Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka et usko koskaan jääväsi työttömäksi, mikä on perustelusi ? Lue viesti ennen kommentointia

Vierailija
16.06.2019 |

Tässä kumoan väitteistä suurimman osan:
- alalla on töitä. Suhdanteet ovat muuttuvaisia ja hyvin työllistäneistä aloista on tullut huonosti työllistäviä
. olen osaaja alallani. Moni näin ajatellut on jäänyt työttömäksi ja yllätyksenä on tullut, että samoja paikkoja hakemassa on yhtä osaavia
- minulla on erikoisosaamista, mitä ei muilla ole. Mistäs tämän tiedät? Et mitenkään voi tietää kaikkien ihmisten erikoisosaamisaloja
- haen ahkerasti. On ihan harhakuvitelmaa, etteikö työttömistä löytyisi ahkeria työnhakijoita ja lisäksi paikkoja
hakevat myös paikanvaihtajat ja vastavalmistuneet
- alalta ei työt lopu tai alaa ei voi automatisoida. Niin ne paperityöntekijätkin ajattelivat joskus, ettei alalta työt lopu. En keksi paljonkaan aloja, mitä ei voi automatisoida. Lisäksi sitä mukaa, mitä jollakin alalla on töitä, ihmisiä suuntautuu ja pian on ylitarjontaa
- olen lääkäri. Ihmiset alkavat käydä halvemmissa lääkäreissä ulkomailla ja samalla ulkomailta tulee tänne halvempia lääkäreitä, joten kilpailua vähitellen tulee.
- olen lääkäri kunnassa, mihin olin ainoa hakija. No sieltä kunnasta lähtee ne ihmiset pois ja liikkuvuuden lisääntyessä harvat jäljelle voivat hakeutua muualle
- olen hoitaja. Hoitoalalla on työttömyyttä jo nyt ja ulkomailta hamutaan halvempia hoitajia
- perustaisin yrityksen. No se on helppoa, yrityksen saaminen kannattavaksi onkin jo asia erikseen.
- olen töissä suuressa vakavaraisessa yrityksessä. No moni oli 90-luvun alussa tällaisissa, 1995 niistä yrityksistä oli vain muisto jäljellä. Kyllä se lama säännöllisin väliajoin kohtaa
- asun maassa, jossa töitä saa kaikki halutessaan tai muutan sellaiseen maahan. No jos tähän pystyy, niin sitten ehkä voisin uskoa. Hanttihommiin pääsee koulutettu helpommin muualla kuin Suomessa. Itse silloin kun jäin työttömäksi äitiyslomalla, en voinut pienten lasten takia lähteä, mutta varmaan sinkkuna olisin lähtenyt saman tien.

Mä tiedän aika monta (itseni lisäksi), jotka ovat jääneet työttömäksi, vaikka ovat luulleet, että työn saamiseen riittää pelkkä halu. Olen sen jälkeen käynyt lisää kouluja, saanut töitä ja nykyään itse olen erikoisosaaja alallani, joka ei ole kovin mediaseksikäs eikä haluttu, mutta silti en ollut ainoa pätevä hakija. En ole mitenkään varma, että työllistyn tuosta vaan ilman kovaa työtä, jos firman toiminta loppuu jossain vaiheessa. Omalla alallani onneksi yrittäjyys on aika tyypillistä, mutta ala on tosi suhdanneherkkä, eli vaikeuksiin voi joutua, jos ei ole valmiina projekteja yrityksen perustamisvaiheessa.

Kommentit (143)

Vierailija
1/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion virassa. Aika kova irtisanomissuoja. Käytännössä mahdotonta jäädä työttömäksi.

Vierailija
2/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion virka, lisäksi osaamista erittäin suppea lta erikoisalalta, jopa oman minsteriön sisällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittäjä alalla, jonka loppumista ei näy niin kauan kuin maapallolla elää näin paljon ihmisiä.

Vierailija
4/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen kysymys.

Itse olen erään alan asiantuntija, piiiitkä työhistoria takana. Olen selvinnyt 3 yt-kierroksesta. Jos saisin kenkää, en välttämättä työllistyisi, se on fakta. Sen sijaan olen alkanut uskoa, etten koskaan tule saamaan kenkää. Olen aika lailla ainoa, joka teen tällaista työtä tässä (isossa) firmassa ja se on sellainen tehtävä, ettei se tule koskaan loppumaan, koska liittyy niin läheisesti tämän alan ydinbisnekseen. Olen sitä paitsi hyvä tyyppi, joten potkujen saaminen ei ole kovin todennäköistä. Eli: en usko jääväni työttömäksi.

Vierailija
5/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapula-ala, julkinen sektori. Ehdin omakustanteiselle eläkkeelle ennen kenkää. (Yritetty on nuorena, välillä meinaa vieläkin hävettää. Sittemmin olen keskittynyt työnteon välttelyyn erilaisilla vapailla.)

Vierailija
6/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion hommissa. 

Vierailija
7/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, helppohan sitä on työttömät haukkua kun on valtion hommissa suojassa, hävetkää

Vierailija
8/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienipalkkainen ja osaava työntekijä. Siinä syy pitää töissä.

Toisaalta en ole sellainen happyhappyjoyjoy-viihdyttäjä, kuin nykyään pitäisi olla, joten en pidä paikkaani täysin varmana.

Vierailija
9/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuvitellut etten voisi jäädä työttömäksi. Monia yt-kierroksia läpikäyneenä kosahti. Olin vuoden työttömänä ja opiskelin sivutoimisesti. Uusi työnantaja arvosti asiaa.

Työttömyydestä voi nousta vain sosiaalisella asenteella ja luomalla ja ylläpittämällä verkostoja.

Jos asuu maaseudulla ilman sosiaalisua kontakteja ja erottuu massasta erakkona työllistyminen varmasti vaikeaa.

Omat verkostoni eli perhe,ystävät, opiskelupiirit, naapurusto, entiset kollegat ja harrastukset pitivät pinnalla työttömänä ollessa. Työhakemuksiin ja työhaastatteluun sain ideoita tältä verkostolta. Työttömyys ei stressanut, enkä kokenut saaneeni työttömän leimaa.

Vierailija
10/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työni liittyy siihen parjattuun automatisointiin, eikä se työ lopu elinaikanani. Lisäksi olen jo muuttanut suomesta ja täysin valmis muuttamaan uudestaan aina kun tarve. Olen myös hyvin sinnikäs, ja viimeiset työpaikat löytänyt tavoilla joita useimmille ei tule edes mieleen kokeilla.

En siis usko jääväni työttömäksi ilman omaa tahtoani.

Vierailija
11/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vakituinen työsuhde kaupungilla varhaiskasvatuksen opettajana (lastentarhanopettajana). Työt ei tällä paikkakunnalla vähene perheiden suuren uskonnosta johtuvan lisääntymisen johdosta. Lisäksi työntekijöitä on vaikea saada tälle alalle. Minulla on myös toinen ammatti, ja minulla on oma sivutoiminen yritys.

Vierailija
12/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen sektorin työntekijät voivat olla aika varmoja työpaikoistaan toisin kuin yksityisellä sektorilla jossa kärvistellään yt-neuvotteluista toisiin jatkuvassa epävarmuudessa. Voisitteko te julkisen puolen tyypit ottaa tämänkin huomioon kun valitatte huonoa palkkaustanne yksityiseen puoleen verrattuna. Samoin kuin pidemmät vuosilomanne, joka taas näin lomakaudella on ajankohtainen. Sori vähän ohi aiheen mutta tulipa noista vastauksista mieleen.

Vierailija
13/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion viroissa olevat, miten niin varma paikka? Tielaitos, VR ja posti olivat varmoja valtion työpaikkoja joskus. Työvoimatoimistoja aiotaan yksityistää ja ely-keskuksia luultavasti lakkautetaan vähitellen.  Noissakin toimintoja tehostetaan välillä säästösyistä. Verotoimistoissa on paljon vähemmän tarvetta ihmisille kuin 20 vuotta sitten, koska paperin määrä on vähentynyt ja hommat tapahtuu verkossa. Työkkärit, kelat ja verotoimistot on hävitetty pieniltä paikkakunnilta. Mikä takaa, ettei ne katoa keskisuuriltakin, sitä mukaa, kun palvelut siirtyy verkkoon yhä enemmän?  

Itse olen ollut valtiolla. Ei minusta siellä palkka ollut yhtään huonompi kuin vastaavissa tehtävissä yksityisellä. Etuja oli tosin vähemmän, mutta lomaa enemmän ja työaika päivässä vartin lyhyempi  kuin muualla. 

Vierailija
14/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

... kirjoitti:

niin, helppohan sitä on työttömät haukkua kun on valtion hommissa suojassa, hävetkää

Pitäisi oikein hävetä sitä että on ollut fiksu ja turvannut oman työllisyytensä? :,D

Vierailija
15/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuvitellut etten voisi jäädä työttömäksi. Monia yt-kierroksia läpikäyneenä kosahti. Olin vuoden työttömänä ja opiskelin sivutoimisesti. Uusi työnantaja arvosti asiaa.

Työttömyydestä voi nousta vain sosiaalisella asenteella ja luomalla ja ylläpittämällä verkostoja.

Jos asuu maaseudulla ilman sosiaalisua kontakteja ja erottuu massasta erakkona työllistyminen varmasti vaikeaa.

Omat verkostoni eli perhe,ystävät, opiskelupiirit, naapurusto, entiset kollegat ja harrastukset pitivät pinnalla työttömänä ollessa. Työhakemuksiin ja työhaastatteluun sain ideoita tältä verkostolta. Työttömyys ei stressanut, enkä kokenut saaneeni työttömän leimaa.

Sinulla on hyvä tuuri. Tälläkin palstalla kehutaan usein, ettei tunne yhtään työtöntä. Siihen voi johtaa vain se, ettei hyväksy työttömiä lähipiiriinsä. Muuten jonkun lähes väistämättömästi tuntee. Itsekään en nykyisellä paikkakunnalla aluksi tuntenut, mutta sitten kun aloin harrastaa enemmän, tuli työttömiäkin väistämättä vastaan. Ihan tavallisia ja ahkeria ihmisiä jopa, vaikka tämä ei ole suuren työttömyyden aluetta. Mikseivät työllisty, en tiedä . Ehkä jonkin verran se vaikuttaa, että osaaminen on alalla, jossa on kova kilpailu työpaikoista. Kaikki kun eivät osaa kaikkea, mikä vain pitää osata hyväksyä. 

Vierailija
16/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... kirjoitti:

Pitäisi oikein hävetä sitä että on ollut fiksu ja turvannut oman työllisyytensä? :,D

Valtion hommiin mennään pääasiassa suhteilla. Itse olin  harjoittelussa siellä joskus ja kun määräaikaisia vakinaistettiin, huomasin että  valitettavasti se palkkaaminen ei perustunut osaamiseen, vaan suuriäänisyyteen enemmänkin. Yksi palkattiin ihan todella sillä perusteella, että  hän itki, että tuli avioero ja nyt on pakko saada töitä. Parempia olisi ollut. 

Valtion työpaikka ei ole varma. Laitoksia on lakkautettu ja toimintoja supistettu. Vai tietääkö joku vielä esim. jonkun, joka on töissä Postipankissa tai TVL:lla? 

Vierailija
17/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virassa alalla, johon vaaditaan laissa määritelty pätevyys ja pätevistä on huutava pula koko maassa. Ihmissuhdetöitä, en usko että robotit pystyy tätä tekemään ennen kuin eläkkeelle jään.

Vierailija
18/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran saanut yt-neuvotteluissa potkut. Aavistelin tilanteen ja aloin hyvissa ajoin katselemaan muita hommia. Sain perjantaina tietaa tulleeni valituksi ja seuraavana maanantaina saavani kenkaa. Pomo sanoi, etta voin hakea muita paikkoja saman firman sisalta mutta vastasin, ettei kiinnosta. Kun pomo pyysi tekemaan viela jotain juttuja sanoin, etta lahden isyyslomalle ja lahdinkin.

Uusi tyopaikka oli muuten toisessa maassa ja kuulema oli 59 hakijaa, useimmat kiinalaisia mutta kuitenkin. Viksut parjaa.

ps. 13kk:n paketti tuli mukaan.

Vierailija
19/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU-instituutiossa pysyvänä virkamiehenä. Työttömäksi jääminen mahdotonta paitsi jos koko EU kaatuu ja se ei ole kovin todennäköistä. Ja silloinkin meitä tarvittaisiin vielä vuosia ajamaan kaikki alas etc.

Vierailija
20/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkasuhde ei ole onni ja autuus, sillä virka voidaan lakkauttaa. Sen lisäksi julkisella puolella, etenkin kunnissa, on yt-neuvotteluja käynnissä, ihmisiä irtisanotaan niissäkin. Kouvolassa päättyi äsken yt:t, joku siellä asuva voinee kertoa, miten monen työsuhde päätettiin. Työpaikka voi lähteä myös konkurssin vuoksi. Tuskin kukaan Anttilassa työskennellyt uskoi, että kaksi viikkoa myöhemmin palkanmaksu loppui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan