ja itkisit ennen puoltapäivää.Viilaile sinä vaan kynsiä ja mangu työkkärikorvauksilla av palstalla
No enpä usko, ei ainakaan viimeksi tullut hoitohommissa ollessani.
Vierailija kirjoitti:
No hyvinpä oot perehtynyt hoitajan työhön! Ensihoitajat tai päivystys-hoitajat tuskin paljoa petejä petailee, ihan näin yhtenä esimerkkinä hoitoalalta. Hoitovirheisiin voi pahimmillaan kuolla ja mm. lääkitysvirheet voivat olla kohtalokkaita (esim. se mainitsemasi insuliinikin voi tappaa, jos pistää väärin). Joko et oo ollut hoitoalalla hoitajana päivääkään tai sitten olet juuri aloittanut opiskelija, jonka vastuu rajoittuu juurikin tuohon pedin petaamiseen ja ruuan jakeluun. Aina välillä niitäkin opiskelijoita tulee vastaan, jotka näkevät asiat vielä hyvin musta-valkoisesti ja pitävät työtä simppelinä rentoiluna, kun eivät ymmärrä että työntekijällä se vastuu on pikkuisen eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläpä yleistä! Hoitotyötä on monenlaista ja joissain paikoissa työ on todella itsenäistä, vastuullista ja vaatii paljon erikoisosaamista ja pitkää kokemusta.
Hoitotyössä palkka pitäsi muodostua koulutuksen ja itse työn perusteella. Eli jos siis olet vaikka päiväkeskuksessa hoitajana, tai vaikka jossain pitkäaikaishoidossa jossa koko ajan esim. työkaveri parina, palkka tulisi olla matalampi kuin "haastavampaa" työtä tekevällä esim. kotihoidossa itsenäisesti haastavammat asiakkaat.
Ihan hyvin voitaisiin pisteyttää työtehtävät, lisäkoulutukset ym., yksintyöskentelystä enemmän palkkaa vs. työparin kanssa tehty työ, itseään lisäkouluttavalle enemmän palkkaa vs. perustaidot omaavalle, väkivaltaisten asiakkaiden kanssa työskentelevälle enemmän kuin muille ym.
Oon itsekin hoitaja ja kyllähän on olemassa paikkoja joissa sen pari tonnia hoitajana saa helposti. Kun ihan oikeasti, ei se perustason työ ole mitään älyttömän vaikeaa jossain pitkäaikaisosastolla vaikka. Mutta sitten kun mietitään että olet väkivaltaisten dementikkojen kanssa yksin ja tulee sama raha kuin sille toiselle hoitajalle niin ei mene enää oikein. Siinä vaiheessa se palkka ei tunnukaan enää suurelta tai edes riittävältä.
Hoitoala kaipaisi kunnon uudistamista. Laikkarit ja hoiva-apulaiset takaisin tekemään sitä "perustyötä" johon jokainen täysjärkinen on perehdytettävissä helposti (no laikkarit toki tarvitsee siivous+hyg. puolelta koulutuksensa tietty) ja hoitajat sitten HOITAMAAN sairaudet, haavat ym. Ja palkka tosiaan työtehtävän mukaan. Siitä sitten valkkaamaan että kiinnostaako vähemmän vastuullinen työ vähän heikommalla palkalla (esim. pari sataa nykytasosta alemmalla) vai haastavampi ja vaativampi työ isommalla palkalla. Lisääntyisi työhyvinvointikin varmasti heittämällä koska eihän kaikki työltään samaa tahdo ja elämäntilanteet muuttuu.
Sairaalan päivystyksessä sain lääkäriltä parasta palvelua ikinä. Kuunteli, otti kipuni tosissaan ja paneutui venähtäneeseen nilkkaani kunnolla. Hän oli oikealla alalla ja erittäin ihmisläheinen. Luukulla hoitaja oli kiukkuinen ja röntgenin täti täysin mykkä ja naama mutrulla. Hoitajien negatiivisuuden oikein aisti.
Mieluummin minä lääkäreiden palkkaa lisäisin reippaasti, ennemmin kuin näiden nyrpistelevien ja töykeiden hoitajien. Eikö hoitajakoulussa opeteta olemaan ystävällinen? Ehkä siinä taustalla on tosiaan se hoitajan erittäin lyhyt ja pintapuolinen koulutus lääkäriin verrattuna.
Terveyskeskuksissa sitä harvoin kukaan saa aikaa suoraan lääkärille, vaan mennään hoitajille ensiksi. Hoitajat ovat nykyään siis koulutettuja olemaan mini-lääkäreitä. Kyllä pitäisi näkyä palkassa.
Pois_alalta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvinpä oot perehtynyt hoitajan työhön! Ensihoitajat tai päivystys-hoitajat tuskin paljoa petejä petailee, ihan näin yhtenä esimerkkinä hoitoalalta. Hoitovirheisiin voi pahimmillaan kuolla ja mm. lääkitysvirheet voivat olla kohtalokkaita (esim. se mainitsemasi insuliinikin voi tappaa, jos pistää väärin). Joko et oo ollut hoitoalalla hoitajana päivääkään tai sitten olet juuri aloittanut opiskelija, jonka vastuu rajoittuu juurikin tuohon pedin petaamiseen ja ruuan jakeluun. Aina välillä niitäkin opiskelijoita tulee vastaan, jotka näkevät asiat vielä hyvin musta-valkoisesti ja pitävät työtä simppelinä rentoiluna, kun eivät ymmärrä että työntekijällä se vastuu on pikkuisen eri.
Hoitajaopiskelijan ja lääkäriopiskelijan välillä on silmiinpistävä ero. Hoitajaopiskelija koittaa rentoilla ja fiilistellä. Lääkäriopiskelija ottaa alun pitäen opintonsa tosissaan, perehtyy syvästi ammattinsa teoriaan ja tulee osaajaksi. Hoitajaopiskelijoilla kuuluu olevan anatomian, fysiologian ja farmakologian opinnoissa suuria vaikeuksia ja pyrkivät pääsemään kurssit läpi alimmalla hyväksytyllä. Ajatella vielä että niin helppo ja pintapuolinen kuin heidän koulutuksensa on. Ykkösellä läpi niin heille riittää. Voi että...
Oma vikasi, jos et osaa pistää rajoja. Töissä ollaan työaika. Jos ylimääräistä, niin ylityökorvaus.