Ruokakulujen jakaminen suhteessa.
Mies tyytymätön ruokakulujen jakamiseen. Minulle kävisi hyvin täysin erilliset ruuat kuin myös suunilleen omien kulujen maksaminen.
Mies on lapseton, käytännössä asuu minun ja lasteni kotona. Ostan kaikki pesuaineet, hän suihkussa käydessään käyttää poikani pesuaineita, pesen osan hänen pyykeistään ja osan hän pesee kotonaan.
Laitan ruuat ja mies syö suunilleen puolet ruokamäärästä, valikoiden lihaa enemmän, esim pihvejä syö kolme kerrallaan ja minä lapsineni saman määrän.
Aamiaisella kulhollinen muroja/mysliä, 4 leipää juustolla ja kinkulla sekä rahkaa ja kaksi kuppia kahvia. Minulla ja lapsilla kuluu sama määrä ilman rahkaa ja juon kahvia vain kupillisen.
Illalla mies syö 4 leipää tai esimerkiksi pakastepitsan. Lapsilla menee kolme leipää ja jogurttia tai muroja, lisäksi päivän aikana jotain hedelmiä. Itse syön salaattia, kurkkua ja tomaatin sekä noin 50g raejuustoa tai lautasellisen puuroa maapähkinävoilla.
Mies ostaa valmisruokaa töihin, rahkojaan ja herkkuja jotka syö yksin.
Minä ostan pääosin lihat ja lisukkeet sekä leivät yms sekä kaikki mitä lapset pelkästään syö tai minä heidän kanssaan.
Olen pyytänyt miestä ostamaan välillä juuston, leipää, leikkeleet tai joskus lihaa.
Yhdessä kaupassa ollessamme mies välillä kysymättä kerää ostoksiini suklaata ja rahkaa jotka sitten kotona piilottaa, että lapset eivät tule osingoille. Lisäksi juo ostamiani proteiinijuomia.
Välillä käymme kahdestaan hampurilaisella jos olemme kaupoilla tm ja mies saattaa maksaa 4 euron syötäväni. Yritän tarjota käteistä, mutta ei huoli ja oletan hänen haluavan tarjota vaikka siksi, että olemme minun autolla liikkeellä. Seuraavalla kerralla kysymättä maksattaa minulla omat syötävänsä joiden hinta yleensä 15 euroa.
Viimeksi olimme taas ottamassa ruokaa mukaan. Automaatista tein tilaukseni, 4,5€ ja olin siirtymässä maksuruutuun. Mies äkkiä näppäsi takaisin valikkoon ja valitsi tuotteita 9 euron edestä jonka jälkeen siirtyi maksuruutuun. Oletin hänen haluavan maksaa koska olimme taas minun autolla liikkeellä ja hän tuolla tavalla lisäsi samaan tilaukseen. No närkästyneenä sanoi "Aha, vai niin, että taas minä maksan" ja kaivoi korttinsa. Sanoin, että en ole missään vaiheessa edes pyytänyt tai halunnut, että aina tilataan samaan laskuun, hän on se joka kokee hankalaksi tilata eri kuitille ja minusta systeemi jossa maksamme vuorotellen ei ole reilu koska hänen ruuat maksaa 2 tai 3 kertaa niin paljon kuin minun. Mies tuohtuneena totesi, että ei tarvitse puhua asiasta enempää.
Myöhemmin jatkoi, että hänellä menee muutenkin enemmän rahaa kuukaudessa ruokaan, kun oli suunnitellut. Hän on asettanut itselleen 50 euron kuukausibudjetin ja koska pyydän ostamaan juustoa, kahvia ym niin hänen budjetti ylittyy. Ostaa viikonloppuna eväät valmiiksi itselleen ja niihin menee 25 euroa, toiset 25 olisi kuulemma muuhun syömiseen, mutta ylittyy minun takia. Olen kuitenkin laskeskellut, että minulla ruokamenot kasvaneet kuukaudessa noin 80-100 euroa hänen kanssaan. Hänen mielestään hänen syöminen päiväruuasta ja aamu/iltapaloista kuitenkin jotain senttejä vaikka syökin noin 300g lihaa ruualla ja ison kulhon muroja/mysliä sekä kasan grillileipiä aamulla.
Nyt mietinkin, että olenko oikeasti kohtuuton? Mielestäni hän on kyllä jäänyt rahallisesti plussan puolelle tässä.
Kommentit (296)
Vierailija kirjoitti:
Voi apua mun mies on ihan samanlainen, ja yhtä lailla vetäytyy perhe-elämästä syrjään. Tekee vain minun kanssa kahdestaan asioita, ei ikinä osallistu yhteisiin juttuihin. Asiasta on puhuttu mutta mikään ei muutu.
Muutettiin systeemi niin että ostetaan omat ruuat. Ja kyllä säästyy rahaa, ja vaivaa kun ei tarvi kokata jättiannoksia.
Tämä suhde yllättäen vetelee viimeisiä. En osaa mieltää tällaista pelleilyä oikeaksi parisuhteeksi. N40
Onko teillä yhteiset lapsetkin vai sinun? Erityisen kamalaa jos vielä yhteisiä lapset.
Tulethan ap kertomaan mikä on reaktio kun pistit huoltohanat kiinni?
Vierailija kirjoitti:
No halvalla menee kun mies saa täyden ylläpidon 25€/viikko! Mies varmasti rakastaa AP:tä mutta samalla rakastaa edullista ylläpitoa (valmiit ruuat, siisti koti, vaatteiden pesu, seksi jne). Helppohan se on lirkutella kauniita sanoja ja hellyyttä kun mies saa sinun muita palveluita. Mitä hyötyä sinulla AP on miehestä kun hän ei taloudellisesti auta sinua vaan päin vastoin käy lokkeilemassa kukkarollasi? En väheksy rakkautta ja parisuhdetta mutta yhteinen rahallinen hyöty täytyy olla jottei käy niin että ollaan tilanteessa jossa sinä olet. Miehen "syömät" rahat ovat kumminkin poissa lastesi hyvinvoinnista ja tulevaisuudesta. Omat ruuat ja tasainen yhteinen osallistuminen kodin ylläpitoon esim pyykin peseminen (peseekö mies sinun tai lastesi vaatteita?).
Aiemmin sain tavallaan henkistä hyvinvointia häneltä, mukavaa aikuista seuraa vastapainoksi arjelle lasten kanssa, kuuntelija jos joku asia harmitti, hellyyttä ja läheisyyttä. Nykyään useammin mökötystä.
Ei pese pyykkiä. Laittaa joskus tiskejä ja harvoin tekee ruokaa, ei edes kerran kuussa. Aamupalan tekee kyllä minulle. Leikkaa nyt kesällä nurmikkoa. Välillä myös imuroi.
Vierailija kirjoitti:
Tulethan ap kertomaan mikä on reaktio kun pistit huoltohanat kiinni?
Kyllä. Joku päivä tällä viikolla tulee tänne niin näkee miten reagoi, kun olen tosissani asian kanssa ja tyhjät hyllyt odottaa hänen omia ruokiaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi apua mun mies on ihan samanlainen, ja yhtä lailla vetäytyy perhe-elämästä syrjään. Tekee vain minun kanssa kahdestaan asioita, ei ikinä osallistu yhteisiin juttuihin. Asiasta on puhuttu mutta mikään ei muutu.
Muutettiin systeemi niin että ostetaan omat ruuat. Ja kyllä säästyy rahaa, ja vaivaa kun ei tarvi kokata jättiannoksia.
Tämä suhde yllättäen vetelee viimeisiä. En osaa mieltää tällaista pelleilyä oikeaksi parisuhteeksi. N40
Ei ollenkaan huono idea se ero. Saman hyödyn eli pienempien ruokamäärien kokkaus saa edelleen. Eipä taida paljon iloa tuollaisesta miehestä olla.
Minusta tuollainen epätasapaino rahanmenossa on ihan ok jos pidemmässä suhteessa toisella taloudellinen notkahdus ja toisella on varaa siihen. Toisen pitäisi kyllä osata olla edes jollain tapaa kiitollinen eikä kiukutella ja todellakin tehdä osansa kotitöistä.
Kuinka aiot estää miehen syömästä teidän hyllyn ruokia? Kai olet hankkinut lukollisen laatikon jääkaappiin?
Avaimet vain omalle perheelle. Pidät nyt pintasi ja ajattelet lastesi parasta. Voin kuvitella miten mies
naureskellen lappaa teidän ruuat jos pääsee niihin käsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka aiot estää miehen syömästä teidän hyllyn ruokia? Kai olet hankkinut lukollisen laatikon jääkaappiin?
Avaimet vain omalle perheelle. Pidät nyt pintasi ja ajattelet lastesi parasta. Voin kuvitella miten mies
naureskellen lappaa teidän ruuat jos pääsee niihin käsiksi.
Tätä olen miettinyt, onko hän kuitenkin piittaamaton systeemille ja tarkkana vain, että ei lapset syö hänen ruokiaan. Ei ole lukollisia rasioita tai hyllyjä jääkaapissa.
Jonkinlaista piittaamattomuutta havaitsin yksi päivä, kun huomasin hänen survoneen jalkaansa poikani sukkia jotka ovat kokoa 39-41. Miehen omat sukat kokoa 45-46 joten venähtäähän ne ja reikiintyy helposti. Ihmettelin hiljattain, kun tuntuu sukat häviävän ja ostin pojalle uusia sukkia 60 eurolla. Ilmeisesti oli ottanut liian vähän omia sukkia meille. Onneksi sentään minun ja tyttären sukat ovat hänelle aivan liian pieniä niin ne ovat säästyneet.
Jos mies yhä syö apn tai lasten ruokia, niin eiköhän se ole ihan tarpeeksi vahvistusta sille että mies lokkeilee ihan tahallaan ja tarkoituksella.
Kannattaa asettaa rajat mutta jättää ihmisille myös tilaa näyttää jos he eivät kunnioita niitä. Ts älkää piilottako toisten huonoa käytöstä estämällä se kokonaan - mies ei ole sisimmältään yhtään sen parempi, vaikka hänen lokkeilunsa estäisi lukitsemalla kaapit. Parempi vaan että se todellinen käytös tulee selväksi, jos sopimuksesta huolimatta toisten ruoka häviää.
Nyt sanot ettei mies ole enää tervetullut siipeilemään luoksesi! Jos välttämättä haluat hänen kanssaan
jatkaa niin tapaat hänen luonaan, lapset ilmeisesti jo niin isoja että voivat jonkin aikaa olla itsekseen
kotona. Kasvata itsekunnioitustasi- sinua ei enää saa hyväksikäyttää noin!
Vierailija kirjoitti:
Jos mies yhä syö apn tai lasten ruokia, niin eiköhän se ole ihan tarpeeksi vahvistusta sille että mies lokkeilee ihan tahallaan ja tarkoituksella.
Kannattaa asettaa rajat mutta jättää ihmisille myös tilaa näyttää jos he eivät kunnioita niitä. Ts älkää piilottako toisten huonoa käytöstä estämällä se kokonaan - mies ei ole sisimmältään yhtään sen parempi, vaikka hänen lokkeilunsa estäisi lukitsemalla kaapit. Parempi vaan että se todellinen käytös tulee selväksi, jos sopimuksesta huolimatta toisten ruoka häviää.
Olet oikeassa, varmasti parasta, että jättää mahdollisuuden "pölliä" ruokia ja samalla mahdollisuus todistaa, että ei tahallaan ole hyväksikäyttänyt ja siinä tapauksessa minun ja lasten ruuat jäävät meitä varten hänen syödessä vain omiaan.
Jos asetut hyväksikäytettäväksi, sinua hyväksikäytetään. Tapahtuu muuten ihan mukavienkin ihmisten toimesta. On omaa kokemusta asiasta. Hyvä että olet alkanut ajatella asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sanot ettei mies ole enää tervetullut siipeilemään luoksesi! Jos välttämättä haluat hänen kanssaan
jatkaa niin tapaat hänen luonaan, lapset ilmeisesti jo niin isoja että voivat jonkin aikaa olla itsekseen
kotona. Kasvata itsekunnioitustasi- sinua ei enää saa hyväksikäyttää noin!
Kyllä, lapset ovat jo sen verran isoja, että pärjäävät omillaan osan päivää ja muutenkin viettävät aikaa kaverien kanssa ulkona, olen monesti nyt yksinkin kotona lasten viipottaessa kavereineen rannalla ym.
Sikäli siis helppo tavata muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos asetut hyväksikäytettäväksi, sinua hyväksikäytetään. Tapahtuu muuten ihan mukavienkin ihmisten toimesta. On omaa kokemusta asiasta. Hyvä että olet alkanut ajatella asiaa.
Milla tosiaan on vähän sellaista vikaa, että en aina aseta rajoja itseni kohteluun niin kuin kuuluisi ja monet osaakin sen hyvin.
Alkujaan ongelma on alkanut vuosia kestäneestä koulukiusaamisesta jolla minut poljettiin alas, eristettiin porukasta ja näytettiin minun olevan arvoton, outo ja vääränlainen. Olen työstänyt asiaa 20 vuotta ja tiedän olevani aivan yhtä arvokas kuin kuka tahansa muukin, mutta kuitenkin edelleen huomaan monesti hakevani hyväksyntää ja huomaamattani sallin huonoa kohtelua itseäni kohtaan. Kuitenkin nykyään olen jo oppinut joissain tilanteissa heräämään ja vaikka se tuntuu vaikealta, pidän myös puoliani, kuten vaikka nyt. Melko myöhässä, mutta ehkä tässä on vielä jotain tehtävissä.
Rahasta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milla tosiaan on vähän sellaista vikaa, että en aina aseta rajoja itseni kohteluun niin kuin kuuluisi ja monet osaakin sen hyvin.
Alkujaan ongelma on alkanut vuosia kestäneestä koulukiusaamisesta jolla minut poljettiin alas, eristettiin porukasta ja näytettiin minun olevan arvoton, outo ja vääränlainen. Olen työstänyt asiaa 20 vuotta ja tiedän olevani aivan yhtä arvokas kuin kuka tahansa muukin, mutta kuitenkin edelleen huomaan monesti hakevani hyväksyntää ja huomaamattani sallin huonoa kohtelua itseäni kohtaan. Kuitenkin nykyään olen jo oppinut joissain tilanteissa heräämään ja vaikka se tuntuu vaikealta, pidän myös puoliani, kuten vaikka nyt. Melko myöhässä, mutta ehkä tässä on vielä jotain tehtävissä.
Milla = Minulla
Arvioiden hän syö viikossa työajan ulkopuolella noin 2,1kg lihaa, lisukkeet lihan kanssa, 4-6 pakettia leipää, kilon juustoa, pari pakettia leikkeleitä, ainakin litran maitoa, ehkä pari niitä pakastepitsoja, paketillinen kahvia, suklaita ym. Noista se pari kymppiä menisi helposti jo lihoihin. Millä ihmeen laskutoimituksella hän luulee jäävänsä tappiolle?
Vierailija kirjoitti:
Arvioiden hän syö viikossa työajan ulkopuolella noin 2,1kg lihaa, lisukkeet lihan kanssa, 4-6 pakettia leipää, kilon juustoa, pari pakettia leikkeleitä, ainakin litran maitoa, ehkä pari niitä pakastepitsoja, paketillinen kahvia, suklaita ym. Noista se pari kymppiä menisi helposti jo lihoihin. Millä ihmeen laskutoimituksella hän luulee jäävänsä tappiolle?
Murot unohtui listasta. :D Käsittämätöntä, ei kukaan voi luulla tuossa tilanteessa olevansa se tappiolle jäävä.
Keittiön kaappeja kolutessani huomasin, että mies oli juurikin muroja ostanut itseään varten ja piilottanut ne. Kuitenkin viimeksi täällä ollessaan söi minun ostamia muroja hyvällä ruokahalulla.
Joko AP otitte erilliset hyllyt puheeksi? :)
En kyllä jaksaisi tollasta kitinää aikuiselta ihmiseltä. Maksakoon kumpikin omansa niin ongelmasta päästään.