Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yo-juhlat ja pitopalvelun kakku loppui kesken

Vierailija
03.06.2019 |

Miten ammattilaisille voi käydä tollainen moka. 1 perhe jäi vielä tulematta eli aivan liian alimitoitettu. Kun kakku nostettiin pöytään, luulin koon perusteella että niillä on toinen jemmassa, mutta ei ollut..

Kommentit (251)

Vierailija
121/251 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muistan edelleen kaverin häät missä oli pitopalvelu ja kaikki loppui kesken. Juustokakkua sai pienen ohuen siivun. Muuta makeaa kahvin kanssa ei ollut tarjolla. Nälkä jäi...

Mä olen myös kerran ollut tällaisissa häissä missä ruoka loppui kesken! Istuttiin viimeisessä pöydässä ja meidän vuoro mennä ottamaan ruokaa oli viimeisenä...voi pettymys. Osa ruokalajeista oli syöty jo loppuun, osassa rääppeet jäljellä, salaattikulhot tyhjiä, jäljellä oli perunaa, leipää ja yhtä sorttia lihaa. Kaiken huipuksi noutopöytään kiilaili vielä törkeästi satsaajia ottamaan lisää ruokaa. Kovasti nälissään teki mieli huutaa heille, että nyt per kele, tässä eivät muut ole saaneet ruokaa vielä ollenkaan!

Vierailija
122/251 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ystävä, joka menee säästösyistä juhliin tai ihan vain kahvittelemaankin aina nälkäisenä. Ei ole vähävarainen, mutta on sen verran pihi, että ottaa tarjoilusta aina häpeilemättä kaiken irti.

Meillä on työpaikalla näitä muutama. Kokous- ja merkkipäivätarjottavia syödään kaksin käsin ja santsataan ennen kuin kaikki edes ovat ehtineet ottamaan sitä ensimmäistäkään palaa. Sitten pukitaan muita kylkeen ja sanotaan kovaan ääneen:”Syödään nyt kunnolla, kun X maksaa! Jätin ruokiksenkin väliin tämän takia.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/251 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä ne raukat mitoittavat ne kakkunsa normaaleille ihmisille, jotka ottavat järkevän kokoisen siivun kakkua ja pari muuta, pientä juttua siihen rinnalle. Mistä ne pystyivät arvaamaan, että teidän tuttavapiirissä vedetään jättisiivut kakkua ja santsataan vielä lisää, vaikka on sitä ennen kaksin käsin tyhjennetty muut juhlapöydän antimet omaan napaan?

Mutta ihan vakavissaankin - ne kakkumitoitukset on tehty sellaiselle kohtuulliselle siivulle ja yksi siivu per vieras. Jos siellä useampi vieras ottaa jättisiivun ja pari käy vielä santsaamassa, kun on niin hyvää, niin mattimyöhäsille voi käydä kurjasti. Yleensä tarjoilujen kanssa kannattaa miettiä sitä, että jos lajeja ei ole ihan hirveästi, niitä muutamaa päätarjottavaa kannattaa pyytää jo valmiiksi parille ylimääräiselle vieraalle siltä varalta, että Matti-eno ja Liisa-mummi ja naapurin Maijan koko lapsikatras syövät vähän oletettua enemmän. 

Vittumainen sävy toverilla.

Pyöritätkö sattumoisin pitopalvelua?

Anteeksi, olisi pitänyt muistaa, että huumori on vaikea laji etenkin netissä. En tarkoittanut pahalla, yritin vain olla ironis-sarkastisella tavalla näppärän hauska. Ei näköjään uponnut sinuun tai muutamaan muuhunkaan. Tarkoitin oikeasti ihan vain sitä, että fakta on, että pitopalveluiden ja myös myytävien kakkujen mitoitukset on laskettu kohtuullisen kokoiselle siivulle, ja todella moni vieras (etenkin, jos on tunnetusti isompiruokainen), ottaa paljon isomman siivun, ja moni jopa santaa, jos kakku on todella hyvää, joten tilatessa kannattaa aina varautua ottamaan vähän ekstraa - etenkin, jos muita tarjottavia ei ole paljon.

Santahan ei maksa mitään, jos sitä vaikka hiekkalaatikosta varaa tarjottavaksi hiekkakakun muodossa. Aromit tosin voi olla voimakkaat, jos kisut on käyneet paikalla

Vierailija
124/251 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastimeen on hyvä jemmata varaherkkuja, ettei lopu kesken - jos ei muuta, niin pari jäätelökakkua.

Jos niitä ei tarvita, tulevat kyllä syödyksi myöhemmin.

Vierailija
125/251 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu nyt pahalta TAAS teilata mutta tyypillistä naisyrittäjien ammattitaidotonta puuhastelua. Jos tilataan tarpeet 50:lle hengelle niin silloin ne tilataan 50 hengen keskimääräiselle kulutukselle, EIKÄ todellakaan tilata 50 annosta minkä suuruus on luultavasti jostain 50 luvun kurjuusvuosilta. 

Huvittavintahan tässä on, että tämä sama kitinä toistuu vuodesta toiseen, mutta nämä leipurit ja pitopalveluyrittäjät silti menevät näillä omilla vanhentuneilla mitoituksilla ja olettavat että asiakas tajuaisi pistää sinne jotain varmuuskertoimia mukaan. 

Edelleenkin, sillä mennään mistä ollaan valmiita maksamaan. Kakkujen pitäisi olla isoja ja näyttäviä, mutta harva niistä on valmis maksamaan. Se siinä on pielessä. 

Vierailija
126/251 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän juhlissa pitopalvelu oli TODELLA alimitottanut tarjottavat: kalat loppui ensin, sitten yksi salaatti ja kun ihmeteltiin,että tuodaanko vadelmakakkua lisää niin pitopalvelun täti tokaisi: se loppui jo, mutta olisi sen pitänyt riittää...vaan kun ei riittänyt...Tilasin tarjottavat 30 henkilölle, onnittelemassa kävi 26 eli OLISI tosiaan pitänyt riittää

Vierailija
127/251 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalle osalle asiakkaista todellakin on ongelma, jos ruokaa jää yli. En tiedä miksi se on ongelma, mutta suurin osa huolehtii etukäteen, ettei vaan ruokaa jäisi yli.

Juuri kukaan tilaaja ei ole huolissaan siitä riittääkö tarjottava.

Näin se minun asiakaspalvelukokemuksellani menee.

Outo asenne - kokenut pitopalvelun ammattilainen varmaan voi vinkata tästäkin mahdollisuudesta.

Olen ollut vain yksiä isompia juhlia järkkäämässä pitopalvelun kanssa, lapseni häitä.

Tilausvaiheessa neuvoteltiin ihan livenä mitä ja miten paljon tehdään. Ruokahäät.

Arvioinnissa oli kyllä hyödyksi meidän anopusten elämänkokemus ja itselläni oli oma kokemus lapsuudenkodista maatalossa, jossa nimenomaan oli häpeä ja kuumoittavaa ajatellakaan, että ruokaa varattaisiin niin vähän, että olisi riski kesken loppumisesta.

Osan jutuista teimme itse (juuri kakut ja pikkuleivät) ja tilasimme asioita myös muualta noihin häihin ja sillä silmällä, että ruokaa riittää santsattavaksikin ja saadaan kyllä menemään se ylijäävä osa itselle tai vaikka joillekin vieraillekin jotain mukaan.

Lakkiaisemme ovat olleet pienimuotoisempia vierasmäärältään, joten sinne on tehty tarjottavat itse - ja toki niin paljon, ettei nälkäisiä vieraita tarvinnut pelätä.

Vierailija
128/251 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oppinut myös siis vaikka itse teenkin että laskenta arvo ei täsmää katso vaikka kaupan valmis kakut, pikku lättänä ja olevinaan 10 hengelle. Ei ole katastrofi tilata reilummin, voi jämiä syödä seuraavana päivänä jos jää. Tilaajassa epäilen ollu nuukuutta. Omille synttäreille tein 3 kpl 6 munan kakkuja, kävijöitä 40. Kaikki meni. Kai ovat niin loppasuita ettei minimi mitoitus riitä 😁

Vierailija
129/251 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sentin pala on ehkä toiminut aikoina jolloin pöytään katettiin sen seitsemät sortit makeat. Nykyisin, kun kuivat runtipullat, kuivat kakut yms eivät kuulu enää systeemiin - niin ehkä senttiäkin on syytä kasvattaa kolmeen. Inhoan pitopalveluiden mauttomia 3-4 päivää ennen juhlia tehtyjä vanhoja ruokia. Kuin tiskirätin läjäys vieraiden naamalle.

Vierailija
130/251 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työn ja harrastusten puolesta järjestänyt kymmiä tilaisuuksia, johon on tarvinnut pitopalvelua. Ei se kyllä mitenkään yleinen mitoitus ole, että jokaisen vieraan pitäisi selvitä sentin palalla kakkua. Päinvastoin, kyllä ammattimaiset pitopalvelut tekevät aina sellaisen satsin että sitä jää ainakin vähän yli, ja niitä loppuja saa sitten yrittää tyrkyttää syötäväksi tai mukaan jollekin.

JOS ruokalajina on jotain kullattuja muurahaisenmunia joiden kappalehinta on valtavan korkea, silloin ne annostellaan etukäteen lautaselle niin että vieraat tajuavat että annokseen kuuluu vain yksi. Ei niin, että pannaan keskelle pöytää laari ja kauha ja sitten ihmetellään, kun se tyhjeni kolmen ensimmäisen jälkeen. Jokaiseen vähän isompaan tilaisuuteen sattuu yksi tai useampia näitä (yleensä miehiä), jotka ottavat kukkuraisen lautasellisen mitä vain siellä on tarjolla. Toisaalta jokaisessa tilaisuudessa on niitäkin, joilla ei ole syystä tai toisesta nälkä tai muuten vain eivät tykkää jostakin, joten sen mitoituksen ei pitäisi tulla ammattilaiselle jättiyllätyksenä. Tosin johonkin fyysisesti aktiivisten köyhien opiskelijoiden talkoisiin kannattaa todellakin varata enemmän syömistä kuin eläkeläisten kahvitapahtumaan. Joka tapauksessa jokin on mennyt pahasti pieleen siinä vaiheessa, kun vieraat alkavat huolestuneena tarkkailla toistensa annoskokoja ruuan loppumisen pelossa.

Eikä ole kyllä noissa omissa tapahtumissa koskaan ruoka loppunut kesken. Eiköhän tässä nyt ole sattunut niin, että harrastelija on päättänyt yrittää pitopalvelua kevätjuhlien kunniaksi ja/tai joku pikkutekijä on saanut kyseiselle päivälle liian monta tilausta ja on nakittanut kokemattoman kaverinsa hoitamaan keikan. Ei pitopalvelua voi vetää niin että tosiaan sieltä 50-luvun reseptikirjasta katsoo että yksi kuivakakku on 20 annosta. Eikä niinkään, että suostutaan keitraamaan huonommin ja halvemmalla jos asiakas kauhistelee hintaa. Omaan nilkkaanhan se lopulta iskee jos ruoka loppuu tai on mautonta.

Vierailija
131/251 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tilannut juhliin tuplamäärän kakkua 20 hengen juhliin 40 hengen kakun. Lisäksi olen tehnyt tai ostanut kaupan valmiin kakun vielä hätävaraksi.  Tilaamani kakku on riittänyt, mutta se on mennyt kokonaan, niin, että pöytään on jo nostettu hätävarakakku. Sen takia vielä on ollut lisäkakku. Toiset ovat sen verran ajattelemattomia, että saattavat hakea kolmekin kertaa kakkua etenkin lapset, jos vanhemmat antavat heille luvan tai eivät muuten kiellä. Näin ei haittaa ollenkaan jos toiset ottavat isoja paloja tai lisää.

Vierailija
132/251 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu nyt pahalta TAAS teilata mutta tyypillistä naisyrittäjien ammattitaidotonta puuhastelua. Jos tilataan tarpeet 50:lle hengelle niin silloin ne tilataan 50 hengen keskimääräiselle kulutukselle, EIKÄ todellakaan tilata 50 annosta minkä suuruus on luultavasti jostain 50 luvun kurjuusvuosilta. 

Huvittavintahan tässä on, että tämä sama kitinä toistuu vuodesta toiseen, mutta nämä leipurit ja pitopalveluyrittäjät silti menevät näillä omilla vanhentuneilla mitoituksilla ja olettavat että asiakas tajuaisi pistää sinne jotain varmuuskertoimia mukaan. 

katotaan mikä huuto alkaa kun osa mitoittaa kakkunsa reiluksi ja veloittaa tuplat.

Hmm... Tuolta saa 50h kakun hintaan 62€ mutta tuolla maksaa 120€. Kumman ottaisi.

Ja huvittavaa tosiaan että sama kitinä jatkuu vuodesta toiseen, kaikki tietävät varmasti ettei kannata tilata 50h samalle henkilömäärälle kakkua jos se on pääruokana.

Vierailija
133/251 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilasin ruuat, kahvit ja kakun tietylle henkilömäärälle + tarjoilijan. Ammattilaisen tehtävä osata mitoittaa määrät. Suosittu pitopalvelu, siksi kummastuttaa mitoituksen pieleenmeno.

Ap.

Ammattilaisen tehtävä on tosiaan mitoittaa määrät, mutta jos osa vieraista syö kaksi palaa tai enemmän kakkua, se ei ole pitopalvelun vika. Olisit tietysti itse voinut pitopalvelulle sanoa, että varaavat tuotteita suuremmalle määrälle ja totta kai sitten siitä myös maksat enemmän.

Mistä helvetistä tilaaja voi tietää kuinka isoja kakkupaloja heidän vieraansa aikovat syödä, Haloo! Pitopalvelu otetaan sen takia, että siellä pitäisi ammattilaisten osata hommansa eikä tilaajan tarvitse kuin ilmoittaa  vieraiden määrä.

Vierailija
134/251 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilasin ruuat, kahvit ja kakun tietylle henkilömäärälle + tarjoilijan. Ammattilaisen tehtävä osata mitoittaa määrät. Suosittu pitopalvelu, siksi kummastuttaa mitoituksen pieleenmeno.

Ap.

Ammattilaisen tehtävä on tosiaan mitoittaa määrät, mutta jos osa vieraista syö kaksi palaa tai enemmän kakkua, se ei ole pitopalvelun vika. Olisit tietysti itse voinut pitopalvelulle sanoa, että varaavat tuotteita suuremmalle määrälle ja totta kai sitten siitä myös maksat enemmän.

Mistä helvetistä tilaaja voi tietää kuinka isoja kakkupaloja heidän vieraansa aikovat syödä, Haloo! Pitopalvelu otetaan sen takia, että siellä pitäisi ammattilaisten osata hommansa eikä tilaajan tarvitse kuin ilmoittaa  vieraiden määrä.

aivan, se onkin pitopalvelun homma arvata laskuttaako sadan hengen kakku vai 50 hengen.

Vieraslista jakeluun jotta voi katsoa facebookista millaisia läskejä on nyt liikkeellä.

Vierailija
135/251 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin käytän pitopalvelua juuri siitä syystä, että ei tarvitse leipoa mitään hemmetin varakakkuja ja pähkäillä määrien kanssa. Ammattimainen pitopalvelu kyllä hoitaa homman. Totta kai tilattaessa kannattaa kertoa, että millaisesta porukasta on kysymys, onko isoruokaista porukkaa jne..

Ja niin ikään kannattaa kysellä tutuilta kokemuksia eri pitopalveluista.

Vierailija
136/251 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten riittänyt se 50 g annos vaikka Ap halusi säästää tuona tärkeänä päivänä ja saattoi ylioppilaan naurunalaiseksi. Todella noloa aplta.

Vierailija
137/251 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein oksettaa tuollainen pihtaaminen.

Vierailija
138/251 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat muistavat vielä vuosien kuluttua juhlista tuon sairaalloisesta nuukuudesta johtuneen kakun loppumisen.

Vierailija
139/251 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näin! Vieraat kuiskuttelivat jo juhlissa keskenään miten noloa tuollainen on ja nyt juttu kuvineen leviää somessa.

Vierailija
140/251 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tilannut pitopalvelusta ruuat ja kakut 80 hengelle. Vieraita tuli vain 58 (mitä olin osannut odottaakin), mutta ruoka loppui silti kesken, samoin kakku. Olin nähnyt keittiössä 4 kakkua, tarjolle tuotiin vain 2 (peräkkäin), joten menin kysymään, missä lisäkakut. Vastaus oli, että koska vieraita on näin vähän, niin niitä ei kannata tuoda tarjolle. Pitopalvelu oli laskenut  vierasmäärän ja tarjolle tuotiin vain osa tilatusta.

Lasku tuli 80 hengen tarjoilusta (senhän olin tilannutkin), mutta kun kyselin ylimääräisen ruuan ja kakkujen perään, niin mitään ei jäänyt. Kun vielä intin niistä kakuista, niin sain kuulla, että kakkuja oli juuri se määrä kuin piti, vieraat vain söivät liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi