Miten kertoa sukulaisperheelle, että haluaisimme viettää juhannuksen oman perheen kesken?
Ovat olleet parina juhannuksena mökillämme ja nyt ilmoittivat olevansa taas tulossa. Tänä vuonna haluaisimme kuitenkin olla ihan perheen kesken. Miten ilmoittaa, että ei voi tulla, kun olivat niin innoissaan.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
-"Hei, älkää nyt tykätkö pahaa, mutta tänä Juhannuksena haluaisimme olla mökillä ihan oman perheen kesken "
- "Mitäh, me ollaan hankittu jo juomatkin !"
-"Me ollaan tosi pahoillamme."
Ei, vaan "No voi harmi. Mutta onneksi ne säilyy tai voi juoda vaikka kotonakin grillatessa." Ei mitään tosi pahoillaan olemista ja muuta tossuilua.
Mä kun ostin mökin niin näitä itsensä kutsujia riitti. Ja mun mökki ei ole mikään viihdekeskus....ostin sen oman perheen rauhaisaan oloon.
Jokaiselle sanoin/viestitin: Ollaan väsyneitä työviikon jälkeen, joten vietetään nyt hyvin rauhallinen juhannus oman perheen kesken. Hyvää Juhannusta teille"
Sanot vaan, että olette päättäneet olla perheen kesken tämän jussin.
Jos haluat ko. ihmisiä tavata tulevaisuudessa, kutsut heidät mökille jonain muuna viikonloppuna. Jos et, toivotat vain hyvää kesää. Tietysti itse tunnet sukulaisesi, eli ovatko niitä, jotka alkavat inttää, että kun juomatkin on jo hankittu niin eikö nyt kuitenkin voitaisi tulla juhannuksena, vai niitä, jotka ymmärtävät suoraan sanomalla kerrasta, ettei heitä enää kaivata kyläilemään.
Itse olen viimeksi mainittua tyyppiä, enkä ole ensin mainitun kaltaisia ikinä tavannut, mutta ilmeisesti heitäkin on olemassa.
Että, eikö ap ole vieläkään saanut suutansa auki kertoakseen ,että me ollaan ihan omalla porukalla nyt. Jo on saamaton nahjus.
Siis tuo asia lienee olisi ollut parasta ottaa esille jo hyvissä ajoin eikä näin puoltoista viikkoa ennen Juhannusta. Mietippäs omalle kohdalle miltä tuntuu kun matto repäistään jalkojen alta kun toinen sanoo viittä vaille juhlapyhä että ette te voi tullakaan. Olisit ajatellut asiaa pikkasen aiemmin. Ja siis arvostella toista että pikkasen yksinkertaisia. No millanen itse sitten kuvittelet olevasi. Katsoppas kuule sinne peiliin oikein tarkasti että mitä sieltä näkyy. Saattaakin olla että nämä vieraat ovat hyvinkin onnellisia ettei tartte tuollaisten pikkusieluisten mökinomistajien kanssa juhannustaan viettää. Tai hyviä juomiaan olla teille tarjoilemassa.
Kun olin lapsi, perheellämme oli pieni kesämökki. Äidin veljellä ei ollut, joten he tunkivat aina väkisin meidän mökillemme.
He, kuten ap:nkin sukulaiset, tulivat paikalle ryyppäämään. Saattoivat ottaa mukaan teltan ja pystyttää sen mökin viereen.
Lapsuudenkesieni äänimaisema oli aivan liian usein äidin veljen ja hänen naisystävänsä seksiäänet, tappelut ja humalainen huuto. Lapsuudenkesieni tuoksusta muistan noiden ihmisten viinanhajun, vanhan viinan hajun, oksennuksen hajun sekä alapään pesemisen rantavedessä, kun me lapset leikimme siinä vieressä.
Muistan omien vanhempieni valtavan ahdistuksen, kun he eivät pystyneet sanomaan ei.
Ap, sano vain ei. Jos et mitenkään pysty siihen, sitten sanot aamulla, että kahdella perheenjäsenellä mahatauti ja muilla tulossa.
Alkoholin hakeminen Tallinnasta juhannusta varten... voi morjes. Nuo sukulaiset olisivat niillä rahoilla saaneet vuokrattua itselleen oman ryyppäysmökin.
Muutenkin koko tuo ilmiö, että juhannus on jokin pyhä sukujuhla, jolloin ei voi muka kieltäytyä vieraista. Että jonkun juhannus voi mennä pilalle, ellei häntä hyväksytä vieraaksi toisten mökille.
Kannattaa panna nyt sivuun kaikki juhannusta, joulua yms. koskevat uskomukset ja ajatella asiaa vain siltä kannalta, että sieltä olisi nyt tulossa rasittavia ihmisiä dokailemaan ja kuokkimaan. Kuormittamaan ja häiritsemään teidän perhettä. Ei sellainen käy. Ei kieltäytymisestä kannata tuntea huonoa omaatuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Siis tuo asia lienee olisi ollut parasta ottaa esille jo hyvissä ajoin eikä näin puoltoista viikkoa ennen Juhannusta. Mietippäs omalle kohdalle miltä tuntuu kun matto repäistään jalkojen alta kun toinen sanoo viittä vaille juhlapyhä että ette te voi tullakaan. Olisit ajatellut asiaa pikkasen aiemmin. Ja siis arvostella toista että pikkasen yksinkertaisia. No millanen itse sitten kuvittelet olevasi. Katsoppas kuule sinne peiliin oikein tarkasti että mitä sieltä näkyy. Saattaakin olla että nämä vieraat ovat hyvinkin onnellisia ettei tartte tuollaisten pikkusieluisten mökinomistajien kanssa juhannustaan viettää. Tai hyviä juomiaan olla teille tarjoilemassa.
Ei kyllä tarvitse ottaa esille. Jos ei ole kutsua mökille juhannuksenviettoon tullut, silloin lähtökohtana on, ettei olla menossa, eikä oleteta, että ollaan menossa.
Onko tuollaisia ihmisiä oikeasti olemassa? Omassa suvussa ja tuttavapiirissä ei tulisi mieleenkään kenellekään kutsua itseään toisen mökille tai kotiin, puhumattakaan mistään yllätysvisiiteistä. Kuulostaa aika matalan sivistystaustan omaavien elämänmenolta tuollainen.
"Miten kertoa sukulaisperheelle, että haluaisimme viettää juhannuksen oman perheen kesken?"
No siinä nenän alla on reikä, ja kun oikein kovasti yrittää, siitä alkaa tulla puhetta.
"Haluaisimme viettää juhannuksen oman perheen kesken." Saa käyttää.
Nyt kyllä kiinnostaa joko ap on saanut aikaiseksi vastata tälle tuttavaperheelle?
Yleensä tuollaisiin viesteihin kannattaa vastata heti jämäkästi "tällä kertaa ei sovi, nähdään joskus toiste". Itse olen vahingosta viisastunut ja nykyisin ilmoitan epämiellyttäviin juttuihin heti ettei sovi/ en pääse tulemaan.
Sano, että mies haluaa viettää perhejuhannusta nyt. Mutta se voi kyllä tulla juomaan ne teidän viinanne myöhemmin kesällä.
Ollaan yhteyksissä.
Soittaisin predator-heimon vatimaan pihaa. Eiköhän ne tajuaisi vihjeen jossain vaiheessa iltaa.
Onpa tullut vastauksia. Tilanne meni jo. Laitoin jo eilen viestin, että emme voi juhannuksena ottaa vieraita mökille. Tuli aika lyhyt vastaus. En tiedä, suuttuivat ehkä. Nyt vähän kaduttaa. Mutta tehty mikä tehty.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotte, että haluatte olla oman perheen kesken. Missä ongelma?
Viestittelivät niin iloisina, mitä kaikkea haluavat kanssamme juhannuksena mökillämme tehdä. Olivat käyneet jussijuomatkin Tallinnasta. Ei tämä ole aina niin helppoa kuin luulisi. Tuokin perhe on sellainen ehkä hieman yksinkertainen. En haluaisi loukata.
No mut jos jussijuomatkin on hommattu, niin vietätte ehkä sen perhejuhannuksenne sitten vuoden päästä.
Onko siis suostuttava jakamaan mökkimme aina, jos joku keksii sinne itsensä kutsua.
No ei ole suostuttava, teillä on kaksi vaihtoehtoa:
1) annatte vieraiden tulla koska ette uskalla kieltää ja vietätte sellaisen Juhannuksen jota ette itse halunneet, vaikka voihan siitä tulla kivakin, eihän sitä voi etukäteen tietää? Ehkä nämä ihmiset ovat tottuneet siihen että ette koskaan sano ei?
2) otatte härkää sarvista ja ehdotatte, josko tulisivat jonain toisena viikonloppuna mökille kylään, Juhannuksena ei ikävä kyllä sovi. Mielestäni ihmiset jotka kutsumatta ilmoittavat tulevansa kylään, eivät ole neuvotteluasemassa vahvoilla, koska se on teidän mökki ja teidän päätäntävallassa ketä sinne tulee?
Voisitko kertoa vähän syytäkin. Esim. "On ollut niin rankka kevät töissä, että haluan olla vain oman perheen kanssa juhannuksena."
Oletko kutsunut ne täksi vuodeksi? Jos et, ilmoitat, että tänä vuonna ei sovi. Sanot, että esität kutsun sitten kun taas sopii.
Kukaan ei voi olettaa, että koska olin noilla kylässä viime vuonna tuona päivänä, olen kutsuttu heille joka vuosi samana päivänä maailmaan tappiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Onpa tullut vastauksia. Tilanne meni jo. Laitoin jo eilen viestin, että emme voi juhannuksena ottaa vieraita mökille. Tuli aika lyhyt vastaus. En tiedä, suuttuivat ehkä. Nyt vähän kaduttaa. Mutta tehty mikä tehty.
Ap
Hyvä. Eikä mitään katumisia, mitä ihmettä sä katuisit. Jos suuttuivat niin heidän ongelma, sä et ole loukannut ketään.
No ei siinä sitten auta ku ottaa kutsumattomat vieraat vastaan, kun ovat ihan "jussijuomatkin" hakeneet.