Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsena makasin nurmikolla huovalla värittämässä ja äitini poltti tupakkaa vieressä, välillä juotiin mehua ja syötiin pullaa. Kaipaan sitä huoletomuutta ei oltu että hyi sokeria, iik punkkeja, tsot tsot tupakkaa.

Vierailija
05.06.2019 |

Huokaus.

Kommentit (246)

Vierailija
41/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuttiinko ennen vähemmän?

Vierailija
42/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja päiväkodin henkilökunta sai sanoa vanhemmille, että lapset haetaan suoraan töistä tultua, ja että vanhemman vapaapäivä on myös lapsen vapaapäivä. Nykyään jos menisi moisia vanhemmille sanomaan niin varmasti valittaisivat korkeammalle taholle päivk henkilökunnan asiattomasta käytöksestä.

Pakko nyt tarttua tähän, että miksi ihmeessä maassa jossa ollaan palauttamassa täysi subjektiivinen päivähoito-oikeus myös ihmisille jotka ovat kesät talvet kotona, se työssäkäyvä ei saisi pitää edes yhtä ainutta lepopäivää rauhassa? Onko käynyt mielessä, että jollekin sitä arkivapaapäivää edeltää vaikka tuplavuoro tai yövuoro, ja se lepopäivä on tarkoitettu palautumiseen ja nukkumiseen?

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi noita lapsuuden kesiä! Aamusta iltaan järvessä pulikoimassa, syksymmällä metsäleikkejä aamusta iltapimeään kunnes äiti tuli huutelemaan sisälle. hienoja majoja rakennettiin korkealle puuhun.   Yöpyminen teltassa serkkujen kanssa oli jännää. Limpparia ja jätskiä sai harvemmin (meillä lauantaisin), mutta pullaa ja leipää sai syödä mielin määrin, samoin jugurttia ja makkaraa :D. 

Vierailija
44/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tosi kivaa ja huoletonta. Näin ei kyllä muistellut nainen puistossa. Muisti miten oli kurjaa viedä lapsi hoitoon kun kukaan ei hoitopaikassa välittänyt ja lapsi itki päivästä toiseen. Töitä oli kuulemma silti pakko tehdä, vaikka lapsi olisi päivän ollut heitteillä.

Vierailija
45/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennuttiinko ennen vähemmän?

Nimenomaan tämä- koska ensinnäkään ei ollut aikaa pyöriä oman navan ympärillä niin paljoa kuin nykyään,toisekseen paineita olla täydellinen joka saralla oli vähemmän

Vierailija
46/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen koululuokassa kunnioitettiin opettajaa ja saatiin jälki-istuntoa jos pelleiltiin. Tänä päivänä jos opettaja nuhtelee oppilasta tai komentaa, oppilaan vanhemmat ottaa yhteyttä ja valittavat ettei heidän lapsoselle saa olla julma.

Vierailija
47/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsernobyl-kesänä ei saanut syödä porkkanoita suoraan maasta. 

Eikä antaa hamstereille tuoretta heinää.

Eikä käyty marjastamassa. Tästä olin salaa tyytyväinen, inhosin sitä pakonomaista mustikan/puolukan poimimista lapsena. nyt aikuisena se kyllä taas maistuu ja on kivaa :). 

Vierailija
48/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen koululuokassa kunnioitettiin opettajaa ja saatiin jälki-istuntoa jos pelleiltiin. Tänä päivänä jos opettaja nuhtelee oppilasta tai komentaa, oppilaan vanhemmat ottaa yhteyttä ja valittavat ettei heidän lapsoselle saa olla julma.

Opettaja sai heittää perseilevän teinin niska/perse otteella ulos luokasta, nykyään tuli somekohu ja opettajasta työtön.

Vierailija
49/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se vähän säälittää katsoa lapsia jotka eivät saa poistua sisätiloista, ellei koko vartalo ole rasvattu huolella, pitkähihaiset uv-suojatut vaatteet ja lierihattu päällä. Itse lapsena vaan huikkasin "moikka" kesäaamuna ja tulin joskus iltamyöhään kotiin. Ei kukaan katsonut mitä on päällä ja minkä verran olen auringossa tai mitä ylipäänsä teen.

Toisaalta ajat ovat kaikin tavoin muuttuneet. Ihosyöpä on todellinen ongelma. Punkkeja on moninkertaisesti. Ei niitä lapsena tarttunut koskaan, vaikka juoksin päivät pitkät heinikoissa ja metsissä. Nykyään jo yhden metsälenkin päätteeksi saattaa löytyä pari.

Vierailija
50/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo maalaistalon lapsena oli pienestä pitäen jo jotkut vastuu hommat. Ne tehtyä sai mennä uimaan tai pelaamaan. Kunhan ruuaksi kotiin syömään.. lupa piti olla ja ilmoitus missä. Vähän vanhempi sisko kattoi 3 talon pentujen perään. Tullessa kerättiin metsä mansikkaa. Tukkapöllyä sai jos ansaitsi . Turhaan en oo saanu. Nyt onkin vahva tukka vaikka muille jakaa 😂. Pentuna ei ollu flunssa ym . Rokot pidettiin mutta yleensä ottaen lapset oli terveempiä kun ulkoilu ja tavan ruoka. Nyt istuvat vaan koneella näpynäpy ja allergiaa joka hiiren pierasulle

Vierailija
51/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän kanssa saaressa juhannuksena, isä päissääin. Sitten lähdettiin veneilemään. Kukaan ei tehnyt lasua.

Tai kylässä ollessa alle kouluikäinen lähettiin kioskilta tupakkaa hakemaan. 

Vierailija
52/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaismies kylässä käydessään poltteli piippua mitä toimitusta seurasin kiinnostuneena lataamisesta lähtien. Piipputupakka tuoksui talossa kauan, rakastin sen hajua!

Juostiin paljain jaloin kaikkialla. Vain marjametsään ja heinäpellolle piti laittaa saappaat käärmeiden takia.

Puissa kiipeiltiin huolettomasti, taitaa olla kadonnutta perinnettä. Uimassa käytiin keskenämme heti kun vanhin meistä oppi uimaan. Katsottiin että hän oli riittävä vahtimaan muita. Talvella laskettiin kaikki seudun suurimmat mäet ja katkottiin suksiamme. Ei luitamme kylläkään. Oltiinpa me aktiivisia näin jälkeenpäin muistellen.

Vierailija
53/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 90-luvun lapsi, mutta kaipaan silti tuota samaa huolettomuutta. Meininki Suomessa on muuttunut valtavasti oman lapsuuteni jälkeen. Olen itsekin äiti ja vaikka olen monessa asiassa tiukkis, kaipaan silti sellaista yleistä maalaisjärjen ilmapiiriä. Muistan, miten ekassa äitiysneuvolassa kysyttiin, mitä levitettä meillä käytetään leivän päällä. Ihan oikeasti, mitä väliä...

Ihme kyttäystä, tilastointia ja hyysäystä vähän joka asiassa nykyään. Ja vanhemmat sitten suorittavat parhaansa mukaan pelko persauksissa, ettei vaan tule suoritettua vanhemmuutta väärin ja aiheutettua lapsille traumoja. Yleinen ilmapiiri on melko ahdistava. Lapset eivät enää saa olla vapaasti, heidän pitää olla luomuruokittuja, hajuttomia, mauttomia, aina puhtaissa vaatteissa, tukka kammattuna ja lorupussit loruteltuna.

Jotenkin sellainen normaali arkijärki on unohtunut monessa asiassa.

Minäkin 90-alun tuote. Minutkin tuotiin vielä silloin synnäriltä kotiin autossa äidin sylissä, eikä turvakaukalossa. Tuosta neuvola- ja levite-asiassa tulikin mieleen kun meillä joskus 1-1,5v neuvolassa puhuttiin maidosta. Pitäisi kuulemma antaa rasvatonta maitoa, ei kevyt maitoa. :D Voin vain kuvitella millaista on ollut 70-luvulla, kaikki varmaan juoneet punaista maitoa ja kukaan ihmetellyt tai käskenyt vaihtamaan!

Vierailija
54/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli huoleton nuoruus..muutin kotoa (josta ei ees ruokaa saanu) v..ttuun 16 vuotiaana.

Sillä tiellä edelleen..

Vierailija
55/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan se ihanan huoletonta, mutta ne lapset joka hukkuivat ollessaan ilman aikuisia uimassa tai halkaisivat päänsä kaaduttuaan ilman kypärää pyörillä eivät ole täällä  muistelemassa :( Monellako myös on borrelioosi, kun punkit tukahdutettiin rasvalla?

Kyse on siitä, millä hinnalla pidämme ihmiset hengissä mahdollisimman lukuisasti. 

Esim. liikennekuolemat saadaan nollaan kieltämällä liikenne. 

Eli moni tässä ketjussa on sitä mieltä, että rajoitukset alkavat kääntyä tarkoitustaan vastaan. Enää ei luoda vain turvallisuutta vaan ahdistusta ja muuta pahoinvointia. 

Vierailija
56/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 90-luvun lapsi, mutta kaipaan silti tuota samaa huolettomuutta. Meininki Suomessa on muuttunut valtavasti oman lapsuuteni jälkeen. Olen itsekin äiti ja vaikka olen monessa asiassa tiukkis, kaipaan silti sellaista yleistä maalaisjärjen ilmapiiriä. Muistan, miten ekassa äitiysneuvolassa kysyttiin, mitä levitettä meillä käytetään leivän päällä. Ihan oikeasti, mitä väliä...

Ihme kyttäystä, tilastointia ja hyysäystä vähän joka asiassa nykyään. Ja vanhemmat sitten suorittavat parhaansa mukaan pelko persauksissa, ettei vaan tule suoritettua vanhemmuutta väärin ja aiheutettua lapsille traumoja. Yleinen ilmapiiri on melko ahdistava. Lapset eivät enää saa olla vapaasti, heidän pitää olla luomuruokittuja, hajuttomia, mauttomia, aina puhtaissa vaatteissa, tukka kammattuna ja lorupussit loruteltuna.

Minäkin 90-alun tuote. Minutkin tuotiin vielä silloin synnäriltä kotiin autossa äidin sylissä, eikä turvakaukalossa. Tuosta neuvola- ja levite-asiassa tulikin mieleen kun meillä joskus 1-1,5v neuvolassa puhuttiin maidosta. Pitäisi kuulemma antaa rasvatonta maitoa, ei kevyt maitoa. :D Voin vain kuvitella millaista on ollut 70-luvulla, kaikki varmaan juoneet punaista maitoa ja kukaan ihmetellyt tai käskenyt vaihtamaan!

Itse asiassa mun neuvolakortissa (vm-64) lukee kolmen kuukauden kohdalla, että täysimetetylle boi nyt antaa porkkanaraastetta,appelsiinimehua ja maksamakkaraa. Annapas tänään,saat sossut ovellesi.

Olen ollut koko ikäni erinomaisen terve 😁

Vierailija
57/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin juotiin maalla ihan ns lehmän maitoa. Ilman käsittelyjä

Vierailija
58/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niitä punkkeja ennen ollut samalla tavalla kuin nykyään. Kas, kun maailma muuttuu ja lajien esiintyvyysalueet sen mukana.

Vierailija
59/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötiin vatsan täydeltä tuoretta ranskanleipää voilla. Hyvää oli mutta ei niin terveellistä...

Vierailija
60/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ihmisiä asuu huomattavasti enemmän kaupungeissa. Siksi ei voi tehdä enää niin, kuin ennenvanhaan.

Tai voittehan te muuttaa maalle ja siellä polttaa missä tykkäätte?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan