Miksi menet alipukeutuneena häihin?
Olen aina ollut sitä mieltä, että ei se juhlapukeutuminen nyt niin kamalan tarkkaa ole, kunhan vaatteet ovat ehjät ja puhtaat. Ihan sama onko jollakulla ne etiketin vaatimat sukkahousut, kun ulkolämpötila on +28, ja sisällä on vielä kuumempi, ja jos puku on vaikka pääsyt "kutistumaan kaapissa", niin kauluspaita, solmio ja suorat housut ovat kohtuuhintainen ja siisti asu. Ja tietenkin omaa tyyliä saa ilmentää myös juhlissa. Mutta nyt pitää silti myöntää, että jouduin tänään liittymään niiden pöyristyneiden kukkahattutätien joukkoon...
Bongauksia morsiusparin lähisuvusta:
- Kulahtaneet chinot ja lyhythihainen, kulahtanut kirkkaankukertava "Simo Vaatehuoneelta, hei" -tyylinen kauluspaita (vanhemmalla miehellä, jonka vaimo oli hyvin tyylikäs)
- Collegekankaiset reisitaskushortsit, pikeepaita ja lenkkarit
- Joggersit, lenkkarit ja isolla printillä varustettu t-paita
- Arkinen tunika ja valkoiset pyöräilyshortsit, sandaalit
- Ryppyinen farkkuhame, sporttisandaalit ja neulepaita, sekin ryppyinen
Muut ihmiset puvuissa ja juhlavissa mekoissa.
En vaan ymmärrä. Tai siis ymmärrän, että joskus jaksaminen ja raha voivat olla vähissä, mikä voi vaikuttaa siihen, että ei jaksa tai pysty hankkimaan mitään kallista tai vaivaa vaativaa. Mutta nykyään kun kirpputoreja ja roskalava-ryhmiä ja nettikauppoja ja vaikka mitä käytetyn ja/tai halvan vaatteen hankintaa helpottavaa paikkaa, niin onko tosiaan mahdotonta hankkia vaikka miehelle suorat housut, pitkähihainen neutraali kauluspaita ja solmio? Ja naisille joku vaikka joku mekko, ei tarvitse edes olla mitään superhienoa tai blingblingiä, kunhan ei ole trikoinen arkivaate. Niitä voi sitten käyttää vuosia, jos ei satu lihomaan tai laihtumaan suuria määriä. Nämäkin olivat kaikki normaalivartaloisia, niin omaa kokoa lienee tarjolla ja helppoa löytää.
PS. Joo, oli vähän tylsänpuoleiset häät, niin siinä ehti tutkailla ihmisten pukeutumista.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Ainoa alipukeutuminen, jota olen todistanut, oli noin 15 vuotta sitten serkkuni talvihäissä. Serkkuni eli sulhasen puoli ollaan keskiluokkaista väkeä, osa yrittäjiä. Sulhasen äiti erityisen tyylikäs pukeutuja. Ainoan poikansa häissä siis kauniissa silkkimekossa ja mekkoon sointuvassa hatussa. Muu sulhasen puolen hääväki tyylikkäissä juhlavaatteissa.
Sitten morsiamen äiti, trikoiset housut ja jonkinlainen tunikatyyppinen yläosa, kirkossa vielä kai sentään talvikengät jalassa mutta hääjuhlassa koko komeuden kruunasi jalkaan vaihdetut vähän sellaiset crocsin tapaiset puutarhakengät. valitettavasti morsiamen äidille maistui myös kuppi eli oli kohtuullisessa humalassa jo alkuillasta. Morsiamen suku muutenkin pukeutui hyvin arkisesti, oli paljon farkkuja miehillä housuina. Kontrasti oli kovin silmiin pistävä sulhasen sukuun.
Vähän kuin serkkuni yksissä häissä, erotti kyllä, ketkä ovat kavereita, ketkä sukua morsiamen äidin puolelta, mutta morsiamen isän puolen ja sulhasen sukua. Sukulaisilla siis oi puvut miehillä, kauniit juhlamekot ja jakkupuvut naisilla, morsiamen äidin suku oli sitä tunika ja legginsit -porukkaa, kaverit olivat ottaneet juhlan kunniaksi päälleen ne vähemmän likaiset farkut, ja kaljatölkkt löytyivät heille käteen heti, kun päästiin kirkosta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin ihmetten tätä että puetaan mielummin se trikoinen arkihame kuin se blingbling bilemekko miksi? Miksi suomalaiset paheksuu ns baarimekkoa juhlissa? kun se on sentäs juhlava..
Tuli vain mieleen kun joskus anoppi paheksui omaa cocktail satiinimekkoani juhlissa
Tyrkky ei ole synonyymi juhlavalle. Vaikka juhliminen olisikin synonyymi runsaalle alkoholinkäytölle, niin häät ja baaribiletys ovat eri asia.
Mulla on kerran ollut häissä kamalat vaatteet, tukka repsotti jne. Syy oli masennus, olin juuri saanut tietää lapseni sairastuneen vakavasti, etenevään sairauteen. Ei ollut jaksamista vaateostoksille tai mihinkään muuhun. Pahoitteluni, kaikki muut kerrat olen näyttänyt asianmukaiselta.
Se että toistuvasti ei kunnioita juhlia asianmukaisella pukeutumisella ei minustakaan ole fiksua, kertaluontoinen lienee sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kerran ollut häissä kamalat vaatteet, tukka repsotti jne. Syy oli masennus, olin juuri saanut tietää lapseni sairastuneen vakavasti, etenevään sairauteen. Ei ollut jaksamista vaateostoksille tai mihinkään muuhun. Pahoitteluni, kaikki muut kerrat olen näyttänyt asianmukaiselta.
Se että toistuvasti ei kunnioita juhlia asianmukaisella pukeutumisella ei minustakaan ole fiksua, kertaluontoinen lienee sallittua.
Miksi menit, jos et jaksanut ottaa muita huomioon? Saadaksesi huomiota omaan suruusi?
Vierailija kirjoitti:
Illan aikana teit kaikille selväksi miksi et ollut jaksanut panostaa?
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee esille masentuneiden itsekyys. Minulla on oikeus, minulle pitää antaa anteeksi, kun minulla on nyt vähän vaikeaa.
Tori.fi, Facebook kirppikset, Kontit, kierrätyskeskukset täynnä lasten ja aikuisten vaatteita. Ei todellakaan ole hinnasta kiinni satsata siisteihin juhlavaatteisiin, jotka käyvät moniin juhliin. Se on täydellistä välinpitämättömyyttä, joka on nykyään normi. Muista ei tarvitse välittää ja oma itse on tärkein. Ennen osattiin vielä etiketti juhlissa, nyt ei enää, kun se on muka nikn elitististä! Ei ole vaan huomaavaisuutta juhlien kutsujia kohtaan!
Itsekin ihmetten tätä että puetaan mielummin se trikoinen arkihame kuin se blingbling bilemekko miksi? Miksi suomalaiset paheksuu ns baarimekkoa juhlissa? kun se on sentäs juhlava..
Tuli vain mieleen kun joskus anoppi paheksui omaa cocktail satiinimekkoani juhlissa