Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Li Andersson: Miksi kaikilla pitäisi olla oma auto - "Eihän kerrostalossakaan jokaisella ole omaa hissiä"

Vierailija
03.06.2019 |

Anderssonin mukaan on luovuttava ajattelutavasta, että jokaisella pitäisi olla oma auto.

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201701122200053048

Kommentit (1220)

Vierailija
841/1220 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo vois vaan työttömäksi. Sitähän ne kannattaakin.

Vierailija
842/1220 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkäättekö ylipäätään että vasemmistolaisnainen vie teiltä munanjatkeen, vai mikä näissä aiheissa niin helvetisti hikeennyttää?

Enemmänkin ärsyttää, että vassareilla ei ole varaa munanjatkeeseen ja katkeroituvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1220 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samppanjasosialismi ja toisten yksityisautoilusta angstaaminen on nyt in!

Vierailija
844/1220 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkäättekö ylipäätään että vasemmistolaisnainen vie teiltä munanjatkeen, vai mikä näissä aiheissa niin helvetisti hikeennyttää?

Ei, vaan se rasittaa että vasemmistolaisnainen kuvittelee että ihmiset eivät kykene tekemään omaa elämäänsä koskevia päätöksiä itse vaan tarvitsevat virkamiehen holhoamaan ja opastamaan. Tämä ajattelumalli on vihervasemmistossa tavattoman tiukassa ja vaikka heillä on hyviä tavoitteita niin kaikki muu jää tämän virkamiesvetoisuuden ja ihmisten älyllisen aliarvioinnin jalkoihin.

Vierailija
845/1220 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mielenkiinnolla seurannut tätä keskustelua.

Itse en ole koskaan edes hankkinut ajokorttia, ja olen saanut kuulla siitä aika paljon kettuilua. Varsinkin silloin kun sain lapsia, koki moni asiakseen tulla ylimielisenä kertomaan, että en mitenkään voi pärjätä ilman autoa.

Osa jopa epäili, että en ikinä liiku missään lasteni kanssa, sillä eihän ilman autoa voi. Nämä sitten tulivat opettamaan kuinka lasten kanssa pitäisi joskus käydä myös kodin ulkopuolella. En nähnyt tarpeelliseksi kertoa näille neuvojen jakajille, että lapsilla on varsin vilkas sosiaalinen elämä ihan kodin ulkopulella. Tapasin lasteni kanssa paljon muita lapsiperheitä, kävin heidän kanssaan säännöllisesti harrastuksissa ja kerhoissa.

Jotkut tulivat valittamaan kuinka he ovat joutuneet hirveästi kuskaamaan autottomia ihmisiä ja käyttämään heitä asioilla siellä ja täällä. Minua eivät kuitenkaan koskaan joutuneet kuskaamaan. Hoidin kulkemiseni ihan itse. En olisi  heidän kyytiinsä mennyt edes pyynnöstä, sillä en pitänyt heidän asenteestaan.

Olihan se puuttuminen ja sekaantuminen ja selittäminen ihan sairaan ärsyttävää. Ei mennyt perille, että autottomuus on oma valintani.

Vähän nyt huvittaa auton omistajien valitukset, ja omasta valinnasta puhumiset.  Ehkä ei huvittaisi jos en olisi itse saanut kuraa niskaan omasta valinnastani.

En usko sanaakaan tarinastasi koska Li Andersson keksi vasta äsken että jokaisella ihmisellä ei tarvitse olla autoa!!!

Jätä viimeinen kalja korkkaamatta.

Monet ovat jo kokeilleet sarkasmia ja ihastuneet siihen, mikset sinäkin kokeilisi!

Vierailija
846/1220 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko pitkää ketjua, mutta eikö kenenkään muun mielestä tämä vertaus kerrostalohissiin hae typeryydessä vertaistaan?

Vihreidenkin jo matalalla olevasta rimasta mennään ali että heilahtaa.

Vierailija
847/1220 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lin ajatus jota hän oli nostamassa esille oli "Liikkuminen palveluna".  Kun tiedon siirto nopeutuu mahdollistuu erlilaiset liikkumispalvelut huomattavasti ja ne saavat aikaan tilanteen, jossa henkilöt joilla kenties aimemmin oli auto ei välttämättä tarvitse enää omaa autoa.

No voisitko sinä sitten selventää että mitä väliä sillä on ajanko x kilometria omalla autolla vai jonkun toisen autolla? Tai millä tapaa se on hyvä ajatus, että nyt ne ketkä eivät oikeasti auto tarvitse eivätkä ole sellaista ostaneet voivatkin yhtäkkiä alkaa aina halutessaan ajelemaan sinne lähikauppaan tai minne vaan kävelyn, pyöräilyn tai julkisten sijaan.

Ainoa tapa millä nämä Lin harhat vähentäisivät autoilua olisi että meillä olisi kymmeniä tai satoja tuhansia niin tyhmiä ihmisiä että ovat menneet vahingossa ostamaan auton, eivätkä sitten erota polkupyörän satulaa auton etupenkistä ja lähtevät vielä vahingossa ajamaan sillä vaikka tarkoitus oli tehdä jotain muuta.

Pyydä äitiä selittämään, kuinka asia oikeasti on. Kyllä sinäkin sen vielä joskus ymmärrät.

Jes, äitiltä terveisiä että kyllä minä olin tässäkin asiassa oikeassa! Hienoa että sinäkin sen ymmärsit!

Vierailija
848/1220 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetunymmärtämisellä tai ylipäänsä asioiden ymmärtämisellä ei kyllä edelleenkään täsäs ketjussa juhlita. Urpot! Hävetkää. Li ei sano että autoilu pitäisi kokonaan kieltää. Li ei ole tajuamatta haja-asutusalueiden liikkumista. Te ette vaan ymmärrä.

Li sanoo, että KAIKKI eivät tarvitse omaa autoa. Se lause tarkittaa sitä, että että on paljon ihmisiä joille oma auto ei ole välttämätön - näin on esimerkiksi kaupunkien ydialueilla hyvien liikenneyhteyksien varrella asuvien laita. Mutta lause tarkoittaa myös, että on ihmisiä jotka tarvitsevat autoa. Li ei tätä mitenkään kiellä. Kaikki vaan eivät tarvitse. Esimerkiksi kaupunkilaisille oma auto voi olla enemmän riesa ja suuri kuluerä nykyisellään ja kimppauatot - on puhuttu taloyhtiöiden kimppa-autoista tai kaupunginosien kimppa-autoista jne - tulisivat paljon halvemmaksi ja vähemmän vaivaa, pysäköintikuluja ym aiheuttaviksi.

Eli mielestäsi Li Andersson sanoi hauki on kala -tasoisen viisauden. Vai oliko siinä jokin ajatuskin taustalla. Mikä se ajatus mielestäsi oli? Se tässä kiinnostaa ei muu löyhä populistinen lätinä.

Miksi olet noin katkera?

Miksi olet noin typerä?

Ai, sä et osaa vielä kommunikoida aikuisten malliin. Kyllä se siitä lähtee lutviutumaan kun vaan harjoittelet sinnikkäästi:)

Ja nuo sinun nelivuotiaan tasoiset onelineritko on sitä aikuismaista kommunikaatiota? Ymmärrän siinä tapauksessa että vihervasemmiston itsestäänselvyydet uppoa kuin kuuma veitsi voihin.

Vierailija
849/1220 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa työssäkin edellytetään, että työntekijällä on auto käytettävissään. 

No sittenhän se henkilö tarvitsee auton eikä ole niitä joista Li puhui. Mikä tässä on näin stanan vaikeaa?

Esimerkki henkilöstä joka ei tarvitse autoa ja perustelut miksi hänellä nyt(kään) olisi auto? Eli kenelle Li tuolloin puhui vai soimasiko vain omatunto oman puolueensa kannattajakunnan valtavasta ekologisesta painolastista täällä Suomessa.

No esimerkiksi mänä. asu kaupungin lähilähiössä kerrostalossa, meillä on auto, mutta julkisilla/pyörällä mennään töihin. Autoa käytetään satunnaisiin kehämarketteihin mentäessä ja sitten lomamatkoihin ja mökkimatkoihin. Autopaikasta maksetaan 45e/kk. Ei suurtä järkeä ja jos kimppa-autoja olisi kätevästi niin vaihto todennäköisesti sellaiseen järjestelmään kannattaisi.

Ja mitä eroa olisi ruuhkien tai ympäristön kannalta että ajaisitte jonkun muun autolla oman auton sijaan?

Siellä yhteisautossa olisi useampi ihminen

Eikä olisi, vaan yksi henkilö. Yhteiskäyttöauto on kuin mikä tahansa vuokra-auto, mutta vuokra-ajat ovat yleensä minuuttiperusteisia. En todellakaan ala kurvailemaan ympäri kaupunkia ventovieraiden perässä kun maksan 1,50 €/min auton käytöstä.

Vierailija
850/1220 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa työssäkin edellytetään, että työntekijällä on auto käytettävissään. 

No sittenhän se henkilö tarvitsee auton eikä ole niitä joista Li puhui. Mikä tässä on näin stanan vaikeaa?

Esimerkki henkilöstä joka ei tarvitse autoa ja perustelut miksi hänellä nyt(kään) olisi auto? Eli kenelle Li tuolloin puhui vai soimasiko vain omatunto oman puolueensa kannattajakunnan valtavasta ekologisesta painolastista täällä Suomessa.

No esimerkiksi mänä. asu kaupungin lähilähiössä kerrostalossa, meillä on auto, mutta julkisilla/pyörällä mennään töihin. Autoa käytetään satunnaisiin kehämarketteihin mentäessä ja sitten lomamatkoihin ja mökkimatkoihin. Autopaikasta maksetaan 45e/kk. Ei suurtä järkeä ja jos kimppa-autoja olisi kätevästi niin vaihto todennäköisesti sellaiseen järjestelmään kannattaisi.

Ja mitä eroa olisi ruuhkien tai ympäristön kannalta että ajaisitte jonkun muun autolla oman auton sijaan?

Siellä yhteisautossa olisi useampi ihminen ja niiden ihmisten autot olisivat parkkipaikalla poissa saastuttamasta luontoa. Eikö teillä ole matematiikassa vielä opetettu yhteen- ja vähennyslaskua?

Höntti. Sä et nyt tajua mistä Li puhuu. Hän puhuu näistä yhteiskäyttöautoista, kuten joku City Car Club, jossa tehdään soppari ja auton saa tiettyä tuntivuokraa ja kuukausimaksua vastaan omaan käyttöönsä, vaikka sinne mökkimatkalle tai minne ikinä on menossa. Ei se tarkoita, että siinä kyseisessä autossa ajaisi kukaan muu kuin se sopimuksen tekijä ja ehkä hänen perheensä. Päin vastoin, sitä autoa siirrellään varta vasten tätä vuokraajaa varten ympäri kaupunkia. 

Sekoitat nyt kimppakyydit tähän. Se on ikivanha systeemi ja yhä voimissaan, jossa saman työmatkan ja työajat omaavat ja lähekkäin asuvat kulkevat yhdellä, jonkun omistamalla  autolla ja jakavat bensakulut keskenään. Tätä on tehty jo varmaan 60-luvulta ja itsekin olen kulkenut kimppakyydissä. JOssain vaiheessa verottaja tuppasi oikeen rankaisemaan tästä.

Jos verrataan taloyhtiöön, jossa on yksi hissi kaikille yhteiseen käyttöön, vertaus kyllä ontuu. On vaikea kuvitella jotain randomia taloyhtiötä, jossa yhtäkkiä asukkailla olisi esim. niin samansuuntaisia työmatkoja, että monikin siitä samasta taloyhtiöstä voisi alkaa käyttää jotain yhteiskäyttöautoa porukalla aamuin illoin ja että systeemi muutenkin toimisi - siis että siinä taloyhtiössä olisi jotain yhteiskäyttöautoja ja niillä sitten sulassa sovussa operoisi 50 henkilöä.

City Car Club on varmasti hyvä systeemi Helsingin kanstakaupungissa asuvalle, satunnaisesti 1-2 h kerrallaan, mutta kuitenkin säännöllisesti autoa tarvitsevalle. Ei muille.

Juuri näin. Ja nämä palvelut lisäävät yksityisautoilua, eivät suinkaan vähennä sitä.

Vierailija
851/1220 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Pelkään että Lin kaltaiset ıdiootit pääsevät valtaan.

Vierailija
852/1220 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko pitkää ketjua, mutta eikö kenenkään muun mielestä tämä vertaus kerrostalohissiin hae typeryydessä vertaistaan?

Kyllä. Tai no, vasemmistolle se lienee "par for the course..."

Vierailija
853/1220 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjenkäyttö on sallittu. Nythän useimmat tämän ketjun autofanaatikot ovat selvästi järjestäneet koko elämänsä liikkuvan tonnikalapurkin varaan. Ilman tätä kotteroa, elämä pysähtyy. Eihän se noin voi mennä.

Eikä ole. Ei minulla edes ole autoa, joskin sekin on kuulema mahdotonta koska asun omakotitalossa.

Tuo sinun nelivuotiaan tasolla oleva typerä nälviminen sen sijaan edustaa aivan jotain muuta kuin tuota peräänkuuluttamaasi järjenkäyttöä. Toki jos tarkoituksenasi on vaan hämmentää paskaa, niin anna palaa vaan mutta keskustelumielessä teet itsestäsi pelkän pellen käytökselläsi.

Vierailija
854/1220 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten alkaisi olla aika ajatella rationaalisesti ja hommata asunto niin läheltä työpaikkaa, ettei autoa "tarvita". Mikä se etäisyys on, riippuu tietysti kunkin kyvyistä. Itse olen pyöräillyt kesät talvet työpaikalle, joka on 20 km päästä kotoani, mutta kieltämättä huonoilla ilmoilla se alkoi käydä raskaaksi. Niinpä vaihdoin työpaikkaa.

Julkisen liikenteen puutteen käyttäminen tekosyynä on typerää, sillä onhan selvää, että jos ihmiset luopuisivat yksityisautoilusta, julkista liikennettä syntyisi, kun tarvettakin olisi. On siis aivan autoilijoiden oma vika, kun julkista liikennettä ei ole. Samalla Postikin voisi taas tiuhentaa jakopäiviään, kun linjoja kulkisi taas joka kirkonkylään. Mutta nykyinen mahdoton tilanne on täysin ihmisten omaa syytä. Nyt sitten avuttomana valitetaan, että ei pysty ei voi, kun on itse ensin leivottu mahdoton tilanne.

Vierailija
855/1220 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjenkäyttö on sallittu. Nythän useimmat tämän ketjun autofanaatikot ovat selvästi järjestäneet koko elämänsä liikkuvan tonnikalapurkin varaan. Ilman tätä kotteroa, elämä pysähtyy. Eihän se noin voi mennä.

Eikä ole. Ei minulla edes ole autoa, joskin sekin on kuulema mahdotonta koska asun omakotitalossa.

Tuo sinun nelivuotiaan tasolla oleva typerä nälviminen sen sijaan edustaa aivan jotain muuta kuin tuota peräänkuuluttamaasi järjenkäyttöä. Toki jos tarkoituksenasi on vaan hämmentää paskaa, niin anna palaa vaan mutta keskustelumielessä teet itsestäsi pelkän pellen käytökselläsi.

Tuon ääliön jolle vastasit ansiosta minulle valkeni miksi vihervasemmiston ajamat asiat menevät aina persijeelleen. Politiikan lähtökohtana on joku epärealistinen utopia johon ihmisten elämää väännetään väkisin, ei se miten ihmiset elävät ja kuinka sitä voisi edesauttaa ja sovittaa esim. ilmastollisiin tavoitteisiin.

Vierailija
856/1220 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun ei ne työpaikat ole enää bussireittejen varrella eikä ihan helppo päästä töihin ilman autoa. Varsinkaan jos ennen töitä pitää viedä kaksi lasta yh na päiväkotiin sitä ennen ja toinen lapsi kouluun ja hakea myös iltapäivällä.

Vierailija
857/1220 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen työtön ja pakko olla auto.

Vierailija
858/1220 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten alkaisi olla aika ajatella rationaalisesti ja hommata asunto niin läheltä työpaikkaa, ettei autoa "tarvita". Mikä se etäisyys on, riippuu tietysti kunkin kyvyistä. Itse olen pyöräillyt kesät talvet työpaikalle, joka on 20 km päästä kotoani, mutta kieltämättä huonoilla ilmoilla se alkoi käydä raskaaksi. Niinpä vaihdoin työpaikkaa.

Julkisen liikenteen puutteen käyttäminen tekosyynä on typerää, sillä onhan selvää, että jos ihmiset luopuisivat yksityisautoilusta, julkista liikennettä syntyisi, kun tarvettakin olisi. On siis aivan autoilijoiden oma vika, kun julkista liikennettä ei ole. Samalla Postikin voisi taas tiuhentaa jakopäiviään, kun linjoja kulkisi taas joka kirkonkylään. Mutta nykyinen mahdoton tilanne on täysin ihmisten omaa syytä. Nyt sitten avuttomana valitetaan, että ei pysty ei voi, kun on itse ensin leivottu mahdoton tilanne.

Miten toimitaan tilanteessa, jossa talouden toisen henkilön työpaikka vaihtuu jatkuvasti (raksamies). Muutetaanko parin päivän välein uuteen kotiin, jopa toiselle paikkakunnalle? Lapset käy viittäkymmentä eri koulua vuoden aikana?

Vierailija
859/1220 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kaikkien hissi nouse ihan ylimpään kerrokseen asti.

Vierailija
860/1220 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella ratikka menee Hervannasta - TAYS - keskusta.

Kuinkahan paljon porukkaa liikkuu tällä reitillä?

Ei kyllä vähennä autoilua yhtään.

Itse en asioi Hervannassa enkä keskustassa.

Ihan imagojuttu tämä ratikka.

Olis pistäneet nuokin rahat nuorten hyväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi