Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka et usko koskaan jääväsi työttömäksi, mikä on perustelusi ? Lue viesti ennen kommentointia

Vierailija
16.06.2019 |

Tässä kumoan väitteistä suurimman osan:
- alalla on töitä. Suhdanteet ovat muuttuvaisia ja hyvin työllistäneistä aloista on tullut huonosti työllistäviä
. olen osaaja alallani. Moni näin ajatellut on jäänyt työttömäksi ja yllätyksenä on tullut, että samoja paikkoja hakemassa on yhtä osaavia
- minulla on erikoisosaamista, mitä ei muilla ole. Mistäs tämän tiedät? Et mitenkään voi tietää kaikkien ihmisten erikoisosaamisaloja
- haen ahkerasti. On ihan harhakuvitelmaa, etteikö työttömistä löytyisi ahkeria työnhakijoita ja lisäksi paikkoja
hakevat myös paikanvaihtajat ja vastavalmistuneet
- alalta ei työt lopu tai alaa ei voi automatisoida. Niin ne paperityöntekijätkin ajattelivat joskus, ettei alalta työt lopu. En keksi paljonkaan aloja, mitä ei voi automatisoida. Lisäksi sitä mukaa, mitä jollakin alalla on töitä, ihmisiä suuntautuu ja pian on ylitarjontaa
- olen lääkäri. Ihmiset alkavat käydä halvemmissa lääkäreissä ulkomailla ja samalla ulkomailta tulee tänne halvempia lääkäreitä, joten kilpailua vähitellen tulee.
- olen lääkäri kunnassa, mihin olin ainoa hakija. No sieltä kunnasta lähtee ne ihmiset pois ja liikkuvuuden lisääntyessä harvat jäljelle voivat hakeutua muualle
- olen hoitaja. Hoitoalalla on työttömyyttä jo nyt ja ulkomailta hamutaan halvempia hoitajia
- perustaisin yrityksen. No se on helppoa, yrityksen saaminen kannattavaksi onkin jo asia erikseen.
- olen töissä suuressa vakavaraisessa yrityksessä. No moni oli 90-luvun alussa tällaisissa, 1995 niistä yrityksistä oli vain muisto jäljellä. Kyllä se lama säännöllisin väliajoin kohtaa
- asun maassa, jossa töitä saa kaikki halutessaan tai muutan sellaiseen maahan. No jos tähän pystyy, niin sitten ehkä voisin uskoa. Hanttihommiin pääsee koulutettu helpommin muualla kuin Suomessa. Itse silloin kun jäin työttömäksi äitiyslomalla, en voinut pienten lasten takia lähteä, mutta varmaan sinkkuna olisin lähtenyt saman tien.

Mä tiedän aika monta (itseni lisäksi), jotka ovat jääneet työttömäksi, vaikka ovat luulleet, että työn saamiseen riittää pelkkä halu. Olen sen jälkeen käynyt lisää kouluja, saanut töitä ja nykyään itse olen erikoisosaaja alallani, joka ei ole kovin mediaseksikäs eikä haluttu, mutta silti en ollut ainoa pätevä hakija. En ole mitenkään varma, että työllistyn tuosta vaan ilman kovaa työtä, jos firman toiminta loppuu jossain vaiheessa. Omalla alallani onneksi yrittäjyys on aika tyypillistä, mutta ala on tosi suhdanneherkkä, eli vaikeuksiin voi joutua, jos ei ole valmiina projekteja yrityksen perustamisvaiheessa.

Kommentit (143)

Vierailija
61/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion virasta jää työttömäksi helposti, kun koko yksikkö lakkautetaan tai laitos muutetaan osakeyhtiöksi esim. VR:n tapaan. VR on irtisanonut ihmisiä ja lakkauttanut lipunmyynnit lähes kaikkialta isoimpia kaupunkeja lukuunottamatta. Miten tietämättömiä ihmiset ovat tästä? 

Vaikea nähdä, että esim. ministeriöt muutetaan osakeyhtiöiksi. Tai Verohallinto. Tai mikään muukaan virasto, joka hoitaa lakisääteisiä tehtäviä. VR on vähän eri asia kuin esim. oikeusministeriö. Emme me valtion viroissa olevat ihan idiootteja ole kuitenkaan. Toki itsekin voisin olla varuillani, jos työni valtiolla ei olisi julkista valtaa toteuttavaa, mutta se on, teen lakiin perustuvia päätöksiä virkavastuulla, en myy lippuja junaan.

Vierailija
62/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen valtion virassa isossa ministeriössä. Tehtäväni liittyy ministeriön pakollisiin tehtäviin, eikä tehtävää voi lakkauttaa. Jos jostain syystä näin kävisi tarjottaisiin minulle toista virkaa. En usko työttömyyteen, koska n. 15 vuoden urani aikana kukaan vakivirassa oleva ei ole saanut kenkää. Määräaikaiset poistetaan, jos pitää vähentää, koska vakivirassa irtisanomissuoja on niin hyvä. Palkka on ihan kohtuullinen n. 5300 euroa kuussa. En saanut töitä suhteilla, vaan osaamiseni pohjalta, kun osoitin sen korkeakouluharjoittelussa. Ensin tein määräaikaisena hommia, olin 27 vuotta, kun sain ekan vakiviran. Sittemmin olen saanut ylennyksen parempaan tehtävään. Aion tehdä koko urani samassa ministeriössä. Eläköityä aion viimeistään 60 v. Säännölliset tulot ovat kartuttaaneet jo nyt hyvin eläkettä ja omaisuutta. ☺️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vakituinen työpaikka, pitkä kokemus ja suoriudun tehtävistäni erittäin hyvin (täydet bonarit suoriutumisesta tänäkin vuonna)

Nämä seikat eivät kyllä estä sitä, etteikö voisi joutua irtisanotuksia ja korvatuksi nuoremmalla ja halvemmalla. Jätin tarkoituksella lopun viestistäsi lainaamatta, koska aika moni uskoo tällaisen seikan vuoksi olevansa turvassa - ei ole. 

No firmassa on työntekijöitä jotka on olleet siellä jo 20-30 vuotta eikä koskaan koko firman historian aikana ei ole yhtään työntekijää pistetty ulos yt;ssä ja korvattu halvemmalla. Tämä sen vuoksi että lakisääteisen tehtävän hoitaminen vaarantuu jos osaajia ei ole ja riittävän osaamisen saavuttamiseen menee pitkä aika, jos lakisääteinen tehtävä ei hoidu, siitä seuraa firmalle sanktioita. Olen edelleen melko varma että olen työssä jota voin haöutessani tehdä eläkeikääni saakka jos hoidan tehtäväni normaalin hyvin (ei perusteita irtisanomisille/työsuhteen purkamiselle).

Vierailija
64/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtion virasta jää työttömäksi helposti, kun koko yksikkö lakkautetaan tai laitos muutetaan osakeyhtiöksi esim. VR:n tapaan. VR on irtisanonut ihmisiä ja lakkauttanut lipunmyynnit lähes kaikkialta isoimpia kaupunkeja lukuunottamatta. Miten tietämättömiä ihmiset ovat tästä? 

Vaikea nähdä, että esim. ministeriöt muutetaan osakeyhtiöiksi. Tai Verohallinto. Tai mikään muukaan virasto, joka hoitaa lakisääteisiä tehtäviä. VR on vähän eri asia kuin esim. oikeusministeriö. Emme me valtion viroissa olevat ihan idiootteja ole kuitenkaan. Toki itsekin voisin olla varuillani, jos työni valtiolla ei olisi julkista valtaa toteuttavaa, mutta se on, teen lakiin perustuvia päätöksiä virkavastuulla, en myy lippuja junaan.

Verohallinnossa väen tarve vähentyy koko ajan, kun enää ei käsitellä papereita lähellekään sitä määrää kuin 20 vuotta sitten. Kyllä mä näen mahdollisuuden, että sekin yksityistettäisiin kokonaan. 

Vierailija
65/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen valtion virassa isossa ministeriössä. Tehtäväni liittyy ministeriön pakollisiin tehtäviin, eikä tehtävää voi lakkauttaa. Jos jostain syystä näin kävisi tarjottaisiin minulle toista virkaa. En usko työttömyyteen, koska n. 15 vuoden urani aikana kukaan vakivirassa oleva ei ole saanut kenkää. Määräaikaiset poistetaan, jos pitää vähentää, koska vakivirassa irtisanomissuoja on niin hyvä. Palkka on ihan kohtuullinen n. 5300 euroa kuussa. En saanut töitä suhteilla, vaan osaamiseni pohjalta, kun osoitin sen korkeakouluharjoittelussa. Ensin tein määräaikaisena hommia, olin 27 vuotta, kun sain ekan vakiviran. Sittemmin olen saanut ylennyksen parempaan tehtävään. Aion tehdä koko urani samassa ministeriössä. Eläköityä aion viimeistään 60 v. Säännölliset tulot ovat kartuttaaneet jo nyt hyvin eläkettä ja omaisuutta. ☺️

Kyllä tuossa tavallaan on harjoittelun aikana luodut suhteet pohjalla. Ensin pitää päästä harjoitteluun oikeaan paikkaan. Tuurista paljon kiinni. Itsellä vähän se kokemus, että kun osaa liikaa, katsotaan kieroon. Pitää olla sopivan keskinkertainen, varsinkin julkisella puolella. 

Vierailija
66/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksille tulisi antaa enemmän valinnnanvapauksia ja liikkumatilaaa tällä sektorilla. Joustavuuutta puolin ja toiisin. Liiika jäykkäää.

Vierailija
67/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon bussikuski. Hommia tulee riittämään niin kauan kuin automaatio ei tule kuvioihin.

Vierailija
68/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo alalla jonne tullaan kokoajan palkkaamaan vähemmän uusia tekijöitä, koska data-analytiikka sekä ulkoistukset Aasiaan ovat nousussa. Työmäärä alalla ei kuitenkaan ole todellakaan vähenemässä vaan päinvastoin. Tahtotilana on ollut sääntelyn vähennys mutta käytännössä sääntely alalla vain lisääntyy. Nykyisinkin paiskitaan koko kevät käytännössä väh. 10-tuntisia työpäiviä.

Minulla on ylempi korkeakoulututkinto, ala antaa valmiudet toimia monilla eri aloilla, data-analytiikka -työkalujen ja tilastollisen matematiikan osaaminen ovat vahvuuksiani. Työtäni voi tehdä Suomen sisällä missä tahansa. Voin tehdä helposti kotikonttoriltani pääkaupunkiseudun projekteja.

Voin firman sisällä hypätä toisiin hommiin tai kokonaan toisiin firmoihin. Uskon siis olevani turvassa.

Vierailija
69/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen kysymys.

Itse olen erään alan asiantuntija, piiiitkä työhistoria takana. Olen selvinnyt 3 yt-kierroksesta. Jos saisin kenkää, en välttämättä työllistyisi, se on fakta. Sen sijaan olen alkanut uskoa, etten koskaan tule saamaan kenkää. Olen aika lailla ainoa, joka teen tällaista työtä tässä (isossa) firmassa ja se on sellainen tehtävä, ettei se tule koskaan loppumaan, koska liittyy niin läheisesti tämän alan ydinbisnekseen. Olen sitä paitsi hyvä tyyppi, joten potkujen saaminen ei ole kovin todennäköistä. Eli: en usko jääväni työttömäksi.

Tilallesi kyllä löydetään halvempi tekijä jossain vaiheessa.

Vierailija
70/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajana/ohjaajana työskentelyä toivon jatkavani vielä pitkään sektorilla, jonne ei ole suurta tunkua esim juuri ammattiin valmistuneissa.

Vierailija
71/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisen sektorin työntekijät voivat olla aika varmoja työpaikoistaan toisin kuin yksityisellä sektorilla jossa kärvistellään yt-neuvotteluista toisiin jatkuvassa epävarmuudessa. Voisitteko te julkisen puolen tyypit ottaa tämänkin huomioon kun valitatte huonoa palkkaustanne yksityiseen puoleen verrattuna. Samoin kuin pidemmät vuosilomanne, joka taas näin lomakaudella on ajankohtainen. Sori vähän ohi aiheen mutta tulipa noista vastauksista mieleen.

Ei ne palkat ole yksityisilläkään häävejä, minulla jää käteen noin 1600 euroa kuukaudessa. Liekö julkisella missään noin pientä palkkaa.

Vierailija
72/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että voin jäädä työttömäksi. Siksi toivoisin paljon joustavampaa työmarkkinaa, jossa voisin tarvittaessa työllistyä helposti. Valitettavasti kansa haluaa toisin.

Vierailija
73/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä "olen valtiolla, ei voi irtisanoa" -kirjoittelijat provoilevat. Minä olen oikeasti valtiolla. Meillä on ollut useat yt:t ja kenkää on saatu, vaikka oltaisiin viroissa. Virat yksinkertaisesti lakkautetaan. Työsuhteisilla tietysti sama homma.

Olaankohan samassa paikassa. Monta yt-kierrosta on ollut, ja virkasuhteisia on irtisanottu siinö missä muitakin. En enää ole pysynyt laskuissa, kuinka monet irtisanomiset on ollut viime vuosien aikana. Jatkuva epävarmuus siitä, milloin taas seuraava kierros.

Itse olen toistaiseksi säästynyt, mutta monta läheistä, pitkäaikaista työtoveria on vierestä lähtenyt.

Vierailija
74/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa jään varmasti, kyse on vain siitä milloin lopullisesti.

Vierailija
75/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Launeen patukka-armeija etsii alati tuikeakatseisia nuoria miehiä!

Vierailija
76/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tuntuu ajattelevan että irtisanominen on sama kuin työttömäksi jääminen - että jos irtisanotaan, niin automaattisesti myös jää (pitkäksi aikaa) työttömäksi. Eihän se nyt näin mene, vaan tuollainen lannistunut asenne on nimenomaan se joka aiheuttaa pitkäaikaisen työttömyyden.

Vierailija
77/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion virassa. Aika kova irtisanomissuoja. Käytännössä mahdotonta jäädä työttömäksi.

Tämä.

On käsittämätöntä miten niin huonot työntekijät ovat virassa (huomasin kun olin pätkätöissä ministeriössä). Nämä eivät työllistyisi mihinkään vapailla markkinoilla.

Vierailija
78/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanominen ei tietenkään automaattisesti johda työttömyyteen läheskään aina. Jotkut myös haistavat tilanteen etukäteen ja varautuvat siihen.  

Vaikka alalla on töitä, voi firma silti joutua konkurssiin. Konkurssin taustalla ei aina ole heikko työllisyystilanne, vaan esim. talouden hallinnan puute/ylisuuret velat. Se tulee joskus yllätyksenä työntekijöille, joilla töitä on ollut pilvin pimein ja asiakkaita riittää. 

Vierailija
79/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko jääväni työttömäksi koska minulla on kovaa osaamista alalla jonka loppua ei näy. Vaihtuvuus on kyllä melkoista, mutta en laske työpaikan vaihtoja ja niihin liittyviä muutaman viikon "tuumaustaukoja" työttömyydeksi koska pidän niitä omasta tahdostani.

Vierailija
80/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

--- Olen sitä paitsi hyvä tyyppi, joten potkujen saaminen ei ole kovin todennäköistä. Eli: en usko jääväni työttömäksi.

Minullekin on sanottu useamman kerran, että kyllä töitä löytyy, kunhan vain on hyvä tyyppi.

Ainoa päätelmä siis on, että jos ei löydä töitä niin ei ole hyvä tyyppi. Millainen sitten on hyvä tyyppi, ja kuinka sellaiseksi tullaan? Ja jos taas kyseessä on jokin geneettinen ominaisuus, johon ei voi itse vaikuttaa, niin mitä ihmeen hyötyä moisen asian sanomisesta edes on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi