Yo-juhlat ja pitopalvelun kakku loppui kesken
Miten ammattilaisille voi käydä tollainen moka. 1 perhe jäi vielä tulematta eli aivan liian alimitoitettu. Kun kakku nostettiin pöytään, luulin koon perusteella että niillä on toinen jemmassa, mutta ei ollut..
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä miten pitopalveluilla on noin suuria vaikeuksia tajuta että pieni ravintolakakkuannos ei riitä normaaleissa perhejuhlissa. Ainakin nuo voisivat varoittaa tilaajaa että se annos on yllättävän pieni.
Palveluammatissa pitäisi osata palvella mutta suomalainen yksityisyrittäjä on kuin virkamies joka lähtee siitä että kaikki väärinymmärrykset on täysin asiakkaan oma ongelma.
Täysin samaa mieltä!
Meillä oli pitopalvelu 50-vuotisjuhlissa. Ei otettu täytekakkua ollenkaan vaan leivoslajitelma ja macaroneja. Leivoslajitelmassa oli esim. pikkuisia prinsessakakkuja ja pikkuisia sacherkakkuja. Tulihan se maksamaan tuplat täytekakkuun verrattuna, mutta ainakin oli helppo laskea, paljonko tilataan. 70 vieraalle tilattiin 90 kpl leivoslajitelma. Osa vieraista otti 2 leivosta, mutta hyvin riitti.
Vierailija kirjoitti:
Tilasin kerran konditoriasta kakun, samaa mitä myyvät kahvilassa kakkupaloina. Kahvilan kakkupalan mitoitus on 'hiukan' eri kuin muuten. Oli muka 20 hlö kakku, mutta kahvilan tiskillä siinä on 8 palaa.
Ja moni itse leikatenkin ottaa sen kahvilamitoituksen mukaan.
Tätä meinasin juuri itse tulla sanomaan! Että ihan turha pitopalveluiden vikistä että ihmiset ottaa liian isoja paloja kun kaikkialla melkein missä kakkua myydään paloina niin ne on reilun kokoisia. Miksei se voi olla se normimitoitus, etenkin kun se koko kakun hinta ei usein ole juuri halvempi kuin että ostaisi yksittäin ne kakkupalat...
Yksissä häissä kakku loppui kesken. Osa normaaliruokavaliolla olevista söi erikoisruokavaliokakkua, mutta sekin loppui kesken. Morsian oli todella vihainen. Ravintola-alan esimiestehtävissä työskentelevänä hän tiesi, kuinka tarjottavat tulisi mitoittaa henkilöluvun mukaan. Hän sanoi, että pitopalvelulla olisi pitänyt olla varakakku siltä varasta, että varsinainen loppuu kesken.
Eli tarjottavaa pitäisi olla aina enemmän kuin minimiannoskoko pääluvun mukaan. Jokaisessa suvussa on varmasti joku, joka ottaa kakkua enemmän kuin sen standardipalan. Esim. 50 ihmisen joukkoon niitä mahtuu varmasti useampikin.
Mutta makaronilaatikkoa oli kuitenkin riittävästi?
ahmintakohtauksen saanut wt mamma vetää pari kakkua samantien ja nuita mahtuu joka juhlaan useita, todella useita.
Sun kannattaa ens kerralla kertoa tilausta tehdessä myös osallistujien painot+sukupuoli, niistä voi arvioida menekkiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei varmasti päde kuin pienissä piireissä, mutta itse olen ainakin viimeaikoina juhlissa kiinnittänyt huomiota siihen, että niemnomaan ne täytekakut ovat niitä, joita jää todella paljon, koska harva niitä enää ottaa kuin korkeintaan muodon vuoksi pienen siivun kohteliaisuudesta. Muut tarjottavat (suolaiset, pienet, persoonalliset makeat, marjapiirakat jne.) käyvät sitten paremmin kaupaksi. Ehkä pitopalvelullakin on ollut viimevuosina kokemuksia, joissa mitoituksen mukaan toimitettuja kakkuja on jäänyt enemminkin yli, joten eivät sitten ole katsoneet tarpeelliseksi erikseen huomautella, että tässä on laskettu vain yksi pala per nuppi. Tullut ehkä heillekin yllätyksenä, että näissä juhlissa on ollut paljon täytekakkufaneja, joille on maistunut mitoitusta isompikin pala. Mutta tästä oppineena varmasti ap:kin ensi kerralla oikeasti sitten kyselee siltä pitopalvelulta, miten tuo mitoitus on laskettu ja onko santsipaloja, kun meillä vieraat kakuista tykkäävvät.
Minä kyllä ymmärsin aloituksen niin, että kahvin kanssa oli vain täytekakku? Silloinhan sitä kakkua pitäisi varata santsipalakin joka vieraalle, eli ei ihme, että loppui kesken, kun oli varattu liian vähän. Mutta totta kyllä, jos pöydässä on muutakin kuin kakku, kakku jää nykyään melkein koskematta. Siksi teen itse niin, että jos tarjoan kakkua, pöydässä on lisäksi korkeintaan jotain keksejä ja konvehteja, tai sitten "seitsemää sorttia", mutta ei sitä kakkua.
Vierailija kirjoitti:
Tein sukulaisen juhliin täytekakut. Kerrottiin, että noin 40 vierasta tulossa. Tein kaksi kymmenen munan täytekakkua, joka laskennallisesti riittää 60 hengelle. Välissä korkeat mousset, joten kakuista tuli valtavia ja ajattelin että nyt meni vähän överiksi mutta parempi niin päin.
Tarjolla oli myös paljon muuta, mm. erilaisia juustokakkuja. Niin vaan lähes kaikki oli mennyt ja perheelle jäi vain pienet rääpiäiset. Paikalla oli yksi perhe, jossa kolme isoa miestä, jotka saattoivat hoitaa osuutensa. Tästä lähtien taidan varautua muna/2 henkilöä (kolmen sijaan).
Ihan jokaisessa ohjeessa, minkä olen itse nähnyt, on laskettu puoli munaa/henkilö
Eli teit 40 vieraalle 40 vieraan kakut, ja jos muuta tarjottavaa ei olisi ollut, ne olisivat loppuneet todella pahasti kesken.
MITÄS KUTSUIT LÄRVISEN JUHLIIN?!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasin häihimme yhden kakun enemmän kuin oli pitopalvelun suositus, ja silti häissämme loppui kakku kesken. Ei olisi pitänyt uskoa kun hän vakuutteli että vähempikin riittää, mutta tehdään nyt sitten se yksi ylimääräinen vielä jos haluatte...
Hyvää kakkua kuluu paljon, varsinkin erilaisia juustokakkuja, jotka ovat paljon parempia kuin tylsät kermavaahtokakut (jotka ovat nekin hyviä, mutta kermakakkuja ei oteta niin isoja siivuja kuin herkullisia juustokakkuja otetaan).
Juustokakut on oksettavaa moskaa!
Meillä Omarjuustokakku oli todella suosittu.
Miten monelle riitti yhdestä kakusta? Nettiohjeita löytyy 24 ja 26 cm vuoalle ja kuvissa viipale on koin 3 cm leveä. Pitääkö olla matikkavelho että piin avulla laskee piirin ja siitä riittävyyden?
Luulen, että oli isompi vuoka, en laskenut pohjaa.
Mutta en myöskään käynyt laskemassa kuinka moni vieras sitä otti ja montako kertaa. Meillä kun oli niin montaa muutakin sorttia, kuin sitä.
En taas ymmärrä tätäkään ketjua. Otan pitopalvelun siksi, että he ovat ammattilaisia ja osaavat mitoittaa tarjoilut oikein. Minä järjestä 1 juhlat 5 vuodessa. Pitopalvelu järjestää vähintään 50 juhlatarjoilut vuodessa. En todellakaan voi edes arvioida, muita kukin veljen pojan uusi tyttis syö. Enkä kyllä kysy sitä erikseen. Maksan AMMATTITAIDOSTA ja siitä, että ruoka riittää. Muuten tekisin tai ostaisin itse erikseen.
Kyllä pitopalvelun täytyy osata arvioida menekki ja laatia omat standardit sen mukaan. Ja KERTOA tästä asiakkaalle. Avointa vuorovaikutusta kiitos... jos pitopalvelu kertoo, että menekki on laskettu 1 cm siivun mukaan, SIINÄ KOHTAA osaan sanoa, että todennäköisesti menee enemmän, eli kerrotaan viidellä. Ja YMMÄRRÄN myös, että hinta nousee.
Tuntuu, että yrittäjät ei tämä uskalla kertoa faktoja, koska pelätään, ettei se sitten otakaan...