Anoppilan mökki, miehen työleiri. Mikä on minun osuuteni?
Huomasin kuormittuvani ja katkeroituvani jo tässä vaiheessa kesää. Vietämme kesällä aikaa sinänsä viihtyisällä mihen vanhempien mökillä, mutta työnjako alkaa risoa. Mies tekee paljon huoltotöitä, puita ym. Minun osakseni jää lastenhoitaminen, ja koska haluan vähentää isäntäparin työtaakkaa niin olen tiskannut ja siivoillut viime vuosina. Mitään vastuullisia tehtäviä en saa hoitaa, esim. saunan kiukaan sytytys vaati luvan kysymisen apelta ja hän seisoi selkäni takana koko ajan neuvomassa ja valittamassa. En ole sen koommin saunanpesään koskenut. Mökillä käy paljon muitakin sukulaisia, miehen sisarukset saavat laittaa ruokaa ja minä siivoan heidän jälkensä kun muuhun en kelpaa. Apen syntymäpäiväjuhlien jälkeen miehen siskot ihan määräsivät, että Sanna tiskaa! Olin silloin viimeisilläni raskaana ja tiskasin kantovedellä alkeellisissa olosuhteissa liki neljä tuntia. Muut seurustelivat toki keskenään. Kertakäyttöisiä astioita ei saa käyttää ja tuohon juhlaan katettiin omasta mielestäni ihan liikaa astioita ja aterimia, niitä tuotiin mökille lisääkin hirveät määrät, kun eihän heidän niistä tarvinnut huolehtia.
Olenko törkeä jos tiskaan vain meidän perheen jäljet ja jonkun kattilan? Vaikka osoitetaankin että Sanna varmaan tiskaa kun se ei laittanut ruokaa eikä tehnyt mitään muutakaan. En tosiaan "saa" osallistua mihinkään vastuullisempaan toimintaan. Nyt mökillä vierailee juuri täysi-ikäiseksi tulleita lapsenlapsia kavereineen, jotka jättävät hirveän sotkun. On oletettu, että minä siivoan nämäkin kun ei ole muuta tekemistä. Jos en siivoa, niin anoppi valittaa särkyjään kovaan ääneen ja miten joutuu taas ottamaan lääkkeitä sen takia. Ehdotuksia miten tätä hommaa voisi tasa-arvoistaa?
Kommentit (397)
En kyllä tajua, että miksi viitsitte edes mennä pidemmäksi aikaa tollaselle työretkelle. Menkää esim. viikonloppuvierailulle ja tuokaa ruoka mukananne. Sitten osallistutte ruuan valmistukseen ja tiskaukseen (yhdessä.) Sen enempää ei voi vaatia noin lyhyeltä vierailulta. En tiedä jätettiinkö tässä jotakin kertomatta, esim. menettekö paikalle aina tyhjin käsin, syömään muiden ostamaa ruokaa? Silloin muita voi jo ärsyttää lokkeilu ja kokevat, että tasapuolisuuden nimissä tiskaus on sinun/teidän hommaa.
Kyllä, olemme lokkeja. Isäntäpari loukkaantuu jos viemme tarjottavia. Joku keksipaketti on vielä ok, mutta enempää ei sovi tuoda. Vein kerran leipomaani kakkua josta anoppi ilmoitti kitkerästi, että kuka tuollaista on tuonut, hän ei tykkää tuosta. Ihan kuin kukaan muukaan ei saisi tykätä. En oikeasti halua lokkeilla mutta on "pakko".
t. ap
Yök. Inhoan kesämökkejä. Liikaa työtä. Ihanaa jäädä vaan laiskottelemaan pieneen mutta kuumaan (!) :D kerrostaloyksiöön.
Vierailut kestävät sen viikonlopun, olemme työssäkäyviä ihmisiä. Viikonlopuksi paikalle haalitaan muutakin sukua ja järjestetään hienommat pidot kuin olisi tarpeen. Joskus totesinkin, että mitä jos olisi vain ihan tavallista ruokaa eikä monen lajin kestitystä, mutta ei käy. On oltava joka kerta monimutkaista pöperöä joka vaatii jumalattoman määrän kippoa, kuppia ja kattilaa. Hyvä kun vesilasia voi uudelleen käyttää. Tiskiallas pursuaa yli samantien kun kestittävien määrä nousee sinne pariin kymmeneen. Vähempi ei riitä.
t. ap taas
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olemme lokkeja. Isäntäpari loukkaantuu jos viemme tarjottavia. Joku keksipaketti on vielä ok, mutta enempää ei sovi tuoda. Vein kerran leipomaani kakkua josta anoppi ilmoitti kitkerästi, että kuka tuollaista on tuonut, hän ei tykkää tuosta. Ihan kuin kukaan muukaan ei saisi tykätä. En oikeasti halua lokkeilla mutta on "pakko".
t. ap
Tulee ihan mieleen oman mieheni veli ja hänen vaimonsa. Korostavat aina kuinka he tekevät sitten ruokaa ja pitää olla juuri tietynlaista, nyrpistelevät muiden ruoalle ja vaimonsa näyttelee yökkäysrefleksiä dramaattisesti muiden tekemälle ruoalle, missä sattuu olemaan joku ainesosa, mistä hän ei pidä. Ei mitään käytöstapoja ja keittiö on kuin pommin jäljiltä heidän jälkeensä. En edes lähde mökille jos he ovat paikalla. Sinuna joko nostaisin kissan pöydälle tai jättäisin menemättä jatkossa.
Miehen mökillä aikoinaan mulla ei ollut tekemistä. Luin sitten aikakauslehtiä ja ratkoin ristikoita. Ainoa hommani, mitä sain tehdä, oli tiskaus.
Edes ruohoa en saanut leikata, kun muka en osaa varoa kiviä ja menee leikkuri rikki.
Mieheni ahersi isänsä kanssa päivät pitkät. Viihtyivät yhdessä. Saunoivat yhdessä katselivat telkkaria yhdessä. Nyt jälkeenpäin ihmettelen, miksi edes menin sinne.
Miehen täti hallitsi keittiötä. Oli kiusallista edes tiskata, kun toimintaani seurattiin. Vein sinne kyllä ruokatarpeita ja (äitini laittamaa) valmista ruokaa mukanani.
Yhtenä kesänä keksin pestä kaikki räsymatot. Siinä oli kerrankin jotain puuhaa. Kyllä mua aika paljon silloinkin tarkkailtiin. Nyt aikaa on kulunut ja meillä on lapsia mieheni kanssa ja hänen tätinsä ja isänsä ovat kuolleet. Aika hiljaista siellä on nyt ja jotenkin outoa puuhailla itsekseen.
Minä jouduin anoppilassa aina keittiöön, yleensä kuorimaan perunoita. Majoittua piti aina huonoimpaan tilaan. Keskelle tupaa lattialle tai jonnekin loukkoon. Edes saunaan ei saanut mennä rauhassa.
Lopetin siellä käymisen.
Itselläni olisi koko ajan olo, että on jotenkin "kiitollisuuden velassa", kun on toisten nurkissa ja syö toisten ruokia, joten ei edes kehtaisi kieltäytyä mistään kyykytyksestä. Siis miksi ihmeessä vietätte aikaa siellä? Ymmärrän lyhyemmän ajan hyvien välien säilyttämisen kannalta mutta ymmärsin, että vietätte säännöllisesti mökillä aikaa. Oletteko siis ennen tuloa kyselleet, että mitä ruokaa voisi tuoda ja anoppi on jyrkästi kieltänyt ettei mitään? Jos mökille on pakko mennä, niin itse tossa tilanteessa hankkisin ainakin omalle perheelle ruuan ja kokkailisin ne.
Vierailija kirjoitti:
Minä jouduin anoppilassa aina keittiöön, yleensä kuorimaan perunoita. Majoittua piti aina huonoimpaan tilaan. Keskelle tupaa lattialle tai jonnekin loukkoon. Edes saunaan ei saanut mennä rauhassa.
Lopetin siellä käymisen.
Sen takia varmaan kyseessä onkin anoppila. Ajatteletko, että voit mennä mökille (?) täysihoitoon ja nauttia yksiksesi rauhasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin siellä käymisen.
Sen takia varmaan kyseessä onkin anoppila. Ajatteletko, että voit mennä mökille (?) täysihoitoon ja nauttia yksiksesi rauhasta?
En ajattele mutta ihmettelen että miksi juuri meidän piti aina nukkua lattialla potkittavana tai me emme saaneet saunoa tms mutta miehen siskot sai omat huoneet ja saunavuorot eikä heitä laitettu koskaan piikomaan.
Näitä lukiessa on tyytyväinen vähäiseen seuraelämäänsä!
Itsellä ei ole mökkiä, kun asun maalla. Appivanhemmilla ei liioin ollut. Miehen veljellä on ja siellä joskus käydään kahvilla. Muilla ei ole omia mökkejä.
Häihin menen tänä kesänä kai viimeistä kertaa eläissäni. Kaikki ovat jo naimisissa, paitsi vanhin poikani. Nuoriso ei kutsu keski-ikäisiä sukulaisia vaan kavereitaan. Polttareissa en ole ikinä ollut!
Eikä ole kustannuksia polttareista tms.
Onko siinä lähikaupunkia, jotta vosit pakata lapset autoon, hurauttaa tuulettumaan heti aamusta? (Leikkipuisto, "vapaat" ateriat ja muuta mukavaa lasten kanssa, ehkä jokin tapahtuma tai "lasten paikka"?)
Illalla sitten takaisin hyvin syöneinä, väsyneinä ja tyytyväisinä. Vähän vaihtelua tuohon keskitysleirielämään.
Itse en sietäisi noita kuvioita tuossa määrin, vaikka myöntää täytyy, että lähes vastaavaa on ollut tarjolla.
Omat pyyhkeet ja lakanat, ehdottomasti. Vetoa anopin kipuihin ja sairauksiin - ei kai se pese sitä lakanapyykkiä, vanha ihminen?
Lakanoiden ym. valvominen tarkoittaa niiden nuuskimista, haluaa 'hallita' seksielämäänne (jos sitä on, jos ei ole, vaikea ymmärtää, ettet vietä lomia lasten kanssa kotona).
Aloitan tasa-arvo miehestäsi. Mene mukaan hänen hommiin esim. polttopuiden tekoon ja vastaavasti ruuan jälkeen tiskatkaa yhdessä. Kun tämä alkaa sujua, niin voit alkaa tehdä saman laista vaihtokaupaa muunkin suvun kanssa. Ennen ruokaa kysy, voisitko tehdä salaatin (tai pestä perunat tai ihan mitä vaan) ja vastaavasti ruuan jälkeen voit ehdottaa, että sinä tiskaat jos xx tulee huuhtomaan ja kuivaamaan. Aika harva viitsii kieltäytyä, jos työnjakoa ehdotetaan suoraan nimellä ja tyyliin minä teen tämän, niin tee sinä tuo. Samalla saa seuraa tylsäänkin työhön.
Nyt mökille on muotoutunut vuosien aikana työnjako, joka on varmasti ajankäytöllisesti suhteellisen tasapuolinen, mutta sinä et ole tyytyväinen omiin työtehtäviisi. Asia ei muutu, jos et tavalla tai toisella tuo esiin muutoksen tarvetta. Sen voi tehdä, joko ns. nostamalla kissan pöydälle tai sitten hivuttamalla esim. äsken mainitsemallani tavalla.
Suvun teinien kanssa kannattaa ottaa sama tekniikka käyttöön, kun seuraavan kerran tulevat. Eli pyytää (komentaa) avuksi hommiin. Saat heiltä ehkä natsin maineen, mutta harva viitsii vieraalle aikuiselle kieltäytyä, jos pyydetään avuksi (ei käsketä tekemään itse yksinään).
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä lähikaupunkia, jotta vosit pakata lapset autoon, hurauttaa tuulettumaan heti aamusta? (Leikkipuisto, "vapaat" ateriat ja muuta mukavaa lasten kanssa, ehkä jokin tapahtuma tai "lasten paikka"?)
Illalla sitten takaisin hyvin syöneinä, väsyneinä ja tyytyväisinä. Vähän vaihtelua tuohon keskitysleirielämään.
Itse en sietäisi noita kuvioita tuossa määrin, vaikka myöntää täytyy, että lähes vastaavaa on ollut tarjolla.
Omat pyyhkeet ja lakanat, ehdottomasti. Vetoa anopin kipuihin ja sairauksiin - ei kai se pese sitä lakanapyykkiä, vanha ihminen?
Lakanoiden ym. valvominen tarkoittaa niiden nuuskimista, haluaa 'hallita' seksielämäänne (jos sitä on, jos ei ole, vaikea ymmärtää, ettet vietä lomia lasten kanssa kotona).
Meillä anoppi ei päästänyt meitä koskaan kahden saunaan. Aina lähetti sinne jonkun mukaan.
Ihan naurettavaa kun kuitenkin asuimme yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
No HYI tuota lakana-asiaa! En ole ikinä ajatellut että jostain nuuskimisesta voisi olla kysymys. :D Yööök. Mies jostain syystä haluaa paljon s eksiä juuri anopin luona mikä on minusta hiukan per voa, enkä syty itse siitä että vanhukset mahdollisesti yllättävät tai vähintään kommentoivat jotain, jos tullaan "sen näköisiä" vaikka saunareissulta. Tilaisuuksia on, mutta mies ei tossuvaihteella ja ollessaan äitin ja isin pikkupoika, niin kii hota minua juurikaan. Haluaisin hänen olevan mies, joka asettuu miehekkäästi (ja sek sikkäästi) vaimonsa puolelle eikä vikisten toteuta äitinsä toiveita.
Voi kurjuus :(. Itse olin kymmenisen vuotta samassa tilanteessa. Mökkipiika, joka keväällä siivosi anopin mökin, koko kesä, joka ikinen kerta kun siellä käytiin, kitkemistä, ruohonleikkuuta, puunkaatoa jne jne. Vein ruuat, laitoin ruuat. Mieheni tietysti mukana. Erään kerran kun lähdin viiden päivän työleirin jälkeen valo tuli päähäni. Mitä ihmettä siellä mökillä teen? Ei se ole minun, en edes välitä mökkielämästä. Kun pääsimme kotiin, istutin mieheni alas ja kerroin että tämä oli nyt tässä, en enää koskaan tule jalallani astumaan anoppini maille. En tietystikään mieheltä sitä kieltänyt, toki saa äitinsä mökillä viettää aina välillä aikaa.
Eli, ei anoppisi ja appesi mökki ole Sinun vaan heidän lastensa. Anna miehesi käydä siellä aina silloin tällöin, ilman mitään mutinoita.
Varoitus vielä: kun mahdollisesti aika appivanhemmistasi jättää, älä suostu mihinkään ”yhteiseen kesämökkiin” miehen suvun kanssa. Siitä se helvetti, yleensä, valloilleen vasta pääseekin!
Toivottavasti sovussa miehesi kanssa päädytte hyvään ratkaisuun, tsemppiä :).
Järkyttävä tapa viettää viikonloppuja tai lomaa sukulaisen mökillä.Vaikka olen itse kiltti ja työteliäs en missään nimessä suostuisi tuollaisen lomapäivien viettämiseen.Tilaisin itselle ja lapsille mökki”loman” jostain lähellä olevasta kylpylästä mukavan loman.Sukulaisten nurkissa vaikka olisi millainen mökki loman vietto olisi minulle ehdoton no.Korkeintaan päiväseltään käynti tulisi kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin siellä käymisen.
En ajattele mutta ihmettelen että miksi juuri meidän piti aina nukkua lattialla potkittavana tai me emme saaneet saunoa tms mutta miehen siskot sai omat huoneet ja saunavuorot eikä heitä laitettu koskaan piikomaan.
Lattialla potkittavana? Se ei tietenkään ole ok, jos joku on teitä potkinut nukkuessanne. :-D Mutta ehkä tilaa ei vain ollut muualla kuin lattialla. Kai teillä nyt sentään patja oli. Ja äskön puhuit, että ongelmana oli, että ei saanut saunoa rauhassa mutta nyt ette saaneetkaan saunoa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin siellä käymisen.
Lattialla potkittavana? Se ei tietenkään ole ok, jos joku on teitä potkinut nukkuessanne. :-D Mutta ehkä tilaa ei vain ollut muualla kuin lattialla. Kai teillä nyt sentään patja oli. Ja äskön puhuit, että ongelmana oli, että ei saanut saunoa rauhassa mutta nyt ette saaneetkaan saunoa ollenkaan.
Appivanhemmat nousee viideltä ja loikkivat yli js kolistelivat.
Kälyt taas valvoivat myöhään.
Pahimmillaan nukkumarauhaa neljä tuntia.
Nukkumavuorot olisi voinu kiertää.
Saunasn kälyillä oli vuorot ja oma rauha. Meillä ei.
Yksinkö tiskaat?
Itse tykkään itse asiassa tiskaamisesta. Jos sen kaiken muun sähläämisen voisi poistaa ja jättää vaan tiskaamisen, niin mulle asia ois ihan ok. Mutta makunsa kullakin.