Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isän "epänormaali" suhde 16v tyttäreensä pilaa avoliittomme?

Todella kyllästynyt
07.06.2019 |

Tämä on ainoa paikka minne voin kirjoittaa nimettömänä, tästä minua kalvavasta ongelmasta, joten toivon asiallisia vastauksia. Asumme avoliitossa uusperheessä, jossa on lapsia ikä vuosilta 10-18v. Miehelläni on 16v tytär, johon hänellä on mielestäni jotenkin omituinen suhde. Tai sanotaanko näin, että kun tytär on paikalla, mies ei osoita minulle MITÄÄN hellyyden merkkejä, ei edes puhu minulle. On ikään kuin minua ei olisi olemassakaan. Tämä ärsyttää minua suunnattomasti, joka sitten näkyy ulospäinkin, ja tästä johtuen mes vielä vähemmän huomioi minua. Tämä taas aiheuttaa lisää ärsytystä minussa, ja lopputulos on se, että ne viikot kun tämä 16v tytär on kotona, emme puhu toisillemme, emme huomioi toisiamme mitenkään, olemme kuin ilmaa. Tällä 16v tytärellä ei ole juurikaan ikinä ollut tyttökavereita, ainoastaan poikia. Nyt näyttää ettei hänellä ole enää näitä poikiakaan kavereina, vaan hän on kaikki päivät ja illat kotona, isin kainalossa tietenkin. Isänsä on hänelle niin paras kaveri kuin tietenkin isä. Isi , isi, isi. Kun isi on paikalla, tytär änkeää hänen seuraansa ihan kokoajan, ja pyytää isiään hänen kanssaan joka paikkaan. Tämä tytär ESITTÄÄ jotain roolia kun isi on paikalla, hän lässyttää isilleen kuin pikkulapsi ja esim. nuohoaa lattialla koiramme kanssa, kenestä hän ei todellakaan ole pätkääkään kiinnostunut kun isi ei ole paikalla. Tiedän että minun pitäisi aikuisena vaan kestää, ja olen hakenu jo ulkopuolista apua näihin omiin vaikeisiin tunteisiini. Olen myös puhunut miehelleni siitä, miten minua todellakin loukkaa , kun hän ei kiinnitä minuun mitään huomiota silloin kun tytär on kotona. En voi käsittää miksi. Pelkääkö mies jotenkin näyttää tunteitaan minulle kun tytär on läsnä? He saunovat ja suihkuttelevat yhdessä jne, minun kanssani mies ei tätä tee. He juttelevat, nauravat, löhöävät sohvalla toisiaan silitellen ja ovat kuin mikäkin parisuhteessa oleva pari. Siis vähän jo ällöttää mutta tiedän ettei siinä ole mitään seksuaalista takana. Mielestäni suhde ei kuitenkaan ole ihan terve heidän välillään, ja olen varmaan tosi itsekäs kun mielestäni minullekin kuuluisi osoittaa huomiota välillä. Minä pyykkään, teen ruoat ja siivoan kuitenkin kokoajan kaikkien sotkut.

Olen todella vakavasti miettinyt kokoajan enemmän ja enemmän eroamista, mutta se olisi todella kova paikka myös omilleni lapsilleni itseni lisäksi, koska rakastan miestäni. En vaan enää meinaa kestää tätä hylkimistä ja sitä että katson vieresä kun mies pitää hauskaa tyttärensä kanssa. Ymmärrän että lapset ovat aina ykkösiä mutta joku raja sentään.

Kommentit (767)

Vierailija
61/767 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tätäkin huudellaan provoksi? Itse olen elänyt vuosia ihan samankaltaisessa tilanteessa. Miehen tytär tosin on ehtinyt jo aikuiseksi, mutta edelleen asuu kotona lellittävänä. Omasta mielestäni myöskin tuo saunominen on tosi outoa ollut aina. Luulin , että normaaliin kehitykseen kuuluu jonkinlainen erkaantuminen ja häveliäisyyskin jossain vaiheessa, mutta itselläni on kai vain sotten ollut niin estynyt lapsuuden perhe..? Itselläni tilanne eteni siihen vaiheeseen ( emme asu yhdessä, minkäs muun kuin " lasten" takia) etten enää halua edes yrittää olla osa miehen perhettä. Olen alkanut kohta suorastaan vihata tätä tytärtä, niin pitkään on ärsyttänyt. Että joo, kyllä sen parisuhteen saa lopulta rikki tähän tyyliin. Yhteenkään mieheen, joka ylpeilee lastensa laittamisella etusijalle en enää koske. Sairaalloista syyllisyydentuntoaan toteuttavat niin, ettei siinä ole suhteelle mitään tilaa. Ja itsellänikin on lapsia. Minusta niillä ei kuitenkaan ole tervettä korvata aikuisten välistä parisuhdetta.

Vierailija
62/767 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo ihan sairasta. Ehkä yksittäiset teot menisivät vielä normaalin piikkiin, mutta kaikki tuo yhdistettynä on jo ihan kieroa. Miehen ja tyttären välinen suhde EI OLE NORMAALI, vaan tytär ja isä selkeästi ovat muodostaneet välilleen suhteen joka korvaa miehen ja ap:n suhteen. Siis ihan kirjaimellisestikin, kun isä ja tytär syrjäyttävät isän ja apn suhteen tyton ollessa paikalla. 

Jos isä ei suostu pariterapiaan, en kyllä hirveästi näe suhteella mahdollisuuksia. Kysehän ei ole siitä että ap olisi vain mustasukkainen, vaan siitä ettei mies yhtään kunnoita puolisoaan. Tiuskii, syrjii, syyllistää (voi kamala jos aikuinen mies ei käy enää baareissa, sehän on vain kiinni siitä että mamma kieltää...).

Tästä näkee hyvin miten kukin tulkitsee asioita omasta näkökulmastaan. Usein myös lisäilee omuaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/767 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo isän ja tyttären suhde kuulostaa todella sairaalta ja kyllä, hyvin seksuaaliselta. Voi johtua siitäkin, että olen oman isäni kanssa ollut aina etäinen... Mutta en minä enää 16-vuotiaana halunnut isän kanssa saunaan, en enää sen jälkeen, kun kroppa alkoi muuttua naisellisemmaksi. Nyt aikuisena voidaan mennä mökkisaunaan koko porukka, mutta siellä on kaikilla yleensä uikkarit (käydään siis järvessä saunasta). Alasti en menisi isän kanssa saunaan vieläkään. Suihkussa en ole käynyt isän kanssa ikinä, äidin kanssa silloin, kun tarvitsin apua hiusten pesuun ym. 

"Makaavat sohvalla silittelemässä toisiaan", se vasta sairaalta kuulostaakin! Ymmärrän tietenkin halaukset ja esim. hiusten silittämisen silloin tällöin isän ja tyttären välillä, mutta tuollainen kuulostaa kyllä jo joltain ihan muulta kuin normaalilta isän ja lapsen väliseltä hellyydeltä. Minä kyllä aloittajana nostaisin kissan pöydälle ja kysyisin mieheltä ihan suoraan, p_neeko hän tytärtään.

Vierailija
64/767 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap änkeää sinne saunaan mukaan ja sanoo että nyt on mun ja isän saunahetki, lähde menemään. Kannattaa katsoa seisokki.

Sitten vaan ap paasaa kuinka luonnotonta koko touhu on. Jos mies suuttuu, ala huutaa takaisin. Kerro kaikki miltä tuntuu, mielellään niin kovaa että teinikin sen kuulee.

Ja jos äijällä todella on se seisokki tyttärensä kanssa, niin teet selväksi molemmille että kyseessä on rikos ja että otat yhteyttä lastensuojeluun.

Mutta koska kyseessä on provo tai nössö muija, mitään ei tapahdu. Paitsi jos ap keksii jatkoa. Sitä odotellessa.

Vierailija
65/767 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä saunomisesta ja suihkuttelusta.

Monikin kuulemma tekee niin, normitouhua eikä mitään seksuaalista. Ammattipiireissä ollaan yleensä eri mieltä. MIeleltäänkin täysi terve ja tasapainoinen tyttö on juuri muuttunut fyysisesti naiseksi ja oma seksuaalisuus on herännyt... normityttö on himpun verran häveliäs jopa naispuolisten seurassa. JOs ei ole, niin se on erikoista ja outoa.

Ammattipiireissä tuskin leimataan heti epänormaaliksi. On ehkä tilanteita joissa enemmistö käyttäytyy toisin, mutta tuo ap:n perheen tapa on silti Suomessa myös aika yleistä, että lapset ja vanhemmat saunoo yhdessä vielä isompina ja aikuisinakin. Olen oikeastaan yllättynyt että tämä on mennyt Suomessakin tällaiseksi että kauhistellaan yhteissaunomista. Vähän amerikkalaista.

Luepa nyt tuo kokonaiskuva ihan uudestaan. On pikkuisen eri asia että koko perhe menisi yhdessä saunaan, vs. isä ja 16v tytär menevät kahdestaan saunaan ja sen jälkeen halailevat ja hipsuttelevat toisiaan sohvalla kahdestaan.

Murrosikään kuuluu irtautua vanhemmistaan ja osa sitä irtautumista on kohdistaa oma seksuaalisuus perheen ulkopuolisiin, ja sulkea siltä osin vanhemmat ulos. Itsenäistymisessä on jotain pielessä, jos tuossa iässä vanhemman ja lapsen suhde jatkuu samanlaisena kuin olisi vanhemman ja 4-vuotiaan. Vrt. on normaalia pyyhkiä pylly 4-vuotiaalta, mutta sairasta tehdä se (terveelle) 16-vuotiaalle.

Vierailija
66/767 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätäkin huudellaan provoksi? Itse olen elänyt vuosia ihan samankaltaisessa tilanteessa. Miehen tytär tosin on ehtinyt jo aikuiseksi, mutta edelleen asuu kotona lellittävänä. Omasta mielestäni myöskin tuo saunominen on tosi outoa ollut aina. Luulin , että normaaliin kehitykseen kuuluu jonkinlainen erkaantuminen ja häveliäisyyskin jossain vaiheessa, mutta itselläni on kai vain sotten ollut niin estynyt lapsuuden perhe..? Itselläni tilanne eteni siihen vaiheeseen ( emme asu yhdessä, minkäs muun kuin " lasten" takia) etten enää halua edes yrittää olla osa miehen perhettä. Olen alkanut kohta suorastaan vihata tätä tytärtä, niin pitkään on ärsyttänyt. Että joo, kyllä sen parisuhteen saa lopulta rikki tähän tyyliin. Yhteenkään mieheen, joka ylpeilee lastensa laittamisella etusijalle en enää koske. Sairaalloista syyllisyydentuntoaan toteuttavat niin, ettei siinä ole suhteelle mitään tilaa. Ja itsellänikin on lapsia. Minusta niillä ei kuitenkaan ole tervettä korvata aikuisten välistä parisuhdetta.

Kai sä nyt itsekin ymmärrät että lasten laittaminen etusijalle ei tarkoita tuota mistä kirjoitat?

Vierailija
67/767 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutaanko yhteisestä suihkuttelusta yleisesti esim. Tuttavien kanssa kahvipöydässä eli onko asia niin yleisesti hyväksytty ja normaali ettei sitä hävetä vai onko asia perheen sisäinen salaisuus?

En ole kyllä koskaan puhunut vieraiden kanssa perheen suihku- ja saunatavoista. Mitä puhumista niissä on?

Eri

Kuten monet ovat kirjoittaneet, yhteissaunominen on Suomessa täysin tavallista ja normaalia. Siitä voisi aivan hyvin kertoa ulkopuolisille eikä siinä ole mitään salattavaa vaikkei sitä tarvitse missään ilmoittaakaan. Mutta se että jos perheessä tiedetään että yhteisissä hetkissä on jotain väärää ja intiimiä, ei siitä puhuta avoimesti ulkopuolisille.

Kumpi tilanne siis on ap:n perheessä? Onko perheessä reilu yhteissaunakulttuuri vai pitävätkö vain isä ja tytär yhteistä kivaa mistä ei puhuta muille eikä perheen keskenkään?

Vierailija
68/767 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli kuvattu tuota emotionaalista insestiä. Kyllä tuo tosiaan vähän sopii ap:n kuvaamaan tilanteeseen.

https://www.huonoaiti.fi/harjoitatko-tajuamattasi-tunneinsestia/

Vierailija
69/767 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyi hel*vetti. Huipusti ällöttävä ajatus. Tytöllä on oidipaalivaihde jäänyt pahasti kesken ja se vaurioittaa hänen kehitystään. Suosittelen pari- tai perheterapiaa. Jonkun muun täytyy sanoa miehellesi, että tuo on nyt todella häiriintynyttä. Miehesi luulee, että olet mustasukkainen, eikä kuuntele sinua. Mutta jos joku ammattilainen avaa hänen silmänsä, niin tilanne voisi edes hieman parantua.

Vierailija
70/767 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16v ei ole lapsi lain mukaan.

Niin, mutta on lapsi.

Lapsi miellyttää isänsä tahtoa tai sitä mitä luulee isänsä haluavan.

Tuossa isällä on valta. Hän voi osoittaa olevansa aikuinen ja aikuisen kanssa parisuhteessa..... mutta hän osoittaakin kiintymyksensä tyttärelleen.

Tytär ei näe sitä aikuisten välistä tervettä suhdetta vaan hänet on otettu tuohon paikkaajan paikalle. Kylmät aikuisten välit tytär näkee.

Siten minä sen näkisin 16-vuotiaan silmin...että isää pitää miellyttää, kun ei se edes puhu tai osoita mitään tuota aikuista naistaan kohtaan.

Ei se olisi tyttäreltä pois, jos hän näkisi, että isä voi hyvin uudessa parisuhteessa uuden aikuisen naisen kanssa. Hän voisi siitä tervehtyä.

Nyt häntä kyllä viedään todella kieroon.

Vierailija
71/767 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on myös tytär, joka nuorempana saattoi tunkea sohvalle meidän väliin halailemaan isäänsä ja syliin istumaan. Samalla tuijotti mua murhaavasti. Hän myös yritti löytää syitä, joilla saisi isänsä suuttumaan minulle. Mutta jos mies olisi sen vuoksi ruvennut viettämään aikaa vain tyttären kanssa, lakannut puhumasta mulle jne., parisuhde olisi kyllä entinen. Onneksi mulla on järkevä mies. Osasi huomioida meitä molempia. Tytöstäkin kasvoi fiksu ja mukava aikuinen.

Vierailija
72/767 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lukee tuosta emotionaalisesta insestistä niin siitä saa kyllä kuvan että tilanne lähtee enemmän aikuisesta. Aikuinen ohjaa lapsen siihen rooliin. Joten tyttären vihaaminen ei ehkä ole oikein, vaikka varmasti helposti käykin niin.

Vierailija
73/767 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä olisi tyttärellä ja isällä niin hauskaa jos Ap ei olisi paikalla.

Vierailija
74/767 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisissa perheissä saunotaan yhdessä vielä aikuisenakin, en osaa tuohon sanoa mitään. Minusta teidän ongelma on kommunikointivaikeus, jos et pysty näistä asioista miehesi kanssa puhumaan. Sellainen on kyllä tuhoisaa parisuhteelle. Asioita ei voi vain loputtomiin hautoa omassa mielessä. Ehkä joku pariterapia auttaisi puhumaan riitelemättä?

Kävimme pariterapiassa yhden kerran talvella, valitettavasti se on niin kallista ettei pystytä siellä käymään montaa kertaa. Olen ollut yhteydessä kirkon parisuhdeapuun ja pyytänyt sieltä apuja. Odottelen vastausta. Tällä yhdellä parisuhdeterapiakäynnillä mies lähinnä puhui ja sai kerrottua oman kantansa, minä en oikein ehtynyt edes puhua.

Minkälaisista asioista mies puhui siellä? Missä hänen mielestään menee vikaan?

Ei ehditty hirveästi (kuten ne tietävät ketkä käyneet, yksi kerta ei riitä kuin pintaraapaisuun) jutella, mutta mies lähinnä kertoi taustoja ja siitä miten minä olen mustasukkainen.  Ei ehditty tähän uusperhekuvioon ollenkaan, ja siihen miten mies käyttäytyy parisuhteessa.  Vähän asiasta puhuttiin, ja tämä vanhempi rouva terapeutti oli sitä mieltä,  että lapset on toki aina ykkösiä, mutta kyllä jokainen nainenkin haluaa sitä "prinsessakohtelua" . No, minä en kaipaa prinsessakohtelua (olen jo tottunut etten saa ikinä mitään lahjoja tms ylimääräistä huomiota) vaan riittäisi ihan normaali huomiointi että voisi tuntea olevansa edes jotenkin tärkeä ja rakas toiselle. 

Oletko sitten mustasukkainen, noin yleensä?

Olen ollut, koska mies on jäänyt kiinni esim. toisella naiselle viestittelystä ja pusujen lähettämisestä. Ei tee tätä enään ja myönsi että oli virhe jne. Tästä on jo aikaa. Enään en ole mustis, enkä juurikaan edes välitä.  Miksi välittäisin jos mieskään ei välitä minusta. 

Vierailija
75/767 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on kova paikka kun kotiin pölähtää aivan vieras ihminen asumaan, eli sinä. Ja mitä vanhempia lapset on, sitä vaikeampi päla heille. No nämä uusioliitot on jo lähtökohdaltaan niin outoja. Omavalintasi on menetkö vai jäätkö. 

Vierailija
76/767 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä saunomisesta ja suihkuttelusta.

Monikin kuulemma tekee niin, normitouhua eikä mitään seksuaalista. Ammattipiireissä ollaan yleensä eri mieltä. MIeleltäänkin täysi terve ja tasapainoinen tyttö on juuri muuttunut fyysisesti naiseksi ja oma seksuaalisuus on herännyt... normityttö on himpun verran häveliäs jopa naispuolisten seurassa. JOs ei ole, niin se on erikoista ja outoa.

Kerro toki lisää näistä piireistä.

Vierailija
77/767 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuulostaa ihan suomennokselta eräästä vähän aikaa sitten Guardianista lukemastani kysymys-vastaus -tyyppisen palstan kirjoituksesta. Lähes kopiolta noine ”kuin pariskunta” -löpinöineen.

Eli vahva provon haiskahdus. En usko enkä niele.

Vierailija
78/767 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vaihtoon.

Vierailija
79/767 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa ihan suomennokselta eräästä vähän aikaa sitten Guardianista lukemastani kysymys-vastaus -tyyppisen palstan kirjoituksesta. Lähes kopiolta noine ”kuin pariskunta” -löpinöineen.

Eli vahva provon haiskahdus. En usko enkä niele.

Laita toki linkki tähän juttuun, koska tämä ei ole provo, ja mielelläni lukisin "aiheesta " lisää jos muillakin on tällaista ollut. 

Vierailija
80/767 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutaanko yhteisestä suihkuttelusta yleisesti esim. Tuttavien kanssa kahvipöydässä eli onko asia niin yleisesti hyväksytty ja normaali ettei sitä hävetä vai onko asia perheen sisäinen salaisuus?

En ole kyllä koskaan puhunut vieraiden kanssa perheen suihku- ja saunatavoista. Mitä puhumista niissä on?

Eri

Kuten monet ovat kirjoittaneet, yhteissaunominen on Suomessa täysin tavallista ja normaalia. Siitä voisi aivan hyvin kertoa ulkopuolisille eikä siinä ole mitään salattavaa vaikkei sitä tarvitse missään ilmoittaakaan. Mutta se että jos perheessä tiedetään että yhteisissä hetkissä on jotain väärää ja intiimiä, ei siitä puhuta avoimesti ulkopuolisille.

Kumpi tilanne siis on ap:n perheessä? Onko perheessä reilu yhteissaunakulttuuri vai pitävätkö vain isä ja tytär yhteistä kivaa mistä ei puhuta muille eikä perheen keskenkään?

Eihän tuo ole mitään yhteissaunakulttuuria, että tyttären kanssa saunotaan kaksin ja ollaan niin kuin puolisoa ei olisi olemassakaan. Aivan kieroutunutta toimintaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme