Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppilan mökki, miehen työleiri. Mikä on minun osuuteni?

Vierailija
10.06.2019 |

Huomasin kuormittuvani ja katkeroituvani jo tässä vaiheessa kesää. Vietämme kesällä aikaa sinänsä viihtyisällä mihen vanhempien mökillä, mutta työnjako alkaa risoa. Mies tekee paljon huoltotöitä, puita ym. Minun osakseni jää lastenhoitaminen, ja koska haluan vähentää isäntäparin työtaakkaa niin olen tiskannut ja siivoillut viime vuosina. Mitään vastuullisia tehtäviä en saa hoitaa, esim. saunan kiukaan sytytys vaati luvan kysymisen apelta ja hän seisoi selkäni takana koko ajan neuvomassa ja valittamassa. En ole sen koommin saunanpesään koskenut. Mökillä käy paljon muitakin sukulaisia, miehen sisarukset saavat laittaa ruokaa ja minä siivoan heidän jälkensä kun muuhun en kelpaa. Apen syntymäpäiväjuhlien jälkeen miehen siskot ihan määräsivät, että Sanna tiskaa! Olin silloin viimeisilläni raskaana ja tiskasin kantovedellä alkeellisissa olosuhteissa liki neljä tuntia. Muut seurustelivat toki keskenään. Kertakäyttöisiä astioita ei saa käyttää ja tuohon juhlaan katettiin omasta mielestäni ihan liikaa astioita ja aterimia, niitä tuotiin mökille lisääkin hirveät määrät, kun eihän heidän niistä tarvinnut huolehtia.

Olenko törkeä jos tiskaan vain meidän perheen jäljet ja jonkun kattilan? Vaikka osoitetaankin että Sanna varmaan tiskaa kun se ei laittanut ruokaa eikä tehnyt mitään muutakaan. En tosiaan "saa" osallistua mihinkään vastuullisempaan toimintaan. Nyt mökillä vierailee juuri täysi-ikäiseksi tulleita lapsenlapsia kavereineen, jotka jättävät hirveän sotkun. On oletettu, että minä siivoan nämäkin kun ei ole muuta tekemistä. Jos en siivoa, niin anoppi valittaa särkyjään kovaan ääneen ja miten joutuu taas ottamaan lääkkeitä sen takia. Ehdotuksia miten tätä hommaa voisi tasa-arvoistaa?

Kommentit (397)

Vierailija
141/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen mikä vimma ihmisillä on mennä mökille jossa ei viihdy ja jossa on vastenmielistä tekemistä? Minä aikuisena teen vain itselleni kivoja asioita = en käy kenenkään mökillä enkä omista omaa. Jos menen johonkin mökille kutsuttuna kylään, en jää yöksi. Vien kivat tuliaiset joihin kysyn toivetta. Olen hetken ja poistun.

Ap, jää kotiin, pääset paljon helpommalla.

Vierailija
142/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, ettei tiskikonetta hankita, on siis yksi keino pitää tämä pimeä kuvio käynnissä. Ongelmiin on olemassa ratkaisuja, mutta niitä ei haluta. Miksi? Jos joku ymmärtää logiikan tämän takana niin voi esittää valistuneita arvauksia. Itse veikkaan jonkinlaista marttyyritouhua ja hyväksikäyttäviä aikuisia lapsia. Itse olen se piika johon voi pyyhkiä jalat. -ap

Ap. Ota vastuu tekemisistäsi.

Miksi menet sinne?

Koska se on helpoin tapa järjestää kesäloma. Muu vaatisi paljon suunnittelua, vaivannäköä ja rahaakin.

Vaikka 4h tiskaus v*tuttaa niin se on kuitenkin helpointa vain mennä ja kitistä täällä?

Ps. Kuka tiskaa 4h? Mitä ihmeen astioita teillä on? Neljässä tunnissa raiskaisi käsin yhden pataljoonan tiskit ja kattilat...

Minä en raiskaa astioita, kuulostaa liian oudolta makuuni.

Tiedän että jos hoitaisimme tiskikoneen mökille niin siihen loppuisi mun tiskivuorot. Mutta onko oikeasti niin, että minä maksan ja hankin sen anoppilaan, jossa appi inhoaa minua ja vaikka heillä on liuta omia aikuisia lapsia, joiden tulisi hoitaa äitinsä asiat kuntoon? On totta, että mieheni, jolle asia on delegoitu, tulisi se hoitaa koska suostui tällaiseen järjestelyyn, mutta että minä otan nyt koneen hankinnastakin vastuun? Tästä oon eri mieltä. Mieluummin en mene sinne enää ollenkaan. Mielestäni antaa väärän signaalin että minulle v*ttuillaan minkä ehditään ja minä maksan kiltisti koneen ja liitännät johonkin korpeen. Kuten todettu, mieheni on hoitanut tätä vuosikaudet ja mitään ei tapahdu, voisin toki pyytää häneltä rahaa. Vaikka hänen,  hänen siskojensa ja vanhempiensa pitäisi ihan itse kyetä ratkaisemaan tällainen heidän perheensä sisäinen ongelma. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo perhe, outoja olette tekin, kummallista jahkailua kaikilla.

Nyt ymmärrän jos tiskaaminenkin kestää noin kauan kun kukaan isosta porukasta ei saa aikaiseksi edes yhden tiskikoneen hankintaa.

Kun ei ole rahasta kiinni.

No ostakaa miehen kanssa se kone ja pyytäkää rahat appivanhemmiltä jälkeenpäin.

Ei sen kytkemisenkäån nyt noin suuri asia pitäisi olla. Tai pyytäkää kodinkoneliikkeeltä kytkentä ja kuljetus mökille. Lisäävät sen sitten koneen laskuun.

Ihan normiasioita joita pitää aikuisten ihmisten hoitaa.

Vierailija
144/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinne nyt tiskikone on menossa kun koko mökkiin ei tule eikä mene edes vettä? Järveenkö se asennetaan?

Vierailija
145/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksei asioista voi sanoa. Ystävällisesti, mutta varmasti. Ettekö osaa vaan sanoa mitä haluatte? Enkä tarkoita ilkeyttä ”totuuden torvi” puhetta vaan neutraalia hyvällä mielellä ilmoitettua mielipidettä.

”Me halutaan huomenna sit tehdä kanavartaita, ne on tosi hyviä grillissä!”

”Tuodaan omia ruokia, kun tykätään aina syödä enemmän kuitenkin”

”Mies tiskaa tänään, mä en jaksa sitä nyt, voin vaik kantaa vedet sillä aikaa”

”Mä en saanu yhtään nukuttua viime yönä, kun osa valvoo yöllä, osa aamusta, et haluun muualle nyt nukkumaan tai pakko lähtee kotio unille”

Jne. Jne. Ei tarvita ikävää äänen sävyä tai kyräilyä. Kertoo mitä haluaa.

Vierailija
146/397 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiskikoneasiaan vielä. Sitä on hankittu nyt noin viisi vuotta. Minä en valitettavasti voi tilata appisten yli putkimiestä mökille enkä hankkia tiskikonetta. Puhuttaessa asiasta anoppi sanoo että sellaistako te nyt olette ajatelleet, voi että, ohhoh, oikein tiskikone. Appi ei halua ottaa kantaa asiaan lainkaan, sanoi ettei osallistu. Miehen siskot ynähtelevät, ei heillä ole mitään sitä vastaankaan muttei kukaan asiaa myöskään edistä. Asian hoitaminen on jäänyt miehelleni, joka ei saa sitä hoidettua. Tietenkään, koska hän ei ole kertaakaan tiskannut mökille, voitteko kuvitella... Minulla ei mökille edes avaimia, eikä miehelläkään, meidän on vaikea putkaria saada sinne liitäntää tekemään kun ei päästä sisälle. Tää koko kuvio on ihan vinoutunut ja täynnä erilaisia valtapelejä ja monenlaisia agression ilmauksia. Itselle hankalaa, kun olen ulkopuolinen ja tämä leikki on pyörinyt jo ennen minua vuosikymmenien ajan.

Tiskaat kantovedellä ja siellä on juokseva vesi? Vai mihin veteen se astianpesukone liitettäisiin?

Vierailija
147/397 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa oma mökki ja vierailette silloin tällöin (muutaman kerran kesässä) tuolla appivanhempiesi mökillä. Mä en rupeaisi ollenkaan tollaiseen tiskaamiseen ym.

Vierailija
148/397 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksei asioista voi sanoa. Ystävällisesti, mutta varmasti. Ettekö osaa vaan sanoa mitä haluatte? Enkä tarkoita ilkeyttä ”totuuden torvi” puhetta vaan neutraalia hyvällä mielellä ilmoitettua mielipidettä.

”Me halutaan huomenna sit tehdä kanavartaita, ne on tosi hyviä grillissä!”

”Tuodaan omia ruokia, kun tykätään aina syödä enemmän kuitenkin”

”Mies tiskaa tänään, mä en jaksa sitä nyt, voin vaik kantaa vedet sillä aikaa”

”Mä en saanu yhtään nukuttua viime yönä, kun osa valvoo yöllä, osa aamusta, et haluun muualle nyt nukkumaan tai pakko lähtee kotio unille”

Jne. Jne. Ei tarvita ikävää äänen sävyä tai kyräilyä. Kertoo mitä haluaa.

Olen ihan samaa samaa mieltä. En ymmärrä, miten erilaiset kostotoimenpiteet saavat täällä niin paljon yläpeukkuja, kun kaikkein yksinkertaisin ja aikuismaisin tapa olisi todeta asiat "ystävällisesti mutta varmasti" ääneen. Jos tätä ei kuulla, niin sitten vain olette menemättä.

Yleensä tällaisissa ketjuissa ei niinkään ole ongelmana miehen perheen käytös vaan mies itse. Tässäkin tapauksessa itse olettaisin oman mieheni pitävän puolia, tekevän yhdessä kanssani mökin töitä ja vähintäänkin tulevan apuun, jos toistuvasti joutuisin tiskaamaan 4h. Hankalia ihmisiä on täynnä, mutta oman miehen toivoisi olevan ihana, mukava ja huomioonottava. 

Vierailija
149/397 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä veisin kunnolla kertiksiä ja sanoisin, että syötäisiinkö nyt näistä koska et halua tiskata taas tuntitolkulla.

Vierailija
150/397 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä veisin kunnolla kertiksiä ja sanoisin, että syötäisiinkö nyt näistä koska et halua tiskata taas tuntitolkulla.

Tämä vähentäisi osittain paljon tiskaamista, mutta tiskiä tulee myös kattiloista, padoista, salaattikipoista, juomakannuista ym isolle porukalle, ihan ison määrän verran myöskin. Kokemuksesta tiedän.

Vierailija
151/397 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lähtökohtanahan on että kukaan ei pakota sinua ja teitä olemaan siellä mökillä. Valitkaa itse missä olette. Jos joku suutttuu, niin suuttukoon.

Vierailija
152/397 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siellä pitäisi jotkut tiskivuorot jakaa kaikkien kesken, jos haluutte tuolla olla.

Vierailija
153/397 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi tiskikone, jossa ei ole vesiliitäntää? Ap voi ottaa sen matkaansa mökille mennessään ja tuoda takaisin kotiinsa, jos autossa on tilaa. Ei se rakas vässykkämies ole kai tästä kuullutkaan?

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tama-tiskikone-ei-tarvitse-putki…

Ei se vesiliitäntä onnistuisikaan, jos on kantovesi.

Vierailija
154/397 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi tiskikone, jossa ei ole vesiliitäntää? Ap voi ottaa sen matkaansa mökille mennessään ja tuoda takaisin kotiinsa, jos autossa on tilaa. Ei se rakas vässykkämies ole kai tästä kuullutkaan?

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tama-tiskikone-ei-tarvitse-putki…

Ei se vesiliitäntä onnistuisikaan, jos on kantovesi.

Tämä olisi hyvä! Kun työvuorot olisi jaettu, ruuat laitettu ja syöty, koko keittiö ja sen kaikki astiat sotkettu, keittiöpiika (ap) hakisi autosta pesukoneensa ja alkaisi tiskata. Työt hoidettuaan veisi koneen taas autoon.

Vierailija
155/397 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi epäreiluktahan tämä apn tilanne kuulostaa. En haluaisi itse tuohon apn asemaan. Muutamia kysymyksiä tässä silti herää. Osaisiko ap kokata? Itse en osaa juurikaan, mies on meillä se gourmetkokki. Jos siskot ovat samanlaisia, osaavat ja heillä sujuu ja homma kiinnostaa, on luonnollista että he kokkaavat. Ap voisi silti tehdä ruuanlaitossa osansa, laittaa esim aamupalan tai helpon kalalounaan?

Joka tapauksessa tuo tiskaus tulee saada tasa-arvoisemmin hoidetuksi. Jos ap on kokkihommissa surkea eikä kelpaa kuin tiskaushommiin, vähintä on se, että kokit tiskaavat itse ruuanlaittoastiat ja siivoavat tasot ja lieden ja astioiden sotkemista rajoitetaan. Tiskaukseen joka perheestä ja heidän vieraistaan osoitetaan lisäjoukkoja tarpeen mukaan. Mitä tekevät sisarten miehet siellä mökillä? He voisivat ainakin hoitaa tiskivedet ja kuivauksen vuorollaan. Perheen koon ja vieraiden määrän mukaan pitää töitä tasata.

Ja että työvuorot ovat kaikille samanmittaiset ja tiskausvuoro itse asiassa lyhyemmäksi kun se on ruuan jälkeen jolloin muut pääsevät jo levähtämään. No apn pitää sitten relata kun muut kokkaavat.

Kiertävät työvuorot perhekunnittain olisivat parasta.

Vierailija
156/397 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinne nyt tiskikone on menossa kun koko mökkiin ei tule eikä mene edes vettä? Järveenkö se asennetaan?

No joo, siksi ihmettelenkin noiden ihmisten jahkailua ja saamattomuutta kun alkeellisissa oloissa kuitenkin kestitään vuodesta toiseen suurta sukua joka viikonloppu monen ruokalajin ja suuren astiareservin kera? 😮

Luulisi nyt silloin myös saatavan hankittua se vesijohto ja asialliset keittiökalusteet hankittua?

Mutta kun kukaan ei saa aikaiseksi, pallotellaan toiselta toiselle.

Mutta silti mennään sinne, vuodesta ja viikonlopusta toiseen, kai nyt jo ollaan niin tuttuja keskenään, että edes joku saa suunsa auki ja laittaa toimeksi, mutta kun ei, kuulemma, aloittajan kertoman mukaan.

Ja miksi nyt aloittaja ihan ITSE kertoi, että hänen miehelleen ON annettu se tiskikoneeseen hankinta? Vesijohdottomaan mökkiin?

Hän ei kertonut, ettei ole sitä vesijohtoa ole tai, että silloin myös se vesijohto pitää ENSIN jonkun asentaa?

Aloittaja voi kertoa miksi silloin mietitään tiskikoneen hankintaa vesijohdottomaan mökkiin? Tai kenelle on nakitettu sen vesijohdon hoito mökille.

Kuten sanoin, joku mättää, aloittaja ei kerro kaikkea tai on keksinyt osan juttua.

Vierailija
157/397 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrä tiskauspiste ulos ja tiskaile samalla kun toiset keinussa köllöttelevät.

Kun kerta kantovesi kuitenkin on, niin vadit vain ulos ja vateihin vettä.

Vierailija
158/397 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua, jossa kaikki tarpeelliset näkökulmat lienevät jo tulleet esiin. Itselleni nousi mieleen tällaisia keskenään osin ristiinkin meneviä ajatuksia:

-työnjako kuulostaa aivan samanlaiselta kuin ennenvanhaan meillä kotona. Vanhemmalla sisarellani oli aina oikeus valita, mitkä työt hän tekee ja mitkä jäävät minulle. Mikään tasapuolinen tehtävien vuorottelu ei tullut kuuloonkaan. Tietenkin hän valitsi ne, joista sai kiitosta ja kunniaa ja joistakin ihan rahallisen palkkionkin. Vähintäänkin jako oli sellainen, tää hän saattoi ylvästellä hoitaneensa työn. Mitä ähän olin siinä mukana pelkästään avustavana henkilönä, jolla ei ollut työn kannalta merkitystä. Niinkuin tiskatessa huuhtelija, tai siivotessa tavaroiden järjestelyjä, kun siivoamiseksi käsitettiin vain lattian lakaisu ja luuttuaminen. Tai matonpesussa eteisten mattojen pesu. Ne kun olivat muita lyhyempiä (mutta kymmenkertaisesti paskaisempia). Tai haravointi heinäpellolla, kun työksi laskettiin vain seipäille mättäminen. Minun tehtäväni oli huolehtia kaikeaa sellaisista, joita ei oikein laskettu työksikään , mutta kun jonkun kuitenkin piti nekin hoitaa. Työnjako entisestään vahvisti käsitystä hänen suuruudestaan ja ahkeruudestaan ja minun mitättömyydestä ni, mikä käsitys sitten puolestaan vahvisti edelläkuvatun työnjaon oikeellisuutta. Teillä vaikuttaa olevan samat systeemit. Aivan kuin minä, tunnut olevan siellä porukan tuhkimo ja ymmärrän sinua täysin.

-meillä ainakin rauha säilyy, kun ei yritä rikkoa rakennetta. Muutosyritys johti meillä täyteen välirikkoon. Saavutetut (haukkumisaseman) edut olivat liian tärkeitä luovuttaa ja tärkeämpiä kuin joku merkityksetön sisarussuhde merkityksettömään ja mitättömään sisarukseen.

-asiasta voisi yrittää keskustella rauhallisesti, mutta kannattaa varautua siihen, että asian esilleotto ainoastaan herättää aggressioita eikä johda mihinkään muuhun.

-toisaalta, jos viihdyt mökillä hyvin, niin kannattaa punnita onko muutos sen arvoinen, että kannattaa ottaa riski saada täydellinen porttikielto mökille

-ja toisaalta, jos tilanne tuntuu niin ikävältä, ettei mökille halua edes mennä, niin ei ole pakko. Ei vaikka mieskin menisi sinne.

Vierailija
159/397 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä edelliseen. Meillä oli vielä niin, että tehtävän varsinainen suorittaja sai kiitokset ja palkkion ja avustava henkilö sai haukut, jos ylipäätään mitään. Niinkuin yhdessä tiskaaminen jälkeen sisareni sai markan, minä en mitään, koska olin vain avustajana huuhdellut. Enkä saanut mitään silloinkaan kun sekä tiskasin, että huuhtelin. Alemman henkilön kuului avustaa ylempää, mutta ei tullut kuuloonkaan että alemman henkilön vuorolla olisi ylempi ollut avustamassa. Vieraille äiti sanoi, että kyllä tuo isompi joskus jo tiskaakin, mutta tuo pienempi ei tee oikeastaan mitään. Tai heinäpeltoviikon lopuksi toiset saivat 50mk ja kerran satasen isän saatesanoin, että tällä kertaa ihan satanen kun teillä on ollut niin kova viikko pellolla. Minä en saanut kertaakaan mitään, koska olin vain avustava henkilö haavan varressa eikä minun katsottu osallistuneen työhön.

Myöhemmin äiti kertoikin, ettei minun pitänyt syntyä. Se tuntui helpottavalta, koska sen tiedon valossa tuo kaikki kummalliseksi kokemani tuli ymmärrettäväksi. Kaikki se, että oli koko perheen mielestä vain paha asia, että olen olemassa. Ei se kylläkään ole miksikään muuttunut. Se nyt vaan on osa minun elämääni, ja minulla on tavallaan perhepiirin ulkopuolella toinen kokonaan eri elämä, jossa pystyn kuvittelemaan itselleni olemassaolon oikeuden tasa-arvoisena muiden ihmisten kanssa. Perhepiirissä asiaa ei pysty muuttamaan miksikään, kun ollaan tähän käsitykseen niin hyvin juurruttu.

Vierailija
160/397 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jokaisen täytyy osallistua jollain tapaa jos lomailee toisten mökillä ja ruuilla. Mutta kysy seuraavan kerran että sopisiko että sinä teet tämän ja tämän. Kai siihen nyt muut suostuvat jos ovat asiallisia ihmisiä.

Ja vie mieleistäsi ruokaa vaikka vastustaisivatkin. Kyllä siihen tottuvat ja kaikilla on rennompaa. Uskoisin ainakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä