Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka et usko koskaan jääväsi työttömäksi, mikä on perustelusi ? Lue viesti ennen kommentointia

Vierailija
16.06.2019 |

Tässä kumoan väitteistä suurimman osan:
- alalla on töitä. Suhdanteet ovat muuttuvaisia ja hyvin työllistäneistä aloista on tullut huonosti työllistäviä
. olen osaaja alallani. Moni näin ajatellut on jäänyt työttömäksi ja yllätyksenä on tullut, että samoja paikkoja hakemassa on yhtä osaavia
- minulla on erikoisosaamista, mitä ei muilla ole. Mistäs tämän tiedät? Et mitenkään voi tietää kaikkien ihmisten erikoisosaamisaloja
- haen ahkerasti. On ihan harhakuvitelmaa, etteikö työttömistä löytyisi ahkeria työnhakijoita ja lisäksi paikkoja
hakevat myös paikanvaihtajat ja vastavalmistuneet
- alalta ei työt lopu tai alaa ei voi automatisoida. Niin ne paperityöntekijätkin ajattelivat joskus, ettei alalta työt lopu. En keksi paljonkaan aloja, mitä ei voi automatisoida. Lisäksi sitä mukaa, mitä jollakin alalla on töitä, ihmisiä suuntautuu ja pian on ylitarjontaa
- olen lääkäri. Ihmiset alkavat käydä halvemmissa lääkäreissä ulkomailla ja samalla ulkomailta tulee tänne halvempia lääkäreitä, joten kilpailua vähitellen tulee.
- olen lääkäri kunnassa, mihin olin ainoa hakija. No sieltä kunnasta lähtee ne ihmiset pois ja liikkuvuuden lisääntyessä harvat jäljelle voivat hakeutua muualle
- olen hoitaja. Hoitoalalla on työttömyyttä jo nyt ja ulkomailta hamutaan halvempia hoitajia
- perustaisin yrityksen. No se on helppoa, yrityksen saaminen kannattavaksi onkin jo asia erikseen.
- olen töissä suuressa vakavaraisessa yrityksessä. No moni oli 90-luvun alussa tällaisissa, 1995 niistä yrityksistä oli vain muisto jäljellä. Kyllä se lama säännöllisin väliajoin kohtaa
- asun maassa, jossa töitä saa kaikki halutessaan tai muutan sellaiseen maahan. No jos tähän pystyy, niin sitten ehkä voisin uskoa. Hanttihommiin pääsee koulutettu helpommin muualla kuin Suomessa. Itse silloin kun jäin työttömäksi äitiyslomalla, en voinut pienten lasten takia lähteä, mutta varmaan sinkkuna olisin lähtenyt saman tien.

Mä tiedän aika monta (itseni lisäksi), jotka ovat jääneet työttömäksi, vaikka ovat luulleet, että työn saamiseen riittää pelkkä halu. Olen sen jälkeen käynyt lisää kouluja, saanut töitä ja nykyään itse olen erikoisosaaja alallani, joka ei ole kovin mediaseksikäs eikä haluttu, mutta silti en ollut ainoa pätevä hakija. En ole mitenkään varma, että työllistyn tuosta vaan ilman kovaa työtä, jos firman toiminta loppuu jossain vaiheessa. Omalla alallani onneksi yrittäjyys on aika tyypillistä, mutta ala on tosi suhdanneherkkä, eli vaikeuksiin voi joutua, jos ei ole valmiina projekteja yrityksen perustamisvaiheessa.

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa voi jäädä työttömäksi.

Vierailija
102/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoh hoh,teen elintarvikealalla sellaista hommaa että jos se loppuu kansa on lopettanut syömisen ja elämisen.Jatkan osa-aikaisena eläkeikään.

Oletko ihan varma ettei työtäsi voi automatisoida tai ulkoistaa?

Ei ole liukuhihnahommaa jota robotti tekee ja ulkoistettu se oli jo ennen kuin tulin firmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on valtion virka. Olen asiantuntija alalla, jossa on vain kourallinen ihmisiä koko Suomessa. Ja jos kävisikin niin, että joutuisin työttömäksi, olen jo sen ikäinen, että varallisuutta on karttunut jo mukavasti, joten työttömyys ei olisi katastrofi. Tällä hetkellä tuntuu, että tuskin enää hakisinkaan töitä.

Vierailija
104/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion virka, alalta jota ei voida koskaan yksityistää. Lisäksi teen asiantuntijatöitä, joiden tarve vain suurenee vuosi vuodelta ja automatisointi on mahdollista vasta vuosikymmenten päästä josko silloinkaan.

Vierailija
105/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kaksi eri hoitoalan tutkintoa ja ole valmis kouluttautumaan vielä kolmannenkin tarvittaessa (sellaisen joka todennäköisimmin työllistäisi). Varmasti edelliset koulutukset katsotaan eduksi myös uudelle alalle hakiessa. Lisäksi on kokemusta ravintola-alasta, ja olisin päässyt myös lentoemäntäkoulutukseen, mutta sainkin paljon parempipalkkaisen työn.

Tärkein: en ole nirso töiden suhteen, vaan olen oikeasti valmis tekemään lähes mitä vaan. Ei haittaa vaikka ei aina vastaisi edes koulutusta. Lisäksi olen ihan ok-tyyppi ja minulla kokemusta myös hr:sta, esimiestyöstä jne... Osaan myös kieliä, joten voisin lähteä ulkomaillekin jos Suomesta loppuu työt. Päivääkään en ole ollut työttömänä, enkä osaa sellaista pelätä.

Vierailija
106/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alalla suuri vaihtuvuus, työnantajat oikeasti arvostavat pidempään alalla olleita ja päteviä ( minä) työntekijöitä.

Semmoinen ala mikä oikeasti kasvaa vuodesta toiseen ja työtehtäviä ei pystytyä millään tapaan automatisoimaan.

Suuri koko Suomen kattava työnantaja, jos kävisi ihme että omalta paikkakunnalta työt loppuisivat niin firman sisäinen siirto jonnekin muualle esim. pk-seudulla paikkoja avoinna jatkuvasti.

Vierailija
107/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoala, eikä meidän hommiin saa ulkomailta halvempia. Ei meidän palkat ole riippuvaisia siitä, mistä työntekijä tulee, ja heikko kielitaito on este hommassa pärjäämiselle. Lisäksi tekijöistä pulaa, ja minä olen hommassani hyvä. Jos jäisin työttömäksi, syynä voisi olla lähinnä itsestäni riippuva työkyvyttömyys.

Hoitoala minullakin. Vakituinen työpaikka ollut yli 10 vuotta. Vaihtuvuutta on paljon ja työntekijöitä ei meinata saada, ei ainakaan pidemmäksi aikaa, vajaalla mennään koko ajan. Mikä on se todennäköisyys, että tästä lähiaikoina tulisin irtisanotuksi? Jos niin kävisinkin en jäisi työttömäksi, jatkaisin opiskeluja. Tietysti esim. terveys voi mennä, mutta enhän silloin olisi työtön.

Sinulta voi mennä terveys ja sen johdosta työpaikka, mutta olisit kuitenkin työtön. Ei siihen tarvita muuta kuin se, että olet yli vuoden sairauslomalla ja työnantajalla on täysi oikeus irtisanoa sinut. Tai et kykene tekemään nykyistä työtäsi, työnantajalla ei ole tarjolla muuta, joten sinut irtisanotaan. Niinkin on sairaaloissa käynyt, että työntekijöitä ei ole pystynyt työskentelemään työpaikassaan sisäilmaongelmien vuoksi. Koska heillä on työpaikka, he eivät saa työttömyyskorvausta ja koska he eivät ole sairaita, he eivät saa sairauspäivärahaa. Tervetuloa todellisuuteen.

Mikä kysymys tämä edes on jos vastaus on että keneltä tahansa voi mennä työ, jos menee terveys. Kyllä, kuka tahansa voi myös kuolla ja oikeastaan mitä vaan voi tapahtua, mutta onko järkevää kysellä tällaisia? Totuus on, että toisilla on hyvin epätodennäköistä jäädä työttömäksi. Mikä on todennäköisyys että yhtäkkiä sairastuu niin että ei voi enää työskennellä? 1%? 5%?

Nykyään monessa paikassa on myös käytössä korvaavan työn malli, joten jos minulta hoitajana menee selkä, voisin esim tehdä puhelintyötä vaikka makuuasennossa.

T. Toinen joka hoitoalalla

Vierailija
108/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kauan kun on olemassa pientaloyhtiö paritaloja mun hommat ei lopu koskaan

Vierailija
109/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on opettajan virka kaupungissa, josta lapset eivät ole loppumassa ainakaan ennen kuin jään eläkkeelle.

Vierailija
110/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittäjä alalla, jonka loppumista ei näy niin kauan kuin maapallolla elää näin paljon ihmisiä.

Hautaustoimisto? Yhtenä kauniina päivänä joku keksii trendin/lain että ihmisen voi haudata myös ilman arkkua, kukkia, ja seremonioita ja olet työtön. 

Vierailija
111/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on opettajan virka kaupungissa, josta lapset eivät ole loppumassa ainakaan ennen kuin jään eläkkeelle.

Yt:t ja olet pihalla ennen kuin huomaatkaan ja tilallesi on otettu uusi puolta halvempi tekijä jolla ei ole koulutusta.

Vierailija
112/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittäjä alalla, jonka loppumista ei näy niin kauan kuin maapallolla elää näin paljon ihmisiä.

Hautaustoimisto? Yhtenä kauniina päivänä joku keksii trendin/lain että ihmisen voi haudata myös ilman arkkua, kukkia, ja seremonioita ja olet työtön. 

Näin voi tehdä jo nyt. Ketään ei saa jättää hautaamatta, mutta tuhkaus ja tuhkan sirottelu paikkaan, johon on lupa, ilman mitään rituaaleja, riittää.  Appeni on haudattu näin. hänen toiveensa oli tämä. Arkkukin voi olla yksinkertainen.  Johan se on nähtävissä, että hautajaiset ovat yhä vaatimattomampia. Hautaustoimistojen määrä tulee vähenemään. 

Vierailija
113/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen kysymys.

Itse olen erään alan asiantuntija, piiiitkä työhistoria takana. Olen selvinnyt 3 yt-kierroksesta. Jos saisin kenkää, en välttämättä työllistyisi, se on fakta. Sen sijaan olen alkanut uskoa, etten koskaan tule saamaan kenkää. Olen aika lailla ainoa, joka teen tällaista työtä tässä (isossa) firmassa ja se on sellainen tehtävä, ettei se tule koskaan loppumaan, koska liittyy niin läheisesti tämän alan ydinbisnekseen. Olen sitä paitsi hyvä tyyppi, joten potkujen saaminen ei ole kovin todennäköistä. Eli: en usko jääväni työttömäksi.

Naurahdin ja hymähdin tuolle kommentillesi. Olin jollain työkkärin kurssilla alkuvuodesta ja siellä oli 50+ mies joka oli omasta mielestään tosi hyvä tyyppi, hyvä esimies ja ahkera työntekijä, tulostakin osasi tehdä ihan mojovia prosenttimääriä. Niin vaan tuli kenkää yt-neuvotteluiden tuloksena. Ei hänkään koskaan uskonut jäävänsä työttömäksi, hyvä tyyppi ja loistava esimies (omasta mielestään).

Vierailija
114/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtion virasta jää työttömäksi helposti, kun koko yksikkö lakkautetaan tai laitos muutetaan osakeyhtiöksi esim. VR:n tapaan. VR on irtisanonut ihmisiä ja lakkauttanut lipunmyynnit lähes kaikkialta isoimpia kaupunkeja lukuunottamatta. Miten tietämättömiä ihmiset ovat tästä? 

Mistä työtön, kontaktiton ihminen näistä kuulisi, lehdistäkö? Pyh pah. Iltikset kertovat vain itseään hyödyttäviä uutisia.

Valtion viroissa olevat luulevat olevansa turvassa, tälläkin palstalla käy ilmi. Virkamiestä ei ehkä voi helposti irtisanoa, mutta virkoja voidaan lakkauttaa. Maailma muuttuu ja muutokset ovat joskus nopeita. Ei kukaan paperitehtaalla varmaan vuonna 2000 uskonut jäävänsä työttömäksi, koska paperinkulutus oli noihin aikoihin tosi hurjaa. Nyt on ihan toisin ja jäljellä olevaa tuotantoa siirretty Intiaan. Koulutus siirtyy omaehtoiseksi. Jossain vaiheessa luultavasti alkaa jo kotiopetus yleistyä yhä enemmän. 

Kyllä työttömänä on ihmisiä, joilla on työhalua ja useampi koulutus, mutta joskus ei vain tärppää. Itse olen nyt töissä muualla, mutta tuskin huono hakija olin, jos olin eka varalla 87 hakijasta. Yksi vain oli parempi ja ero oli siinä, että hän oli  jo valmistunut samasta iltakoulusta, mitä minulla oli vielä vuosi jäljellä. Minulla oli enemmän kokemusta, mutta työnantaja pelkäsi, etten voisi tehdä ylitöitä. 

Vierailija
115/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma alani nyt vaan on sellainen että menee vuosikymmeniä ennenkuin on realistista että tätä voi robotit tehdä. Lisäksi olen jo nyt sekä virkamies että ammatinharjoittaja, joten yksityiseksi alkaminen on helppoa valmiin asiakaskunnan vuoksi ja koska omistan työvälineeni jo nyt itse. Teen myös sen tyyppistä työtä johon ei ole meidän ammattikunnassa kovaa tunkua ja tämän lisäksi minulla on erityisosaamista joka kehittyy vasta vuosien harjoittelun jälkeen joten ihan heti ei löydy meidän pienestä ammattikunnasta suuria määriä vastaavia hakijoita. Ammattiani saa muutenkin harjoittaa vain vastaavan koulutuksen käynyt ja laillistettu ihminen, Yksityisenä toki voi olla enemmän kilpailua jos nyt jotain ap:n kuvailemaa poikkeavaa tapahtuisi ja palkka olisi ehkä huonompi, mutta en minä koskaan työttömäksi jäisi. Ja muutenkin olen turvannut tulevaisuutta rahallisesti jo kauan sijoittamalla ja säästämällä.

Vierailija
116/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoala, eikä meidän hommiin saa ulkomailta halvempia. Ei meidän palkat ole riippuvaisia siitä, mistä työntekijä tulee, ja heikko kielitaito on este hommassa pärjäämiselle. Lisäksi tekijöistä pulaa, ja minä olen hommassani hyvä. Jos jäisin työttömäksi, syynä voisi olla lähinnä itsestäni riippuva työkyvyttömyys.

Hoitoala minullakin. Vakituinen työpaikka ollut yli 10 vuotta. Vaihtuvuutta on paljon ja työntekijöitä ei meinata saada, ei ainakaan pidemmäksi aikaa, vajaalla mennään koko ajan. Mikä on se todennäköisyys, että tästä lähiaikoina tulisin irtisanotuksi? Jos niin kävisinkin en jäisi työttömäksi, jatkaisin opiskeluja. Tietysti esim. terveys voi mennä, mutta enhän silloin olisi työtön.

Sinulta voi mennä terveys ja sen johdosta työpaikka, mutta olisit kuitenkin työtön. Ei siihen tarvita muuta kuin se, että olet yli vuoden sairauslomalla ja työnantajalla on täysi oikeus irtisanoa sinut. Tai et kykene tekemään nykyistä työtäsi, työnantajalla ei ole tarjolla muuta, joten sinut irtisanotaan. Niinkin on sairaaloissa käynyt, että työntekijöitä ei ole pystynyt työskentelemään työpaikassaan sisäilmaongelmien vuoksi. Koska heillä on työpaikka, he eivät saa työttömyyskorvausta ja koska he eivät ole sairaita, he eivät saa sairauspäivärahaa. Tervetuloa todellisuuteen.

Mikä kysymys tämä edes on jos vastaus on että keneltä tahansa voi mennä työ, jos menee terveys. Kyllä, kuka tahansa voi myös kuolla ja oikeastaan mitä vaan voi tapahtua, mutta onko järkevää kysellä tällaisia? Totuus on, että toisilla on hyvin epätodennäköistä jäädä työttömäksi. Mikä on todennäköisyys että yhtäkkiä sairastuu niin että ei voi enää työskennellä? 1%? 5%?

Nykyään monessa paikassa on myös käytössä korvaavan työn malli, joten jos minulta hoitajana menee selkä, voisin esim tehdä puhelintyötä vaikka makuuasennossa.

Entä kun samassa paikassa useamalla alkaa olla tilanne, että tarvitaan korvaavaa työtä? Fyysisissä töissä missä työskentelee paljon ihmisiä ei ole mikään ihme, että useammalla on selkä, jalka tai käsi vaivoja. Siihen lisäksi jos on vuorotyö joka pitkässä juoksussa alkaa näkyä uni ongelmina joka taas johtaa muihin ongelmiin ja tarvitaan säännöllinen päivävuoro työ. Ei kaikkeen voi tietänkään varautua ja elämää pelätä, mutta on lapsellista ajatella, että minä en voi uupua, minun kroppa kestää, minä en voi joutua onnettomuuteen, en sairastua mihinkään joka heikentää kykyäni työskennellä. Tiedän kyllä tapauksia joissa on "mitättömän" oloisesta vammasta lähtenyt lumipallo pyörimään ja koko tarveys romahtanut. Kaikkea ei nykyajan lääketiedekään osaa korjata.

Vierailija
117/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sosiaalityöntekijä ja ei ainakaan vielä näy työn loppumiselle ja vähenemiselle merkkejä. Mut eipä sitä kai koskaan tiiä.

Vierailija
118/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja, moitteeton työhistoria, olen vaihtanut työpaikkaa kolmesti 5-10 vuoden työskentelyn jälkeen, kaikista erinomaiset työtodistukset. Tällä hetkellä töissä Euroopassa, täällä sain heti vakituisen sopimuksen ensimmäisestä paikasta mihin menin esittäytymään.

Kokenut ammattitaitoinen sh saa kyllä aina töitä vaikkei ne palkat päätä huimaakaan.

Vierailija
119/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenttini oli tuolle, joka väitti, että jos terveys menee, niin silloin ei ole työtön. Oikaisin vain tuon harhaluulon.

Vierailija
120/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi opiskella uuden duunin.. Suomessa paijataan työttömiä, joten ei olis pahin painajainen jättäytyä työmarkkinoiden ulkopuolelle.

Pari kertaa olen jo yt-neuvotteluissa jäänytkin työttömäksi, mutta uuden työn olen nopeasti löytänyt. Olen vielä suht nuori, työhistoria on ehyt ja tyydyn pienehköön palkkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä