Ruokakulujen jakaminen suhteessa.
Mies tyytymätön ruokakulujen jakamiseen. Minulle kävisi hyvin täysin erilliset ruuat kuin myös suunilleen omien kulujen maksaminen.
Mies on lapseton, käytännössä asuu minun ja lasteni kotona. Ostan kaikki pesuaineet, hän suihkussa käydessään käyttää poikani pesuaineita, pesen osan hänen pyykeistään ja osan hän pesee kotonaan.
Laitan ruuat ja mies syö suunilleen puolet ruokamäärästä, valikoiden lihaa enemmän, esim pihvejä syö kolme kerrallaan ja minä lapsineni saman määrän.
Aamiaisella kulhollinen muroja/mysliä, 4 leipää juustolla ja kinkulla sekä rahkaa ja kaksi kuppia kahvia. Minulla ja lapsilla kuluu sama määrä ilman rahkaa ja juon kahvia vain kupillisen.
Illalla mies syö 4 leipää tai esimerkiksi pakastepitsan. Lapsilla menee kolme leipää ja jogurttia tai muroja, lisäksi päivän aikana jotain hedelmiä. Itse syön salaattia, kurkkua ja tomaatin sekä noin 50g raejuustoa tai lautasellisen puuroa maapähkinävoilla.
Mies ostaa valmisruokaa töihin, rahkojaan ja herkkuja jotka syö yksin.
Minä ostan pääosin lihat ja lisukkeet sekä leivät yms sekä kaikki mitä lapset pelkästään syö tai minä heidän kanssaan.
Olen pyytänyt miestä ostamaan välillä juuston, leipää, leikkeleet tai joskus lihaa.
Yhdessä kaupassa ollessamme mies välillä kysymättä kerää ostoksiini suklaata ja rahkaa jotka sitten kotona piilottaa, että lapset eivät tule osingoille. Lisäksi juo ostamiani proteiinijuomia.
Välillä käymme kahdestaan hampurilaisella jos olemme kaupoilla tm ja mies saattaa maksaa 4 euron syötäväni. Yritän tarjota käteistä, mutta ei huoli ja oletan hänen haluavan tarjota vaikka siksi, että olemme minun autolla liikkeellä. Seuraavalla kerralla kysymättä maksattaa minulla omat syötävänsä joiden hinta yleensä 15 euroa.
Viimeksi olimme taas ottamassa ruokaa mukaan. Automaatista tein tilaukseni, 4,5€ ja olin siirtymässä maksuruutuun. Mies äkkiä näppäsi takaisin valikkoon ja valitsi tuotteita 9 euron edestä jonka jälkeen siirtyi maksuruutuun. Oletin hänen haluavan maksaa koska olimme taas minun autolla liikkeellä ja hän tuolla tavalla lisäsi samaan tilaukseen. No närkästyneenä sanoi "Aha, vai niin, että taas minä maksan" ja kaivoi korttinsa. Sanoin, että en ole missään vaiheessa edes pyytänyt tai halunnut, että aina tilataan samaan laskuun, hän on se joka kokee hankalaksi tilata eri kuitille ja minusta systeemi jossa maksamme vuorotellen ei ole reilu koska hänen ruuat maksaa 2 tai 3 kertaa niin paljon kuin minun. Mies tuohtuneena totesi, että ei tarvitse puhua asiasta enempää.
Myöhemmin jatkoi, että hänellä menee muutenkin enemmän rahaa kuukaudessa ruokaan, kun oli suunnitellut. Hän on asettanut itselleen 50 euron kuukausibudjetin ja koska pyydän ostamaan juustoa, kahvia ym niin hänen budjetti ylittyy. Ostaa viikonloppuna eväät valmiiksi itselleen ja niihin menee 25 euroa, toiset 25 olisi kuulemma muuhun syömiseen, mutta ylittyy minun takia. Olen kuitenkin laskeskellut, että minulla ruokamenot kasvaneet kuukaudessa noin 80-100 euroa hänen kanssaan. Hänen mielestään hänen syöminen päiväruuasta ja aamu/iltapaloista kuitenkin jotain senttejä vaikka syökin noin 300g lihaa ruualla ja ison kulhon muroja/mysliä sekä kasan grillileipiä aamulla.
Nyt mietinkin, että olenko oikeasti kohtuuton? Mielestäni hän on kyllä jäänyt rahallisesti plussan puolelle tässä.
Kommentit (296)
Rahasta kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Joko AP otitte erilliset hyllyt puheeksi? :)
Kyllä mainitsin asiasta, että eri ruuat jatkossa. Ei viestitse ottanut juurikaan kantaa. Varmaan tänään nähdään ja juttelen sitten siitä lisää niin huomaa minun olevan tosissani. Saa nähdä miten sitten lähtee homma rullaamaan.
Ei varmaan usko etta olet tosissasi, mista vetoa ;) Varaudu siis siihen, etta saattaa protestoida kun tulee paikalle ja huomaa, etta hyllyjako on jo tehty.
Muistuttaisin viela erikseen, etta kannattaa tulla kaupan kautta...
Ei kannata lähteä muistuttelemaan asiasta josta on jo kerrottu selkeästi. Siinä vain ottaa / jatkaa sitä mamman roolia, joka huolehtii mieslapsen ruokkimisesta.
On paljon opettavaisempaa jos mies huomaa ettei ruokaa todellakaan ilmesty tyhjästä, vaan hän joutuu itse huolehtimaan että hänellä on ruokaa. Muuten tilanne menee helposti siihen että ap huolehtii miehen ruoista vieläkin, ja mies syyttää häntä jos murot loppuu, eikä ap ole muistanut kertoa aikuiselle miehelle että hei muista ostaa itsellesi muroja. Miehen ruoat, miehen vastuu.
Kumpikin ostaa itselleen ruuat. Sitten voi käydä kotona vaihtokauppaa jos haluaa ostaa toiselta jotain ruokaa lisäksi.
Kuullostaa ihme säätämiseltä. Itse haluan parisuhteen missä autetaan toinen toista ja jos on tuloeroja niin se kuka tienaa enemmän maksaa enemmän. Ihan sama onko lapset yhteisiä biologisesti vai ei niin molemmat niihin joutaa panostaa. En katselisi pihiä miestä.
Tuo koko tarina kuulostaa siltä, että suhde on tulossa tiensä päähän.
treffit kirjoitti:
Rahasta kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Joko AP otitte erilliset hyllyt puheeksi? :)
Kyllä mainitsin asiasta, että eri ruuat jatkossa. Ei viestitse ottanut juurikaan kantaa. Varmaan tänään nähdään ja juttelen sitten siitä lisää niin huomaa minun olevan tosissani. Saa nähdä miten sitten lähtee homma rullaamaan.
Ei varmaan usko etta olet tosissasi, mista vetoa ;) Varaudu siis siihen, etta saattaa protestoida kun tulee paikalle ja huomaa, etta hyllyjako on jo tehty.
Muistuttaisin viela erikseen, etta kannattaa tulla kaupan kautta...
Tänään ei ole jäämässä yöksi niin on ainakin hyvin aikaa seuraavaan kertaan mennessä miettiä mitä haluaa ostaa itselleen.
Varmaan voikin olettaa, että en ole tosissani. Jotenkin tunne, että hän sanoo ettei systeemiä tarvita ja hän oli vaan vihainen, jatkossakin yhteiset ruuat sopii tm. En tiedä, mutta vaikealta tuntuu uskoa hänen oikeasti luulevan maksavan enemmän kuin syö.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata lähteä muistuttelemaan asiasta josta on jo kerrottu selkeästi. Siinä vain ottaa / jatkaa sitä mamman roolia, joka huolehtii mieslapsen ruokkimisesta.
On paljon opettavaisempaa jos mies huomaa ettei ruokaa todellakaan ilmesty tyhjästä, vaan hän joutuu itse huolehtimaan että hänellä on ruokaa. Muuten tilanne menee helposti siihen että ap huolehtii miehen ruoista vieläkin, ja mies syyttää häntä jos murot loppuu, eikä ap ole muistanut kertoa aikuiselle miehelle että hei muista ostaa itsellesi muroja. Miehen ruoat, miehen vastuu.
Tämä on hyvä pointti. Täytyy pysyä tiukkana eikä muistutella. Lähteköön vaan illastakin kauppaan jos ei joku kerta ole osannut varautua. Tai jos joskus syö luvan kanssa jotain niin heti seuraavana päivänä ilman muistuttelua ostaa uudet tilalle.
Kerran tosin poika valitteli taas, kun oli hänen suihkusaippuat loppu vaikka ei ollut montaa kertaa käyttänyt niin pyysin miestä ostamaan sillä kertaa. Hän sanoi ostavansa, ikinä ei kyllä muistanut tuoda sitä meidän kylppäriin asti.
Jos mies yrittää tuota että "hän oli vain vihainen, ei se haittaa jos on yhteiset ruoat", muista että sullakin on oikeus haluta kokeilla erillisiä ruokia. Eli kyse ei ole vain siitä tuntuuko MIEHESTÄ että hän maksaa liikaa, tai siitä kuinka MIES haluaa ruokatalouden hoitaa. SINÄ olet nyt se joka haluaa erilliset ruoat, ja sinulla on siihen oikeus. Jos mies ei ole vain rahojesi/ruokien perässä, hänen pitäisi hyväksyä tämä mukisematta. Kerro myös että lasten vaatteita tai kosmetiikkaa ei ole lupa lainata, koskaan.
Rehellisesti sanottuna, taidat ymmärtää itsekin, tämä kaikki on vain sen varmistusta että mies on itsekäs hyväksikäyttäjä. Kaikki kertomasi puhuu sen puolesta että mies tekee nämä asiat ihan tietoisesti, ei vain vahingossa. Mutta ehkä sun oman mielenrauhan kannalta on ok vielä varmistaa, ettet joudu jälkeenpäin jossittelemaan - ajattele koko ajan kuinka vain ajattelematon käyttäytyisi, ja kuinka tahallaan hyväksikäyttäjä, ja peilaa miehen tulevaa reaktiota näihin. Siten tiedät kumpi on totta.
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä. Nyt on ollut omillaan ja vähän mietiskellyt. Kuulemma saanut ajatukset kasaan ja haluaa jutella mikä hänellä on. Kysyin onko päättänyt lopettaa suhteen niin kuulemma ei, mutta siitä puhuu lisää kasvotusten. Saa nähdä mitä sanottavaa ja kaatuuko homma siihen, kun puoli-ilmainen ylöspito loppuu. Olen päättänyt, että pesköön pyykitkin kotonaan kerran ei halua osallistua juurikaan hommiin täällä.
Aikoinaan tuttuni makseli miehensä ruokia aikansa.Teki sitten ruokavihkon,jossa kummankin syömät ruuat,jonka jälkeen huomasi maksaneensa kolminkertaisesti mieheensä verraten.Ei ollut koskaan omia rahoja mihinkään muuhun,mies kävi kaverireissuilla ym. Otti eron ja nykyisin elää onnellisesti miehen kanssa,joka maksaa tasapuolisesti suhteessa syötyyn ruokaan nähden. Aina ei tarvitse maksaa puoliksi eikä varsinkaan silloiun,jos toinen osapuoli syö puolet enemmän.
Rahasta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä. Nyt on ollut omillaan ja vähän mietiskellyt. Kuulemma saanut ajatukset kasaan ja haluaa jutella mikä hänellä on. Kysyin onko päättänyt lopettaa suhteen niin kuulemma ei, mutta siitä puhuu lisää kasvotusten. Saa nähdä mitä sanottavaa ja kaatuuko homma siihen, kun puoli-ilmainen ylöspito loppuu. Olen päättänyt, että pesköön pyykitkin kotonaan kerran ei halua osallistua juurikaan hommiin täällä.
Tai hän ehdottaa yhteen muuttamista, jotta saa vielä tiukemman otteen sinusta, ja pääsee maksamasta omaa vuokraakin. Yrittää esittää kuinka haluaa sitoutua ja kuinka asiat kyllä muuttuvat kun asutte virallisesti yhdessä... Kunnes huomaat että ruokien ja kosmetiikan sijasta maksat jatkuvasti aivan kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies yrittää tuota että "hän oli vain vihainen, ei se haittaa jos on yhteiset ruoat", muista että sullakin on oikeus haluta kokeilla erillisiä ruokia. Eli kyse ei ole vain siitä tuntuuko MIEHESTÄ että hän maksaa liikaa, tai siitä kuinka MIES haluaa ruokatalouden hoitaa. SINÄ olet nyt se joka haluaa erilliset ruoat, ja sinulla on siihen oikeus. Jos mies ei ole vain rahojesi/ruokien perässä, hänen pitäisi hyväksyä tämä mukisematta. Kerro myös että lasten vaatteita tai kosmetiikkaa ei ole lupa lainata, koskaan.
Rehellisesti sanottuna, taidat ymmärtää itsekin, tämä kaikki on vain sen varmistusta että mies on itsekäs hyväksikäyttäjä. Kaikki kertomasi puhuu sen puolesta että mies tekee nämä asiat ihan tietoisesti, ei vain vahingossa. Mutta ehkä sun oman mielenrauhan kannalta on ok vielä varmistaa, ettet joudu jälkeenpäin jossittelemaan - ajattele koko ajan kuinka vain ajattelematon käyttäytyisi, ja kuinka tahallaan hyväksikäyttäjä, ja peilaa miehen tulevaa reaktiota näihin. Siten tiedät kumpi on totta.
Kiteytit tilanteen hyvin. Jos hän yrittää perua omat ruuat systeemin en aio suostua vaan perustelen asian sillä ettei asiasta voi muodostua jatkossa turhaa riitaa eikä kenenkään tarvitse miettiä jääkö vähemmälle.
Juurikin tuo on tilanne tällä hetkellä, minun on itseni takia vietävä tämä loppuun jotta en myöhemmin mieti olisiko asia ollut niin, että hän käytti hyväksi tavallaan vahingossa.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan tuttuni makseli miehensä ruokia aikansa.Teki sitten ruokavihkon,jossa kummankin syömät ruuat,jonka jälkeen huomasi maksaneensa kolminkertaisesti mieheensä verraten.Ei ollut koskaan omia rahoja mihinkään muuhun,mies kävi kaverireissuilla ym. Otti eron ja nykyisin elää onnellisesti miehen kanssa,joka maksaa tasapuolisesti suhteessa syötyyn ruokaan nähden. Aina ei tarvitse maksaa puoliksi eikä varsinkaan silloiun,jos toinen osapuoli syö puolet enemmän.
Noin siinä helposti käy, sillä useasti mies syö paljon enemmän kuin nainen.
Jotenkin kivaa, kun nyt ajattelen tätä ruokahommaa niin voin taas löyhemmin miettiä mitä itselleni ja lapsille ostan, kun voi jotain kalliimpaa pihviäkin ostella välillä eikä siihen silti mene paria kymppiä ruokailukerralla.
Vierailija kirjoitti:
Rahasta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai hän ehdottaa yhteen muuttamista, jotta saa vielä tiukemman otteen sinusta, ja pääsee maksamasta omaa vuokraakin. Yrittää esittää kuinka haluaa sitoutua ja kuinka asiat kyllä muuttuvat kun asutte virallisesti yhdessä... Kunnes huomaat että ruokien ja kosmetiikan sijasta maksat jatkuvasti aivan kaiken.
Toivottavasti ei, tai vielä pahempaa, esimerkiksi kihloja. En todellakaan tee tuollaisia päätöksiä suhteen parantamiseksi vaan silloin jos suhde on kestänyt pitkään ja on hyvä sekä toimiva.
Rahasta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahasta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei, tai vielä pahempaa, esimerkiksi kihloja. En todellakaan tee tuollaisia päätöksiä suhteen parantamiseksi vaan silloin jos suhde on kestänyt pitkään ja on hyvä sekä toimiva.
Tämä on ollut mieltä avaava ketju. Olen tuo aikasempi kommentoija joka käy työssä ja mies työttömänä, itse maksan lounaat erikseen ja mies syö tietysti kotona. Meillä on juuri tuo tilanne, että kun rahasta tulee puhe mies kääntää asian niin että on haasteita koska ei asuta yhdessä. HÄllä siis on oma asunto mutta on lähes aina täällä. Painostaa yhteen muuttoon mihin en luojan kiitos ole toistaiseksi suostunut juurikin siksi että talousasiat pitäisi mun mielestä olla selvillä sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Rahasta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahasta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut mieltä avaava ketju. Olen tuo aikasempi kommentoija joka käy työssä ja mies työttömänä, itse maksan lounaat erikseen ja mies syö tietysti kotona. Meillä on juuri tuo tilanne, että kun rahasta tulee puhe mies kääntää asian niin että on haasteita koska ei asuta yhdessä. HÄllä siis on oma asunto mutta on lähes aina täällä. Painostaa yhteen muuttoon mihin en luojan kiitos ole toistaiseksi suostunut juurikin siksi että talousasiat pitäisi mun mielestä olla selvillä sitä ennen.
Hyvä jos joku muukin kokee saavansa tästä aloituksesta jotain. Itse olen saanut lisää rohkeutta tarttua tilanteeseen sen korjaamiseksi.
Kyllä todellakin sinunkin tilanteessa kannattaa ensin saada asiat rullaamaan mutkattomasti ja vasta sitten virallisesti saman katon alle.
Noin suuri määrä lihaa mitä sanot miehen syövän ei ole terveellistä. Altistaa suolistosyöville.
Vierailija kirjoitti:
Noin suuri määrä lihaa mitä sanot miehen syövän ei ole terveellistä. Altistaa suolistosyöville.
Voi olla. Hänellä kuitenkin tietyt tavoitteet proteiinin saannille päivässä, rahkaa myös kuluu melkoisesti.
Nyt on vähän juteltu. Hän sanoo tuntevansa niin, että haluan olla parisuhteessa, mutta en pakosti juuri hänen kanssaan. Kerroin, että kyllä juuri hänen kanssaan haluan olla eikä hän ole mikään ainoa oljenkorsi johon minun on pakko tarttua jotta en olisi yksin.
Ruokien jaottelusta avasin keskustelun sillä perusteella, että olen kyllästynyt rahakeskusteluihin, omat ruuat jatkossa ja kumpikin maksaa ulkona syödessä omansa myöskin enkä minä edes koskaan ole kokenut tarvetta maksaa samalla laskulla vaan yhtä helppo on ottaa erilliset laskut. Tähän mies sanoi, että ei hänelle ongelma ole yhteiset ruuat vaan se, että hänellä menee liikaa rahaa ruokaan minun kanssani. Sanoin, että sittenhän tämä on siltäkin kannalta mainio systeemi, että hänen, kuten minunkin on helppo huolehtia ruokabudjetista, kun kumpikin huolehtii omistaan eikä ikinä tule tilannetta, että voisi ajatella liian suuren kulutuksen olevan jonkun muun kuin itsensä vika.
Nyt kotona ollessaan hän onkin syönyt edullisemmin ja vähemmän kuin minun luona, lihaa kuulemma on vaan ollut liian vähän ja rahkoista huolimatta proteiinia ollut liian vähän ruokavaliossa. Paljon täytteitä sisältävät leivät ovat vaihtuneet puuroon.
Saa nähdä sitten miten homma lopulta pyörähtää käyntiin. Kai hän viikonloppuna tulee jo yöksi taas.
Nyt hän ensimmäiseksi tänne tullessaan haki yhtä työkalua lainaan. Se ärsytti koska hän ei kysynyt saako lainata vaan ilmoitti lainaavansa.