Anoppilan mökki, miehen työleiri. Mikä on minun osuuteni?
Huomasin kuormittuvani ja katkeroituvani jo tässä vaiheessa kesää. Vietämme kesällä aikaa sinänsä viihtyisällä mihen vanhempien mökillä, mutta työnjako alkaa risoa. Mies tekee paljon huoltotöitä, puita ym. Minun osakseni jää lastenhoitaminen, ja koska haluan vähentää isäntäparin työtaakkaa niin olen tiskannut ja siivoillut viime vuosina. Mitään vastuullisia tehtäviä en saa hoitaa, esim. saunan kiukaan sytytys vaati luvan kysymisen apelta ja hän seisoi selkäni takana koko ajan neuvomassa ja valittamassa. En ole sen koommin saunanpesään koskenut. Mökillä käy paljon muitakin sukulaisia, miehen sisarukset saavat laittaa ruokaa ja minä siivoan heidän jälkensä kun muuhun en kelpaa. Apen syntymäpäiväjuhlien jälkeen miehen siskot ihan määräsivät, että Sanna tiskaa! Olin silloin viimeisilläni raskaana ja tiskasin kantovedellä alkeellisissa olosuhteissa liki neljä tuntia. Muut seurustelivat toki keskenään. Kertakäyttöisiä astioita ei saa käyttää ja tuohon juhlaan katettiin omasta mielestäni ihan liikaa astioita ja aterimia, niitä tuotiin mökille lisääkin hirveät määrät, kun eihän heidän niistä tarvinnut huolehtia.
Olenko törkeä jos tiskaan vain meidän perheen jäljet ja jonkun kattilan? Vaikka osoitetaankin että Sanna varmaan tiskaa kun se ei laittanut ruokaa eikä tehnyt mitään muutakaan. En tosiaan "saa" osallistua mihinkään vastuullisempaan toimintaan. Nyt mökillä vierailee juuri täysi-ikäiseksi tulleita lapsenlapsia kavereineen, jotka jättävät hirveän sotkun. On oletettu, että minä siivoan nämäkin kun ei ole muuta tekemistä. Jos en siivoa, niin anoppi valittaa särkyjään kovaan ääneen ja miten joutuu taas ottamaan lääkkeitä sen takia. Ehdotuksia miten tätä hommaa voisi tasa-arvoistaa?
Kommentit (397)
Valita, että meni vatsa ihan kipeäksi ja sekaisin, ruoka oli varmaan pilallista. "Voi voi kunpa lomalla edes saisi syödä sitä mitä itse haluaa, toivottavasti olitte kädet kuitenkin pesseet.". Sit ramppaat huussissa ja voivottelet kipeää oloa.
Itse teen aina selväksi, että lomalla ei tehdä töitä. Jos taas joutuisin tekemään töitä jonkun mökilläniin lähden heti kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen aina selväksi, että lomalla ei tehdä töitä. Jos taas joutuisin tekemään töitä jonkun mökilläniin lähden heti kotiin.
Et edes suostu osallistumaan ruuanlaittoon, tiskaamiseen, saunan lämmitykseen, vedenkantamiseen?
Syöt kuitenkin ja saunot?
Osallistutko ruokakustannuksiin vai pitääkö isäntäväen maksaa ruokasikin?
Monta päivää yleensä viivyt?
Neljää tuntia ei voi tiskata kuin maailman hitain tai epäkäytännöllisin tiskari. Ei ole ihme ettei muita töitä ole tarjolla. Jos tämä virtuuoositiskari laittaisi esim. ruoan voisi olla aika vihaisen nälkäistä porukkaa pitkään.
Kuka ylipäätään haluaa käydä, aikuisena ihmisenä, äitinsä/isänsä mökillä? Hankkikaa oma mökki, jos mökillä niin paljon viihdytte. Nuo sukumökit ei yleensä toimi, aina tulee jotain sanomista/jollain paha mieli.
Itse kieltäytyisin tuollaisesta hyvin tyypillisestä appivanhempien mökki-työleireille menemisestä. Kyse on appivanhempien vallankäytöstä. Valta on makeaa.
Kannattaa hankkia oma tai vuokramökki.
Missä tahansa maailman kulttuurissa vieras on vieras. Ei työvoimaa. Paitsi Suomessa.
Tyypillistä suomalaisille mökkiläisille on kutsua vieraita, koska halutaan lisää ihmisiä ympärille. Heidät sitten pannaan töihin. Ainahan isännillä on hoitamattomia rankakasoja, siivoamaton paskahuusi, katto täynnä havuja, laituri paskana ym. jne.
Ap miten teillä kesät nykyään menee? Vieläkö käyt siellä? Onko miehesi kasvattanut selkärankaa ollenkaan?
Meillä veljen perhe haluaa mennä mökille - maksutta tietenkin - mutta eivät halua osallistua kunnostuksiin jne. Niinpä he vuokraavat joka vuosi mökin, maksavat siitä 800 - 1000 e/vko ja nauttivat huolettomasta olosta. Me voimme käydä mökillä vaikka joka päivä tai asustaa siellä koko kesän murto-osalla tuosta summasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tiskaaminen voi olla suurempitöistä kuin ruoanlaitto ja kattaminen. Ehkä se on hieman epämielyttävää, mutta helppoa ja nopsasti hoiedttu.
Jos ruokaa on laittamassa vaikkapa 3 ihmistä, ja tiskauksen tekee yksi ihminen, veden kantamisineen, lämmittämisineet ja jälleen ulos kantamisineen, on se tiskaus isompi homma /henkilö. Siellä mökillä kun ei ole sitä astianpesukonetta.
Miksi haluat kiusata itseäsi? Jätä suosiolla menemättä.
Miksei tämä totuus mökkeilystä tule esiin suomen kauneimmat kodit-kesämökit ohjelmassa?
Oho, mode nosti vanhan ketjuni! Ap täällä. Mökkitouhu on rauhoittunut postauksen jälkeen. Sain ketjusta paljon loistavia ideoita ja ne toimivat. Aloitin uudet opinnot, ja "sattumalta" tein kesäopintoja suuren määrän. Harmi kyllä, kaikki kirjatenteihin oli pakko lukea juuri niinä viikonloppuina, kun olimme anoppilan mökille. Hoidin edelleen oman osuuteni ja opetin omat isot lapsemme omatoimisiksi myös mökillä. Tällä hetkellä omat lapsemme osaavat siis laitella auttavasti ruokaa, tehdä salaatin ja tiskata ja siivota omat jätöksensä. Muiden sontiin emme koske. Anoppi on erittäin kuormittunut edelleen, olemme ainoa perhe joka huolehtii itsestään. En jää enää anopin kanssa kahden, jolloin ei pääse syyllistämään minua, ja seurassa ei kehtaa sitä tehdä.
Toteutimme myös tuon tuhmailun mökillä. En ole varma mainitsinko jo tässä ketjussa mihin se johti, nimittäin erittäin vaivaantuneeseen tilanteeseen. :D Päästäkseni oikeaan moodiin ajattelin isänmaata kuten joku ohjeisti. Saunamökissä ajauduttiin hurjastelemaan niin että kattohirretkin helisi hetekan hakatessa seinää.
Seuraavana aamuna anoppi oli todella outo. Ripustin aamu-uinnin jäljiltä pyyhkeitä kuivumaan, kun hän tuli kertomaan kitkeneensä edellisenä iltana saunamökin viereistä kukkapenkkiä. Siis kitki kukkapenkkiä klo 23 yöllä, kun nuoripari oli keskenään saunomassa kolmen metrin päässä. Anoppi mainitsi samalla kuunnelleensa luonnon ääniä, eli hyi heIvetti, hän salakuunteli meidän hommailut ja häpeä oli ikään kuin minun.
Tuon kesän jälkeen en saanut anopilta enää joululahjaa enkä mitään muitakaan muistamisia. Minä olen kyllä huolehtinut hänen lahjoistaan. Hän ei ole soittanut mulle enää kertaakaan, totaalihiljaisuus. Esitetään sukujuhlissa, että meillä on hyvät välit. Jossain vaiheessa yritti vielä nälviä ja arvosteli äitiyttäni, uraani, ulkonäköäni ym., mutta kesän tapahtumista rohkaistuneena pistin samantien vastapalloon. Kun moitti mahamakkaraani, moitin hänen partaa ja viiksiään ja kehotin ajamaan pois, ei ole naisella kaunista. Eli välit ovat pitkälti menneet, mutta olen rauhallisempi ja onnellisempi kuin koskaan "suhteemme" aikana.
Kiitos ketjun kirjoittajille vinkeistä!
En tajua miksi aikuiset ihmiset menevät anoppilan mökille elämään appivanhempien kustannuksella kesästä toiseen ja ilmeisesti viikkokausia.
Mitähän ne appivanhemmat ajattelevat? Eikö olisi aika itsenäistyä omaan elämään ja johonkin viikonloppuvierailuun?
Mitä sitä iteään kiusaamaan älä mene mökille, edes mistään typerästä velvollisuudentunteesta tai miehesi painostuksesta. Kaikki muut näköjään viihtyvät mökillä mutta sinä et joten anna olla ja keskity itseesi ja tee jotain itsellesi tärkeää kun muu perhe lähtee mökille, jos joku kysyy mikset lähde niin kerrot tuon saman heille.
Sanna, älä ole liian kiltti jotkut meistä käyttävät kiltteyttäsi hyväksi emmekä aina edes tiedostaen, me vain totumme siihen että se Sanna on niin hirveän mukava ja ystävällinen ja aina se pyyteettömästi auttaa ja vaikka mitä - me uskottelemme niin koska sinustaa saa sellaisen kuvan Sanna.
Sinun pitää oppia sanomaan EI!
Vierailija kirjoitti:
Oho, mode nosti vanhan ketjuni! Ap täällä. Mökkitouhu on rauhoittunut postauksen jälkeen. Sain ketjusta paljon loistavia ideoita ja ne toimivat. Aloitin uudet opinnot, ja "sattumalta" tein kesäopintoja suuren määrän. Harmi kyllä, kaikki kirjatenteihin oli pakko lukea juuri niinä viikonloppuina, kun olimme anoppilan mökille. Hoidin edelleen oman osuuteni ja opetin omat isot lapsemme omatoimisiksi myös mökillä. Tällä hetkellä omat lapsemme osaavat siis laitella auttavasti ruokaa, tehdä salaatin ja tiskata ja siivota omat jätöksensä. Muiden sontiin emme koske. Anoppi on erittäin kuormittunut edelleen, olemme ainoa perhe joka huolehtii itsestään. En jää enää anopin kanssa kahden, jolloin ei pääse syyllistämään minua, ja seurassa ei kehtaa sitä tehdä.
Toteutimme myös tuon tuhmailun mökillä. En ole varma mainitsinko jo tässä ketjussa mihin se johti, nimittäin erittäin vaivaantuneeseen tilanteeseen. :D Päästäkseni oikeaan moodiin ajattelin isänmaata kuten joku ohjeisti. Saunamökissä ajauduttiin hurjastelemaan niin että kattohirretkin helisi hetekan hakatessa seinää.
Seuraavana aamuna anoppi oli todella outo. Ripustin aamu-uinnin jäljiltä pyyhkeitä kuivumaan, kun hän tuli kertomaan kitkeneensä edellisenä iltana saunamökin viereistä kukkapenkkiä. Siis kitki kukkapenkkiä klo 23 yöllä, kun nuoripari oli keskenään saunomassa kolmen metrin päässä. Anoppi mainitsi samalla kuunnelleensa luonnon ääniä, eli hyi heIvetti, hän salakuunteli meidän hommailut ja häpeä oli ikään kuin minun.
Tuon kesän jälkeen en saanut anopilta enää joululahjaa enkä mitään muitakaan muistamisia. Minä olen kyllä huolehtinut hänen lahjoistaan. Hän ei ole soittanut mulle enää kertaakaan, totaalihiljaisuus. Esitetään sukujuhlissa, että meillä on hyvät välit. Jossain vaiheessa yritti vielä nälviä ja arvosteli äitiyttäni, uraani, ulkonäköäni ym., mutta kesän tapahtumista rohkaistuneena pistin samantien vastapalloon. Kun moitti mahamakkaraani, moitin hänen partaa ja viiksiään ja kehotin ajamaan pois, ei ole naisella kaunista. Eli välit ovat pitkälti menneet, mutta olen rauhallisempi ja onnellisempi kuin koskaan "suhteemme" aikana.Kiitos ketjun kirjoittajille vinkeistä!
Hieno juttu! Kerrankin on toimittu eikä jääty surkuttelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tiskaaminen voi olla suurempitöistä kuin ruoanlaitto ja kattaminen. Ehkä se on hieman epämielyttävää, mutta helppoa ja nopsasti hoiedttu.
On helvetin tylsää hommaa. Sen sijaan kokkaaminen on kivaa ja saa käyttää luovuutta ja päättää jne
Mökillä vielä alkeellisissa oloissa ison porukan tiskit? Juu ei kiitos.
Jos se tiskaaminen olis ravintoloissakin se paras osuus miksi tiskuri on keittiön hierarkiassa alinnna...
Nyt puhuu joku joka ei oo keittiössä ollu päivääkään töissä!
Joo hierarkian pohjimmaista hommaa ehkä, mutta halutuinta 😅
Kovin on lapsellisia niin vanhempiinsa jumittunut mies kuin kirjoittajakin.
Yleisempää kyllä on vaimon vanhempien luona oleskelu.
Aikuiset ihmiset, ostakaa, vuokratkaa oma mökki , antakaa appivanhemmille ja muille sukulaisille vapaata kun ette heistä edes tykkää. Helpotus varmaan puolin ja toisin.
Ilmeisesti kuitenkin ilmaisen ruoan perässä?
Kommentoin ohiksena.
Minulle ei ap:n vuodatus ihan auennut. Mikä tuossa oli se Ongelma? Ensin hän valittaa, ettei saa tehdä mitään "tärkeää", ja sitten sitä, että hän joutuu liikaa rehkimään.
Eiköhän kyse ole nyt ihan vaan siitä, että jos hän on ottanut alkuvuosina tiskaajan ja siivoajan roolin, häneltä odotetaan sitä jatkossakin.
Jos hän mieluummin tekisi ruokaa, sanokoot sen ääneen. "Minä olen kyllästynyt työnjakoon, jossa joudun koko ajan tiskaamaan ja siivoamaan. Minua ei tietenkään haittaa osallistua töihin, mutta haluaisin tehdä välillä jotakin muuta kuin siivota ja tiskata. Sopiiko siis, jos ensi viikolla teen ruuat ja joku muu tiskaa ja siivoaa?"
Voi tosin olla, että anopilla on ihan hyväkin terveydellinen syy välttää siivoilua. Kannattaa ottaa se huomioon. Tai voi olla, että anoppi ON syönyt ap:n kokkauksia ja siksi tekee ruuan mieluummin itse....
Joka tapauksessa asioista voi aikuinen ihminen kyllä neuvotella. Anoppi ja appi ovat kumminkin perhettä! Heille VOI sanoa vastaan, ja vaatia omaa miestä tukemaan.