Miten kertoa sukulaisperheelle, että haluaisimme viettää juhannuksen oman perheen kesken?
Ovat olleet parina juhannuksena mökillämme ja nyt ilmoittivat olevansa taas tulossa. Tänä vuonna haluaisimme kuitenkin olla ihan perheen kesken. Miten ilmoittaa, että ei voi tulla, kun olivat niin innoissaan.
Kommentit (144)
Mulla taas päinvastainen ongelma. Kaveri pyytää mökille ja ei voisi enää vähempää kiinnostaa mennä.
Oli aika jolloin olisin halunnut mennä, mutta kun kutsua ei kuulunut (halusivat olla vain läheisempien kanssa) niin tajusin etteivät he minua ja perhettäni sinne halua. Nyt kyllä kelvattaisiin mutta minua ei enää kiinnosta.
On se mielenkiintoista, että kynsin hampain pitäisi säästää sen tuppautuvan perheen tunteita ja itse sitten kärsiä omalla mökillä.
Miksi sen perheen henkinen hyvinvointi menee mökinomistaperheen edelle?
Aika aikansa kutakin kirjoitti:
Mulla taas päinvastainen ongelma. Kaveri pyytää mökille ja ei voisi enää vähempää kiinnostaa mennä.
Oli aika jolloin olisin halunnut mennä, mutta kun kutsua ei kuulunut (halusivat olla vain läheisempien kanssa) niin tajusin etteivät he minua ja perhettäni sinne halua. Nyt kyllä kelvattaisiin mutta minua ei enää kiinnosta.
Tai sitten nyt olisi aikaa viettää juhannus aikuisten jutuissa ja askareissa. Itse mieluummin vietän yhteisiä aikuisten mökkiviikonloppuja nyt kun omat ja tuttavien lapset ovat jo omissa menoissaan.
Se aika oli silloin perheelle kun lapset oli pieniä.
Ei, se siisti ja tehokas Suomen kielen sana. Ei, sen voi jopa toistaa jonsei mene perille. EI, sen voi myös lausua painavasti.
Käytä sitä.
Kerrataan vielä, Ei.
Kyllä rehellisyys pitemmän päälle kannattaa. Meille kävi yhtenä juhannuksena niin, että kaverini kutsui minut perheineni heidän sukumökilleen. Otimme kutsun vastaan ja ehdimme jo hankkia mukaan syötävää ja juotavaa. Pari päivää ennen juhannusta kaverini lähetti anteeksipyytävän viestin, että hänen miehensä haluaisikin olla vain oman perheen kesken.
Satuttihan tuo siinä hetkessä ja jonkun aikaa. Olemme kuitenkin edelleen kavereita. Nyt on ap:lla oiva tilaisuus testata, kuinka kantavalla pohjalla ystävyys on.
-"Hei, älkää nyt tykätkö pahaa, mutta tänä Juhannuksena haluaisimme olla mökillä ihan oman perheen kesken "
- "Mitäh, me ollaan hankittu jo juomatkin !"
-"Me ollaan tosi pahoillamme."
Vierailija kirjoitti:
-"Hei, älkää nyt tykätkö pahaa, mutta tänä Juhannuksena haluaisimme olla mökillä ihan oman perheen kesken "
- "Mitäh, me ollaan hankittu jo juomatkin !"
- "Sitä paremmalla syyllä haluamme olla vain oman perheen kesken"
-"Mutku..."
-"Me ollaan tosi pahoillamme."
Voisitte laittaa mökkinne osoitteen tänne palstalle! Moni muukin haluaisi tulla teille juhannuksen viettoon, kun juomatkin on jo hankittu.
Vierailija kirjoitti:
Hei 97...jos miehesi lupaa vieraiden tulla niin miksi sinä alat suunnitella ja puuhata niitä juhlia? Eikö se ole miehen homma? Anna miehen kerrankin hoitaa kaikki alusta loppuun niin tuskin on vieraita heti taas kutsumassa.
On mulla tuokin käynyt mielessä, että istuisin vain jalat pöydällä kun vieraat tulee, enkä laittaisi rikkaa ristiin, niin mitähän tapahtuisi. Kyllähän siinä mies alkaisi kovaa vauhtia keittiötä pyörittämään, omalla tyylillään, alkaisi syntyä nauravia nakkeja ja isännän erikoisia ranupannuja (jouluna!) yms. Muutenkin hän on kyllä mukana järjestelyissä ja auttaa minkä voi, mutta jos mies on keittiössä, niin silloinhan minä joutuisin hoitamaan yksin seurustelun vieraiden kanssa ja en nyt ihan sitäkään halua.
Enkä vaan viitsi tehdä mitään huomiota herättävän epäsosiaalista, koen sen liian noloksi itselleni enkä halua nolata miestäkään, joka on vieraat kutsunut. Ja ne vieraathan tavallaan on vielä viattomia siinä tilanteessa jos mies on antanut ymmärtää, että meille vaan! En halua heitäkään loukata.
Lisäksi tykkään juhlista ja niiden valmisteluistakin enkä halua esim. sellaista juhannusta, että paistetaan vaan makkaraa.
Olen tullut siihen tulokseen, että ehkä mun on vaan kärsittävä kun olen tuollaisen miehen valinnut. Hänessä ei niin paljoa muita vikoja ole, niin kaitpa se niin on, että kaikissa aina jotain haastetta kuitenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko kukaan teistä vastaajista ollut tällaisessa tilanteessa. Eivät asiat vain ole aina niin yksinkertaisia.
Ap
Todellakin on yksinkertaista. Jos on noin yksinkertaista porukkaa, että kutsuvat itsensä kylään, niin turha kaunistella sanoja. "Kiitos itsesi kutsumisesta mutta ajateltiin olla tämä juhannus vain ihan oman porukan kesken. "
"Meillä on nyt vakava perhekriisi emmekä halua ketään ulkopuolista seuraamme."
"Meillä on nyt parinvaihtobileet yhden Leksan ja Marjan kanssa. Lapset viedään mummolaan."
"No hyvä, että on juomat jo valmiina. Lisäksi tarvitsemme
- pari kiloa luomusisäfilettä
- neljä kiloa ruijanpallasta (täysin tuore versio)
- tuoreita yrttejä
- valkosipulia, sipulia, tomaattia, kurkkua, paprikaa, Rucolaa, babypinaattia, maisseja, kantarelleja, maa-artisokkaa, uusia suomalaisia perunoita
- pekonia tai Swarzwaldin kinkkua
- mansikoita 10 kg, luomuja
- härkistä 2 pkt
- couscousia, kvinoa, chian marjoja, oliiviöljyä, balsamicoa, verikreippejä
- vehnäjauhoja, grahan-jauhoja
- luomuvoita, laktoositonta
- laktoositonta maitoa
- Södergårdenin mansikkahilloa
- wc-paperia, talouspaperia, alumiinifoliota, tuorekelmua, tiskirättejä,
- pyyheliinoja, pussilakanoita, aluslakanoita, peflettejä, onkvapoja, onkia
- moottoriveneen
- riippukeinun
- lähdevettä 50 l
- limuja 10 l
- Bon aquaa (erikoismaustettua 3 plo)
- leivinpaperia
- leivinjauhetta
- laiturin korjaustarvikkeet
- moottorisahan
- ensiapulaukun
- noutokoiran
- varapatjoja 5 kpl
- teltan
- pölyimurin
- silliä
- luomumunia
- korvatulpat
- saunavihtoja (itse tehtyjä)
- lukemista
- musiikkia
- teatteriesitys
- lastenhoitaja.
Itse pääsemme paikalle vasta aattona klo 19, mutta ei kai se haittaa. Ostoslistahan tuossa on. Niin - ja Imodiumia kans (niin vatsaa vääntelee tuo Kreikan matkan jälkeen. Tervetuloa."
Ymmärrän, että kieltäytyminen on joskus vaikeaa, kun ei halua loukata ketään. Toisaalta on aika tökeröä vaan ilmoittaa tulevansa johonkin vieraaksi, itse odottaisin kutsua. Joidenkin ihmisten kanssa pitää vaan olla pokkaa käyttäytyä yhtä härskisti kuin mitä he itse tekevät.
Sulla on kaksi vaihtoehtoa:
1. Jos kyseessä on ihan mukavat ihmiset, joita mielellään näette, niin voisi miettiä, että mitäs jos kuitenkin jussi vietetään yhdessä ja katsotaan joku toinen viikonloppu, joka pyhitetään pelkästään perheelle.
2. Jos haluatte olla vain perheen kesken, laitat viestiä, että valitettavasti tälle jussille meillä on jo muita suunnitelmia ja yhteinen juhannus meidän mökillä ei tällä kertaa onnistu. Mukavaa kesää teille ja soitellaan! Sulla on oikeus kieltäytyä, kellään ei ole oikeutta tuppautua kutsumatta. Toisaalta voit ottaa kohteliaisuutena sen, että haluaisivat tulla. Sehän kielii siitä, että aiempina vuosina jussit teidän kanssa on olleet mukavia.
Vastaa, että meillä ei ole vielä suunniteltu koko juhannusta. Ei ole vielä edes päätetty, kutsutaanko vieraita. Voi olla, ettei kutsuta ketään tänä vuonna, kun tämä elämä on niin hektistä, että halutaan vain levätä. Palaillaan..
Soita ja sano: ei tänä vuonna.. Meillä vietetään nyt raitis juhannus. Eihän ne viinat vanhene.
No joko sanot ettei käy tai otat vieraat vastaan. Tai väliumuotona voi todeta että olette sopineet jo toiset vieraate ettei mahdu.
Vain todellinen wt-juntti kutsuu itsensä toisten mökille.
Nimenomaan näin. Ehkä teillä ei ole vielä lapsia, jos juhannus menee juopotellessa. Ehkä joskus tulee sekin aika, että oikeasti haluatte perhejuhannuksen. Ehkä jo ensi vuonna, mutta tälle vuodelle on jo myöhäistä.
Teette nyt tänä juhannuksena selväksi, että tämä on viimeinen yhteinen juhannus, ja hienovaraisesti tiedustelette, mitä suunnitelmia heillä on seuraavaksi juhannukseksi. Sitä ei nimittäin tulla viettämään teidän mökillenne. Heillä on vuosi aikaa sopeutua ajatukseen.