Sinä, joka et usko koskaan jääväsi työttömäksi, mikä on perustelusi ? Lue viesti ennen kommentointia
Tässä kumoan väitteistä suurimman osan:
- alalla on töitä. Suhdanteet ovat muuttuvaisia ja hyvin työllistäneistä aloista on tullut huonosti työllistäviä
. olen osaaja alallani. Moni näin ajatellut on jäänyt työttömäksi ja yllätyksenä on tullut, että samoja paikkoja hakemassa on yhtä osaavia
- minulla on erikoisosaamista, mitä ei muilla ole. Mistäs tämän tiedät? Et mitenkään voi tietää kaikkien ihmisten erikoisosaamisaloja
- haen ahkerasti. On ihan harhakuvitelmaa, etteikö työttömistä löytyisi ahkeria työnhakijoita ja lisäksi paikkoja
hakevat myös paikanvaihtajat ja vastavalmistuneet
- alalta ei työt lopu tai alaa ei voi automatisoida. Niin ne paperityöntekijätkin ajattelivat joskus, ettei alalta työt lopu. En keksi paljonkaan aloja, mitä ei voi automatisoida. Lisäksi sitä mukaa, mitä jollakin alalla on töitä, ihmisiä suuntautuu ja pian on ylitarjontaa
- olen lääkäri. Ihmiset alkavat käydä halvemmissa lääkäreissä ulkomailla ja samalla ulkomailta tulee tänne halvempia lääkäreitä, joten kilpailua vähitellen tulee.
- olen lääkäri kunnassa, mihin olin ainoa hakija. No sieltä kunnasta lähtee ne ihmiset pois ja liikkuvuuden lisääntyessä harvat jäljelle voivat hakeutua muualle
- olen hoitaja. Hoitoalalla on työttömyyttä jo nyt ja ulkomailta hamutaan halvempia hoitajia
- perustaisin yrityksen. No se on helppoa, yrityksen saaminen kannattavaksi onkin jo asia erikseen.
- olen töissä suuressa vakavaraisessa yrityksessä. No moni oli 90-luvun alussa tällaisissa, 1995 niistä yrityksistä oli vain muisto jäljellä. Kyllä se lama säännöllisin väliajoin kohtaa
- asun maassa, jossa töitä saa kaikki halutessaan tai muutan sellaiseen maahan. No jos tähän pystyy, niin sitten ehkä voisin uskoa. Hanttihommiin pääsee koulutettu helpommin muualla kuin Suomessa. Itse silloin kun jäin työttömäksi äitiyslomalla, en voinut pienten lasten takia lähteä, mutta varmaan sinkkuna olisin lähtenyt saman tien.
Mä tiedän aika monta (itseni lisäksi), jotka ovat jääneet työttömäksi, vaikka ovat luulleet, että työn saamiseen riittää pelkkä halu. Olen sen jälkeen käynyt lisää kouluja, saanut töitä ja nykyään itse olen erikoisosaaja alallani, joka ei ole kovin mediaseksikäs eikä haluttu, mutta silti en ollut ainoa pätevä hakija. En ole mitenkään varma, että työllistyn tuosta vaan ilman kovaa työtä, jos firman toiminta loppuu jossain vaiheessa. Omalla alallani onneksi yrittäjyys on aika tyypillistä, mutta ala on tosi suhdanneherkkä, eli vaikeuksiin voi joutua, jos ei ole valmiina projekteja yrityksen perustamisvaiheessa.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Valtion virassa. Aika kova irtisanomissuoja. Käytännössä mahdotonta jäädä työttömäksi.
Minullakin valtion virka, mutta virastossani on vähennystarpeita. Luulen, että YT:t tulossa vuoden sisään.
Hoitoala, eikä meidän hommiin saa ulkomailta halvempia. Ei meidän palkat ole riippuvaisia siitä, mistä työntekijä tulee, ja heikko kielitaito on este hommassa pärjäämiselle. Lisäksi tekijöistä pulaa, ja minä olen hommassani hyvä. Jos jäisin työttömäksi, syynä voisi olla lähinnä itsestäni riippuva työkyvyttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--- Olen sitä paitsi hyvä tyyppi, joten potkujen saaminen ei ole kovin todennäköistä. Eli: en usko jääväni työttömäksi.
Minullekin on sanottu useamman kerran, että kyllä töitä löytyy, kunhan vain on hyvä tyyppi.
Ainoa päätelmä siis on, että jos ei löydä töitä niin ei ole hyvä tyyppi. Millainen sitten on hyvä tyyppi, ja kuinka sellaiseksi tullaan? Ja jos taas kyseessä on jokin geneettinen ominaisuus, johon ei voi itse vaikuttaa, niin mitä ihmeen hyötyä moisen asian sanomisesta edes on?
Alle 30 vuotiaana vähemmän koulutusta ja kokemusta omaavana olin hyvä tyyppi joka tuli palkatuksi haettuani alle 10 työpaikkaa. Nyt 10 vuotta myöhemmin kaksi vuotta työttömänä olleena ja paljon paremmalla taustalla en saa kutsuja edes haastatteluun. Kumpi se on ikä vai työttömyys, joka on luotaantyöntävä ominaisuus? Vai olenko ylikoulutettu, vai saanut liikaa mahdollisuuksia osaamisellani aikaisemmin? Tekisin mielelläni töitä.
Vaaditko liikaa palkkaa? Alle 30-vuotiaana teit pää märkänä hommia 2500 liksalla, mutta myt vaadit 5000 ja autoedun?
Helsinki
Yliopistokoulutus
Työvoimapula
En edes suostu hakemaan virkaa juuri nyt,koska haluan kokea eri yksiköitä (pyydetty on)
Jään 15 vuoden päästä eläkkeelle
Olen oikeasti todella hyvä työssäni
Sivusta seuranneena vain johtajilla on jonkinlaista pysyvyyttä, jos omistaa yrityksen. Kaikki muu on korvattavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--- Olen sitä paitsi hyvä tyyppi, joten potkujen saaminen ei ole kovin todennäköistä. Eli: en usko jääväni työttömäksi.
Minullekin on sanottu useamman kerran, että kyllä töitä löytyy, kunhan vain on hyvä tyyppi.
Ainoa päätelmä siis on, että jos ei löydä töitä niin ei ole hyvä tyyppi. Millainen sitten on hyvä tyyppi, ja kuinka sellaiseksi tullaan? Ja jos taas kyseessä on jokin geneettinen ominaisuus, johon ei voi itse vaikuttaa, niin mitä ihmeen hyötyä moisen asian sanomisesta edes on?
Alle 30 vuotiaana vähemmän koulutusta ja kokemusta omaavana olin hyvä tyyppi joka tuli palkatuksi haettuani alle 10 työpaikkaa. Nyt 10 vuotta myöhemmin kaksi vuotta työttömänä olleena ja paljon paremmalla taustalla en saa kutsuja edes haastatteluun. Kumpi se on ikä vai työttömyys, joka on luotaantyöntävä ominaisuus? Vai olenko ylikoulutettu, vai saanut liikaa mahdollisuuksia osaamisellani aikaisemmin? Tekisin mielelläni töitä.
Kaveri sanoi just 44-vuotiaana,että hänelle ei paskahommat kelpaa,koska on viittä vaille tohtori.Aikoo olla työtön kunnes saa arvolleen sopivan homman.Apurahalla on tehnyt väikkäriään ja oikeista töistä kokemusta on todella vähän.
Joskus kannattaa vähän miettiä,millainen sijoitus olisi työnantajalle.28-vuotiaalla maisterilla voi olla sama kokemus ja osaaminen.Monella yli 40-vuotiaalla on vain suuret luulot ja vaatimukset.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoala, eikä meidän hommiin saa ulkomailta halvempia. Ei meidän palkat ole riippuvaisia siitä, mistä työntekijä tulee, ja heikko kielitaito on este hommassa pärjäämiselle. Lisäksi tekijöistä pulaa, ja minä olen hommassani hyvä. Jos jäisin työttömäksi, syynä voisi olla lähinnä itsestäni riippuva työkyvyttömyys.
Hoitoala minullakin. Vakituinen työpaikka ollut yli 10 vuotta. Vaihtuvuutta on paljon ja työntekijöitä ei meinata saada, ei ainakaan pidemmäksi aikaa, vajaalla mennään koko ajan. Mikä on se todennäköisyys, että tästä lähiaikoina tulisin irtisanotuksi? Jos niin kävisinkin en jäisi työttömäksi, jatkaisin opiskeluja. Tietysti esim. terveys voi mennä, mutta enhän silloin olisi työtön.
Vähän nyt ihmettelen mistä nuo lääkäreitä koskevat väitteet oot ap saanut päähäs.. Ei oo Suomessa vielä itsensä hoidattaminen niin kallista että tulisi halvemmaksi lähteä ”ulkomaille lääkäriin” flunssaa hoidattamaan tai leikkaukseen, josta ei itse edes tarvi maksaa kuin murusia.
Eikä ulkomailta tuu noin vain mitään ”halpoja lääkäreitä”, ei Suomessa kuka tahansa saa vaan toimia lääkärinä ja ne suomalaiset, jotka ulkomailla opiskelee ja tulee Suomeen takaisin on korviaan myöten veloissa lukuvuosimaksujen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Moni tuntuu ajattelevan että irtisanominen on sama kuin työttömäksi jääminen - että jos irtisanotaan, niin automaattisesti myös jää (pitkäksi aikaa) työttömäksi. Eihän se nyt näin mene, vaan tuollainen lannistunut asenne on nimenomaan se joka aiheuttaa pitkäaikaisen työttömyyden.
Kyl se tietyssä iässä on niin ettei töitä enää saa. Varsinkin jos terveys reistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaaditko liikaa palkkaa? Alle 30-vuotiaana teit pää märkänä hommia 2500 liksalla, mutta myt vaadit 5000 ja autoedun?
Samoja tehtäviä haen. Pyytämäni palkka on ollut 2000-28000, joka on neuvoteltavissa. Pyydän palkkaa, joka on linjassa muiden samantyyppistä työtä tekevien kanssa. Minusta tuo palkkatoive on nykypäivänä tyhmä tapa karsia hakijoita. Muidenkin tulisi valtion tavoin kertoa minimi palkkaus ja siihen mahdollisesti saatavat lisäprosentit. Veikkaan, että suurin osa työttömistä lähtisi töihin, vaikka 1800€ palkalla. Minä lähtisin ainakin. Liian alhainen palkkatoive voi olla myös luotaantyöntävä kohta. Ihmiset tekevät työtä saadakseen rahaa. Mikä tahansa on parempi kuin 500€/kk täyspäiväisestä työttömyydestä.
EI, en ole nirso, en ole huono työntekijä, ei en usko vian olevan minussa ellei se ole noissa ainitsemissani kohdissa. Huonoa tuuria myös matkassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri sanoi just 44-vuotiaana,että hänelle ei paskahommat kelpaa,koska on viittä vaille tohtori.Aikoo olla työtön kunnes saa arvolleen sopivan homman.Apurahalla on tehnyt väikkäriään ja oikeista töistä kokemusta on todella vähän.
Joskus kannattaa vähän miettiä,millainen sijoitus olisi työnantajalle.28-vuotiaalla maisterilla voi olla sama kokemus ja osaaminen.Monella yli 40-vuotiaalla on vain suuret luulot ja vaatimukset.
Minä en vaadi liikoja, minulla ei ole suuria luuloja. Ehkä se on se vika. Mutta näillä mennään. Kyllä kohdalleni osuu joku joka näkee minusta sen, että minut kannattaa palkata, ei vain sen takia, että olisi mahdollisuus hyväksikäyttää, vaan sen takia, että minä olen ihan yhtä hyvä kuin moni muukin työntekijä ja joskus parempikin kuulemma...
Vierailija kirjoitti:
Julkisen sektorin työntekijät voivat olla aika varmoja työpaikoistaan toisin kuin yksityisellä sektorilla jossa kärvistellään yt-neuvotteluista toisiin jatkuvassa epävarmuudessa. Voisitteko te julkisen puolen tyypit ottaa tämänkin huomioon kun valitatte huonoa palkkaustanne yksityiseen puoleen verrattuna. Samoin kuin pidemmät vuosilomanne, joka taas näin lomakaudella on ajankohtainen. Sori vähän ohi aiheen mutta tulipa noista vastauksista mieleen.
Ei muuta kuin alaa vaihtamaan ja julkiselle sektorille työntekijäksi, jos noiden etujen perään haikailet. Esim. varhaiskasvatuksen opettajista on huutava pula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtion virasta jää työttömäksi helposti, kun koko yksikkö lakkautetaan tai laitos muutetaan osakeyhtiöksi esim. VR:n tapaan. VR on irtisanonut ihmisiä ja lakkauttanut lipunmyynnit lähes kaikkialta isoimpia kaupunkeja lukuunottamatta. Miten tietämättömiä ihmiset ovat tästä?
Vaikea nähdä, että esim. ministeriöt muutetaan osakeyhtiöiksi. Tai Verohallinto. Tai mikään muukaan virasto, joka hoitaa lakisääteisiä tehtäviä. VR on vähän eri asia kuin esim. oikeusministeriö. Emme me valtion viroissa olevat ihan idiootteja ole kuitenkaan. Toki itsekin voisin olla varuillani, jos työni valtiolla ei olisi julkista valtaa toteuttavaa, mutta se on, teen lakiin perustuvia päätöksiä virkavastuulla, en myy lippuja junaan.
Verohallinnossa väen tarve vähentyy koko ajan, kun enää ei käsitellä papereita lähellekään sitä määrää kuin 20 vuotta sitten. Kyllä mä näen mahdollisuuden, että sekin yksityistettäisiin kokonaan.
Verotuksen toimittaminen on julkisen vallan käyttöä, eikä sitä voi yksityistää. Verohallinto on sopeuttanut väen määrää koko ajan. Viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana väki on vähentynyt n. 2000 henkilötyövuoden verran. Tästä huolimatta koko ajan joudutaan rekrytoimaan myös uutta väkeä, vaikka ei tietenkään niin paljon kuin poistuma on. Jos väen vähentämistä luonnollisen pistuman kautta ei olisi tehty, olisi yt-neuvotteluja tapahtunut. Papereiden vähentyminen on johtanut automaation lisäämiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että ne työt, joita tehddän ihmisten toimesta, ovat entistä vaativampia. Eli töitä riittää mutta ne ovat vaativampia.
Hoh hoh,teen elintarvikealalla sellaista hommaa että jos se loppuu kansa on lopettanut syömisen ja elämisen.Jatkan osa-aikaisena eläkeikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoala minullakin. Vakituinen työpaikka ollut yli 10 vuotta. Vaihtuvuutta on paljon ja työntekijöitä ei meinata saada, ei ainakaan pidemmäksi aikaa, vajaalla mennään koko ajan. Mikä on se todennäköisyys, että tästä lähiaikoina tulisin irtisanotuksi? Jos niin kävisinkin en jäisi työttömäksi, jatkaisin opiskeluja. Tietysti esim. terveys voi mennä, mutta enhän silloin olisi työtön.
Sinulta voi mennä terveys ja sen johdosta työpaikka, mutta olisit kuitenkin työtön. Ei siihen tarvita muuta kuin se, että olet yli vuoden sairauslomalla ja työnantajalla on täysi oikeus irtisanoa sinut. Tai et kykene tekemään nykyistä työtäsi, työnantajalla ei ole tarjolla muuta, joten sinut irtisanotaan. Niinkin on sairaaloissa käynyt, että työntekijöitä ei ole pystynyt työskentelemään työpaikassaan sisäilmaongelmien vuoksi. Koska heillä on työpaikka, he eivät saa työttömyyskorvausta ja koska he eivät ole sairaita, he eivät saa sairauspäivärahaa. Tervetuloa todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoh,teen elintarvikealalla sellaista hommaa että jos se loppuu kansa on lopettanut syömisen ja elämisen.Jatkan osa-aikaisena eläkeikään.
Oletko ihan varma ettei työtäsi voi automatisoida tai ulkoistaa?
Olen luottamusmies eli se joka lähtee viimeisenä. Vaaleissa ei ole koskaan ollut muita ehdokkaita.
Tosin ei kai tämäkään suojele jos koko firma lakkautetaan tai mokaa töissä pahasti. Mutta en murehdi, jos jään työttömäksi niin sitten jään, haen töitä tai en hae, riippuu tilanteesta.
Teen työtä digitalisaation parissa ja kaltaisestani osaamisesta on huutava pula. On totta, että ajat muuttuvat, mutta vaikea nähdä että ne niin radikaalisti muuttuisivat oman jäljellä olevan työurani eli noin 15v aikana. Olen lisäksi firmassa, joka käytännössä hyötyy heikommista suhdanteista.
Eli no, onhan se teoriassa mahdollista, että jäisin työttömäksi enkä työllistyisi nopeasti uudestaan (ja sittenkin voisin hieman nykyelintasosta tinkien elää ihan kohtuumukavasti pääomatuloilla) mutta vaikea sitä on juuri nyt nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Valtion virasta jää työttömäksi helposti, kun koko yksikkö lakkautetaan tai laitos muutetaan osakeyhtiöksi esim. VR:n tapaan. VR on irtisanonut ihmisiä ja lakkauttanut lipunmyynnit lähes kaikkialta isoimpia kaupunkeja lukuunottamatta. Miten tietämättömiä ihmiset ovat tästä?
Mistä työtön, kontaktiton ihminen näistä kuulisi, lehdistäkö? Pyh pah. Iltikset kertovat vain itseään hyödyttäviä uutisia.