Ruokakulujen jakaminen suhteessa.
Mies tyytymätön ruokakulujen jakamiseen. Minulle kävisi hyvin täysin erilliset ruuat kuin myös suunilleen omien kulujen maksaminen.
Mies on lapseton, käytännössä asuu minun ja lasteni kotona. Ostan kaikki pesuaineet, hän suihkussa käydessään käyttää poikani pesuaineita, pesen osan hänen pyykeistään ja osan hän pesee kotonaan.
Laitan ruuat ja mies syö suunilleen puolet ruokamäärästä, valikoiden lihaa enemmän, esim pihvejä syö kolme kerrallaan ja minä lapsineni saman määrän.
Aamiaisella kulhollinen muroja/mysliä, 4 leipää juustolla ja kinkulla sekä rahkaa ja kaksi kuppia kahvia. Minulla ja lapsilla kuluu sama määrä ilman rahkaa ja juon kahvia vain kupillisen.
Illalla mies syö 4 leipää tai esimerkiksi pakastepitsan. Lapsilla menee kolme leipää ja jogurttia tai muroja, lisäksi päivän aikana jotain hedelmiä. Itse syön salaattia, kurkkua ja tomaatin sekä noin 50g raejuustoa tai lautasellisen puuroa maapähkinävoilla.
Mies ostaa valmisruokaa töihin, rahkojaan ja herkkuja jotka syö yksin.
Minä ostan pääosin lihat ja lisukkeet sekä leivät yms sekä kaikki mitä lapset pelkästään syö tai minä heidän kanssaan.
Olen pyytänyt miestä ostamaan välillä juuston, leipää, leikkeleet tai joskus lihaa.
Yhdessä kaupassa ollessamme mies välillä kysymättä kerää ostoksiini suklaata ja rahkaa jotka sitten kotona piilottaa, että lapset eivät tule osingoille. Lisäksi juo ostamiani proteiinijuomia.
Välillä käymme kahdestaan hampurilaisella jos olemme kaupoilla tm ja mies saattaa maksaa 4 euron syötäväni. Yritän tarjota käteistä, mutta ei huoli ja oletan hänen haluavan tarjota vaikka siksi, että olemme minun autolla liikkeellä. Seuraavalla kerralla kysymättä maksattaa minulla omat syötävänsä joiden hinta yleensä 15 euroa.
Viimeksi olimme taas ottamassa ruokaa mukaan. Automaatista tein tilaukseni, 4,5€ ja olin siirtymässä maksuruutuun. Mies äkkiä näppäsi takaisin valikkoon ja valitsi tuotteita 9 euron edestä jonka jälkeen siirtyi maksuruutuun. Oletin hänen haluavan maksaa koska olimme taas minun autolla liikkeellä ja hän tuolla tavalla lisäsi samaan tilaukseen. No närkästyneenä sanoi "Aha, vai niin, että taas minä maksan" ja kaivoi korttinsa. Sanoin, että en ole missään vaiheessa edes pyytänyt tai halunnut, että aina tilataan samaan laskuun, hän on se joka kokee hankalaksi tilata eri kuitille ja minusta systeemi jossa maksamme vuorotellen ei ole reilu koska hänen ruuat maksaa 2 tai 3 kertaa niin paljon kuin minun. Mies tuohtuneena totesi, että ei tarvitse puhua asiasta enempää.
Myöhemmin jatkoi, että hänellä menee muutenkin enemmän rahaa kuukaudessa ruokaan, kun oli suunnitellut. Hän on asettanut itselleen 50 euron kuukausibudjetin ja koska pyydän ostamaan juustoa, kahvia ym niin hänen budjetti ylittyy. Ostaa viikonloppuna eväät valmiiksi itselleen ja niihin menee 25 euroa, toiset 25 olisi kuulemma muuhun syömiseen, mutta ylittyy minun takia. Olen kuitenkin laskeskellut, että minulla ruokamenot kasvaneet kuukaudessa noin 80-100 euroa hänen kanssaan. Hänen mielestään hänen syöminen päiväruuasta ja aamu/iltapaloista kuitenkin jotain senttejä vaikka syökin noin 300g lihaa ruualla ja ison kulhon muroja/mysliä sekä kasan grillileipiä aamulla.
Nyt mietinkin, että olenko oikeasti kohtuuton? Mielestäni hän on kyllä jäänyt rahallisesti plussan puolelle tässä.
Kommentit (296)
Voi hyvä Luoja, siis joka päivä.
Tuollaista ruokahommaa en kestäisi katella kauaa, siis onko noita miehiä todella olemassa?
Olen varmaan elänyt pumpulissa, kun elämässäni en koskaan ole vastaavaan törmännyt.
En sukulaisissa, enkä edes tuottavilla.
Jos olisin sinä, nostaisin asiaan rohkeasti esiin, sittenhän se näkee, mitä tapahtuu.
Hei haloo. Ajelette sun autolla, eikä mies halua maksaa edes sun hampurilaista?
Asuu pääosin teillä, ei luultavasti osallistu sähkö- tai vesilaskuihinkaan.
Ööö...tekeekö mitään taloustöitä?
Voisitko ystävällisesti kertoa niistä hänen hyvistä puolistaan, joiden takia olette yhdessä, pakko kai niitäkin on olla? Ihan vaan, kun oma kokemus on, että usein pihit lokkeilijat on pihejä myös tunteissaan, empaattisuudessaan, kiinnostuksestaan muihin jne.
Narsistista oireilua, vaikka tämä sanonta onkin kulunut klisee.
Mies kai pelkää, että sinä ja perheesi jotenkin hyödytte hänestä.
Erityisesti varoo, että lapset eivät saisi hänen ostamiaan tarpeita.
Millainen on hänen perhe- ja naistaustansa, onko sitä ollenkaan?
Onko oppinut jakamaan omastaan, onko tottunut elämään ryhmässä aikuisiällä.
Aivan suunnattoman itsekkäältä kuulostaa.
Kummalliselta tuntuisi omat ruokahyllyt, kun ei ole mitään terveydellisiä rajoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä Luoja, siis joka päivä.
Tuollaista ruokahommaa en kestäisi katella kauaa, siis onko noita miehiä todella olemassa?
Olen varmaan elänyt pumpulissa, kun elämässäni en koskaan ole vastaavaan törmännyt.
En sukulaisissa, enkä edes tuottavilla.Jos olisin sinä, nostaisin asiaan rohkeasti esiin, sittenhän se näkee, mitä tapahtuu.
Nyt hän aikoo olla muutaman päivän kotonaan. Sen jälkeen alkakoon systeemi jossa hänellä omat ruuat. Teen tilan kuiva-ainekaappiin ja jääkaappiin hänelle. Myös pesuaineet suihkuun ostakoon omat niin poikanikaan ei enää jatkuvaan valita, kun on miesten suihkusaippuat loppu. Siltikin mies jää plussalle, kun kokkailee minun sähköillä ja peseytyy minun maksamalla vedellä. Se ei minua haittaa, kunhan tämä ruokalaskuhomma loppuu. Ja ulkona syödään eri laskuun myös.
Vierailija kirjoitti:
Hei haloo. Ajelette sun autolla, eikä mies halua maksaa edes sun hampurilaista?
Asuu pääosin teillä, ei luultavasti osallistu sähkö- tai vesilaskuihinkaan.
Ööö...tekeekö mitään taloustöitä?Voisitko ystävällisesti kertoa niistä hänen hyvistä puolistaan, joiden takia olette yhdessä, pakko kai niitäkin on olla? Ihan vaan, kun oma kokemus on, että usein pihit lokkeilijat on pihejä myös tunteissaan, empaattisuudessaan, kiinnostuksestaan muihin jne.
Hän laittaa pari kertaa viikossa tiskit, imuroi välillä ja nyt kesällä leikkaa nurmikon viikon-puolentoista välein. Minä hoidan yksin talon remontointihommia ja pääosin tavaroiden järjestelyt.
Hän on mukava ja huumorintajuinen, hyvää seuraa silloin kun ei mökötä rahasta. Myös kammarin puolella huomioiva ja se puoli toimii.
Aivan lapsellinen pelle, lokkeileva kitupiikki ja ilmeisesti myös persaukinen. Ja vielä käy puntilla keräämässä ruokahalua, jotta voi maksimoida etunsa ja syödä naisystävän piikkiin mahdollisimman paljon!
Ostakaa erilliset ruuat ja tilaa netistä niitä sellaisia lukittavia säilytysrasioita, joissa voit pitää omat ja lastesi ruuat jääkaapissa. Mies maksakoon omat ruokansa, että pääsee kärylle kuinka paljon rahaa hänellä oikeasti menee. Ehkäpä tämän jälkeen on avoimempi keskustelemaan uudestaan ruokamenojen jakamisesta.
Lähtökohtaisesti en suosittele jatkamaan suhdetta tuollaisen miehen kanssa, joka on rahoistaan noin tarkka. Teidän pitäisi olla samalla puolella ja puhaltaa yhteen hiileen. Mies ei selvästikään ole henkisesti kypsä aikuiseen parisuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti varoo, että lapset eivät saisi hänen ostamiaan tarpeita.Millainen on hänen perhe- ja naistaustansa, onko sitä ollenkaan?
Aivan suunnattoman itsekkäältä kuulostaa.Kummalliselta tuntuisi omat ruokahyllyt, kun ei ole mitään terveydellisiä rajoitteita.
Vanhemmat eronneet hänen ollessaan teini. Kokee äidin käyttäneen isää rahallisesti hyväkseen. Hän on asunut isän ja äitipuolen sekä hänen tyttären kanssa useamman vuoden ja tytön muuttaessa pois asui vielä jonkin aikaa yksin heidän kanssaan.
Hänellä on joitain 1-2 vuotta kestäneitä seurusteluja.
Aina puhuu siitä kuinka on kiva antaa lahjoja ym ja esim siskoltaan ostaa hänen vikaostoksiaan, kännykkä, pelikone yms kaupan hintaan koska kertomansa mukaan tukee rahallisesti ja uudelle kännykälle voi jossain vaiheessa olla käyttöä. Kaverille kustantaa sisäänpääsyjä standuppiin yms.
Tämän täytyy olla provo.
Ja onkin. Aivan varmasti !
Meilläkin mies syö paljon voileipiä. Leikkelepaketteja kului pari viikossa. Lopetin leikkeleiden syönnin ja mies saa ostaa itse omansa. Nyt ei harmita, kun omat rahat ei mene aika epäterveellisiin leivänpäällysteisiin.
Rahasta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti varoo, että lapset eivät saisi hänen ostamiaan tarpeita.Millainen on hänen perhe- ja naistaustansa, onko sitä ollenkaan?
Aivan suunnattoman itsekkäältä kuulostaa.Kummalliselta tuntuisi omat ruokahyllyt, kun ei ole mitään terveydellisiä rajoitteita.
Vanhemmat eronneet hänen ollessaan teini. Kokee äidin käyttäneen isää rahallisesti hyväkseen. Hän on asunut isän ja äitipuolen sekä hänen tyttären kanssa useamman vuoden ja tytön muuttaessa pois asui vielä jonkin aikaa yksin heidän kanssaan.
Hänellä on joitain 1-2 vuotta kestäneitä seurusteluja.
Aina puhuu siitä kuinka on kiva antaa lahjoja ym ja esim siskoltaan ostaa hänen vikaostoksiaan, kännykkä, pelikone yms kaupan hintaan koska kertomansa mukaan tukee rahallisesti ja uudelle kännykälle voi jossain vaiheessa olla käyttöä. Kaverille kustantaa sisäänpääsyjä standuppiin yms.
Minulle kylläkään ei osta lahjoja. Kerran toi kukan muuten vaan ja ensimmäisenä jouluna seurusteltuamme 2 kk antoi korun lahjaksi. Synttärilahjaksi ei ostanut mitään. Lähetti kuitenkin onnitteluviestin. Ekan kerran lapsen synttärien aikaan halusi ostaa lahjan jonka tilasin ebaysta hänen puolestaan, hän ei kuitenkaan sitä ikinä maksanut. Summa oli pieni niin en jaksanut toistuvasti kysellä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämän täytyy olla provo.
Ja onkin. Aivan varmasti !
Miksi niin ajattelet? En jaksa uskoa olevani ainoa joka painii tälläisten asioiden kanssa.
Mulla vähän vastaava tilanne. Käyn ite töissä ja syön työpaikkalounaan. Mies on työtön, loisii mun luona ja luonnollisesti syö päiväruuan kotona. Silti mulla menee enemmän ruokakauppaan rahaa, vaikka tämäkin mies urheilee ja syö paljon. Sitten valittelee välillä miten on syönyt vaan makaroonia tms. jos minä en ole käynyt kaupassa ja hänelle ei ole kunnon lounastarpeita.
Välillä otan asian esiin, ja sillon aina pariksi viikoksi skarppaa ja hakee enemmän ruokaa. Kirjasin vasta tarkasti ylös joka ikisen ruokaostoksen, toukokuussa mulla meni 350 euroa. Ja työpaikkalounaat siis päälle. En millään usko että miehellä on paljon yli satasta mennyt, ei me kahdestaan niin paljoa syödä eikä kumpikaan ole ostanut mitään kallista.
Ja en tosiaan tiedä miksi roikun tässä, tällä hetkellä meillä tökkii muutkin asiat aika pahasti.
Minä ostan ruuat ja teen ruuat. Minä päätän, miten syödään. Eli ei tulisi kuuloonkaan, että joku vetää yhdellä aterialla kolme pihviä. Jos ei kelpaa, ostakoot omat sapuskat.
Yhärin pitää olla todella epätoivoinen, jotta tuollaista lokkia katselee. En arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vähän vastaava tilanne. Käyn ite töissä ja syön työpaikkalounaan. Mies on työtön, loisii mun luona ja luonnollisesti syö päiväruuan kotona. Silti mulla menee enemmän ruokakauppaan rahaa, vaikka tämäkin mies urheilee ja syö paljon. Sitten valittelee välillä miten on syönyt vaan makaroonia tms. jos minä en ole käynyt kaupassa ja hänelle ei ole kunnon lounastarpeita.
Välillä otan asian esiin, ja sillon aina pariksi viikoksi skarppaa ja hakee enemmän ruokaa. Kirjasin vasta tarkasti ylös joka ikisen ruokaostoksen, toukokuussa mulla meni 350 euroa. Ja työpaikkalounaat siis päälle. En millään usko että miehellä on paljon yli satasta mennyt, ei me kahdestaan niin paljoa syödä eikä kumpikaan ole ostanut mitään kallista.
Ja en tosiaan tiedä miksi roikun tässä, tällä hetkellä meillä tökkii muutkin asiat aika pahasti.
Voisi kyllä laittaa ruuat valmiiksi ja muuten olla kotona aktiivinen jos ei käy töissä eikä ole varaa itseään elättää..
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan ruuat ja teen ruuat. Minä päätän, miten syödään. Eli ei tulisi kuuloonkaan, että joku vetää yhdellä aterialla kolme pihviä. Jos ei kelpaa, ostakoot omat sapuskat.
Itse varaudun isommalla pihvimäärällä esimerkiksi jotta voin ottaa evääksi töihin seuraavana päivänä. Nyt on kyllä monesti ollut tilanne, että ei riitä ruokaa evääksi asti ja vaikka teen tuplamäärästä lihaa mitä olen ennen miestä tottunut niin ruuat menee melkeinpä yhdellä ruokailulla.
Itse sanoisin, että molemmat ostavat omat ruuat. Kerta on noin kiittämätön, niin antasit olla ja etsisit uuden. Meillä ei ole koskaan ollut mitään tuollaisia ongelmia, joten kyllä niitä hyviäkin miehiä löytyy :) seurustelun alussa jaoimme minun tahdosta ruokalaskuja, vaikka mies monesti yritti, ettei tarvitse, kun hän tienasi pari kertaa enemmän, kuin minä. Kun muutimme yhteen, niin laskuja makselee se joka ensin ehtii. Kaupassa maksellaan miten sattuu. Nyt kun lapsiakin on ja itse hoidan kotona lapsia, niin mies maksaa enemmän asioita, kun hänellä enemmän rahaa. Minä taas tällä hetkellä hoidan kotityöt ja ruuanlaitot, ettei miehen tarvitse työn lisäksi niitä tehdä. Näin minua ei vaivaa, vaikka mies joutuukin maksamaan tällä hetkellä enimmät kulut.
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoisin, että molemmat ostavat omat ruuat. Kerta on noin kiittämätön, niin antasit olla ja etsisit uuden. Meillä ei ole koskaan ollut mitään tuollaisia ongelmia, joten kyllä niitä hyviäkin miehiä löytyy :) seurustelun alussa jaoimme minun tahdosta ruokalaskuja, vaikka mies monesti yritti, ettei tarvitse, kun hän tienasi pari kertaa enemmän, kuin minä. Kun muutimme yhteen, niin laskuja makselee se joka ensin ehtii. Kaupassa maksellaan miten sattuu. Nyt kun lapsiakin on ja itse hoidan kotona lapsia, niin mies maksaa enemmän asioita, kun hänellä enemmän rahaa. Minä taas tällä hetkellä hoidan kotityöt ja ruuanlaitot, ettei miehen tarvitse työn lisäksi niitä tehdä. Näin minua ei vaivaa, vaikka mies joutuukin maksamaan tällä hetkellä enimmät kulut.
Teillä reilu ja hyvä systeemi. Lapset yhteisiä niin tilanne toki eri.
Naimisissa ollessa ja lasten syntyessä nykyinen ex mieheni myös kävi töissä ja minä hoidin kodin ja lapset heidän ollessa pieniä, palasin töihin nuoremman ollessa kolme ja taas oli kaksi tienaavaa, perheellä yhteiset rahat. Töiden lisäksi kyllä edelleen hoidin lapset ja kodin pääosin yksin, ex mies laittoi joskus ruokaa ja satunnaisesti "vahti" lapsia jos halusin käydä yksin lenkillä tai kaverin kanssa viettää aikaa.
Kyllä varsinkin herkuistaan tarkkana. Lapseni sitten taas ovat sellaisia, että jakavat kaikki ostamani herkut esim jonkun pullan tai mutakakun tasan meille kaikille, myös miehelle ja tarjoavat viikonloppunameistaan ja jopa omilla rahoilla ostetuista herkuistaan.