Anoppilan mökki, miehen työleiri. Mikä on minun osuuteni?
Huomasin kuormittuvani ja katkeroituvani jo tässä vaiheessa kesää. Vietämme kesällä aikaa sinänsä viihtyisällä mihen vanhempien mökillä, mutta työnjako alkaa risoa. Mies tekee paljon huoltotöitä, puita ym. Minun osakseni jää lastenhoitaminen, ja koska haluan vähentää isäntäparin työtaakkaa niin olen tiskannut ja siivoillut viime vuosina. Mitään vastuullisia tehtäviä en saa hoitaa, esim. saunan kiukaan sytytys vaati luvan kysymisen apelta ja hän seisoi selkäni takana koko ajan neuvomassa ja valittamassa. En ole sen koommin saunanpesään koskenut. Mökillä käy paljon muitakin sukulaisia, miehen sisarukset saavat laittaa ruokaa ja minä siivoan heidän jälkensä kun muuhun en kelpaa. Apen syntymäpäiväjuhlien jälkeen miehen siskot ihan määräsivät, että Sanna tiskaa! Olin silloin viimeisilläni raskaana ja tiskasin kantovedellä alkeellisissa olosuhteissa liki neljä tuntia. Muut seurustelivat toki keskenään. Kertakäyttöisiä astioita ei saa käyttää ja tuohon juhlaan katettiin omasta mielestäni ihan liikaa astioita ja aterimia, niitä tuotiin mökille lisääkin hirveät määrät, kun eihän heidän niistä tarvinnut huolehtia.
Olenko törkeä jos tiskaan vain meidän perheen jäljet ja jonkun kattilan? Vaikka osoitetaankin että Sanna varmaan tiskaa kun se ei laittanut ruokaa eikä tehnyt mitään muutakaan. En tosiaan "saa" osallistua mihinkään vastuullisempaan toimintaan. Nyt mökillä vierailee juuri täysi-ikäiseksi tulleita lapsenlapsia kavereineen, jotka jättävät hirveän sotkun. On oletettu, että minä siivoan nämäkin kun ei ole muuta tekemistä. Jos en siivoa, niin anoppi valittaa särkyjään kovaan ääneen ja miten joutuu taas ottamaan lääkkeitä sen takia. Ehdotuksia miten tätä hommaa voisi tasa-arvoistaa?
Kommentit (397)
Mikä siinä mökkeilyssä on niin mahtavaa? Varsinkaan sukulaisten kanssa?
Mä kävin mieheni mieliksi anopin mökillä suhteemme alussa. Mökille kotoa 1,5 km. Miksi ihmeessä menisin sinne anopin haukuttavaksi kotia huomattavasti alkeellisempiin oloihin? Anopin mukaan mä en saa koskea mihinkään, voi sitten selän takana haukkua mua laiskaksi. Mun miehelle taas on loppumaton lista askareita tehtäväksi. Mies ei saisi istua kuin ruokapöydässä päivän aikana. Lasten taas pitäisi olla kerjäämässä mummulta herkkuja, joita mummu hyvänä ihmisenä lapsille tarjoilisi muutaman kilon joka päivä. Sitten saisi taas haukkua miniää, kuinka lapset on kesän aikana lihoneet.
Meidän perheen ratkaisu: pitäköön tunkkinsa. Mies on yhden tai kaksi yötä mökillä kesässä lasten kanssa, anopin ollessa pois. Mä en mene.
Eikä mun mies mökkiä tule perimään, se on testamentissa korvamerkitty lempilapselle.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin mieheni mieliksi anopin mökillä suhteemme alussa. Mökille kotoa 1,5 km. Miksi ihmeessä menisin sinne anopin haukuttavaksi kotia huomattavasti alkeellisempiin oloihin? Anopin mukaan mä en saa koskea mihinkään, voi sitten selän takana haukkua mua laiskaksi. Mun miehelle taas on loppumaton lista askareita tehtäväksi. Mies ei saisi istua kuin ruokapöydässä päivän aikana. Lasten taas pitäisi olla kerjäämässä mummulta herkkuja, joita mummu hyvänä ihmisenä lapsille tarjoilisi muutaman kilon joka päivä. Sitten saisi taas haukkua miniää, kuinka lapset on kesän aikana lihoneet.
Meidän perheen ratkaisu: pitäköön tunkkinsa. Mies on yhden tai kaksi yötä mökillä kesässä lasten kanssa, anopin ollessa pois. Mä en mene.
Eikä mun mies mökkiä tule perimään, se on testamentissa korvamerkitty lempilapselle.
Käykö lempilapsi tekemässä hommia mökillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy viikon kesällä ja toisen syksyllä lomailemassa. Tai siis käyvät mökillä nukkumassa ja saunomassa, kun päivät vierailee puolisonsa kanssa kavereiden luona. Asuvat kaukana, joten ihan ymmärrettävää tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D
- ohis
Vanha ongelma, mutta ratkeaa sillä, että hankittu oman mökin jos nyt on pakko mökille päästä . Toki mökin voi vuokratakin.
Nää sukuun naidut on törkeimmästä päästä miä tulee mökkeilyyn. Miejen siskot ovat yhtäkkiä pannassa omaan mkkiinsmkun pirttihirmu mököttää miehelleen että kun tänne tullaan vaikka itse ei ole tikkuanristiin laittanut mitä tulee mökin hankintaan
Nimimerkillä kyrpiintynyt suvun myrkkypiikkiin
Jos mökillä oleilee pidemmän aikaa ja kuuluu perheeseen, niin jotain kotihommia olisi suotavaa tehdä. Mökillä kaikki kaupassa käynti, ruuanlaitto, tiskaaminen ym on astetta työläämpää joten apu tulee tarpeeseen. Kaikki ovat kuitenkin lomalla eikä isäntäperhekään halua olla vain passaamassa.
Jos ei halua mitään tehdä, tulee erimielisyyksiä ja mökkihommat ahdistaa niin all inclusive -paketti jossain lämmössä on oikein hyvä vaihtoehto.
Mitään mökin arvoa nostavia töitä en tekisi jos en itse olisi niistä myöhemmin hyötymässä, se kuuluu mökin omistajalle. Satunnaiset talkoot ok, mutta jatkuva parantelu, korjaaminen ja ylläpitohommat ei.
Vuokraatte oman mökin perheellenne. Käytte kylässä siellä toisella. Olet hyvä ja liian kiltti orjatyöhön.
Jos mies haluaa tehdä töitä kotiväkensä mökillä, sinä saat omaa aikaa lasten kanssa. Nauttikaa tekemättömyydestä! :D
Vierailija kirjoitti:
Minun taas käy jo valmiiksi sääliksi tuoretta avopuolisoani, joka joutuu mahdollisesti kestämään omaa äitiäni ja isäpuoltani ensi kesän mökkitalkoissa. Pidän itse paljon mökkeilystä, askareet menevät siinä ohessa. Puun pilkkomiset ja nurmikonleikkuu tuovat oikeastaan mukavaa vastapainoa istumatyölleni. Avokki joutunee kestämään ties mitä äitini marjapensaansiirtoprojekteja, laituriremontteja sun muita kouhotuksia, joilla on yleensä vielä tapana alkaa kukonlaulun aikaan ja ilman säävarausta. Isäpuoleni on mahdollisesti vielä pahempi. Itse olen jo karaistunut tähän ja osaan vetää heille tarvittaessa rajoja tai sanoa, että otetaan välillä rauhallisemminkin. Mökkimme ei todellakaan ole mikään 24/7-korjausta vaativa mörskä.
Avokin päivätyö on jo valmiiksi kuormittavaa, enkä haluaisi, että hän alkaa karsastaa mökillämme käyntiä työleirille joutumisen pelossa. Ehkä täytyy löytää jostain kultainen keskitie ja puolustaa häntä tarpeen tullen äidiltäni. Avokki on sen verran kohtelias mies, että ei raaski kieltäytyäkään päivittäin laaditusta minuuttiaikataulusta.
Voittehan te siellä päivän olla.
Eri asia toki, jos avokkisi osoittautuukin mökki-ihmiseksi ja arvostaa ruumiillisia haasteita arkityönsä vastapainoksi (jos arkiduuni ei ole fyysistä).
Vierailija kirjoitti:
Jospa Sanna vain itse luulee, että osaa pilkkoa puita ja lämmittää saunaa tms? Myös yhdessä kokkaaminen ahtaassa tilassa vaatii nopeutta, joustavuutta ja ruoanlaiton osaamista.
Ei ne ole niin yksinkertaisia hommia, (tai on tottuneille) jos ei ole tottunut jo aiemmin.
Mulla on puuhella ja Porinmatti ja useat tuttavani kauhistelevat, että millä ihmeellä ymmärrät miten tuo hella toimii ja eivät ikinä osaisi lämmittää puilla ja sytyttää valkeaa ja hoitaa niitä pellejä.
Monet eivät myös ole koskaan lämmittäneet puilla saunaa.Jos tiskaamiseen saa kulumaan neljä tuntia on joko hidas, erittäin pikkutarkka tai ei osaa organisoida hommia.
Mutta kaikenkaikkiaan itse ottaisin tiskivuoron, jos sillä saisin "ostettua" ilmaisen mökinkäytön, saunomisen, uimisen, ilmaiset ateriat ja omaa aikaa muun ajan kuin tuon tiskaamisen ajan.
Olen nopea, ja tiskaisin kyllä nopeasti homman pois alta ja menisin joko lukemaan rannalle, ottamaan aurinkoa tai soutelemaan yms.
Ei puiden pilkkominen ole mitään rakettitiedettä, taikka hellan lämmittäminen :—-D taisi tämän kommentin kirjoittaa Sannan anoppi!
Vierailija kirjoitti:
Jos mökillä oleilee pidemmän aikaa ja kuuluu perheeseen, niin jotain kotihommia olisi suotavaa tehdä. Mökillä kaikki kaupassa käynti, ruuanlaitto, tiskaaminen ym on astetta työläämpää joten apu tulee tarpeeseen. Kaikki ovat kuitenkin lomalla eikä isäntäperhekään halua olla vain passaamassa.
Jos ei halua mitään tehdä, tulee erimielisyyksiä ja mökkihommat ahdistaa niin all inclusive -paketti jossain lämmössä on oikein hyvä vaihtoehto.Mitään mökin arvoa nostavia töitä en tekisi jos en itse olisi niistä myöhemmin hyötymässä, se kuuluu mökin omistajalle. Satunnaiset talkoot ok, mutta jatkuva parantelu, korjaaminen ja ylläpitohommat ei.
Juu toki, mutta jos käyn kaupassa, ostan kuulemma aivan liikaa ruokaa (perheessämme kaksi urheilevaa teinipoikaa), jos laitan ruokaa niin se on aina liian rasvaista tms ja naama nyrpeänä katsotaan vieressä, eikä edes suostuta maistamaan laittamaani ruokaa! Jos siivoan ja järjestelen, teen sen jotenkin väärin, tiskatakaan en saa oma-aloitteisesti! Ei vaan mitään ei saa tehdä ellei anoppi osoita hommaa juuri sinulle. Joo ei kiitos enää.. Mitä rentouttavaa tuollaisessa mökkeilyssä voisi mahdollisesti olla kun ei saa olla vapaasti ollenkaan tai tehdä mitä haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Mikä juttu tää oikeasti on että lempilapsi saa nostaa vaan jalat pöydälle, eikä häneltä vaadita edes perus käytöstapoja? Toisia ollaan kyllä arvostelemassa milloin mistäkin, pyydetään jatkuvasti palveluksia jne. Mitä järkeä tehdä mitään siellä sukumökillä, kun joku toinen sitten palkitaan tästä hyvästä siten että saa arvokkaamman mökin, eikä itselle jää käteen yhtään mitään, paitsi paska maku suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lempilapsen tarvi tehdä muuta kuin olla vaan
Sinulla on hankala tilanne, ei käy kateeksi.
Nämä roolimallit on niin syvälle juurtuneet ettet yksin voi niille mitään.
Jospa jäisit sieltä mökiltä pois, olisit lasten kanssa kotona tai tekisitte omia reissuja.
Mulla on myös paljon kokemusta tuollaisesta orjana olemisesta, näin vuosien päästäkin olen edelleen katkera ja vihainen moisesta kohtelusta.
Nykyään vihaan kaikkia mökkejä.
Anopin ja apen kanssa oli myös aikanaan tosi raskasta olla mökillä samaan aikaan. Mökki on miehelle tärkeä lapsuudenmökki ja hän halusi siellä käydä. Minusta oli aina inhottava lähteä kun anoppi halusi passata eikä antanut tehdä mitään. Anoppi hääri keittiössä ja laittoi ruokaa ja tiskasi ja jos tarjoutui avuksi, niin ei ei ei, hän laittaa, hän tiskaa…
Sitten häntä itseään alkoi tämä aina viimeistään seuraavana päivänä harmittamaan, kattilat alkoivat kolisemaan kovemmin, puhina ja huokailu kuulumaan ja ilmapiiri muuttui asteittain kireämmäksi.
Mies oli mökillä aina isänsä kanssa ”miesten hommissa” eikä muutenkaan välittänyt äitinsä hermojen kiristymisestä. Minä taas ahdistuin siitä kovasti ja yritin aina karata ”miesten töihin” kireää ilmapiiriä tai jonnekin muualle. Anoppia ärsytti vielä enemmän kun jäi yksinään häärimään keittiössä ja se näkyi.
Sitten tulivat lapset ja sitten jouduin viettämään enemmän aikaa mökissä anopin kanssa, se oli kyllä raskasta. Koko viikonloppu piti pyöriä muiden nurkissa ja anoppi oli huonolla tuulella vieraista.
Anoppi halusi olla ehtoisa emäntä, mutta ei sitten kuitenkaan jaksanut. Tämä oli sitten kaikkien muiden syytä.
Jossain vaiheessa sitten onneksi päätettiin, että mennään mökille vain jos se vapaana. Mies kävi yksin isänsä kanssa tekemässä miesten töitä.
Vierailija kirjoitti:
Nää sukuun naidut on törkeimmästä päästä miä tulee mökkeilyyn. Miejen siskot ovat yhtäkkiä pannassa omaan mkkiinsmkun pirttihirmu mököttää miehelleen että kun tänne tullaan vaikka itse ei ole tikkuanristiin laittanut mitä tulee mökin hankintaan
Nimimerkillä kyrpiintynyt suvun myrkkypiikkiin
Ai niinkö? Meillä kyllä anopin tyttäret makaavat sängyissään samalla aikaa kun mieheni raataa rannassa/grillillä/puuhommissa ja itse huhkin ruokien ja tiskien parissa, kun en halua olla se laiskottelija. Sitten lopuksi saan anopilta huudot kun poislähtiessä pakkaan tavaroita väärin.
Pliis tulkaa joku kertomaan, miten kerrankin vävyä olisi rääkätty anoppilan mökissä? Laitettu raatamaan, haukuttu "huonosti" tehty työ jne?
Miten kummassa se on aina niin, että ne vävyt ovat niin ihania ja ahkeria, mutta miniät ihan suoraan perkeleestä :).
Meilläkin tämä kuvio, että tyttäret voivat lekotella mökillä sydämensä kyllyydestä ja pojalta (eli mieheltäni) odotetaan kaikkien hommien hoitamista. Ja itse koitan tehdä mahdollisimman paljon kun muutenkin olen se huono miniä.
Vierailija kirjoitti:
Jospa Sanna vain itse luulee, että osaa pilkkoa puita ja lämmittää saunaa tms? Myös yhdessä kokkaaminen ahtaassa tilassa vaatii nopeutta, joustavuutta ja ruoanlaiton osaamista.
Ei ne ole niin yksinkertaisia hommia, (tai on tottuneille) jos ei ole tottunut jo aiemmin.
Mulla on puuhella ja Porinmatti ja useat tuttavani kauhistelevat, että millä ihmeellä ymmärrät miten tuo hella toimii ja eivät ikinä osaisi lämmittää puilla ja sytyttää valkeaa ja hoitaa niitä pellejä.
Monet eivät myös ole koskaan lämmittäneet puilla saunaa.Jos tiskaamiseen saa kulumaan neljä tuntia on joko hidas, erittäin pikkutarkka tai ei osaa organisoida hommia.
Mutta kaikenkaikkiaan itse ottaisin tiskivuoron, jos sillä saisin "ostettua" ilmaisen mökinkäytön, saunomisen, uimisen, ilmaiset ateriat ja omaa aikaa muun ajan kuin tuon tiskaamisen ajan.
Olen nopea, ja tiskaisin kyllä nopeasti homman pois alta ja menisin joko lukemaan rannalle, ottamaan aurinkoa tai soutelemaan yms.
Sinä saat mökkeilyn kuulostamaan siltä, että sitä varten tarvitaan joku yliopistotutkinto.
Ei uunin/Porinmatin/takan lämmittämiseen mitään Mensan jäsenyyttä tarvita, ne juuri on yksinkertaisia hommia. Itse olen lämmittänyt noita kaikkia lapsesta asti. Pari perusasiaa haltuun ja se on siinä. Toki jos ystäväpiiriin kuuluu lähinnä avuttomia, täysin kaikesta käsillä tehtävästä vieraantuneita primadonnia, niin siinähän toki pääsee esittämään itsensä niin perin etevänä loihtimalla tulen Porinmattiin.
Vähän tuntuu siltä, että tuon sinun ystäväpiirisi takia sinulle on päässyt kasvamaan noin suuret luulot omasta erityisosaamisestasi, mitä mökkeilyyn tulee...
Vierailija kirjoitti:
Ei se mökkikokkailu nyt noin vaikeaa ole.
Mutta siitä olen samaa mieltä, että jos mökkitiskeillä ostaisin itseni vapaaksi kaikesta muusta niin kyllä mulle sopisi.
Stop tähän kohtaan. Et sä voi viedä puolisoasi toisten ihmisten mökille ilmaiseksi työvoimaksi. Mene itse sinne, jos tykkäät tehdä hommia. Avopuolisollesi voisit ainakin antaa rehellisen ennusteen siitä, mitä odotettavissa on, jos hän mökille lähtee. Itse suuttuisin, jos luulisin meneväni kutsuttuna vieraana kesämökille ja sitten seisoisinkin aamukuudelta liejuisessa rantavedessä laituria korjaamassa.