Miksi nuoret naiset eivät viihdy maaseudulla?
Menneiden sukupolvien nuoret naiset viihtyivät maaseudulla nuorten miesten ystävinä ja apuna. Miksi nuoret naiset eivät enää viihdy maaseudulla?
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä saattaa kirpaista joitain, mutta sanon silti. Maaseudulla ei statuksella ole niin suurta merkitystä kuin kaupungissa ja sitähän nykyään nuorena ja vähän vanhempanakin jahdataan. Onneksi minä olen löytänyt sellaisen naisen jota ei kiinnosta mitä muut ajattelee hänestä, eikä hän ole mitään kenenkään muun vuoksi. Harvinainen.
Milläs tämä harvinainen ihminen itsensä elättää?
Hänellä on oma lakiaisiasiaintoimisto. En ymmärrä miten tämä liittyy yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä saattaa kirpaista joitain, mutta sanon silti. Maaseudulla ei statuksella ole niin suurta merkitystä kuin kaupungissa ja sitähän nykyään nuorena ja vähän vanhempanakin jahdataan. Onneksi minä olen löytänyt sellaisen naisen jota ei kiinnosta mitä muut ajattelee hänestä, eikä hän ole mitään kenenkään muun vuoksi. Harvinainen.
Maaseudulla statuksella juuri onkin merkitystä! Lääkäri on jumalasta seuraava, eikä ole hetken rauhaa. Naapurin terveydenhoitajan ostoksia kyylätään kaupassa (oijoi, nyt se osti 4 olutta ja rasvaista makkaraa). Papin koko perheen tekemisiä tarkkaillaan, mutta silti pappi on kirkonmies tilanteessa kuin tilanteessa. Veljeni oli maalla pappina 5 vuotta, mutta kyllästyi juuri tuohon statukseen. Kutsumusammatti tai ei, niin urheilukisoja seuraamassa tai kesäteatterin katsomossa se pappikin haluaa olla pelkkä ”katsoja-Matti”.
Ei nykyään tuollainen status kiinnosta nuoria naisia. Ymmärsinkö oikein että maaseudulla on parempi olla olematta statusta? Nainoinko minä jo että..
Kyllä maalla voi syödä ulkona, nostaa ruokapöydän pellolle.
Ravintoloilta jää niin paljon hävikki ruokaa ja roskaa että kaupungissa asuvien viherpiipertäjien pitöisi niitä boikotoida.
Ruokakaan ei ole aina sitä mitä listassa lukee.
T:kokki maalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla statuksella juuri onkin merkitystä! Lääkäri on jumalasta seuraava, eikä ole hetken rauhaa. Naapurin terveydenhoitajan ostoksia kyylätään kaupassa (oijoi, nyt se osti 4 olutta ja rasvaista makkaraa). Papin koko perheen tekemisiä tarkkaillaan, mutta silti pappi on kirkonmies tilanteessa kuin tilanteessa. Veljeni oli maalla pappina 5 vuotta, mutta kyllästyi juuri tuohon statukseen. Kutsumusammatti tai ei, niin urheilukisoja seuraamassa tai kesäteatterin katsomossa se pappikin haluaa olla pelkkä ”katsoja-Matti”.
Joku kuvittelee, että maalla on lääkäreitä ja pappeja ja että ihmiset edes tuntee ne jos jossain kuntakeskuksessa näitä virkamiehiä joskus käykin. Kannattaa päivittää ne havainnot vuoteen 2019.
Päivitä itse havaintosi vuoteen 2019. Meillä 1400 asukkaan pikkukunnassa on oma terveysasema, omat hoitajat ja lääkäri. Oma seurakuntakin löytyy, osana isompaa seurakuntaa. Täälläkin ihmisiä kastetaan ja haudataan. Täällä maalla asuu ihmisiä monista ammattiryhmistä, eikä kaikki ole kouluttamattomia työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänellä on oma lakiaisiasiaintoimisto. En ymmärrä miten tämä liittyy yhtään mihinkään.
Se liittyy siihen, ettei maaseudulla juuri ole töitä korkeastikoulutetuille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kuvittelee, että maalla on lääkäreitä ja pappeja ja että ihmiset edes tuntee ne jos jossain kuntakeskuksessa näitä virkamiehiä joskus käykin. Kannattaa päivittää ne havainnot vuoteen 2019.
Päivitä itse havaintosi vuoteen 2019. Meillä 1400 asukkaan pikkukunnassa on oma terveysasema, omat hoitajat ja lääkäri. Oma seurakuntakin löytyy, osana isompaa seurakuntaa. Täälläkin ihmisiä kastetaan ja haudataan. Täällä maalla asuu ihmisiä monista ammattiryhmistä, eikä kaikki ole kouluttamattomia työttömiä.
No tuskin on kauan asiat noin. Ei ole mitenkään mahdollista ,että tuolla asukaspohjalla kunnan talous olisi kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
En viihtynyt. Ihmiset oli Etelä-Savossa kieroja ja kovia juoruamaan. Kaikista oli selän takana pahaa sanottavaa, mutta päin naamaa ei kukaan avannut suutaan. Kysyin kerran naapurilta, miksei hän puhu toiselle naapurille siitä, että harmittaa, kun käyttävät naapurin pihan reunassa koiraansa tarpeilla. Naapuri hämmästeli silmät pyöreänä, että eihän semmoista mennä sanomaan, tulee välirikko. Ilmeisesti fiksumpaa käytöstä on marista asiasta selän takana kaikkien kyläläisten kanssa.
Etelä-Savossa on kaupunkejakin 😂
Täällä pohjosessa kauhulla odotetaan töykeitä,kiireisiä moukkamaisia Etelä-Suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se liittyy siihen, ettei maaseudulla juuri ole töitä korkeastikoulutetuille ihmisille.
Onhan sitä, mutta eihän edes tuo koulutus takaa että edes pärjää missään työssä. Maaseudulta moni käy myös kaupunhissa töissä, eikä se vie aikaa juurikaan enempää kuin kaupungissakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just. Meillä maalla on työpaikkoja informaatikoille, pastorille, lääkärille, hammaslääkärille, kunnanjohtajalle jne. Löytyypä täältä korkeasti koulutettuja toimitusjohtajiakin. Esim. tuossa km päässä asustelee ja tekee töitä etänä toukokuusta syyskuulle yrittäjä (koulutus dippainssi). Täältä meidän läheltä käy töissä isommassa kaupungissa useampikin hyvin koulutettu henkilö. Nykyajan etätyömahdollisuudet ovat tuoneet nimenomaan paluumuuttajina korkeasti koulutettuja henkilöitä. Luontoarvot ovat monelle tärkeitä.
Kesälomalaisethelvetistä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viihtynyt. Ihmiset oli Etelä-Savossa kieroja ja kovia juoruamaan. Kaikista oli selän takana pahaa sanottavaa, mutta päin naamaa ei kukaan avannut suutaan. Kysyin kerran naapurilta, miksei hän puhu toiselle naapurille siitä, että harmittaa, kun käyttävät naapurin pihan reunassa koiraansa tarpeilla. Naapuri hämmästeli silmät pyöreänä, että eihän semmoista mennä sanomaan, tulee välirikko. Ilmeisesti fiksumpaa käytöstä on marista asiasta selän takana kaikkien kyläläisten kanssa.
Etelä-Savossa on kaupunkejakin 😂
Täällä pohjosessa kauhulla odotetaan töykeitä,kiireisiä moukkamaisia Etelä-Suomalaisia.
Vähän ohis mut mitä kaupunkeja etelä-savoon on perustettu? Mikkeli? Meillä on mökki Ristiinassa. Miten tuo kaupunkijuttu (eli Mikkeli) liittyy siihen että teille tulee pohjoiseen Etelä-Suomesta töykeitä ihmisiä? Mikkeli ei oo Etelä-Suomee.
Vanhemmalla iällä monet naisetkin ymmärtävät mitä hienoa tuossa on. Se tapahtuu yleensä silloin kun opitaan mistä itse pitää, eikä yritetä olla niin kuin muut haluaa. Somehan on tätä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmalla iällä monet naisetkin ymmärtävät mitä hienoa tuossa on. Se tapahtuu yleensä silloin kun opitaan mistä itse pitää, eikä yritetä olla niin kuin muut haluaa. Somehan on tätä täynnä.
Ei tuo nyt ihan yleispätevä havainto ole, koska maaseutu osittain autioituu ja kaupungistuminen on kiihtynyt. Väkeä muuttaa ja kuolee maalta pois nopeammin kuin uutta muuttaa tilalle. Ei meillä ole mitään suurten ikäluokkien ryntäystä maalle tapahtunut, vaikka ikää on tullut lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo nyt ihan yleispätevä havainto ole, koska maaseutu osittain autioituu ja kaupungistuminen on kiihtynyt. Väkeä muuttaa ja kuolee maalta pois nopeammin kuin uutta muuttaa tilalle. Ei meillä ole mitään suurten ikäluokkien ryntäystä maalle tapahtunut, vaikka ikää on tullut lisää.
Varo vaan, mennään 20 vuotta eteenpäin, niin ne nykyiset parikymppiset nuoret naiset rynnistää täältä etelästä sankoin joukoin valtaamaan pohjoisen autioituneet talot. Sitten saavat aikamiespojat olla helisemässä, kun ”törkeät” etelän akat piirittävät joka suunnalta.
Exäni kertoi tässä muutama vuosi sitten, että kun hän oli käynyt entisen kotikuntamme paikallisessa, hänelle oli tultu aivan varta vasten kertomaan, että minä, hänen ex-avovaimonsa, olen ollut seksisuhteessa jonkun romanimiehen kanssa :-D Tokihan exää pitää exän asiat kiinnostaa vielä eronkin jälkeen, ja onhan tuo nyt ennenkuulumatonta muutenkin.
Juoruun on sisäänrakennettuna juoruilijoiden oma 1) rasistisuus ja 2) sovinismi. Minähän olin vapaasti yksin matkaileva ja baareissa kulkeva nuori nainen aikoinani, ja kun en kenenkään paikallisen kanssa seurustellut, niin yhtälöhän paikallisten mielestä tarkoitti tietysti, että makaan kaikkien kanssa. Tuota tasoa on ajattelu näissä kunnissa, kun toisenlaista tapaa elää ei ymmärretä eikä hyväksytä. Sittemmin on kokemusta kertynyt toisestakin samankokoisesta kunnasta, jossa niinikään asuin aikani juorujen kohteena. Onneksi olin asumiseni alkuajan herttaisen tietämätön siitä, miten asioitani puitiin ja pähkäiltiin kyläraadissa :-)
Muinainen kotikuntani on (valitettavasti) Ähtäri, terveisiä vain sinne toisten asioiden paremmintietäjille :-D
On täällä maalla ihan kuulkaas monenlaisia ammatteja. Mun mies on FM ja työskentelee tietotekniikan parissa. Mulla vain amk-paperit ja olen yrittäjä. Naapurissa proviisori + DI, opettajapariskunta, rehtori + maanviljelijä, pappi + opettaja, lääkäri + optikko, FT (yliopiston proffa) + ekonomi (pankinjohtaja)...on sairaanhoitajia, lähihoitajia, sähköasentajia, lastentarhanopettajia, hammashoitajia, kampaajia, insinöörejä, kirjanpitäjiä, myyjiä...ihan kaikenlaisia. Varmasti vähemmän on tohtoreita kuin kaupungeissa, mutta kyllä koulutustaso on maallakin noussut ja töitä on ns. tavallisilla aloilla, mutta ei tietenkään millään harvinaisilla. Meiltä on kaupunkiin 20 km ja isoon kaupunkiin 100 km. Niin ja onhan täälä toisaalta töitä, joita ei taas kaupungeissa ole, esim. meidän kylällä on ratsastustalli, luontomatkailuyritys, maatilamatkailuyritys, puutarha ja tietysti maatiloja ja marjanviljelyä.
Koska kyseinen elämäntapa ja juntit ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varo vaan, mennään 20 vuotta eteenpäin, niin ne nykyiset parikymppiset nuoret naiset rynnistää täältä etelästä sankoin joukoin valtaamaan pohjoisen autioituneet talot. Sitten saavat aikamiespojat olla helisemässä, kun ”törkeät” etelän akat piirittävät joka suunnalta.
20 vuoden päästä noilla parikymppisillä on lapset teinejä, joten muuttohalukkuus voi olla vähissä kaikilla.
Viihdyn jos vian olsi rahaa muuttaa sellaiselle paikalle, tai jolla kulla tutulla olisi sellainen niin voisi käydä kylässä ja olla parista päovästä viikkoon. Mieluiten kauppa ei olsii liian kaukana myöskään siis.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä naiset nauttivat kerrostaloelämästä, jossa törmää tuon tuostakin sellaisiin ns jännämiehiin: rikollisiin, nisteihin, alkkiksiin ja kaikenlaisiin mahdollisiin sekopäihin.
Millaisissa kerrostaloissa sinä olet asunut, kun naapurit ovat olleet tuollaisia? Tässä talossa asuu vissiin tylsämiehiä, kun yhtään jännää en ole pariinkymmeneen vuoteen nähnyt rappukäytävässä.