Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppilan mökki, miehen työleiri. Mikä on minun osuuteni?

Vierailija
10.06.2019 |

Huomasin kuormittuvani ja katkeroituvani jo tässä vaiheessa kesää. Vietämme kesällä aikaa sinänsä viihtyisällä mihen vanhempien mökillä, mutta työnjako alkaa risoa. Mies tekee paljon huoltotöitä, puita ym. Minun osakseni jää lastenhoitaminen, ja koska haluan vähentää isäntäparin työtaakkaa niin olen tiskannut ja siivoillut viime vuosina. Mitään vastuullisia tehtäviä en saa hoitaa, esim. saunan kiukaan sytytys vaati luvan kysymisen apelta ja hän seisoi selkäni takana koko ajan neuvomassa ja valittamassa. En ole sen koommin saunanpesään koskenut. Mökillä käy paljon muitakin sukulaisia, miehen sisarukset saavat laittaa ruokaa ja minä siivoan heidän jälkensä kun muuhun en kelpaa. Apen syntymäpäiväjuhlien jälkeen miehen siskot ihan määräsivät, että Sanna tiskaa! Olin silloin viimeisilläni raskaana ja tiskasin kantovedellä alkeellisissa olosuhteissa liki neljä tuntia. Muut seurustelivat toki keskenään. Kertakäyttöisiä astioita ei saa käyttää ja tuohon juhlaan katettiin omasta mielestäni ihan liikaa astioita ja aterimia, niitä tuotiin mökille lisääkin hirveät määrät, kun eihän heidän niistä tarvinnut huolehtia.

Olenko törkeä jos tiskaan vain meidän perheen jäljet ja jonkun kattilan? Vaikka osoitetaankin että Sanna varmaan tiskaa kun se ei laittanut ruokaa eikä tehnyt mitään muutakaan. En tosiaan "saa" osallistua mihinkään vastuullisempaan toimintaan. Nyt mökillä vierailee juuri täysi-ikäiseksi tulleita lapsenlapsia kavereineen, jotka jättävät hirveän sotkun. On oletettu, että minä siivoan nämäkin kun ei ole muuta tekemistä. Jos en siivoa, niin anoppi valittaa särkyjään kovaan ääneen ja miten joutuu taas ottamaan lääkkeitä sen takia. Ehdotuksia miten tätä hommaa voisi tasa-arvoistaa?

Kommentit (397)

Vierailija
101/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku työ on hyvin epämieluinen, se kannattaa tehdä niin huonosti ettei joudu toista kertaa tekemään.

Jos vielä menet mökille ja sinut nakitetaan tiskaamaan, jätä lasit harmaiksi ja aterimet tahmaisiksi. Näkö varmaan alkanut huonontua, ehkä sinun olisi parempi siirtyä vedenkantoon tai halonhakkuuseen.

Vierailija
102/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää miehesi kanssa yhdessä hommia, menet hänen mukaansa puutöihin ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi on ammattivalittaja. Aikoinaan olin kiltti ja huomioin muita, sitten lopetin. Mua ei saa syyllistämällä tekemään mitään.

Oma äitini kitisee mökillä, kun hän aina tiskaa ja sitten jos joku muu tiskaa, niin kiirehtii selän taakse sanomaan, että "kyllä minä voin tiskata". Pidemmällä mökkireissulla muutaman päivän kuunneltuani tuumaan, että ole hyvä vaan!

Miehen suvun mökillä muistetaan aina jälkikäteen kertoa, mitä on mennyt rikki. 50 vuotta vanhalla mökillä, jota ei todellakaan ole päivitelty säännöllisesti. Meidän pitäisi maksaa kälyn nykyään omistaman mökin korjaus, vaikka sai sen halvalla ja me autetaan jo oma osamme, esim. autetaan remontissa ja tuodaan polttopuita kärryllinen omaan laskuumme, vaikka vietämme mökillä vain muutaman vkolopun vuodessa.

Uskaltakaa sanoa oma mielipiteenne tai tehkää niin kuin hyvältä tuntuu, jos se on teidän mielestä tarpeeksi ja reilua.

Vierailija
104/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ketjut kyllä saa ihmettelemään, millaisia lapasia ihmiset ovat. Sinne sukulaisten mökille ei ole pakko mennä ollenkaan. Jos mies haluaa mennä menköön. Kyllä sitä kotiinsa muutakin seuraa jos omaa miestä ei kiinnosta.

Samaa mieltä. Kesä on lyhyt ja siitä käytetään aikaa paikassa, jossa ei ole mukavaa? Onhan sitä kesällä muutakin tekemistä, kuin mökillä olo. Ja vuokramökkejäkin on, jonne voi oman perheen kanssa mennä, jos mökkeilystä sinänsä nauttisi, mutta omaa mökkiä ei ole.

Vierailija
105/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna jättäisin kyllä tuollaiset mökkireissut väliin.

Itse päätin lopettaa tiettyjen aviopuolison sukulaisten luona vierailun, kun tajusin, että saan niistä vain pahaa mieltä. Mies käy yksin ja se sopii minulle paremmin kuin hyvin.

Suosittelen!

Vierailija
106/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskoni teki mökillä joskus ruokaa käyttäen siihen kaikkia mahdolliset kipot ja kattilat ja jätti jälkeensä hirveen sotkun. Koskaan ei käsiään laittanut tiskiveteen. Meillä on ollut tapana, että omat jäljet aina korjataan. Jos olimme kaiki paikalla, usein ruuan teki äitini ja minä tiskasin. Pääsääntöisesti sisko istui valmiiseen pöytään eikä tehnyt mitään ruuan valmistumisen eteen eikä sotkujen siivoomisen eteen. Minä perheeni kanssa vien mukana omat lakanat ja äiti jaksaakin aina ennen meidän tuloa sanoa ivallisesti "ottakaa omat petivaatteet ettei mulle jää yhden yön takia hirveetä pyykkimäärää". Siskoni ei vie omia lakanoita, eikä sitä häneltä edes pyydetä kun ei itse tajua. Jos ihmiselle on yli 30 vuotta kaikki passattu eteen, niin miten hän voisikaan mitään tajuta.

Vierailija
107/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin mun elämästä :D

Paitsi pistin stopin siihen.

Mulla oli (ilmeisesti) kaveri joka tuli toiselta paikkakunnalta luokseni viikoiksi. Hän oli ystävällinen ja toi ruokaa ja juomaa, eikä hänestä ollut koskaan mitään kuluja. Hän heitti töihin ja haki töistä. Kaikki oli ihan hyvin kunnes huomasin että mitään juurikin ns vastuullista en saanut tehdä.

En saanut tehdä ruokaa, en saanut leipoa. En saanut sytyttää saunaa, en saanut tehdä nuotiota. Jouduin istumaan kuin nukke ja katsomaan valmista. Ai niin, tiskit ja jäljet sain siivota eli jotenkin osallistuin. Kerran hän toi kaverinkin mukanaan ja tiskasin pari viikkoa heidän tiskejään, siivosin jälkiään ja vaihdoin lakanoita ja pyykkäsin. He tekivät ruokaa ja pitivät hauskaa, tottakai. Mikäs sen mukavempaa kuin sotkea kun toiset siivoavat. Kyllä minäkin suostuisin sellaiseen järjestelyyn.

Yhden kerran sitten silmäni aukesivat kun koetin tuppautua ruuan laittoon. Ystäväni heitti soppakauhan pitkin pöytiä ja huusi että tee sinä sitten kun kerran osaat.

Silmät aukesivat mihin kuriin olen itseni vuosien saatossa laittanut. 

Se kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.

Otin vallan itselleni takaisin. Annoin kirjaimellisesti palaa ystävälleni mitä ajattelen hänen käytöksestään. Ei ole näkynyt ystävää puoleen vuoteen. 

Vierailija
108/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun siskoni teki mökillä joskus ruokaa käyttäen siihen kaikkia mahdolliset kipot ja kattilat ja jätti jälkeensä hirveen sotkun. Koskaan ei käsiään laittanut tiskiveteen. Meillä on ollut tapana, että omat jäljet aina korjataan. Jos olimme kaiki paikalla, usein ruuan teki äitini ja minä tiskasin. Pääsääntöisesti sisko istui valmiiseen pöytään eikä tehnyt mitään ruuan valmistumisen eteen eikä sotkujen siivoomisen eteen. Minä perheeni kanssa vien mukana omat lakanat ja äiti jaksaakin aina ennen meidän tuloa sanoa ivallisesti "ottakaa omat petivaatteet ettei mulle jää yhden yön takia hirveetä pyykkimäärää". Siskoni ei vie omia lakanoita, eikä sitä häneltä edes pyydetä kun ei itse tajua. Jos ihmiselle on yli 30 vuotta kaikki passattu eteen, niin miten hän voisikaan mitään tajuta.

Voithan käyttää heidän lakanoitaan ja pestä ne ennen lähtöä, nii ei jää pyykkiä. Oletko varma, että siskosi ei toimi näin? Saattaapi olla syy miksei häntä pyydetä tuomaan lakanoita.

Vierailija
109/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene sinne. Menköön ukko ja mukulat, ja toivottavasti niitä on tullessa yhtä monta.

En vinoile, osaan samaistua sun tilanteeseen kun olen siinä itsekin ollut.

Vanhusten kontrollifriikkiydelle ja piintyneille rutiineille ja uskomuksille ei mitään voi, mutta itse saisit kaivattua huiliaikaa jäämällä kotiin. Sulla on "sovittu meno", pahat menkkakivut tai nyrjähtänyt nilkka.

Sensijaan älä päästä äijää mökille ILMAN lapsia. Hoitakoon niitä itse, niin oppii arvostamaan sinua ja tutustuu omiin, yllättävän hauskoihin jälkeläisiinsä.

Vierailija
110/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanot, että en tiskaa koska on rakennekynnet

Vierailija
111/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyit ap , miten hommaa voisi tasa-arvoistaa. Se edellyyttää sitä ,että sinä menet sinne keittiöön lattamaan niitä monen ruokalajin päivällisiä, jos nimittäin viitsit, kykenet tai haluat. Minusta kun vaikuttaa siltä, että olet osoittanut kykeneväisyytesi ainoastaan tiskaukseen ja siksi se sinulle tehtäväksi osoitetaan.

Kokemusta on, olen nimittäin taitava ruuanlaittaja ja käden käänteessä hoidan hommat ja tiskarit senkun tiskaa. Moni on ruuanlaitossa täys tumpelo.

Sitä on tehtävä mihin kunkin rahkeet riittää, niin työssä kuin vapaa-aikanakin.

Tarvitaan siis tomeruutta ja mielen lujuutta, muuten on paras pysyä pois tuollaisista yhteissembaloista.

Vierailija
112/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä kuinka niin alkeellisissa mökkioloissa, jossa tiskaaminen sitten kestää 4 tuntia sitten toisaalta järjestetään kymmenien ihmisten kera kolmen ruokalajin kestitystä kymmenien eri lautasten, lasien, kipoin ja aterimien kanssa. Plus uunipellit, padat ja kattilat. Ei normimökeissä sellaista astiamäärät ole.

Ei voi olla keittiö silloin kovin pieni tai alkeellinen, jos siinä pystyy ja joku viitsii joka viikonloppu pitää moiset kekkerit. Ja ei mahdu moiset astiamäärät mihinkään alueelliseen keittiöön.

Kristallilasit ja kolmet lautaset ovat ainakin minulle mökkioloissa aivan vieras ajatus. Jos on näin on, että kartanotasoiset pidot joka viikonloppu niin keittiön laitteiden taso myös sen mukainen, ja niin kyllä on sillon myös tiskikoneeseen varaa. Ja tiskikone sinne myös on hankittu.

Jos miniä ei olisi paikalla (tuskin on aina 100 %) ja tiskaamassa niin kuka muu porukasta silloin suostuisi 4 tunnin käsin tiskaamiseen, ei kukaan.

Koska rahasta ei ole ilmeisesti appelassa kiinni ja mökinkin täytyy olla melko iso ja tsokas moiseen ihmismäärään nähden, niin mikä ihme on, että ei ole sitä tiskikonetta?

Ja kyllä, 4 tuntia yhtäjaksoisesti käsin tiskaamiseen käytettynä on todella pitkä aika, missä olosuhteissa tahansa.

Joku mättää, mutta mikä.

Vierailija
113/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tätä piikomista on jatkunut jo vuosia päätellen siitä, että lapsetkin ovat jo kouluiässä (koulukuvagate). Nyt voi jo olla turha nostella kissoja pöydälle. Se olisi pitänyt tehdä heti alkuunsa. Ja jos ukkosikin on edelleen mammansa talutusnarussa, niin ei se tilanne parane millään keinoilla. Ainut tapa on hankkia oma mökki, jos nyt mökki pitää olla. Siellä voitte nauttia kesästä oman perheen kesken ja tehdä hommia mielihaluja ja jaksamisten mukaan. Minä olisin viheltänyt pelin poikki jo vuosia sitten.

Vierailija
114/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelet miehesi kanssa tai et mene sinne enää. Mä en menisi sinne.

Vierailija
115/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, ketjuni on vielä hengissä. Ap siis tässä. Juhannusmökkeily sujui uudemman kaavan mukaan, joskin kaikki johti samaan lopputulokseen kuin ennenkin. Sovin miehen kanssa, että en tiskaa vaan hoidan hänen tehtäviään kuten sen viheliäisen saunan lämmittämisen ja vähän puuhommia. Lastenhoito oli tarkoitus jakaa tasan. Poistuin ruokapöydästä ajoissa ja kerroin meneväni laittamaan saunaan tulet. Sainkin olla hetken rauhassa, kunnes appi seisoi takanani ja alkoi neuvoa kovaan ääneen. Hakiessani lisää puita, hän oli mennyt sytyttämään pesän ja valitti samalla miten väärin tein. Siirryin pilkkomaan puita saunan viereen ja appi seurasi perässä. Kirveenkäyttöni entisenä pitkän linjan partiolaisena oli kuulemma niin vaarallista etten saa tehdä klapeja, ja appi fyysisesti otti kirveen minulta alkaen itse pilkkoa puita. Hän siis koski minuun ja työnsi sivuun ottaen kirveen. Tuijotin tätä kaikkea äimänä ja sain jonkinlaisen ahdistuskohtauksen, teki mieli paeta paikalta ja itketti. En kärsi mistään mt-ongelmista, joten tämä oli aika pelottavaa. Appi satutti kätensä puiden kanssa ja alkoi huutaa minulle, että minun olisi pitänyt sanoa kun hän oli pudottamassa jotain puuta jalalleen. En huomannut sellaista. Appi mulkoili minua koko illan ja moitti vielä uudestaan muiden kuullen miten vaaransin hänen terveytensä ja esitteli jälkeä anopille ja lapsilleen. Hän ei puhunut minulle mitään koko loppuaikana. Mieheni vaikutti olevan peloissaan eikä tehnyt millekään mitään.

Kieltäydyin seuraavana päivänä tiskaamasta muiden kuin oman perheeni aiheuttamat jäljet, aiheesta tuli riita miehen siskojen kanssa, koska anoppi oli taas kovin kipeä. Siskot olivat kutsuneet juhannusvieraita, joten tiskin määrä oli aivan järjetön kun ruokaa laitettiin pitkän kaavan kautta. Lopputulema oli, että suuri porukka söi ja lähti mökiltä samantien, ettei heidän tarvinnut ottaa kantaa tiskaukseen. Annoin anopin tiskata monta tuntia ja istuin ahdistuneena vierasmökissä. Anoppi volisi minulle tiskin jälkeen miten kauheaa se oli, ja miten he aikovat myydä mökin kun sen pito on niin raskasta. Minusta tuntui, että tämä oli minuun kohdistettu syyllistys. Miehelleni tai kenellekään muullekaan he eivät myyntiaikeista ole koskaan puhuneet.

Mies oli pyytänyt appea vahtimaan rannassa leikkiä lapsia sillä aikaa kun teki jotain remppahommaa. Itse luin törkeästi kirjaa mökissä, mitä laiskuutta. Anoppi tuli kysymään minulta, että onko lapsilla lupa olla yksin rannassa, siis alle kouluikäisillä ja uimataidottomilla. Appi oli "unohtanut" että heitä piti vahtia. Suutuin, mieheni ei ymmärtänyt miksi, koska eihän mitään ehtinyt tapahtua. Pakkasimme tavarat ja lähdimme. Mies pyysi anteeksi _minun käytöstäni_ vanhemmiltaan, olen kuulemma stressaantunut ja siksi näin herkillä, ja ylireagoin. Että näin. En tiedä miten jatkaa. Lapset eivät ainakaan voi ilman minua enää lähteä mökille. Miehestä tulee vanhempiensa läsnäollessa surkea lammas joka hyppäisi varmaan kallionkielekkeeltä alas jos isi ja äiti käskisi. Siinähän hyppää, mutta mun lapsia hän ei kyllä vie mukanaan.

Vierailija
116/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkkoht en nyt ymmärrä, et jos muut tekevät kaikki muut työt ja sannalle jää tiskaaminen, niin onko se nyt niin kauhean iso homma. Täys ylläpito, mistään ei tarvi maksaa mitään ym. Musta kuulostaa jopa vähän kiittämättömältä. monen mielipide näyttä olevan, että ei tarvis ees tiskata kuin oman perheen astiat vaikka ruuatkin tulee nokan eteen ilmaiseksi. Jos mua haittais tommonen asia noin paljon, niin viettäisin lomani toisella tavalla. Omankin mökin voi hankkia, mutta kallistahan se oikeasti on.

Vierailija
117/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauhea ap!! En itse päästäisi lapsia enää ikinä miehen kanssa mökille, hänhän vaarantaa heidän henkensä! Jääkää sinä ja lapset kotiin, menköön mies mökille halutessaan ja itse ehkä pohtisin jo tuossa vaiheessa onko yhteisellä elämällänne tulevaisuutta, kun kerta on tuollainen mieslapsi.

Mutta joo, appi taisi tehdä tuon tahallaan, että sinua voidaan syyttää lasten heitteille jättämisestä. En olisi missään tekemissä noin mielivaltaisen hullun kanssa.

Vierailija
118/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkkoht en nyt ymmärrä, et jos muut tekevät kaikki muut työt ja sannalle jää tiskaaminen, niin onko se nyt niin kauhean iso homma. Täys ylläpito, mistään ei tarvi maksaa mitään ym. Musta kuulostaa jopa vähän kiittämättömältä. monen mielipide näyttä olevan, että ei tarvis ees tiskata kuin oman perheen astiat vaikka ruuatkin tulee nokan eteen ilmaiseksi. Jos mua haittais tommonen asia noin paljon, niin viettäisin lomani toisella tavalla. Omankin mökin voi hankkia, mutta kallistahan se oikeasti on.

Hei ymmärrätkö ollenkaan mistä tässä on kysymys? Sanna haluaa laittaa ruokaa, Sanna haluaa tehdä vihdat ja lämmittää saunan. Sanna osaa käyttää sekä kirvestä että moottorisahaa. Hänen ei kuitenkaan anneta tehdä näistä mitään, vaan Sanna tekee ainoana miniänä kaikki p*askahommat, joita kukaan muu ei halua. Sanna ei saa osallistua rahallisesti mihinkään vaikka haluaisi. Jos hän osallistuu, sanotaan että se on väärin ja ruuat ja jopa talouspaperit jotka hän mökille toi, ovat ihan vääriä eikä niitä saa tuoda. Sanna on pakotettu passaamaan sukua ja myös heidän kutsumiaan vieraita, jos hän ei sitä tee, hän syyllistyy anoppinsa "pahoinpitelyyn" kun tämän on pakko tiskata ja siivota sairaana ihmisenä. Jos Sanna ei tee p*skahommia, niin anoppi tekee puolikuolleena, kukaan muu ei suostu.

Nyt kun Sanna kapinoi, hänen lapsensa jätetään (kostoksi?) yksin veden ääreen vaikka on luvattu vahtia.

Vierailija
119/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tiedä yhtään, miksi tuolle mökille enää ikinä menisin. Aika törkeää käytöstä.

Vierailija
120/397 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt et tajua. Kyse ei ole kiittämättömyydestä vaan siitä että toinen tekee siivoukset kun toinen sottaa.

Onhan se ruuanlaitto kivaa kun siitä tykkää, mieluusti tekee kaikille ruokaa mutta annahan olla kun jäljet pitäisi siivota. Eihän tuossa ole kyse tasavertaisesta työnjaosta, jos näin olisi, olisi työnjako liukuva, eli vuoropäivin osa tekee ruuan ja osa tiskaa. 

Mun mielestä tiskaaminen ja ruuanlaitto ei vaan ole sama asia. Arvaa miltä se tuntuu kun usean ihmisen jälkeen pitää lämmittää vedet, kerätä astiat, laittaa ylimääräinen ruoka kaappiin, tiskata, pyyhkiä pöydät ja kaikki tämä yksin kun arvoisat kokit hierovat täyttä mahaansa ja nauttivat ruokalevosta.

Jos nyt tätä et ymmärrä niin en kyllä enää keksi miten tuon voisi kertoa selvemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi