Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Li Andersson: Miksi kaikilla pitäisi olla oma auto - "Eihän kerrostalossakaan jokaisella ole omaa hissiä"

Vierailija
03.06.2019 |

Anderssonin mukaan on luovuttava ajattelutavasta, että jokaisella pitäisi olla oma auto.

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201701122200053048

Kommentit (1220)

Vierailija
1201/1220 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla pärjää hyvin julkisella liikenteellä, maaseudulla toinen asia. Olen siis osittain samaa mieltä.

Ei pärjää.

t. Pääkaupunkiseutulainen

Ei pärjää ei. Työpäiväni alkaa klo 7, julkisilla jos menisin niin kotoa pitäisi lähteä klo 6. Matkaa 11km. Ei mitään järkeä.

Vierailija
1202/1220 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla pärjää hyvin julkisella liikenteellä, maaseudulla toinen asia. Olen siis osittain samaa mieltä.

Ei pärjää.

Itse olen ainakin pärjännyt. Helsingissä syntynyt, täällä kasvanut ja koko ikäni asunut. Ajokortti on, mutta autoa en viitsi hommata, koska matkat hoituvat metrolla/busseilla/fillarilla. Kuljetukseen saa apua kavereilta/sukulaisilta jos tarve ilmenee.

t. Sturenkadun sulttaani

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/1220 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pärjää.

Ei pärjää ei. Työpäiväni alkaa klo 7, julkisilla jos menisin niin kotoa pitäisi lähteä klo 6. Matkaa 11km. Ei mitään järkeä.

Mitä ihmettä? Työpäivänä alkaa 6 aamulla ja ehdin hyvin kulkea bussilla töihin, matkaa 18-20km suunta. Vai olisiko niin, ettet jaksa herätä ajoissa ja lähteä ajoissa liikenteeseen?

Vierailija
1204/1220 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä tulevaisuuden itsestään liikkuvat robottiautot tulevat avuksi. Sen voi kutsua paikalle tarvittaessa, joten kenenkään ei sellaista tarvitse itse omistaa.

Virtuualilasit olisivat myös kivat, voisi säästyä turhilta työmatkoilta.

Vierailija
1205/1220 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pärjää.

Mitä ihmettä? Työpäivänä alkaa 6 aamulla ja ehdin hyvin kulkea bussilla töihin, matkaa 18-20km suunta. Vai olisiko niin, ettet jaksa herätä ajoissa ja lähteä ajoissa liikenteeseen?

Ei, kaikki eivät jaksa herätä ajoissa. Minä olen nukkunut viime vuosina niin huonosti (syynä mm. stressi, kolistelevat naapurit, naapureiden rääkyvä pentu) että nukun mieluummin 45 min. kauemmin ja menen autolla.

Vierailija
1206/1220 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu 100% asuinpaikasta, työstä ja muista elämän spekseistä. Joku voi varmasti aivan hyvin elää ilman omaa autoa, kun taas toiselle se on absoluuttisen välttämätön. 

Vierailija
1207/1220 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys, jota kannattaa kysyä työelämältä, jossa 80 % työtehtävistä edellyttää ajokorttia ja oman auton käyttöä.

Vierailija
1208/1220 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisilla busseilla (HSL) on muuten nykyään ihan hirveää kulkea. Sähköbussit ovat karsean meluisia, ajavat nykien ja äkkijarrutuksia tehden, tiet ovat kuoppaisia ja kapeita, bussi seisoo vähän väliä liikennevaloissa, stop -merkkiääni tulee liian kovaa ja kuulostaa pahasti ruosteiselta ovikellolta, samoin pysäkkikuulutukset tulevat liian kovalla volyymillä. Matkustajiin mahtuu sekalaista sakkia, milloin häiriköitä, narkkareita tai muuten vaan huutamalla puhuvia. Sekä tietenkin ilmaiseksi kulkevat mammat härkävankkureineen, ja pentu huutaa tai vaihtoehtoisesti mamma lässyttää kilpaa pennun kanssa. Ja nuoriso pitää paskaisia lenkkareitaan vastakkaisella penkillä Koska mä voin. Lisäksi Helsingin sisällä joutuu usein kulkemaan kolmella eri kulkuvälineellä päästäkseen haluamaansa paikkaan. Ja vaihtoja odotellessa kestää. Puhumattakaan jatkuvasti myöhästelevistä busseista.

Ai miksikö valitsen oman auton?

Vierailija
1209/1220 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti olisi ihan unelmatilanne, jos Suomessa olisi niin toimiva joukkoliikenne, ettei tarvitsisi pitää omaa autoa. Auto on kallis hankkia ja kallis ylläpitää. Nykytodellisuus valitettavasti on se, että ilman omaa autoa ei ihan noin vaan joka paikkaan kuljetakaan.

Paikoin maaseudulla voi olla noin, mutta on se myös ihan tottumiskysymys. Moni kaupunkilainen ei autoa tarvitsisi. Satunnaista käyttöä varten auton voi myös vuokrata. Duunikaveri perheineen päätyi tuohon, kun tarpeet oli kerran - pari vuodessa käydä sukuloimassa paikassa jonne ei enää bussikaan kulje. Minulla ei ole edes ajokorttia, ja menen kyllä tarvittaessa taksilla pidemmänkin matkan. Halvemmaksi se tulee kuin omistaa auto.

Vierailija
1210/1220 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pärjää.

Eihän tuo ole edes mikään pitkä työmatka. Aika hyvä pyöräiltävä. Ja ei todellakaan kauan kestävä. Pärjää jos haluaa. 

Vierailija
1211/1220 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vasemmistolainen ei taida oikein hahmottaa ja ymmärtää että kuinka paljon ne pyhät peltilehmät tuottaa valtiolle verotuloja. Jos ne veroeurot otetaan sitten pakon edestä jostain muualta, niin mikähän poru siitä mahtaisi seurata? Todella moni asia maksaisi sen jälkeen huomattavasti enemmän. No en ole kovin yllättynyt että tälläkin kertaa tuon ihmisen ajattelu on paljon hitaampaa kuin sen suun soitto.

Vierailija
1212/1220 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pärjää.

Itse olen ainakin pärjännyt. Helsingissä syntynyt, täällä kasvanut ja koko ikäni asunut. Ajokortti on, mutta autoa en viitsi hommata, koska matkat hoituvat metrolla/busseilla/fillarilla. Kuljetukseen saa apua kavereilta/sukulaisilta jos tarve ilmenee.

t. Sturenkadun sulttaani

Sulttaani on lokki. Jos sinä tulisit pummaamaan minulta kyytiä, niin maksaisit minulle kutakuinkin saman kuin maksaisit taksin käytöstä.

Vierailija
1213/1220 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hy vit tu mikä ketju. Joukkoliikennettä ihaillaan ja yksityisautoilua paheksutaan, syökää paskaa.

Vierailija
1214/1220 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pärjää.

Eihän tuo ole edes mikään pitkä työmatka. Aika hyvä pyöräiltävä. Ja ei todellakaan kauan kestävä. Pärjää jos haluaa. 

Eivät kaikki voi pyöräillä töihin. Ja joissakin töissä on pyhävaatteet, pitäisi vaihtaa pyöräilyvaatteet pois töihin tultua, eikä siihen ole aina mahdollisuutta ja aikaakin siihen menee.

Vierailija
1215/1220 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pärjää.

Pärjäilehän sinä vaan siellä keskenäsi, arjen ja työn sankari, äläkä sanele miten muiden pitäisi elää.

Vierailija
1216/1220 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Andersson ei hyväksy, että jokaisella on oma auto, mutta suorastaan vaatii, että jokaisella vihervasurilla on oma elättäjä.

Vierailija
1217/1220 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti olisi ihan unelmatilanne, jos Suomessa olisi niin toimiva joukkoliikenne, ettei tarvitsisi pitää omaa autoa. Auto on kallis hankkia ja kallis ylläpitää. Nykytodellisuus valitettavasti on se, että ilman omaa autoa ei ihan noin vaan joka paikkaan kuljetakaan.

Juu täällä peräpitäjässä matkustin yksin sellaisen bussin kyydissä.. se vasta järkevää olikin.

Vierailija
1218/1220 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pärjää.

t. Sturenkadun sulttaani

Sulttaani on lokki. Jos sinä tulisit pummaamaan minulta kyytiä, niin maksaisit minulle kutakuinkin saman kuin maksaisit taksin käytöstä.

Ja saisit rais.kauksen kaupan päälle.

Vierailija
1219/1220 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Helsinki seudulla julkinen tuettu liikenne toimii. Muualla ei. Eteläsuomesta autot kiellettävä. Muualta autovero pois,koska julkinen ei kulje, eikä töihin pääse. Saatte vihreän etelän. 

Vierailija
1220/1220 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Helsinki seudulla julkinen tuettu liikenne toimii. Muualla ei. Eteläsuomesta autot kiellettävä. Muualta autovero pois,koska julkinen ei kulje, eikä töihin pääse. Saatte vihreän etelän. 

Ei täällä julkinen liikenne toimi, kun vähänkin kauemmas pk-seudusta. Monet helsinkiläiset liikkuvat myös sinne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi