Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kouluruokako ilmaista?

Vierailija
24.08.2025 |

Aamuteeveessä puhutaan taas miten Suomessa kouluruoka on ilmaista, ollut kuulemma jo 40 luvulta lähtien. Itse aloitin oppikoulun 1965 ja kyllä siellä kerättiin ruokamaksu joka viikko. Ei ollut ilmaista. Muita käsityksiä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa 60-luvulta 2000-luvulle. Meillä on presidenttinäkin nyt eri henkilö. 

Vierailija
2/12 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksuton, ei ilmainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoka on ollut maksutonta 1940-luvulta lähtien oppivelvollisuuskouluissa. Oppikoulu ei ollut sellainen. Peruskoulun myötä kouluruoka tuli kaikille.

Vierailija
4/12 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oppikoulu oli oma valinta.

Minäkin kävin oppikoulun. Siellä ruoka oli maksutonta ko kaupungissa asuville ja sen ympärillä olevassa maalaiskunnassa asuville. Muista kunnista (kuten minä) kulkeville se oli maksullinen.

Maksuttoman ruoan olisin saanut, jos olisin mennyt kokeilukeskikouluun naapurikuntaan jonka kanssa oli yhteistyödiili.

Vierailija
5/12 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä meiltäkin 70 luvun opparilaisilta perittiin maksu kouluruuasta. Osa söi omia eväitä, osa ei. Kirjatkin piti maksaa itse.

Vierailija
6/12 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä meiltäkin 70 luvun opparilaisilta perittiin maksu kouluruuasta. Osa söi omia eväitä, osa ei. Kirjatkin piti maksaa itse.

Ja matkat.

Vierailija
7/12 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja matkat.

Todennäköisesti teillä on ollut myös lukukausimaksut. Oppikoulu ei ollut maksuton, kuten kansakoulu tai peruskoulu.

Vierailija
8/12 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti maaseudulla ja pikkukaupungeissa oppikoulu oli yksityinen ja sen maksut olivat yleiseen palkkatasoon nähden korkeat, joten vähävaraisilla perheillä ei ollut varaa laittaa lastaan sinne. Usein myös työläisperheissä haluttiin lapset mahdollisimman nopeasti työhön, mikä onnistui parhaiten käymällä pelkkä kansakoulu ja kenties sen jälkeen ammattikoulu.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Oppikoulu

Vierailija
9/12 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja matkat.

Todennäköisesti teillä on ollut myös lukukausimaksut. Oppikoulu ei ollut maksuton, kuten kansakoulu tai peruskoulu.

Ei ollut. Kirjat, matkat ja kouluruoka maksoi. Ei muu.

Vierailija
10/12 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit jäänyt kansakouluun, niin olisit saanut maksuttoman ruoan.

Peruskoulussa sain ilmaisen ruoan, mutta lukiossa jouduin maksamaan ainakin ensimmäisellä luokalla ruoasta. Jossain vaiheessa lukiota se muuttui ilmaiseksi.

Vierailija
11/12 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit jäänyt kansakouluun, niin olisit saanut maksuttoman ruoan.

Peruskoulussa sain ilmaisen ruoan, mutta lukiossa jouduin maksamaan ainakin ensimmäisellä luokalla ruoasta. Jossain vaiheessa lukiota se muuttui ilmaiseksi.

No hänhän kävi sen kansakoulun ennen oppikoulua.

Vierailija
12/12 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja matkat.

Oli joo. Vähävaraiset saattoivat saada vapautuksen tuosta maksusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi