Hoitotyön huonot palkat on vain myytti
Monesti täällä saa lukea kuinka hoitotyössä olevat naiset valittaa huonosta palkasta. Kuitenkin kun lähtee vertailemaan sitä muihin ammatteihin joissa vaatimus on ammatillinen perustutkinto niin se on täysin linjassa koulutukseen nähden, joissain ammateissa tienaa paremmin ja joissain huonommin. Esim poliisien palkka on lähes sama kuin lähärin sillä erolla että poliisit käy ammattikorkean kovilla sisäänpääsyvaatimuksilla. Palomiehet tienaa taas huonommin kuin hoitajat, jopa farmaseuteilla on vain muutaman satasen korkeampi peruspalkka ja koulutus on yliopisto.
Tietenkin palkkaa voisi aina korottaa mutta tällä hetkellä se on täysin linjassa suhteessa muihin eikä ole mitenkään huono.
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ajatellut. Hoitotyö on kuitenkin todella yksinkertaista hommaa, vaikkakin toki vastuullista. Koulutus on hyvin pintapuolista ja siitä selviää kuka hyvänsä. On paljon aloja, joissa työ on vaativaa eikä suju keneltä hyvänsä vaikka miten yrittäisi, ja palkat on silti sairaanhoitajatasoa.
Montako päivää olet ollut hoitotyössä? Epäilenpä, ettet päivääkään. Mielestäsi varmaan hoitaja on pelkkä prseen pesijä, muuta ei tarvitse tietääkään.
Itse olen ko eläköitynyt, pääosan työelämästäni tehnyt "siistissä sisätyössä", melko kivalla palkalla. Viimeiset reilu kymmenen vuotta olin hoitotyössä, ja oli vaativin työ koko työurallani. Ja huonosti palkattu.. Meneppä vaikkapa monisairaiden muistisairaiden osastolle, voi mennä sormi suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pian entinen sairaanhoitaja. Kyllästyin huonoon palkkaan ja kuluttavaan vuorotyöhön, joten hakeuduin ja pääsin muihin tehtäviin. Loman jälkeen alkaa! Kannustan kaikkia epäreiluuteen, pahan puhumiseen ja huonoon palkkaan pettyneitä hoitajia äänestämään jaloillaan. Se tuntuu olevan ainoa keino saada muutos aikaan.
Samat suunnitelmat. Tän kesän tykitän vielä muutamilla järjettömillä työajoilla palkkapussin turvoksiin, jotta voin siirtyä sivuun sinne missä meno on edes hitusen inhimillisempää ja mielekkäämpää.
No minä olen pelkkä lähäri. Mutta samansuuntainen on suunnitelma. Tällä hetkellä on kammottava pula meistä perustason hoitajista. Joten olen painanut töitä ympäri vuorokautta, kun tällä hetkellä voi valita, millaisessa paikassa haluaa töitä tehdä ja mitä vuoroa. Suunnitelmana on, että vielä ensi kesän lomarahat otan tilille ja sitten lopetan nämä hommat. Saanut onneksi tässä säästöön sen verran rahaa, että ei ihan heti nälkä tule. Tuleva työpaikkakin on selvillä ja siinä ei tarvitse osaamista, eikä vastuuta, eikä selkä vääränä painaa rikkinäisten nostureiden ja siirtoliinojen kanssa. Hoitoalalle en aio koskaan enää palata.
Vierailija kirjoitti:
Oon sairaanhoitaja, tässä kuussa bruttoa kertyy 7300 euroa. Ihan kivasti! Minulla on tietyst maksimilisät, vapaapäiviä koko kk:n aikana 4 kpl ja teen muutaman ilta+yö -kombon. Onhan se vähän kuluttava työaika työskennellä kieltämättä, mutta eipä haittaa, kun olen valikoinut tehtäväni siten, etten työssä ollessa tee muuta kuin ole läsnä. Ei kiinnosta vastuu, ei kädentaitoa vaativat temput, ei eteneminen eikä kehittyminen. Näistä luopuminen on tarkoittanut kovaa palkkaa. Kun kerta ei osaamisesta makseta, niin teen tällä ammattinimikkeellä sitten semmosta hommaa, missä ei tarvitse mitään osatakaan, mutta kuitenkin paikalla oltava.
Ja laskit tuohon myös lomarahat sekä veronpalautukset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella hoitajalla näyttää olevan kaikkea kallista, tatuointeja, hienoja laukkuja ja muuta. Instagram täynnä hienoja matkustelukuvia ja varaa käydä terassilla joka viikonloppu. Saattaa olla myös kesämökki.
Muillaki sitten ei ole. Tiedän myös kaupan myyjiä ja siivousalan työntekijöitä, joilla on ns luksustuotteita.
Voi olla. Ja toki saakin olla, luonnollisesti on jokaisen oma asia, miten nauttii elämästä. Se vain ilmentää sitä, että on varaa näihin luksustuotteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon sairaanhoitaja, tässä kuussa bruttoa kertyy 7300 euroa. Ihan kivasti! Minulla on tietyst maksimilisät, vapaapäiviä koko kk:n aikana 4 kpl ja teen muutaman ilta+yö -kombon. Onhan se vähän kuluttava työaika työskennellä kieltämättä, mutta eipä haittaa, kun olen valikoinut tehtäväni siten, etten työssä ollessa tee muuta kuin ole läsnä. Ei kiinnosta vastuu, ei kädentaitoa vaativat temput, ei eteneminen eikä kehittyminen. Näistä luopuminen on tarkoittanut kovaa palkkaa. Kun kerta ei osaamisesta makseta, niin teen tällä ammattinimikkeellä sitten semmosta hommaa, missä ei tarvitse mitään osatakaan, mutta kuitenkin paikalla oltava.
Ja laskit tuohon myös lomarahat sekä veronpalautukset?
Kyllä joo, lomarahat tulevat automaattisesti jokaisen palkan mukana eikä vain kerran vuodessa (plus niistä ei mun työnantaja vähentänyt sitä 30 prosenttia). Veronpalautusta tulee syyskuussa vielä erikseen himpun vajaa 2000 e.
Mut palkkahan koostuu siis pääasiassa lisistä. Varsinaisella palkalla tienaisin varmaan jotain 3200-4000 e suunnilleen. Lisät tulee öistä, illoista ja ylitöistä sekä pyhäpäivistä. Tässä kuussa lisien osuus onkin enemmän kuin varsinaisen palkan.
Voi hyvänen aika millaisia käsityksiä ihmisillä on hoitajien töistä. Sairaanhoitajia on todella monenlaisissa töissä ja osa niistä on todella todella vaativia ja tehtävät osatakseen tarvitaan pitkä perehdytys ja vuosien kokemus!
Voiko seuraavanlaisia töitä oikeasti tehdä mielestänne kuka tahansa: tehopotilaan siirto ambulanssissa tai lentokoneessa, päivystysavun puhelimessa annettava ohjeistus mitä tahansa terveysongelmaa kohtaan, pienen keskosen alkuhoidot, elvytystilanteen hoitaminen ja johtaminen, lääke- ja nestehoitosuunnitelman toteutus turvallisesti, potilaan unesta, kinunhoidosta ja relaksaatiosta huolehtiminen leikkauksen aikana, vainajan laitto ja siihen liittyvä omaisten ohjaus ja tukeminen, skitsofreenikon omahoitajuus, seksuaalisesti hyväksikäytetyn lapsen tukeminen...
Ja kaikki kunnioitus myös lääkäreitäkin kohtaan, mutta kyllä se lääkärikin vaan aika usein kysyy kokeneelta hoitajalta neuvoa jos jonkinlaiseen ongelmaan. Kohdallani on sattunut useasti seuraavaa: mitä minun pitäisi määrätä? Ja minä sanelen ja lääkäri kirjoittaa määräyksensä. Varsinkin päivystysaikaan potilaana ollessanne voi olla onni jos vuorossa sattuu olemaan kokeneita hoitajia.
Nii väärä ja väheksyvä käsitys monella hoitajan työstä.
Esim. Ruotsissa sairaanhoitajat valmistuvat yliopistosta.
Itse olen alanvaihtaja tradenomista sairaanhoitajaksi.
Sairaanhoitajaksi opiskelu on paljon vaativampaa ja työ tärkeämpää ja vastuullisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassalle pääset peruskoulutodistuksella, kuten myös vuorovastaavaksi.
Sairaanhoitajan peruspalkka on noin 2450 e, käteen jää joku 1800 e.
Sairaanhoitaja on AMK koulutus.
Tuo sama summa on se minkä yh saa sossun luukulta pystyäkseen elämään Helsingissä!
Eli ei kannata tehdä hoitajana töitä!no tässä on mun mielestä enemmän ongelmana suhteeton sosiaaliturva ja verotus kuin se että 2.5k palkalla ei eläisi. Ja tosiaan sairaanhoitajilta unohtuu aina kätevästi ne viikonloppu/iltalisät jotka nostaa palkan lähemmäs 3000 euroon. Totuus on että moni esim. toimisto/projektityötä tekevä tradenomi tai maisteri saa ihan yhtä paskaa palkkaa haastavista tehtävistä huolimatta, ja iltaisin valmistelevat powerpoint-slidet seuraavalle päivälle ilman mitään ylityökorvauksia, lisistä puhumattakaan.
Miksi te ryhmät ette tajua, että lisät ei kuulu peruspalkkaan?
Miksi vain hoitotyötä tekevien peruspalkka lasketaan lisien kanssa?
Kuten joku jo sanoi, lisät on korvaus p#skoista työajoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo sama summa on se minkä yh saa sossun luukulta pystyäkseen elämään Helsingissä!
Eli ei kannata tehdä hoitajana töitä!no tässä on mun mielestä enemmän ongelmana suhteeton sosiaaliturva ja verotus kuin se että 2.5k palkalla ei eläisi. Ja tosiaan sairaanhoitajilta unohtuu aina kätevästi ne viikonloppu/iltalisät jotka nostaa palkan lähemmäs 3000 euroon. Totuus on että moni esim. toimisto/projektityötä tekevä tradenomi tai maisteri saa ihan yhtä paskaa palkkaa haastavista tehtävistä huolimatta, ja iltaisin valmistelevat powerpoint-slidet seuraavalle päivälle ilman mitään ylityökorvauksia, lisistä puhumattakaan.
Kuten joku jo sanoi, lisät on korvaus p#skoista työajoista.
Siksi koska monessa ammatissa joutuu joustamaan työaikojen kanssa, eikä siitä saa lisiä. Joskus ei edes palkkaa. Nykypäivänä tämä on ihan tavallista koska ellet jousta, jonossa on sata nälkäistä työnhakijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku jo sanoi, lisät on korvaus p#skoista työajoista.Siksi koska monessa ammatissa joutuu joustamaan työaikojen kanssa, eikä siitä saa lisiä. Joskus ei edes palkkaa. Nykypäivänä tämä on ihan tavallista koska ellet jousta, jonossa on sata nälkäistä työnhakijaa.
Lain mukaan lisät n saatava. Jos ylityö tehdään työnantajan hyväksi niin siitä on maksettava korvaus tai saatava ylityövapaa. Tyhmää tehdä ilmaista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku jo sanoi, lisät on korvaus p#skoista työajoista.Siksi koska monessa ammatissa joutuu joustamaan työaikojen kanssa, eikä siitä saa lisiä. Joskus ei edes palkkaa. Nykypäivänä tämä on ihan tavallista koska ellet jousta, jonossa on sata nälkäistä työnhakijaa.
Lain mukaan lisät n saatava. Jos ylityö tehdään työnantajan hyväksi niin siitä on maksettava korvaus tai saatava ylityövapaa. Tyhmää tehdä ilmaista työtä.
Jep. Peruspalkalla saisin 70 h viikon työpanoksella just ja just sen 3200 e/kk, mutta kun päälle tulee kaikki mahdolliset lisät, niin ansio tuplaantuu ja vähän yli. Muutoinhan toi olis lähestulkoon orjatyötä..
Ja kyllä, tällaisissa työajoissa ei ole mitään järkeä, mutta kuten sanottu: kesän yli ja sitte se on moro koko hoitoala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti monessa duunissa ei mene todellisessa elämässä näin. Jos jätät työt tekemättä niin projektit kaatuu ja asiakkaat lähtee ja menee työt sinulta ja työkavereilta. Työnantaja ei silti halua maksaa lisiä. Ihan tyypillistä esim. IT-alalla pienissä firmoissa.
Bruttopalkkana voi kuulostaa jopa kohtuulliselta, mutta kun nettopalkka kilahtaa tilille, ei paljoa naurata : (. Palkka on liian pieni siihen nähden, miten paljon vuorotyö vaikuttaa elämään. Kun tein 3-vuorotyötä, jäi oma elämäni silloin käytännössä elämättä. Sijaisena sain monesti jämälistat eli vuorot, missä oli vajausta. Saattoi olla ilta-aamu-ilta-aamu-ilta-aamu 1 vp jne. Elin jatkuvassa univajeessa ja väsymyksessä. Alle pari tonnia/kuukaus käteen ei ole kummoinen summa siitä, mitä kaikkea työnantajat nykyään vaatii ja miten työ vähitellen vie terveyden. Oma työni on tällä hetkellä hyvin itsenäistä ja pahimmillaan päivät ovat yhtä kaaosta. Paljon mielekkäämmälläkin tavalla pystyisi rahansa ansaitsemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ajatellut. Hoitotyö on kuitenkin todella yksinkertaista hommaa, vaikkakin toki vastuullista. Koulutus on hyvin pintapuolista ja siitä selviää kuka hyvänsä. On paljon aloja, joissa työ on vaativaa eikä suju keneltä hyvänsä vaikka miten yrittäisi, ja palkat on silti sairaanhoitajatasoa.
Äläpä yleistä! Hoitotyötä on monenlaista ja joissain paikoissa työ on todella itsenäistä, vastuullista ja vaatii paljon erikoisosaamista ja pitkää kokemusta.
Ihan yksin täytyy pestä potilaan peppu?
Aikamoista hoitotyöntekijöiden aliarviointia, eikä kyllä mitään käsitystä työstä!
Pois_alalta kirjoitti:
Bruttopalkkana voi kuulostaa jopa kohtuulliselta, mutta kun nettopalkka kilahtaa tilille, ei paljoa naurata : (. Palkka on liian pieni siihen nähden, miten paljon vuorotyö vaikuttaa elämään. Kun tein 3-vuorotyötä, jäi oma elämäni silloin käytännössä elämättä. Sijaisena sain monesti jämälistat eli vuorot, missä oli vajausta. Saattoi olla ilta-aamu-ilta-aamu-ilta-aamu 1 vp jne. Elin jatkuvassa univajeessa ja väsymyksessä. Alle pari tonnia/kuukaus käteen ei ole kummoinen summa siitä, mitä kaikkea työnantajat nykyään vaatii ja miten työ vähitellen vie terveyden. Oma työni on tällä hetkellä hyvin itsenäistä ja pahimmillaan päivät ovat yhtä kaaosta. Paljon mielekkäämmälläkin tavalla pystyisi rahansa ansaitsemaan
Tää ala on täysin sairas, mikä on irvokasta, kun se meidän varsinainen tuote on hyvinvointi. Mutta sellainen sana on täysin tuntematon jos ei jopa kirosana tämän alan työnantajien keskuudessa. Ihmiset kulutetaan ja hajotetaan loppuun, porukka hakeutuu alalta pois ja jäljelle jäävät ne, joilla ei ole syystä tai toisesta muuta mahdollisuutta. Huh huh. Ei koskaan enää hoitotyötä.
Olen kyllä ap. kanssa eri mieltä, eikö sh peruspalkka ole jotain 2500€ brutto
Olen kirjanpitäjä. Siisti sisätyö 8.00-16.00
ja palkka 3.150€/kk brutto.
Ja pidän omaa työtäni helppona nakkina, jos vertaa hoitajien kolmivuorotyöhön ja työ on hyvin hetkistä.
Pois_alalta kirjoitti:
Minä olen aina ihmetellyt tätä valitusta illasta aamuun. Nuorena hoitajana, kun valmistuin, oli 120 tuntia listassa eli 40 tunnin viikot. Listat oli ilta, aamu, pätkä ja yö., vp ilta, aamu, ilta, aamu, pätkä ja yö 2vp jne...
Toki yö jäi lyhyeksi illasta aamuun. Mutta sitten vastikkeeksi taas seuraavana päivänä pääsit kolmelta ja tarvitse mennä seuraavana iltaan. Nukkui pidemmän yöunen. Niin ja oli pätkäaamu ja tehtiin vain yksi yö kerrallaan. Toki se tuntuu typerältä, kun piti käydä aamu tekemässä 7-13 ja sitten yöksi, mutta jäihän siinä päivällä aikaa ottaa torkut ja yhden yön jaksoi vaikka aidanseipäänä,
Nyt on tätä hemmetin ergonomista listaa, mitä inhoan. Aamu, aamu, ilta ja 3 yötä. 2vp, aamu, ilta, ilta, 2 yötä, vp ja taas aamuun. Ihan yhtä väsynyt olen, kun vapaalta tulen aamuun, kun vapaille olen jäänyt kahdesta tai kolmesta yöstä. Sitten iltoja ja loppuun pari kolme yötä. En tykkää tehdä kolmea yötä putkeen, kun siinä menee monta päivää pilalle, kun nukkuu päivät.
Mutta tätä kuulemma suurin osa on halunnut. Vapaalta aamuun ja jos ei tee öitä, niin iltavuorosta vapaalle. Ettei vain tarvitse tulla illasta aamuun.
Tienaan sairaanhoitajana erikoissairaanhoidossa poliklinikkatyössä bruttona 2600 euroa, mukaan laskettu työkokemuslisä (5 vuotta).
Erikoissairaanhoidossa osastolla työskentelystä sain 2300 euroa.
Itsellä säännöllinen päivätyö - ei stressiä yhtään - käteen saan 1700 e. Olen tyytyväinen.
Jaa, no minulla ei ole. Mutta toivottavasti pian on, kun vaihdan loman jälkeen alaa.