Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka et usko koskaan jääväsi työttömäksi, mikä on perustelusi ? Lue viesti ennen kommentointia

Vierailija
16.06.2019 |

Tässä kumoan väitteistä suurimman osan:
- alalla on töitä. Suhdanteet ovat muuttuvaisia ja hyvin työllistäneistä aloista on tullut huonosti työllistäviä
. olen osaaja alallani. Moni näin ajatellut on jäänyt työttömäksi ja yllätyksenä on tullut, että samoja paikkoja hakemassa on yhtä osaavia
- minulla on erikoisosaamista, mitä ei muilla ole. Mistäs tämän tiedät? Et mitenkään voi tietää kaikkien ihmisten erikoisosaamisaloja
- haen ahkerasti. On ihan harhakuvitelmaa, etteikö työttömistä löytyisi ahkeria työnhakijoita ja lisäksi paikkoja
hakevat myös paikanvaihtajat ja vastavalmistuneet
- alalta ei työt lopu tai alaa ei voi automatisoida. Niin ne paperityöntekijätkin ajattelivat joskus, ettei alalta työt lopu. En keksi paljonkaan aloja, mitä ei voi automatisoida. Lisäksi sitä mukaa, mitä jollakin alalla on töitä, ihmisiä suuntautuu ja pian on ylitarjontaa
- olen lääkäri. Ihmiset alkavat käydä halvemmissa lääkäreissä ulkomailla ja samalla ulkomailta tulee tänne halvempia lääkäreitä, joten kilpailua vähitellen tulee.
- olen lääkäri kunnassa, mihin olin ainoa hakija. No sieltä kunnasta lähtee ne ihmiset pois ja liikkuvuuden lisääntyessä harvat jäljelle voivat hakeutua muualle
- olen hoitaja. Hoitoalalla on työttömyyttä jo nyt ja ulkomailta hamutaan halvempia hoitajia
- perustaisin yrityksen. No se on helppoa, yrityksen saaminen kannattavaksi onkin jo asia erikseen.
- olen töissä suuressa vakavaraisessa yrityksessä. No moni oli 90-luvun alussa tällaisissa, 1995 niistä yrityksistä oli vain muisto jäljellä. Kyllä se lama säännöllisin väliajoin kohtaa
- asun maassa, jossa töitä saa kaikki halutessaan tai muutan sellaiseen maahan. No jos tähän pystyy, niin sitten ehkä voisin uskoa. Hanttihommiin pääsee koulutettu helpommin muualla kuin Suomessa. Itse silloin kun jäin työttömäksi äitiyslomalla, en voinut pienten lasten takia lähteä, mutta varmaan sinkkuna olisin lähtenyt saman tien.

Mä tiedän aika monta (itseni lisäksi), jotka ovat jääneet työttömäksi, vaikka ovat luulleet, että työn saamiseen riittää pelkkä halu. Olen sen jälkeen käynyt lisää kouluja, saanut töitä ja nykyään itse olen erikoisosaaja alallani, joka ei ole kovin mediaseksikäs eikä haluttu, mutta silti en ollut ainoa pätevä hakija. En ole mitenkään varma, että työllistyn tuosta vaan ilman kovaa työtä, jos firman toiminta loppuu jossain vaiheessa. Omalla alallani onneksi yrittäjyys on aika tyypillistä, mutta ala on tosi suhdanneherkkä, eli vaikeuksiin voi joutua, jos ei ole valmiina projekteja yrityksen perustamisvaiheessa.

Kommentit (143)

Vierailija
141/143 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että saan kenkää; olisin firmasta viimeinen lähtijä (mm viranomaiset vaativat tiettyjen vastuuhenkilöiden olemista, toiminnan loputtuakin). Tosin sitten varmaan jo katsoisin omaehtoisesti uutta paikkaa; uran takia. Varmaan saisinkin jopa valita sillä työskentelen HSEQ päällikkönä ja tämän puolen hommia ei voi automatisoida eikä ulkoistaa intialaiselle ja alalla koko ajan kiristyvä lainsäädäntö takaa että kohta joka ikinen hikipajakin tarvitsee osaava ympäristöasiantuntijaa :).

Toki meistä ”ympäristötäteistä” on ylitarjontaa muttei juuri tältä teollisuudenalalta työkokemusta omaavista.

Vierailija
142/143 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittäjä alalla, jonka loppumista ei näy niin kauan kuin maapallolla elää näin paljon ihmisiä.

Hautaustoimisto? Yhtenä kauniina päivänä joku keksii trendin/lain että ihmisen voi haudata myös ilman arkkua, kukkia, ja seremonioita ja olet työtön. 

Tai kampaaja tai parturi? Ruokaakin pitää tuottaa jollain tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/143 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion virassa. Aika kova irtisanomissuoja. Käytännössä mahdotonta jäädä työttömäksi.

Virassa on samat irtisanomisperusteet kuin yksityisellä puolella. Lahden sossusta irtisanottiin virasta eräs etuuskäsittelijä 2010 luvulla kun ei ollut melkein kymmenen vuoden aikana oppinut töitään. Teki jatkuvasti virkavirheitä ja lisäksi saikutti niin paljon, ettei ollut vuosittain kuin muutaman kuukauden töissä. Ammattiliitto vei jutun hallinto-oikeuteen, jossa hävisi ja sieltä vielä korkeimpaan hallinto-oikeuteen, jossa myöskin hävisi jutun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan