Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsena makasin nurmikolla huovalla värittämässä ja äitini poltti tupakkaa vieressä, välillä juotiin mehua ja syötiin pullaa. Kaipaan sitä huoletomuutta ei oltu että hyi sokeria, iik punkkeja, tsot tsot tupakkaa.

Vierailija
05.06.2019 |

Huokaus.

Kommentit (246)

Vierailija
81/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä hienoa viettää lapsuutta 70-80-luvuilla. Turvavöitä ei ollut ja autossa matkalla mummolaan sai köllötellä takapenkillä miten mielii. Jalkatilaan vielä pakattiin laukkuja, että oli kuin sänky siellä. Ulkona paineltiin, puissa kiipeiltiin, pyörällä ajettiin ilman kypärää ja välillä oli polvet ja kämmenet ruvella kaatumisista. Sisällä polttivat kaikki ja ulkona polttavaa pidettiin vähän omituisena terveysintoilijana. Sai syödä, mitä mieli ilman omantunnontuskia. 12-vuotiaina kaverin mummolassa soudeltiin vuotavalla veneellä ja tietysti ilman pelastusliivejä, vähän vain äyskäröitiin välillä.

No, asiat ovat muuttuneet ja hyvä niin toisissa asioissa, mutta jotain kohtuutta vanhemmuuden vaatimuksiin kaipaisin. Pitää olla tietoinen kaikista mahdollisista kotkotuksista, mitä tulee syömiseen, liikkumiseen, henkiseen kehitykseen ja niin edelleen. Pitää olla lapsentahtinen ja sensitiivinen ja ties millainen kasvattaja, ettei lapset kasva kieroon, huokaus....

Se on helppo sanoa, että oli kivaa mennä ilman turvavyötä mummolaan, mutta kysyppä samaa niiden vanhemmilta, jotka ovat olleet kolarissa jossa lapsilla ei ollut turvavyötä. Voi tulla vähän erilainen vastaus. 

Enkö sanonut, että on hyvä, että jotkin asiat ovat muuttuneet? Olin itse viikko sitten kolarissa ja turvavyö ja helkatinmoinen tuuri pelasti.

Vierailija
82/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti.

Olen 100 % varma, että jos nyt menette lapsinenne jonnekin maalle kesäksi, annatte lastenne telttailla, uida ilman valvontaa, rymytä pusikossa ja ajaa ilman pyöräilykypärää, niin kukaan ei korvaansa lotkauta eikä varsinkaan tee mitään lasua. Kukaan ei varmasti myöskään estä teitä tupakoimasta viltillä puistossa ja vetämästä ranskanleipaa voilla, jos tekee mieli. Joo, netissä varmasti lukee, että se on epäterveellistä, mutta kuka siitä pakottaa välittämään?

Ihan oma valinta, jos päättää uskoa, että kaikkia muita hirveästi kiinnostaa, mitä juuri minä teen. Vähän hassua myös, että samat ihmiset ensin huokailee, miten turhaa on nykypäivän vanhempien huoli esim. ilman kypärää pyöräilystä tai turvavöistä, ja samaan aikaan huokaillaan, että "ei näin ja näin voi enää tehdä" pelottaa, mitä joku muu sanoo/ajattelee.

Jos antaisin lasteni telttailla tässä KERROSTALON nurmella kuten minä lapsena, joku tulisi luultavammin sanomaan jotain :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä hienoa viettää lapsuutta 70-80-luvuilla. Turvavöitä ei ollut ja autossa matkalla mummolaan sai köllötellä takapenkillä miten mielii. Jalkatilaan vielä pakattiin laukkuja, että oli kuin sänky siellä. Ulkona paineltiin, puissa kiipeiltiin, pyörällä ajettiin ilman kypärää ja välillä oli polvet ja kämmenet ruvella kaatumisista. Sisällä polttivat kaikki ja ulkona polttavaa pidettiin vähän omituisena terveysintoilijana. Sai syödä, mitä mieli ilman omantunnontuskia. 12-vuotiaina kaverin mummolassa soudeltiin vuotavalla veneellä ja tietysti ilman pelastusliivejä, vähän vain äyskäröitiin välillä.

No, asiat ovat muuttuneet ja hyvä niin toisissa asioissa, mutta jotain kohtuutta vanhemmuuden vaatimuksiin kaipaisin. Pitää olla tietoinen kaikista mahdollisista kotkotuksista, mitä tulee syömiseen, liikkumiseen, henkiseen kehitykseen ja niin edelleen. Pitää olla lapsentahtinen ja sensitiivinen ja ties millainen kasvattaja, ettei lapset kasva kieroon, huokaus....

Se on helppo sanoa, että oli kivaa mennä ilman turvavyötä mummolaan, mutta kysyppä samaa niiden vanhemmilta, jotka ovat olleet kolarissa jossa lapsilla ei ollut turvavyötä. Voi tulla vähän erilainen vastaus. 

No shit Sherlock! Kivasti laitoit esimerkin nykymoralistista, joka sormi pystyssä a) on hukassa luetun ymmärtämisessä b) ei ymmärrä pätkääkään huumoria, saati sitten vaikeinta huumorin lajia ironiaa tai vielä vaikeampaa itseironiaa (esimerkkinä vaikka tuore Räikkös- 'kohu', baby' s sitting vai babysitting) c) ja jolle maailma on hirveän ahdistava paikka.

Kaikkein turvallisinta on nimittäin olla ajamatta autolla mummulaan. Pysyä vain kotona. Paitsi että jonkun tilaston mukaan se se se se vasta onkin vaarallinen paikka, herrajumala, ahistaaaaaaaa....

Vierailija
84/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikävä viikonloppujen neljän tunnin mökkimatkoja pienessä autossa, jossa kumpikin vanhempi polttaa. Ikkunoita ei saanut avata, koska veto. Myös pysähtyminen ei tullut kyseeseen, kun siihen olisi mennyt liikaa aikaa. Tupakan yhteyttä ei pystytty mitenkään yhdistämään jatkuviin korvatulehduksiin ja matkapahoinvointiin.. Ja joo, ei ole ikävä myöskään ilman turvavöitä matkustamista. Se mitä on ikävä, on sen ajan kiireettömyys. Jotenkin myös valinnan vähyyttäkin kaipaisin. Ulkomaan reissut ml laivareissut oli luksusta. Oi niitä aikoja, en olisi uskonut, että olen joskus tätä mieltä :D vm -77

Vierailija
85/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina vihannut tupakansavua.

Ennen ei ollut punkkeja, minkä sille voi että nykyään on. Olisi niistä oltu huolissaan silloinkin mutta kun eivät levittäneet tauteja samalla lailla kuin nykyään.

Vierailija
86/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muistanko väärin, mutta saiko laivan hyteissäkin  polttaa?! Minulla on muistikuva että olemme sellaisessa ikkunattomassa halpishytissä' ja äiti polttaa kaikessa rauhassa .

Vierailija
87/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kirjoittanutkin jonkin muiston tähän ketjuun. Asioilla on aina monet puolet: 70-luvulla kun ei paljon puututtu toisten tekemisiin, niin myös esim. alkoholistien perheissä lapset saivat sitten olla koko lapsuutensa ilman, että sossut olisivat asiaan puuttuneet. On monia surullisia elämänkohtaloita siitä, että asioihin ei puututtu, kypäriä ei käytetty, lapset ovat olleet yksin uimassa ja hukkumassa, liikenteessä kuoltiin,  sikotauti aiheutti pahimmillaan lapsettomuutta miehille, tuhkarokkoon kuoli ( kyllä, se 1-3 tuhannesta), lapset joutuivat passiivisen tupakoinnin kohteeksi niin kotona, autossa kuin pihallakin jne. jne.

Meillä lääkärin ja opettajan perheessä juotiin jo 70-luvulla kevytmaitoa, ja heti kun tuli rasvaton maito, siirryttiin siihen,;syötiin Flooraa voin sijaan; kotona syötiin ruisleipää, ja ranskanleipää sai vain naapurissa; turvavyöt tulivat lasten istuinkorokkeineen jo 80-luvun alussa, lapsia vahdittiin rannalla jne. jne.

Elämä oli kuitenkin hieman vapaampaa,kun omissa muistoissani toisten ratkaisuja ei moralisoitu niin pahoin kuin nykyään. Toisaalta myöskään syyllisiä ei etsitty samalla tavalla kuin nykyään: Jos lapsi karkasi kaupassa tai lastentarhassa, niin tuskinpa pääsi lööppeihin asti vanhempia tai hoitajia syyllistämällä. Autettiin toisia, ja karkailevat lapsetkin löytyi ilman koko Suomen paheksuntaa. 

Toisaalta taas erilaisten vähemmistöjen elämä oli surkeaa: oman seksuaalisuuden toteuttaminen laitonta jne. Sitten taas, oletteko nähneet kuvissa, että millaisissa minihameissa 70-luvulla kuljettiin Egyptissä, Iranissa ym?

Jokaisella sukupolvella on nähtävästi ne omat aiheet, joista moralisoidaan, ja ne joissa pyritään vapauteen.

Vierailija
88/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Asuin järven rannalla,aikuisilla ollut aikaa siellä seistä joten päinemme oltiin kesäpäiviä vedessä,ilman pelastusliivejä.Välillä käytiin paistamassa munia ruisleivän väliin- iik,sekin itse- jos ei äiti ehtinyt muuta ruokaa laittaa.

Henkiin jäätiin...

Mitä tuossa olisi kuulunut lukea, autocorrect ilmeisesti iski?

Huolestuttavampaa se kai olisi, jos lapset olisivat vedessä ilman päitä :D

Vierailija
89/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä muistanko väärin, mutta saiko laivan hyteissäkin  polttaa?! Minulla on muistikuva että olemme sellaisessa ikkunattomassa halpishytissä' ja äiti polttaa kaikessa rauhassa .

Minusta tuntuu siltä, että meillä siirrettiin tuhkakupit vessaan, ettei taapero koskisi niihin.

Ja tupakka tosiaan haisi ja paloi niin hyteissä, käytävillä, ravintoloissa kuin ulkonakin.

Vierailija
90/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni ja paapa tupakoivat sisällä kerrostalossa ja me siskon kanssa tapeltiin aina kumpi sai painaa pyörivästä tuhkiksesta, kun mummo oli tumpannut. Asunto oli pieni, 60 neliötä ja kumpikin veteli koko vierailun ajan röökiä ja siellä me lapset istuttiin vieressä. Kyläilyn jälkeen aina vaatekerta pyykkikoriin, koska haisi tupakalta. Mummo oli minulle äärettömän rakas, enkä hetkeäkään pois vaihtaisi.

Ulkomaanmatkoilla minä jäin 9 vuotiaasta alkaen siskoa hoitamaan yksin hotelliin, kun vanhemmat lähtivät viihteelle. Laitoin siskon nukkumaan ja itse katsoin myöhään yöhön Fashion tv:tä haltioituneena. Oli ihan parasta saada valvoa myöhään ja katsoa muotinäytöksiä. 

Näistä tulisi nykyään lasut aika äkkiä. 

N30

91/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan hämäriä muistikuvia varhaislapsuudestani 1980-luvulta, kun ostoskeskuksissa oli tupakanhajuisia lounas- ja jäätelöbaareja ja kaupungin keskustan kaduillakin haisi siellä täällä tupakansavu esim. ravintoloiden ja kapakoiden edustoilla.

1980-luvun naapuruston perheenäideillä oli oma työ, omat rahat, lakatut kynnet ja käsilaukussa aski tupakkaa. Lapsille annettiin monissa perheissä ruhtinaalliset viikkorahat eikä niiden käyttöä valvottu. Joillain lapsilla oli koko ajan karkkia, limua ja sipsejä.

Vierailija
92/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalaksi sai ainakin viikonloppuisin ranskanleipää nutellalla ja juomaksi sokerista kaakaota. Ja nintendolla sai pelata niin kauan kuin halusi, ei puhuttu mistään ruutuajan rajoittamisesta. Ja toki kesäisin liikuttiin ulkona koko päiväkin ilman että vanhemmat tiesi missä mennään. Tämä siis kasarin lopulla ja ysärillä.

Vierailija
93/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. minä tiedän, että tupakka on pahaksi, olen ollut polttamatta pitkiäkin aikoja eikä se maistu edes mielestäni kovin hyvältä. Silti poltan tällä hetkellä, lähinnä tavan vuoksi, jos joku kauhistelee niin antaa kauhistella.  Ei jaksa nipotusta, syön myös pullaa ja karkkia sekä joskus juon alkoholia :D

Vierailija
94/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin jo pienenä kahvia tai oikeastaan pullamössöä: maitokahvia ja sokeripaloja ja pullaa kuppi täyteen. Oli hyvää varsinkin ne rouskuvat sokerit. Mummo teki.

Vierailija
95/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansakouluikäisenä sai jo heinäpellolla ajaa traktoria. Jalat ei ihan ylettönyt polkimille, mutta siinä puoliksi seistiin. Ja ihan itse .

Vierailija
96/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vieläkin voi valita sen vähän vapaamman elämän muodon. Jos asuu omakotialueella PK-seudulla, voi elää ihan samoin kuin aikoinaan 70-luvulla. Voi istua pihalla filtillä ja syödä pullaa ja mehua. Ovet ovat päivällä auki, jotta lapset ja koirat pääsevät kulkemaan vapaasti kavereille. Eikä kaikkia tarvitse aikatauluttaa. Lettua ja hilloa kermavaahdolla on parasta. Itse  te sen henkisen vankilan itsellenne teette. Punaista maitoa saa ainakin meidän kaupasta ja siellä pikkukaupassa voi pitää vieläkin tilikirjaa äidin nimellä. Meillä merenrantakin lähellä mutta sinne en lapsia päästä yksin. Sitten mökkipaikalla kesällä ihmiset elää kuten ennenkin. Eikä kukaan syö jotain kiinalaisten kusella kasvattamia Goji- marjoja, ihan vain mustikoita ja mansikoita. Vauvalle saa antaa soseita 3 kuukauden iässä ja banaania aikaisemminkin. Sideharsovaipat saa edelleen ilmaisina pestä lavuaariissa. Auringossa voi olla normaalisti. Taaperolla aurinkolasit ovat järkyttävät, voi sanoa jo typeryydeksi. Oi vapaus  valinta !!

Vierailija
97/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja päiväkodin henkilökunta sai sanoa vanhemmille, että lapset haetaan suoraan töistä tultua, ja että vanhemman vapaapäivä on myös lapsen vapaapäivä. Nykyään jos menisi moisia vanhemmille sanomaan niin varmasti valittaisivat korkeammalle taholle päivk henkilökunnan asiattomasta käytöksestä.

Pakko nyt tarttua tähän, että miksi ihmeessä maassa jossa ollaan palauttamassa täysi subjektiivinen päivähoito-oikeus myös ihmisille jotka ovat kesät talvet kotona, se työssäkäyvä ei saisi pitää edes yhtä ainutta lepopäivää rauhassa? Onko käynyt mielessä, että jollekin sitä arkivapaapäivää edeltää vaikka tuplavuoro tai yövuoro, ja se lepopäivä on tarkoitettu palautumiseen ja nukkumiseen?

Tätä ei moni ymmärrä. Mäkin oon saanut välillä hoitajilta vittuilua, ku lapsi on möläyttänyt, että äiti meni kotiin nukkumaan. Sitten kun oon hakenut lasta oon saanut saarnan, että kyllä vapaapäivinä tulis olla lapsensa kanssa ja ei päivähoitoa oo tarkoitettu siihen, että äiti nukkuu kotona ja lapsi on täyden päivän tarhassa ja silmien pyörittelyä päälle.

Vastasin vain, että miten ajattelit mun jaksavan mennä kuudeksi taas töihin, jos oon ensin valvonut 18-06 töissä, kotona kello 7, lapsen kanssa kahdestaan 7:30-16:30 ja viimeistään 17:15 ois oltava autossa menossa töihin. Missähän välissä mun ois tarkoitus nukkua? Tietty varmaan jollain piirillä pärjäis, mutta se nukkuminen ja lapsi tarhaan lienee se terveellisempi vaihtoehto kuin pirinisti äiti, kun päiväkoti syyllistää, että kehtaatkin tarvita unta. Onneksi nuorinkin on menossa syksyllä jo toiselle niin eipä oo tätä ongelmaa enää.

Liittyy ketjun aiheeseen varmaan siten, että 70- ja 80-luvuilla lapsille saattoi sanoa yövuoron jälkeen että äiti nukkuu nyt, olkaa hiljempaa. Sitten leikkivät hiljaa tai menivät vaikka ulos. Nykyään lapset jostain syystä tarvitsevat enemmän huomiota.

Vierailija
98/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullamössöä mummolassa, nam. Ranskanleipää, voita ja paksu lauantaimakkaraviipale päälle. Tarttiski kokeilla. Saakohan lauantaita vielä pötkönä?

Vierailija
99/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en toisaalta ymmärrä sitä täydellistä tupakoinnin kieltämistä. Jotenkin tuntuu siihen nyt olevan kaiken menossa. Itse en ole koskaan polttanut, mutta jo lapsesta asti tykännyt tupakan hajusta. Harmi vaan ettei kukaan perheessämme polttanut, mutta toisaalta tietenkin hyvä asia. Oikeastaan tuli jotenkin paha mieli, kun luin jostakin, että vankiloistakin tulee savuttomia. Jotenkin sallisin vangeille sen polttamisen ja minusta on jotenkin huvittavaakin kun yritetään sielläkin nyt olla niin "hienoa" ja silti varmaan ihmiset palaavat polttamaan vapauduttuaan.  

Vierailija
100/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se  RUUTUAIKA on oikein kasvatusnatsien lempitermi, jolla päästään kehumaan nipovanhemmuttaan. Ei kaikki ole ruudulla, vaan ihan normaalisti kavereiden kanssa. Meillä ei rajoiteta ruutuja, ihan kunnollisia teinejä niistä on tullut. Jos jotuu olemaan yksin on parempi , että on se ruutu edes seurana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi