Anoppilan mökki, miehen työleiri. Mikä on minun osuuteni?
Huomasin kuormittuvani ja katkeroituvani jo tässä vaiheessa kesää. Vietämme kesällä aikaa sinänsä viihtyisällä mihen vanhempien mökillä, mutta työnjako alkaa risoa. Mies tekee paljon huoltotöitä, puita ym. Minun osakseni jää lastenhoitaminen, ja koska haluan vähentää isäntäparin työtaakkaa niin olen tiskannut ja siivoillut viime vuosina. Mitään vastuullisia tehtäviä en saa hoitaa, esim. saunan kiukaan sytytys vaati luvan kysymisen apelta ja hän seisoi selkäni takana koko ajan neuvomassa ja valittamassa. En ole sen koommin saunanpesään koskenut. Mökillä käy paljon muitakin sukulaisia, miehen sisarukset saavat laittaa ruokaa ja minä siivoan heidän jälkensä kun muuhun en kelpaa. Apen syntymäpäiväjuhlien jälkeen miehen siskot ihan määräsivät, että Sanna tiskaa! Olin silloin viimeisilläni raskaana ja tiskasin kantovedellä alkeellisissa olosuhteissa liki neljä tuntia. Muut seurustelivat toki keskenään. Kertakäyttöisiä astioita ei saa käyttää ja tuohon juhlaan katettiin omasta mielestäni ihan liikaa astioita ja aterimia, niitä tuotiin mökille lisääkin hirveät määrät, kun eihän heidän niistä tarvinnut huolehtia.
Olenko törkeä jos tiskaan vain meidän perheen jäljet ja jonkun kattilan? Vaikka osoitetaankin että Sanna varmaan tiskaa kun se ei laittanut ruokaa eikä tehnyt mitään muutakaan. En tosiaan "saa" osallistua mihinkään vastuullisempaan toimintaan. Nyt mökillä vierailee juuri täysi-ikäiseksi tulleita lapsenlapsia kavereineen, jotka jättävät hirveän sotkun. On oletettu, että minä siivoan nämäkin kun ei ole muuta tekemistä. Jos en siivoa, niin anoppi valittaa särkyjään kovaan ääneen ja miten joutuu taas ottamaan lääkkeitä sen takia. Ehdotuksia miten tätä hommaa voisi tasa-arvoistaa?
Kommentit (417)
Sanot että menkää te vaan keskenänne mökille, mutta sä et enää lähde vaan haluat viettää aikaasi ilman työleiriä. Miehesi ei ehkä ole vain tajunnut tuota sulle kiusallista ja hankalaa asetelmaa koska et ole siitä valittanut?
Mun vanhempien mökille hommattiin heti sellainen pieni tiskikone, kun niitä tuli markkinoille.
Vessa vielä aikaisemmin.
Ei juoksevaa vessaa
Vierailija kirjoitti:
Ehdota, että teidän perhe maksaa mökkivuokraa esim. 400 e/vko. Se on aika vaatimaton summa, jos teillä on oma pikkumökki tai pelkästään teidän perheelle varattuna huone. Sen jälkeen riittää, että teet ruokaa vain teidän perheelle eikä mies osallistu mökin töihin.
Minua ainakin risoo miniä, joka olettaa, että hänelle tarjotaan täysihoito samaan aikaan kun muu porukka tekee töitä.
Miksi te sen miniän sinne mökille väkipakolla edes raahaatte? Miniä varmaan miettii kuumeisesti joka kesä, miten voisi jättää mökkeilyä väliin ja saada miehensä tekemään kanssaan jotain muuta. Ja te tiätysti loukkaannutte siitä, jos ei kiinnosta edes tulla.
Tiedän tapauksen, jossa lammasmainen mies teki kaiken aina mökillä kunnes meni naimisiin kovatahtoisen naisen kanssa. Hän teki siitä välittömästi lopun ja he eivät yksinkertaisesti menneet enää mökille.
Ei sinne ole pakko mennä. Jokainen aikuinen saa viettää kesänsä miten haluaa.
Appivanhempani keksivät eläkepäivinään ostaa "koko perheen" yhteisen mökin = he + 5 lastaan perheineen. Se oli pieni mökki ja nukkuma-aitta. Ei sellainen kommuuni houkutellut, lopulta lähinnä lapsenlapset kavereineen kävivät siellä.
Ei ketään kiinnostanut rehkiä hommia mökillä, kun tiedettin että se ei kauaa ole yhteiskäytössä. Appivanhempien kuoltua yksi lapsista osti sen, kukaan ei halunnut että se olisi säilytetty suvun yhteisenä paikkana. Ihan kuolleena syntynyt ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti kukaan ei omista mitään kirjoitti:
Tässä on taustalla myös se ongelma, että monet vanhukset haluavat omistaa kaikki mahdolliset omistuksensa eikä luopua mistään. He eivä tajua sitä, että terveys menee, kuolema tulee ja kaikkea ei saa sinne haudan taakse.
Itse aioin ainakin luopua omistuksista, joista en kykene itse huolehtimaan hyvissä ajoin.
Kukaan ei mielestäni voi velvoittaa toisia ihmisiä hoitamaan omistuksiaan, kun ei itse pysty. Ei edes omia lapsia, heillä on oma elämä.
Ja jos luulee saavansa hautaan kaikki mökit ja omakotitalot niin silloin palkkaa maksullista apua eli maksaa rahalla, jos oikeasti vapaaehtoisia ei löydy.
Ja samaan aikaan se seuraava sukupolvi olettaa, että kun isä ja äiti maksavat kiinteistöverot ja tiemaksut ja nuohouksen ja vakuutukset jne., niin he voivat mökkeillä vapaasti. Tiedän pari mökkitalkkaria, joille rantapalstat on myyty pilkkahinnalla (hallintaoikeus säilyttäen) ja sitten perinnönjaossa lapsille selviää, että vanhukset ovat menneet myymään omaisuuttaan ennen kuolemaansa eikä heille jäänytkään sitä ihanaa hiekkarantaa.
No tämä! Assiaa! Nyt ollaan ytimessä.
Terv. Turun ulkosaaristosta
Minä kieltäydyn lähtemään miehen mökille. Kaikki on alkeellista ja rumaa. En ymmärrä kuka nauttii tuollaisesta mökkeilystä.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhempien mökille hommattiin heti sellainen pieni tiskikone, kun niitä tuli markkinoille.
Vessa vielä aikaisemmin.
Ei juoksevaa vessaa
Mihin se vessa juoksee? Onko oikein maratonille lähtenyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju alkoi huvittamaan. Tiedän montakin tuttavaa jotka laittavat auringonlaskukuvia someen ym esittävät kuinka ihanaaaa mökillä on. Not.
Todellisuudessa riitaisa sukumökkileiri kivan mutta valheellisen pinnan alla. Höysteenä loma-ajan kestävä tissuttelu ja sen mukana entisestään kiristyvät pinnat.
Mulla on tällainen kaveri. Heillä on nykyään appisten naapurissa oma mökki, saaressa. Anoppi pelmahtaa viimeistään klo 7 tehtävälistan kanssa herättämään unikekoja. Koko päiväksi on jotain puuhaa, anoppi kun on kovin puuhakas tapaus. Välillä tuo kaveri soittaa, kun menee hermot, kun mökillä ei ole sekunnin rauhaa. Illalla sitten insta täynnä tunnelmakuvia auringonlaskusta ja grillissä tirisevistä herkuista. "Sielu lepää". Niin varmaan.
Monta kertaa oon kysynyt, miksi menevät mökille kun se on tuollaista anopin koordinoimaa pakkotyötä. Tulee kuulemma sanomista ja anoppi suuttuu.
Mainittakoon, että kaveri on 45.
Voi herrantähden! Tämä jotenkin osui kyllä naulan kantaan, en kyllä ihan tiedä miksi.
Vituttaa ja naurattaa samaan aikaan.
AP on halunnut vastuuta enemmän ja hän sai hoitaa lapset! Sehän on suurin olemassa oleva vastuu.
Kuitenkin tuli ihan oma lapsuus mieleen ja äitini. Kesällä vähintään kuukausi isän lapsuudenmaisemissa mummolassa. Siellä oli lääniä, kartanoa, aittaa, rantasaunaa...
Äitini the marttyyrimamma, joka ei saanut suutaan auki kuin mun seurassa. Vanhimpana tyttärenä olin hänen sylkykipponsa. Koskaan ei sanonut isälle tai sukulaisille, että hänelle riittää, ei halua tulla työleirille...
Ymmärrän, että neljän oman lapsen ja neljän serkun hoitaminen voi olla vaativaa. Kuten tehdä kotitöitä ilman mukavuuksia. Lämmintä vettä ei tullut, vaan se piti lämmittää. Se onnistu meiltä alakouluikäisiltä muksuiltakin, kuten tiskaamiset yms.
Isän veljen vaimo oli työnjakaja aina kyseli, että onnistuisko tänään tämmöinen juttu.. Pääsääntöisesti, että neljä naista suunnitteli ruuat, joku kävi kaupassa, joku pyykkäs, toiset valmisti ruokaa, tiskit yms siivouket.. lapset tuli sivussa ja tekivät oman osuutensa. Miehet korjasivat, nikkaroivat, maalasivat, kävivät kalassa... ja äiti vaan valitti heti, kun kaksin jäätiin.
Jäi hemmetin negatiivinen fiilis lapsuuden kesistä. Opetelkaa puhumaan ja pitämään pintanne! Avatkaa suunne oikeiden ihmisten seurassa ja tuokaa epäkohdat esiin. Ehkä APkin on ollut kynnysmaton oloinen, ei se mitään luottamusta luo tai varmuutta siitä, että osaako tuo mitään.
Työpäivän päätteeks pistät vaan lettuu levälleen, nii pääsee rentoutuun.
Oi nää on niiin ihania aloitukset jotka on vuodelta 2019.
Lähde omalle lomalle. Yksin tai ystävän kanssa.
Miksi olet noin hölmö??? Siivoat muiden jälkiä ja tiskaat! Täysi tollo!
Vierailija kirjoitti:
Oi nää on niiin ihania aloitukset jotka on vuodelta 2019.
Täällä on tosi samaistuttavia kertomuksia. Ei tämä aihe ole todellakaan vanhentunut 7 vuodessa. Jatketaan keskustelua!
?? Tislaus ... kova jo rentoutua ?