Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsena makasin nurmikolla huovalla värittämässä ja äitini poltti tupakkaa vieressä, välillä juotiin mehua ja syötiin pullaa. Kaipaan sitä huoletomuutta ei oltu että hyi sokeria, iik punkkeja, tsot tsot tupakkaa.

Vierailija
05.06.2019 |

Huokaus.

Kommentit (246)

Vierailija
61/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Asuin järven rannalla,aikuisilla ollut aikaa siellä seistä joten päinemme oltiin kesäpäiviä vedessä,ilman pelastusliivejä.Välillä käytiin paistamassa munia ruisleivän väliin- iik,sekin itse- jos ei äiti ehtinyt muuta ruokaa laittaa.

Henkiin jäätiin...

😄 Sama täällä. Rannalla asuttiin ja olin kesät melkein joka päivä yksin järvellä soutuveneellä 10-vuotiaana tyttönä ongella. Ilman pelastusliivejä. Vanhemmat oli töissä eikä niitä kiinnostanut missä kakarat päivisin ja iltamyöhään huiteli. Vuosi oli 1978. Ruuat syötiin sen kaverin luona missä satuttiin olemaan ja karkit ja tupakat järjestyi usein kaverin äidin kyläkaupasta.

Hyväpalkkaisiin asiantuntija - ja johtajahommiin päädyttiin kaikki😄😄

Vierailija
62/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, noita ihania lapsuusmuistoja.

Silloin kaikki oli hyvin. Ja vaikka ei kotielämässä olisi kaikki ollut auvoista, esim. saattoi olla rahahuolia omakotitalon maksuista yms., ei sitä lapsena tiennyt eikä ymmärtänyt.

Siihen aikaan vanhemmat eivät puhuneet raha-asioista lasten kuullen. Ja lähes aina saatiin ne kaikki kesätoiveet toteuituiksi. Sillä siihen aikaan, lasten kesäloma toiveet,  olivat hyvin vaatimattomia.

Elämä oli niin onnellista, menneessä lapsuudessa, ei oltu rikkaita, mutta ei myöskään kaikkein köyhimpiä.

Elämä vain oli.

Lämmöllä muistan omaa lapsuusaikaa, ja sellaista lapsuutta yritän myös toteuttaa lapseilleni.

Kyllä siihen elämän todellisuuteen ja joskus niin rankaankin, ehtii sitten myöhemmin.

Ja jos on ollut hyvä lapsuus, se kyllä kantaa elämän vaikeuksienkin yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Näkki siirtynyt jo eläkkeelle?

Tai siis pelottaako Näkki vielä uimareita, ettei mene liian kauas tai syvälle?

Vierailija
64/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja päiväkodin henkilökunta sai sanoa vanhemmille, että lapset haetaan suoraan töistä tultua, ja että vanhemman vapaapäivä on myös lapsen vapaapäivä. Nykyään jos menisi moisia vanhemmille sanomaan niin varmasti valittaisivat korkeammalle taholle päivk henkilökunnan asiattomasta käytöksestä.

Pakko nyt tarttua tähän, että miksi ihmeessä maassa jossa ollaan palauttamassa täysi subjektiivinen päivähoito-oikeus myös ihmisille jotka ovat kesät talvet kotona, se työssäkäyvä ei saisi pitää edes yhtä ainutta lepopäivää rauhassa? Onko käynyt mielessä, että jollekin sitä arkivapaapäivää edeltää vaikka tuplavuoro tai yövuoro, ja se lepopäivä on tarkoitettu palautumiseen ja nukkumiseen?

Tätä ei moni ymmärrä. Mäkin oon saanut välillä hoitajilta vittuilua, ku lapsi on möläyttänyt, että äiti meni kotiin nukkumaan. Sitten kun oon hakenut lasta oon saanut saarnan, että kyllä vapaapäivinä tulis olla lapsensa kanssa ja ei päivähoitoa oo tarkoitettu siihen, että äiti nukkuu kotona ja lapsi on täyden päivän tarhassa ja silmien pyörittelyä päälle.

Vastasin vain, että miten ajattelit mun jaksavan mennä kuudeksi taas töihin, jos oon ensin valvonut 18-06 töissä, kotona kello 7, lapsen kanssa kahdestaan 7:30-16:30 ja viimeistään 17:15 ois oltava autossa menossa töihin. Missähän välissä mun ois tarkoitus nukkua? Tietty varmaan jollain piirillä pärjäis, mutta se nukkuminen ja lapsi tarhaan lienee se terveellisempi vaihtoehto kuin pirinisti äiti, kun päiväkoti syyllistää, että kehtaatkin tarvita unta. Onneksi nuorinkin on menossa syksyllä jo toiselle niin eipä oo tätä ongelmaa enää.

Vierailija
65/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin ala-asteella vielä 90-luvulla isommalle retkelle evääksi koulun puolesta mm. täytesuklaapatukka ja urheilujuomaa.

Vierailija
66/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatiin ala-asteella vielä 90-luvulla isommalle retkelle evääksi koulun puolesta mm. täytesuklaapatukka ja urheilujuomaa.

Tässä ketjussa olevat eivät edes tiedä mikä on urheilujuoma. Suklaapatukka on tuttu juttu. 

Vierailija
67/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Ja vanhempi väki sitten tuhahtelee, että on nykyään niin helppoa lapsenhoito, kun on kaikki pelit, vehkeet, pesukoneet ja kertakäyttövaipat.

Juu. Ennen aikaan pyykit pestiin käsin ja vaippoja ommeltiin itse. Ja SILLÄ AIKAA mukulat oli teljetty johonkin tuvan nurkkaan järsimään multaista naurista kolmeksi tunniksi vailla huolen häivää niiden hyvinvoinnista. Näin niinkuin kärjistäen. :D

Vierailija
68/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötiin vatsan täydeltä tuoretta ranskanleipää voilla. Hyvää oli mutta ei niin terveellistä...

Suussa napsaa! Voi miten hyvää tuore ranskanleipä tai pulla oli päällään paksu voikerros. 

Vierailija
69/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötiin vatsan täydeltä tuoretta ranskanleipää voilla. Hyvää oli mutta ei niin terveellistä...

Suussa napsaa! Voi miten hyvää tuore ranskanleipä tai pulla oli päällään paksu voikerros. 

Tai mummolan läskisoosiin dipattu ruisleipä!

Vierailija
70/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jo 70- ja 80-luvulla tupakointi oli wt. Meidän akateemisessa suvussa ei kyllä kukaan polttanut silloinkaan.

Vierailija
71/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti.

Olen 100 % varma, että jos nyt menette lapsinenne jonnekin maalle kesäksi, annatte lastenne telttailla, uida ilman valvontaa, rymytä pusikossa ja ajaa ilman pyöräilykypärää, niin kukaan ei korvaansa lotkauta eikä varsinkaan tee mitään lasua. Kukaan ei varmasti myöskään estä teitä tupakoimasta viltillä puistossa ja vetämästä ranskanleipaa voilla, jos tekee mieli. Joo, netissä varmasti lukee, että se on epäterveellistä, mutta kuka siitä pakottaa välittämään?

Ihan oma valinta, jos päättää uskoa, että kaikkia muita hirveästi kiinnostaa, mitä juuri minä teen. Vähän hassua myös, että samat ihmiset ensin huokailee, miten turhaa on nykypäivän vanhempien huoli esim. ilman kypärää pyöräilystä tai turvavöistä, ja samaan aikaan huokaillaan, että "ei näin ja näin voi enää tehdä" pelottaa, mitä joku muu sanoo/ajattelee.

Vierailija
72/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen lapsuuteni hyvänä. Elettiin ja ei kytätty.

Se huolettomuus teki hyvää.

Onnellinen että nuorin 15 vuotta sillä en pidä tän päivän vanhemmuudesta.

Pahemmaksi taitaa muuttua koko ajan.

Vierailija
73/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän pointin. Mutta ihan en lopulta kuitenkaan ymmärrä että miksi siinä huovalla ei voi maata kiireetöntä kesäpäivää viettäen ilman tupakkaa, terveellisin eväin ja punkeilta suojautuen? Tieto tietysti lisää tuskaa (esim että tupakka aiheuttaa keuhkosyöpää ja punkit kantaa borrelioosia) mutta siihen tuskaan auttaa se että hyväksyy faktat faktoina eikä vastustele koska ”mä en tykkää et tää on näin”. Itselläni ainakin on ihan kiva ja rento olo viettää terveellistä mutta rentoa elämää.

Vierailija
74/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä hienoa viettää lapsuutta 70-80-luvuilla. Turvavöitä ei ollut ja autossa matkalla mummolaan sai köllötellä takapenkillä miten mielii. Jalkatilaan vielä pakattiin laukkuja, että oli kuin sänky siellä. Ulkona paineltiin, puissa kiipeiltiin, pyörällä ajettiin ilman kypärää ja välillä oli polvet ja kämmenet ruvella kaatumisista. Sisällä polttivat kaikki ja ulkona polttavaa pidettiin vähän omituisena terveysintoilijana. Sai syödä, mitä mieli ilman omantunnontuskia. 12-vuotiaina kaverin mummolassa soudeltiin vuotavalla veneellä ja tietysti ilman pelastusliivejä, vähän vain äyskäröitiin välillä.

No, asiat ovat muuttuneet ja hyvä niin toisissa asioissa, mutta jotain kohtuutta vanhemmuuden vaatimuksiin kaipaisin. Pitää olla tietoinen kaikista mahdollisista kotkotuksista, mitä tulee syömiseen, liikkumiseen, henkiseen kehitykseen ja niin edelleen. Pitää olla lapsentahtinen ja sensitiivinen ja ties millainen kasvattaja, ettei lapset kasva kieroon, huokaus....

Vierailija
75/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja päiväkodin henkilökunta sai sanoa vanhemmille, että lapset haetaan suoraan töistä tultua, ja että vanhemman vapaapäivä on myös lapsen vapaapäivä. Nykyään jos menisi moisia vanhemmille sanomaan niin varmasti valittaisivat korkeammalle taholle päivk henkilökunnan asiattomasta käytöksestä.

Katsos kun jos minä maksan siitä että lapsi on hoidossa 16 saakka niin ei minun tarvitse häntä sieltä aikaisemmin hakea :)

Vierailija
76/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vapauden kesät maalla!

Kiipeiltiin puissa ja laajennettiin reviiriämme, kun isä kunnosti meille fillarit vanhoista pyöristä, joilla sitten kaatuiltiin, ennenkuin opittiin ajamaan. 

Alle kouluikäisinä uimavahdeiksi riitti naapurin tutut mopoikäiset pojat, kun siskon kanssa mentiin jokirantaan uimaan. Kiipeiltiin puissa ja seikkailtiin metsässä.

Hiukan isompina ajeltiin pitkin kyliä, hiekkakuopalle uimaan, naapuritalojen lasten kanssa leikkimään jne. ilman mitään kypäriä tietenkin. Maitotalosta haettiin vastalypsettyä lehmänmaitoa, oli meidän töitä. Samoin kasvimaiden hoito, josta käytiin palkkaneuvotteluja isän kanssa, että saatiin enemmän karkkirahaa.

Ja ne automatkat kesäisin sukuloimaan tehtiin tietenkin ilman turvavöitä, laulettiin, tapeltiin tilasta siskon kanssa täyteenahdetulla takapenkillä ja laskettiin vastaantulevia automerkkejä, halkopinoja ja milloin mitäkin, että matka kuluisi nopeammin.

Kansakoululaisina saatiin tehdä hiihtoretkiä ilman vahteja monta kilometriä kaupungin ulkopuolelle, käydä laskemassa mäkiä, luistelemassa ja naapuripihoilla leikkimässä. 

Hengissä ollaan, kuuskymppisiä ja hyvin pärjätty/menestytty elämässä :)

Vierailija
77/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käärin harrastuksena sätkiä vaarilleni, enkä ole aikuisena paljoa polttanut tupakkaa tai jäänyt siihen koukkuun. Epäilen, että olen saanut jonkin nikotiiniresistanssin pikkusormillani rizlaan tupakkaa töpöttäessä...

Minä kans! Se oli mukavaa hommaa, ukki ohjeisti välillä, että ei saa laittaa liian tiukkaan, että siitä pitää päästä hyvin ilma välistä. Ja tykkäsin piipun ja tupakan hajusta. Se onkin yksittäisenä hajuna ok, mutta ennen muinoin kun oli ollut baarissa/discossa edellisiltana ja -yönä, niin seuraavana päivänä oli kuolla siihen löyhkään, mikä vaatteista lähti, heh. Liika on liikaa. 

Mutta noin muuten: kyllä nykyään eletään melkoisen konservatiivisessa maailmassa, saa nähdä, koska trendi taas kääntyy ja kääntyykö vielä jyrkemmin konservatiivisuuteen vai kääntyykö vähän edes vapaampaan suuntaan. Se on aina se tasapaino: vapaudessa konservatiivit ahdistuu, kun ei ole sääntöjä ja rajoja, ja sitten rajoitetummassa maailmassa ahdistuvat vapaamielisemmät. 

Vierailija
78/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko nyt tarttua tähän, että miksi ihmeessä maassa jossa ollaan palauttamassa täysi subjektiivinen päivähoito-oikeus myös ihmisille jotka ovat kesät talvet kotona, se työssäkäyvä ei saisi pitää edes yhtä ainutta lepopäivää rauhassa? Onko käynyt mielessä, että jollekin sitä arkivapaapäivää edeltää vaikka tuplavuoro tai yövuoro, ja se lepopäivä on tarkoitettu palautumiseen ja nukkumiseen?

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

Anteeksi nyt vaan mutta eiköhän sen lapsen ole todellakin parempi siellä päiväkodissa kuin äidin kanssa joka on valvonut 24 tuntia putkeen. Tuo vastaa jo promillen humalatilaa ja sinusta on hyvä että tuossa tilassa on lapsi hoidettavana? Itse haen päiväkodista lapsen vähän aiemmin kuin normaalisti silloin kun olen päivystysvapaalla, mutta todellakin tarvitsen muutaman tunnin unta koska seuraavana aamuna odottaa sitten taas työpäivä. Toki varmasti nämä päiväkodin tädit jaksavat painaa töitä vaikka päiviä ilman unta, joten ihan asiallista heiltä arvostella muita heikompia.

Vierailija
79/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä hienoa viettää lapsuutta 70-80-luvuilla. Turvavöitä ei ollut ja autossa matkalla mummolaan sai köllötellä takapenkillä miten mielii. Jalkatilaan vielä pakattiin laukkuja, että oli kuin sänky siellä. Ulkona paineltiin, puissa kiipeiltiin, pyörällä ajettiin ilman kypärää ja välillä oli polvet ja kämmenet ruvella kaatumisista. Sisällä polttivat kaikki ja ulkona polttavaa pidettiin vähän omituisena terveysintoilijana. Sai syödä, mitä mieli ilman omantunnontuskia. 12-vuotiaina kaverin mummolassa soudeltiin vuotavalla veneellä ja tietysti ilman pelastusliivejä, vähän vain äyskäröitiin välillä.

No, asiat ovat muuttuneet ja hyvä niin toisissa asioissa, mutta jotain kohtuutta vanhemmuuden vaatimuksiin kaipaisin. Pitää olla tietoinen kaikista mahdollisista kotkotuksista, mitä tulee syömiseen, liikkumiseen, henkiseen kehitykseen ja niin edelleen. Pitää olla lapsentahtinen ja sensitiivinen ja ties millainen kasvattaja, ettei lapset kasva kieroon, huokaus....

Se on helppo sanoa, että oli kivaa mennä ilman turvavyötä mummolaan, mutta kysyppä samaa niiden vanhemmilta, jotka ovat olleet kolarissa jossa lapsilla ei ollut turvavyötä. Voi tulla vähän erilainen vastaus. 

Vierailija
80/246 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvatkin jätettiin vaunuissa kaupan ulkopuolelle nukkumaan kun mentiin ostoksille. Kuka tekis niin nyt - paitsi se yksi perhepäivähoitaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme