Hoitotyön huonot palkat on vain myytti
Monesti täällä saa lukea kuinka hoitotyössä olevat naiset valittaa huonosta palkasta. Kuitenkin kun lähtee vertailemaan sitä muihin ammatteihin joissa vaatimus on ammatillinen perustutkinto niin se on täysin linjassa koulutukseen nähden, joissain ammateissa tienaa paremmin ja joissain huonommin. Esim poliisien palkka on lähes sama kuin lähärin sillä erolla että poliisit käy ammattikorkean kovilla sisäänpääsyvaatimuksilla. Palomiehet tienaa taas huonommin kuin hoitajat, jopa farmaseuteilla on vain muutaman satasen korkeampi peruspalkka ja koulutus on yliopisto.
Tietenkin palkkaa voisi aina korottaa mutta tällä hetkellä se on täysin linjassa suhteessa muihin eikä ole mitenkään huono.
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikkea sitä kirjoitti:
Siis mitä?! Hoitotyö tosi helppoa ja koulutus pintapuolista...? 20 vuotta sitä tehneenä en nyt kyllä voi allekirjoittaa tuota. Erikoisaloja on monia, osa tosi haastavia. Ja ennenkaikkea, hoitotyö vaatii asennetta ja syvää ammatillisuutta sekä eettisyyttä.
Onko sinusta yksinkertaista olla sh vaikkapa teholla tai leikkaussalissa? Kätilön vastuu synnytyssalissa on myös tosi iso, olet vastuussa molemmista, syntyvästä ja synnyttävästä. Tai vaikka ensihoitajat?
Vaikuttaa että olet itse vähän yksikertainen :D
Allekirjoitan! En usko että munkaan hommia ihan pystymetsästä tullaan tekemään. Terveisiä elinsiirto osastolta...
Missä mahdoit valmistua elinsiirtohoitajaksi? Et varmaan siellä elinsiirto-osastolla enää oppinut mitään uutta?
Todellakin oppii uutta jokaisella osastolla! Koulutus antaa vain pohjan jolle rakentaa osaamistaan. Sairaanhoitajan työ erikoissairaanhoidossa vaatii jatkuvaa kouluttautumista ammattitaidon ylläpitämiseksi ja uuden oppimiseksi. Ei todellakaan ole niin että esimerkiksi minä ortopedialta tuosta vaan hyppäisin sanotaan nyt vaikka naistentaudeille ja osaisin työn koska olen sairaanhoitaja! Luulisin että näin on useimmilla aloilla. Perusteet alalle opitaan koulussa, itse työ siinä työpaikassa/ yksikössä missä työtä tehdään.
Aivan! Siksi kaikesta hoitotyöstä ei pitäisikään maksaa samaa palkkaa pelkän pohjakoulutuksen perusteella. Itse kannatan erikois-sairaanhoitoon huomattavia palkankorotuksia. Siellä se vaatiivin työ tehdään ja olisi kaikkien edun mukaista että siellä ammattitaitoiset ja kokeneet hoitajat myös pysyisivät. En vähättele hoitotyötä yleensäkään, mutta suuri vaihtuvuus henkilökunnasta ei ole samanlainen riski vaikkapa terveyskeskuksen vuodeosastolla kuin vastasyntyneiden teholla....
Näkemyksesi ovat oikeutettuja, mikäli olet itse työskennellyt kummallakin mainitsemistasi osastoista joko hoitajana tai lääkärinä ja tiedät mistä puhut. Tietänet kuitenkin sen, että tk-vuodeosastot ovat nykyään viikonloppuisin täysin hoitajavastuisia (ei lääkäriä koko talossa) ja niissä on monenlaista hoitotyön osaamista vaativia potilaita. Terveisin sekä perusterveydenhuollossa että esh:ssa työskennellyt hoitaja.
Muussa tapauksessa säästä meidät mielipiteiltäsi. Kiitos.
Kyllä tiedän. Olen toiminut vastaavana sairaanhoitajana kahdella hoivaosastolla (ei lääkäriä paikalla, ainoastaan puhelinkonsultaatio mahdollinen). Nykyisin työskentelen vaativassa erikoissairaanhoidossa, teen itsenäisiä arvioita/ päätöksiä ja pidän omaa vastaanottoa. Näiden töiden vaativuus painii keskenään ihan eri sarjoissa. Kiire oli kyllä hoivaosastolla kuormittava tekijä, mutta vaativuudeltaan työ ei vastannut lähellekään nykyistä työtäni.
Onpas hoitajille kateellisia sukulaisia, ystäviä ketjussa...jos ei mulle niin ei ainakaan hoitajille
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee koulutukseen niin minusta pelkästään opiskelun pituus ja laajuus ei voi olla mittarina palkalle. Toki sen tulee näkyä, mutta palkka ei voi perustua yksinään siihen.
Sairaanhoitajan työ on ensinnäkin niin moninaista riippuen suuntautumisesta ja työpaikasta. Työnkuvan tulisi olla isommassa roolissa ja samoin työn määrä. 2400€ peruspalkka kaikille ei ole minusta oikein, kun siinä ei huomioida ollenkaan sitä missä ollaan ja mitä tehdään. Toisessa paikassa voi työ olla huomattavasti kuormittavampaa ja vastuullisempaa kuin toisessa.
Yleisesti ottaen sairaanhoito on arvokasta ja vastuullista työtä, joten minusta pohja voisi hyvin olla muutaman satasen korkeampi.
Voisi muuttua ääni kellossa jos ymmärtäisit miten paljon täytyy laittaa tikkua ristiin. Yksi syy hyviin palkkoihin (niillekin pääsee vasta kun on tiristänyt itsestään kaiken ulos) on se että kukaan ei tekisi sellaista vaivannäköä vain huvin vuoksi.
On myös kirurgeja ketkä häipyy leikkaussalista jos käy niin huono tuuri, että elvyttämään joutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monien alojen palkkoja pitäisi nostaa, koska ovat niin matalia ettei niillä meinaa elää edes kohtalaisesti. Itse saan hoitajana kolmivuorossa käteen noin 2000 euroa, joskus yli ja joskus ali, lisistä riippuen. Meillä on kolme lasta, enkä minä kyllä tuolla palkalla heitä yksinäni elätä. Onneksi on puoliso jolla puolet paremmat tulot..
Eikö teillä ollut ehkäisyä?
On tämäkin siinä mielessä typerää ettei saisi perhettäkään perustaa ellei ole kovatuloinen. Minusta jokaisella ihmisellä täytyy olla oikeus perheeseen eikä sen ylläpitäminen saisi olla vain varakkaiden hommaa. Toki täytyy realisoida tässä päivässä se että, jos on pienet tulot niin lapsia on hankala elättää ilman että joutuu jatkuvasti jostain nipistämään.
Kuitenkin menee yhteiskunnassa jotain pieleen, jos perusduunarilla ei ole varaa elättää ja näin ”oikeutta” edes perustaa perhettä. Surullista.
Älkää hyvät ihmiset mitenkään arvostelko sairaanhoitajien työtä!
Kaikki se menee kuin vesi hanhen selästä. Heillä on prinsessasyndrooma jo uravalintaa tehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikkea sitä kirjoitti:
Siis mitä?! Hoitotyö tosi helppoa ja koulutus pintapuolista...? 20 vuotta sitä tehneenä en nyt kyllä voi allekirjoittaa tuota. Erikoisaloja on monia, osa tosi haastavia. Ja ennenkaikkea, hoitotyö vaatii asennetta ja syvää ammatillisuutta sekä eettisyyttä.
Onko sinusta yksinkertaista olla sh vaikkapa teholla tai leikkaussalissa? Kätilön vastuu synnytyssalissa on myös tosi iso, olet vastuussa molemmista, syntyvästä ja synnyttävästä. Tai vaikka ensihoitajat?
Vaikuttaa että olet itse vähän yksikertainen :D
Allekirjoitan! En usko että munkaan hommia ihan pystymetsästä tullaan tekemään. Terveisiä elinsiirto osastolta...
Missä mahdoit valmistua elinsiirtohoitajaksi? Et varmaan siellä elinsiirto-osastolla enää oppinut mitään uutta?
Todellakin oppii uutta jokaisella osastolla! Koulutus antaa vain pohjan jolle rakentaa osaamistaan. Sairaanhoitajan työ erikoissairaanhoidossa vaatii jatkuvaa kouluttautumista ammattitaidon ylläpitämiseksi ja uuden oppimiseksi. Ei todellakaan ole niin että esimerkiksi minä ortopedialta tuosta vaan hyppäisin sanotaan nyt vaikka naistentaudeille ja osaisin työn koska olen sairaanhoitaja! Luulisin että näin on useimmilla aloilla. Perusteet alalle opitaan koulussa, itse työ siinä työpaikassa/ yksikössä missä työtä tehdään.
Tämä oli juuri se pointti. Koulutus on hyvin pintapuolista.
Niinhän se on! Miten se työstä maksettavaan palkkaan liittyy? Liikennelentäjän koulutus kestää muistaakseni joitain kuukausia. Heille kai sitten kuuluisi max 1200€ palkka?
Bussinkuljettajat saavat samaa palkkaa kuin sh:t. Heiltä puuttuu vain amk-koulutus...
Raksa-apulainen saa about 2250 e/kk. Päivätyö ja on ammattilaisen parina (ei itsenäinen työ).
Siihen nähden sh palkka on kyllä aliarvostettu - vastuu on kova.
Oh kuinka huono palkka, en tiedä kuinka tulen toimeen: pe+la+su töissä klo 7-22 hintaan 20,15 e/h, lisistä kertyy palkkaa yli 90 h edestä + muutama hassu ylityötuntikorvaus siihen päälle. Sunnuntain viimeiset tunnit juoksevatkin triplapalkalla ja työ on niin vähän vaativaa kuin mahdollista. Pyhäpäivinä ei ole ainuttakaan hoitajapuutosta, vaan päinvastoin muutama ylibuukkaus, tietenkin, joten mikäs täs!
En tule toimeen! Vaadin lisää liksaa!
Sairaanhoitajat ovat eniten alaa vaihtava ammattiryhmä. Mitäköhän johtuu, että hyvästä palkasta ja helposta työstä (???) huolimatta alaa vaihdetaan paljon.
Työn organisointi on hoitoalalla todella huonoa ja yleisesti johtamistaidot melko heikot. Toki on hyviäkin hoitoalan työpaikkoja, mutta kyllähän se yleisfiilis on ankea. Hoitotyö on kuin tehdastyötä, jota tehdään liukuhihnalla. Hoitajat kokevat ilmeisesti, että eivät voi vaikuttaa työhön kovin paljon, ja tuloksena on sitten jatkuva märinä tyhjänpäiväisistä asioista ja vieläpä palkkamarttyyriys. Koko ala on kummallisen joukkopsykoosin vallassa, jossa kuvitellaan olevansa jonkun hirveän palkanpolkemissalaliiton uhreja. Ahneus tekee ihmisestä ikävän.
Mä en enää tiedä itkeäkö vai nauraa, kun mikään rautalanka ei taivu näille hoitsu-heittereille 😁
Joo. Olen monta kertaa kirjoittanut tähän ketjuun. Itselläni on akateeminen koulutus, jonka alan töitä tein 8 v yli kolmen tonnin kk-palkalla. Sitten oli pakko vaihtaa alaa, kun töitä ei kerta kaikkiaan ollut.
Nyt olen sh. Ja nuo siistit, stressittömät toimistotyöt ovat törkeän ylipalkattuja ja nykyinen työni törkeän alipalkattu. En edellisissä töissäni todellakaan tarvinnut sellaista osaamista ja paineensietokykyä, kum nykyisessä "kassamyyjän osaamisen" vaativassa osastotyössäni. Työajat myös karmeat (Olen perheellinen), mutta vuorotyötä pakko tehdä koska muuten palkalla ei elä.
Mieheni on poliisi, eikä hänenkään työnsä ja palkkansa herkkua ole. Silti, heillä on sentään joitain työsuhde-etuja ja henkilöstön jaksamisesta pidetään edes jotenkin huolta. He myös ehtivät käytännössä aina pitämään tauot. Meillä vain revitään selkänahasta kaikki irti, edes vichyä ei lähes 30-asteisella osastolla raataessa työnantajan puolesta saa, saati sitten taukoja pidettyä.
Ja lopuksi : kun me elvytämme, meidän pitää deffan lisäksi osata avata ja pitää auki hengitystiet eli laittaa larynx-maski/i-gel ja osata antaa oikea määrä oikeaa elvytyslääkettä (adrenaliini/amiodaroni) oikeassa kohdassa eli tunnistaa deffan antamat tiedot ja osata reagoida niihin. Helppoa, vai mitä. Apinakin osaisi.
Ja työn johto ja organisointi sekä esimiehet yleensä aivan surkeita.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat ovat eniten alaa vaihtava ammattiryhmä. Mitäköhän johtuu, että hyvästä palkasta ja helposta työstä (???) huolimatta alaa vaihdetaan paljon.
Luulevat, että ruoho on vihreämpää...
No siitä sitten vaan raksa-apulaisen helppoon ja kevyeen hommiin siitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en enää tiedä itkeäkö vai nauraa, kun mikään rautalanka ei taivu näille hoitsu-heittereille 😁
Joo. Olen monta kertaa kirjoittanut tähän ketjuun. Itselläni on akateeminen koulutus, jonka alan töitä tein 8 v yli kolmen tonnin kk-palkalla. Sitten oli pakko vaihtaa alaa, kun töitä ei kerta kaikkiaan ollut.
Nyt olen sh. Ja nuo siistit, stressittömät toimistotyöt ovat törkeän ylipalkattuja ja nykyinen työni törkeän alipalkattu. En edellisissä töissäni todellakaan tarvinnut sellaista osaamista ja paineensietokykyä, kum nykyisessä "kassamyyjän osaamisen" vaativassa osastotyössäni. Työajat myös karmeat (Olen perheellinen), mutta vuorotyötä pakko tehdä koska muuten palkalla ei elä.
Mieheni on poliisi, eikä hänenkään työnsä ja palkkansa herkkua ole. Silti, heillä on sentään joitain työsuhde-etuja ja henkilöstön jaksamisesta pidetään edes jotenkin huolta. He myös ehtivät käytännössä aina pitämään tauot. Meillä vain revitään selkänahasta kaikki irti, edes vichyä ei lähes 30-asteisella osastolla raataessa työnantajan puolesta saa, saati sitten taukoja pidettyä.
Ja lopuksi : kun me elvytämme, meidän pitää deffan lisäksi osata avata ja pitää auki hengitystiet eli laittaa larynx-maski/i-gel ja osata antaa oikea määrä oikeaa elvytyslääkettä (adrenaliini/amiodaroni) oikeassa kohdassa eli tunnistaa deffan antamat tiedot ja osata reagoida niihin. Helppoa, vai mitä. Apinakin osaisi.
Edellisen alan työt loppuivat etkä saanut uusia juuri siksi että et nähnyt sitä vaivaa joka pitäisi?
SH:t kiiruhtavat joukolla kiillottamaan kilpeään työstään.
Melkoisen epämiellyttävää joukkoa.
Toivonkin, että kuolo korjaa minut sitten nopeasti, etten päädy rasittamaan neitien työpäivää. Onhan täällä useasti haukuttu myös potilaat, kun eivät osaa käyttäytyä vaatimusten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisen alan työt loppuivat etkä saanut uusia juuri siksi että et nähnyt sitä vaivaa joka pitäisi?
Joo en nähnyt sitä vaivaa, että olisin muuttanut satojen kilometrien päähän jonkun lyhyen sijaisuuden perässä. Vaihdoin mieluummin alaa, koska työnäkymät edellisellä olivat todella huonot.
Ja kyllä opiskelu oli paljon rankempaa kuin edellinen chillailu yliopistolla. Että kyllä minä nyt vasta vaivaa näenkin elantoni eteen, kiitos vaan 😂🌧
Miksi te käytte väittelyä trollin kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Bussinkuljettajat saavat samaa palkkaa kuin sh:t. Heiltä puuttuu vain amk-koulutus...
Raksa-apulainen saa about 2250 e/kk. Päivätyö ja on ammattilaisen parina (ei itsenäinen työ).
Siihen nähden sh palkka on kyllä aliarvostettu - vastuu on kova.
Bussikuski on vastuussa kerrallaan 50 ihmisen hengestä ja kaksikerrosbussia ajava kuski useammastakin. Aikataulujen kanssa täytyy olla tarkkana, kaupungissa on liikennettä. Bussikuskin työ on vaativaa ja vastuullista. Enemmänkin voisi olla palkkaa.
tällä palstalla olen lukenut, että opettajien työ on kaikkein raskainta. Varsinkin alakoulun opettajien, joille pitää kiitokseksi siitä, että jaksavat raataa ja katsoa kakaroitanne kerätä satojen eurojen lahjakortteja ja ostella viinipulloja kaksi kertaa vuodessa, että jaksavat taas 10 viikon loman jälkeen tulla raatamaan.