Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitotyön huonot palkat on vain myytti

Vierailija
17.06.2019 |

Monesti täällä saa lukea kuinka hoitotyössä olevat naiset valittaa huonosta palkasta. Kuitenkin kun lähtee vertailemaan sitä muihin ammatteihin joissa vaatimus on ammatillinen perustutkinto niin se on täysin linjassa koulutukseen nähden, joissain ammateissa tienaa paremmin ja joissain huonommin. Esim poliisien palkka on lähes sama kuin lähärin sillä erolla että poliisit käy ammattikorkean kovilla sisäänpääsyvaatimuksilla. Palomiehet tienaa taas huonommin kuin hoitajat, jopa farmaseuteilla on vain muutaman satasen korkeampi peruspalkka ja koulutus on yliopisto.

Tietenkin palkkaa voisi aina korottaa mutta tällä hetkellä se on täysin linjassa suhteessa muihin eikä ole mitenkään huono.

Kommentit (204)

Vierailija
101/204 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuksissa sitä harvoin kukaan saa aikaa suoraan lääkärille, vaan mennään hoitajille ensiksi. Hoitajat ovat nykyään siis koulutettuja olemaan mini-lääkäreitä. Kyllä pitäisi näkyä palkassa. 

Ko. minilääkärin osalta kyllä palkassa pitäisi näkyä. Minilääkärin palkasta kolmasosa pois niin riittää rahaa palkata enemmän oikeita lääkäreitä. Vai että oikein minilääkäri.

Vierailija
102/204 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuksissa sitä harvoin kukaan saa aikaa suoraan lääkärille, vaan mennään hoitajille ensiksi. Hoitajat ovat nykyään siis koulutettuja olemaan mini-lääkäreitä. Kyllä pitäisi näkyä palkassa. 

Ko. minilääkärin osalta kyllä palkassa pitäisi näkyä. Minilääkärin palkasta kolmasosa pois niin riittää rahaa palkata enemmän oikeita lääkäreitä. Vai että oikein minilääkäri.

Kolmasosa pois lääkäreiden palkasta, niin olisi varaa palkata enemmän lääkäreitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/204 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin hoitajat tienaa hyvin kyllä. Suuri osa Suomen naisvaltaisista paikoista jää monta sataa jälkeen palkassa ja kyllä sielläkin on suurella osalla AMK tutkinto

Vierailija
104/204 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö, höpö noiden 2300-2400 Euron palkkojenne kanssa. Meille palkattiin julkiselle juuri uusi terkka ja tehtäväkohtainen palkka 2545 Euroa/kk. Päivätyö, kevyt homma. Siihen päälle sitten mm. ikälisät.

Vierailija
105/204 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan palkka on todella surkea raskaasta työstä, vajaa 2000€. Sairaanhoitajana voi tienata kohtuullisen hyvin.

Vierailija
106/204 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä san sh:n työstä 4 tonnin palkan joka kuukausi. Peruspalkka, kokemuslisät, henk.koht lisät, yksityisen sektorin erillinen toimipaikkakohtainen lisä jota en tässä ala tarkemmin avaamaan mutta sellaisiakin on. Usein myös ylitöitä jolloin palkka nousee 4500-5000 kuussa. Luonnollisestikin olen kokenut. Mutta  en tiedä miten huonolla palkalla jengi tekee, kun peruspalkkakin on sen 2400 e ja jos on vuorotyö niin ilman kokemuslisiäkin pitäisi helposti päästä 3 tonniin kuukaudessa vaikka ois ihan nuori.

Vierailija
107/204 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä palkat ovat järkyttävän huonot! Kerronpa omasta sh-työstäni erikoissairaanhoidossa Helsingissä: meitä tarvittaisiin tiimiin viisi hoitajaa, määrää vähennettiin neljään (työnantajan päätös). Neljästä lähti kaksi hoitajaa lyhyessä ajassa muualle ja heille ei ole otettu sijaisia, eikä muiden työmäärää vähennetty. Lähteneiden hoitajien potilaat hoitaa joku muu, tai siis meistä kahdesta jompikumpi. Potilaista ei ole ainakaan pulaa ja puhelin soi taustalla. Taukoa ei voi kunnolla pitää, syön lounaan pikaisesti ja jatkan hommia. Tällä viikolla oli töissä mm. klo. 7.30-19 ja 7.30-17.30 jotta saan hommani tehtyä.  Työaika siis 8-16.

Palkka tuli viikko sitten, 1780 e. Maksoin vuokran ja laskuja niin siitä jäi kuukaudeksi käyttörahaa 350 e....

Edessä on luultavasti työpaikan vaihto. Muuallahan palkka ei ole sen parempi sairaanhoitajalla mutta töitä on varmasti vähemmän. Nykyisessä työssäni on aivan sairas tahti ja ihmettelen että olen jaksanut ilman esim. jotain todella vakavaa fyysistä vaivaa. Rytmihäiriöitä on kyllä ollut ja vatsahaava pahentunut. 

Vierailija
108/204 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on huono. Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Palkka on huono monella muullakin alalla, mutta se ei ole perustelu väittää hoitajien palkkaa hyväksi! Voidaan vaan todeta että ihan yleisellä tasolla palkat on huonot eikä työnteolla rikastuu.. saa olla tyytyväinen jos hengissä pysyy...

Vierailija
109/204 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä?! Hoitotyö tosi helppoa ja koulutus pintapuolista...? 20 vuotta sitä tehneenä en nyt kyllä voi allekirjoittaa tuota. Erikoisaloja on monia, osa tosi haastavia. Ja ennenkaikkea, hoitotyö vaatii asennetta ja syvää ammatillisuutta sekä eettisyyttä. 

Onko sinusta yksinkertaista olla sh vaikkapa teholla tai leikkaussalissa? Kätilön vastuu synnytyssalissa on myös tosi iso, olet vastuussa molemmista, syntyvästä ja synnyttävästä. Tai vaikka ensihoitajat?

Vaikuttaa että olet itse vähän yksikertainen :D

Vierailija
110/204 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monien alojen palkkoja pitäisi nostaa, koska ovat niin matalia ettei niillä meinaa elää edes kohtalaisesti. Itse saan hoitajana kolmivuorossa käteen noin 2000 euroa, joskus yli ja joskus ali, lisistä riippuen. Meillä on kolme lasta, enkä minä kyllä tuolla palkalla heitä yksinäni elätä. Onneksi on puoliso jolla puolet paremmat tulot..

MITEN 2000 eurolla netto ei ihmisten mielestä elä? Itse olen valinnut tehdä osa-aikatyötä sinänsä kyllä paremmin palkatulla alalla, ja tuon verran jää käteen. On kuitenkin omakotitalo (pk-seutu) josta lainanlyhennykset, auto, lemmikkejä, varaa harrastaa ja matkustella, eikä ruokakaupassa tarvitse miettiä mitä voi ostaa. Enkä tarvitse mieheltä rahoitusta mihinkään noista.

En viittaa nyt niinkään lainaamaani kommenttin, tottahan kolmeen lapseen rahaa menee, mutta kun niin monen mielestä parin tonnin netto on ihan silkkaa kurjuutta 🤔

Vierailija
111/204 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on sh-koulutuksen lisäksi  toinen, akateeminen ammatti. Sh:n töitä teen sen takia, että niistä oikeasti maksetaan paremmin kuin useimmista humanistisen tai yht.kunnallisen alan akateemisista töistä, joissa palkka siis oikeasti paljon huonompi. Koen kuitenkin, että sh:n työ on eri tavalla vaativaa, vaikka koulutus yms ei ole akateemisessa mielessä vaikeaa. Ei ole 10 tenttikirjaa joka tenttiin yms. Itse työ on myös monesti kuluttavaa ja aika paljon rutiinikeskeistä. Mutta hyvätkin puolet on, esim. vuoroja tekemällä palkan saa oikeasti hilattua ihan ok-tasolle, mitä esim. jokin kirjastonhoitaja ei todellakaan pysty tekemään.  Itse en koe sh:n työtä kuitenkaan älyllisesti kovin haastavana jos ja kun sitä tehnyt vuosia, vaikka siinä on omat haasteensa ja ne ovat sellaisia, joihin moni ei pystyisi kun totuus työn luonteesta valkenee. Itse aikanaan halusin erilaista haastetta ja opiskelin muuta, mutta todellisuus tulee sielläkin monelle vastaan eli saat vielä huonompia palkkoja monelta alalta joita sitten opiskelet vuosikausia kuten itse tein. Tiedän monta hoitajaa jolla on akateeminen loppututkinto jostain koulutuksesta, mutta moni tekee silti ainakin lisätyötä sairaanhoitajana juurikin palkan takia.

Vierailija
112/204 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monien alojen palkkoja pitäisi nostaa, koska ovat niin matalia ettei niillä meinaa elää edes kohtalaisesti. Itse saan hoitajana kolmivuorossa käteen noin 2000 euroa, joskus yli ja joskus ali, lisistä riippuen. Meillä on kolme lasta, enkä minä kyllä tuolla palkalla heitä yksinäni elätä. Onneksi on puoliso jolla puolet paremmat tulot..

MITEN 2000 eurolla netto ei ihmisten mielestä elä? Itse olen valinnut tehdä osa-aikatyötä sinänsä kyllä paremmin palkatulla alalla, ja tuon verran jää käteen. On kuitenkin omakotitalo (pk-seutu) josta lainanlyhennykset, auto, lemmikkejä, varaa harrastaa ja matkustella, eikä ruokakaupassa tarvitse miettiä mitä voi ostaa. Enkä tarvitse mieheltä rahoitusta mihinkään noista.

En viittaa nyt niinkään lainaamaani kommenttin, tottahan kolmeen lapseen rahaa menee, mutta kun niin monen mielestä parin tonnin netto on ihan silkkaa kurjuutta 🤔

Et huomaa mitään eroa palkan epäsuhdassa, kun erittäin kuormittavaa epäsäännöllistä kolmivuoroa täydellä työajalla käteen tulee 1900€ niin kuin itselläni, vs. sun vajaa työaikasi? Anna mä arvaan vielä päivätyötä?

Vierailija
113/204 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtakaa työpaikkaa, jos on  liian kuluttavaa. Ainakin PK-seudulla on kymmeniä paikkoja auki koko ajan. On myös töitä joissa ei tarvitse olla edes potilaskontakteissa vaan ns. toimistotöitä on nykyään paljon. Vaikka monissa paikoissa on rankkaa, niin löytyy myös paikkoja, joissa oikeasti saa paremman palkan siistimmästä työstä. Hoitotyön tekijöille on monille tyypillistä, että ei tehdä muutoksia vaikka paikkoja olisi pilvin pimein tarjolla. Itse vaihdoin pois  likaisesta osastotyöstä ja työ on aivan erilaista. Kuolleen ruumiini yli lähden enää mihinkään osastotyöhön, se on varma.

Vierailija
114/204 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkea sitä kirjoitti:

Siis mitä?! Hoitotyö tosi helppoa ja koulutus pintapuolista...? 20 vuotta sitä tehneenä en nyt kyllä voi allekirjoittaa tuota. Erikoisaloja on monia, osa tosi haastavia. Ja ennenkaikkea, hoitotyö vaatii asennetta ja syvää ammatillisuutta sekä eettisyyttä. 

Onko sinusta yksinkertaista olla sh vaikkapa teholla tai leikkaussalissa? Kätilön vastuu synnytyssalissa on myös tosi iso, olet vastuussa molemmista, syntyvästä ja synnyttävästä. Tai vaikka ensihoitajat?

Allekirjoitan! En usko että munkaan hommia ihan pystymetsästä tullaan tekemään. Terveisiä elinsiirto osastolta...

Vierailija
115/204 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtakaa työpaikkaa, jos on  liian kuluttavaa. Ainakin PK-seudulla on kymmeniä paikkoja auki koko ajan. On myös töitä joissa ei tarvitse olla edes potilaskontakteissa vaan ns. toimistotöitä on nykyään paljon. Vaikka monissa paikoissa on rankkaa, niin löytyy myös paikkoja, joissa oikeasti saa paremman palkan siistimmästä työstä. Hoitotyön tekijöille on monille tyypillistä, että ei tehdä muutoksia vaikka paikkoja olisi pilvin pimein tarjolla. Itse vaihdoin pois  likaisesta osastotyöstä ja työ on aivan erilaista. Kuolleen ruumiini yli lähden enää mihinkään osastotyöhön, se on varma.

Totta, näin tein minäkin. Palkka nousi ja työ helpottui. Työ-ajoissakin voi hyvin joustaa, ja suunnitella työnsä aika itsenäisesti. Mutta joku ne työt siellä osastolla edelleen joutuu tekemään. Lisää liksaa heillekin!

Vierailija
116/204 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jos on esimerkiksi kyllästynyt lähärin hommiin niin kannattaa nostaa kytkintä. Yksityisillä lääkäriasemilla tai hammashoidossa yksityisellä tai julkisella yms haetaan jatkuvasti useita lähäreitä esim. puhelinpalveluun. Sama palkka (yleensä parempi) ja monissa yks. asemilla saa bonuksia siitä miten tehokas tai hyvä työntekijä olet. Monilla on ajanvarausta myös öisin ( yölisä). Sairaanhoitaja voi hakea esim. kelaan, yksityisiin lääkäriasemien digipalveluihin,  päiv.apuihin, yks.lääkäriasemien neuvontaan jne. Siistejä sisätöitä jos on saanut tarpeekseen fyysisestä työstä. Moniin apteekkeihinkin haetaan sairaanhoitajaa.

Vierailija
117/204 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on sh-koulutuksen lisäksi  toinen, akateeminen ammatti. Sh:n töitä teen sen takia, että niistä oikeasti maksetaan paremmin kuin useimmista humanistisen tai yht.kunnallisen alan akateemisista töistä, joissa palkka siis oikeasti paljon huonompi. Koen kuitenkin, että sh:n työ on eri tavalla vaativaa, vaikka koulutus yms ei ole akateemisessa mielessä vaikeaa. Ei ole 10 tenttikirjaa joka tenttiin yms. Itse työ on myös monesti kuluttavaa ja aika paljon rutiinikeskeistä. Mutta hyvätkin puolet on, esim. vuoroja tekemällä palkan saa oikeasti hilattua ihan ok-tasolle, mitä esim. jokin kirjastonhoitaja ei todellakaan pysty tekemään.  Itse en koe sh:n työtä kuitenkaan älyllisesti kovin haastavana jos ja kun sitä tehnyt vuosia, vaikka siinä on omat haasteensa ja ne ovat sellaisia, joihin moni ei pystyisi kun totuus työn luonteesta valkenee. Itse aikanaan halusin erilaista haastetta ja opiskelin muuta, mutta todellisuus tulee sielläkin monelle vastaan eli saat vielä huonompia palkkoja monelta alalta joita sitten opiskelet vuosikausia kuten itse tein. Tiedän monta hoitajaa jolla on akateeminen loppututkinto jostain koulutuksesta, mutta moni tekee silti ainakin lisätyötä sairaanhoitajana juurikin palkan takia.

Tämä. Moni sh ei ymmärrä, miten paljon vaativampia töitä tehdään pienemmällä palkalla, sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Olen samaa mieltä siitä, että sh:n työ vaatii vähän erilaista asennetta kuin joku älyllisempi työ, eikä rutiinit ja jollain tavalla tylsämielinen työympäristö ole kaikille mitenkään helppoja kestää. Mutta onko tämä kyky jotenkin arvokkaampi kuin vaikka kirjastonhoitajan, yliopiston tuntiopettajan tai tiedottajan työn vaatimat kyvyt? Omasta mielestäni ei ole. Lisäksi ihmettelen miksi terveydenhoitoalalla on monesti niin umpisurkea työilmapiiri, vaikka työ on oikeastaan aika kivaa ja potilaat pääsääntöisesti mukavia. Mikä siinä hommassa hoitajia risoo niin paljon, että pitää tiuskia ja vähätellä sekä potilaita että työkavereita?

Vierailija
118/204 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä verrataan sitä peruspalkkaa, lisiä ei voida huomioida kun verrataan päivätöihin. Lähihoitajan peruspalkka ei tosiaankaan kovin suuri ole, mutta lisät voivat ainakin 1,5 kertaistaa sen palkan, mutta tämä edellyttää ettei koskaan tiedä milloin vapaapäivä on, säännöllinen harrastaminen on lähdes mahdotonta, olet töissä kun muut ovat viettämässä juhlapyhiä yhdessä, edes joulu ei ole varma vapaapäivä. Eli kyllä sen isomman palkan eteen myös uhrataan paljon ja töitä saa tehdä niskalimassa, työtahti on melkoinen.

Vierailija
119/204 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaikkea sitä kirjoitti:

Allekirjoitan! En usko että munkaan hommia ihan pystymetsästä tullaan tekemään. Terveisiä elinsiirto osastolta...

Missä mahdoit valmistua elinsiirtohoitajaksi? Et varmaan siellä elinsiirto-osastolla enää oppinut mitään uutta?

Vierailija
120/204 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Moni sh ei ymmärrä, miten paljon vaativampia töitä tehdään pienemmällä palkalla, sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Olen samaa mieltä siitä, että sh:n työ vaatii vähän erilaista asennetta kuin joku älyllisempi työ, eikä rutiinit ja jollain tavalla tylsämielinen työympäristö ole kaikille mitenkään helppoja kestää. Mutta onko tämä kyky jotenkin arvokkaampi kuin vaikka kirjastonhoitajan, yliopiston tuntiopettajan tai tiedottajan työn vaatimat kyvyt? Omasta mielestäni ei ole. Lisäksi ihmettelen miksi terveydenhoitoalalla on monesti niin umpisurkea työilmapiiri, vaikka työ on oikeastaan aika kivaa ja potilaat pääsääntöisesti mukavia. Mikä siinä hommassa hoitajia risoo niin paljon, että pitää tiuskia ja vähätellä sekä potilaita että työkavereita?

Totta tämäkin. On paljon muitakin töitä, esim. lehtorin työt eri koulutustasoilla, sossun työt aikuissosiaalityössä ja lastensuojelussa, taustalla korkea koulutus,tohtorin tutkinto jopa,i se niin herkkua niissäkään töissä ole, ei sossu saa  kiitosta koskaan, kuinka moni opiskelija tulee kiittämään että olipa hyvä luento.  Positiivinen palaute on vähäistä vaikka tekisit miten hyvin työsi, koulutus vaativaa, palkkataso ei edes parempi ( toki ei ole monilla vuorotyötä). Kaiken kukkuraksi työsuhteet ovat usein pätkätöitä eikä omasta halusta, hyvässä lykyssä opettajat kesän työttömänä. Sossuille löytyy töitä, mutta monille muille ei. Työmäärä on kova, kilpailu kovaa esim. yliopistoissa, arvostelu ikuista ( sossut) jne......Eli kaikissa töissä on se tylsä ja tympeä puoli mikä ei niin hohdokasta ole.