Li Andersson: Miksi kaikilla pitäisi olla oma auto - "Eihän kerrostalossakaan jokaisella ole omaa hissiä"
Anderssonin mukaan on luovuttava ajattelutavasta, että jokaisella pitäisi olla oma auto.
Kommentit (1220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Li ja muut unelmoivat yhteiskäyttöautoista ymmärtämättä, että ne eivät ratkaise päästöongelmia eivätkä isossa mittakaavassa myöskään pysäköintiongelmia. Yhteiskäyttöauto on ratkaisu vain kaikkein väestötiheimmillä alueilla. Näilläkin alueilla käyttäjät tarvitsevat autoja yleensä samaan aikaan - töihin mennessä ja sieltä palatessa sekä loma-aikoina (esim. joulu, pääsiäinen, juhannus). Jotta voit luopua omasta autosta ja siirtyä yhteiskäyttöautoon, pitää yhteiskäyttöautoja olla niin paljon, että sellaisen saa käyttöönsä silloin kun sille on tarvetta eli yleensä juuri ruuhka-aikana. Tarvittavien autojen lukumäärää ei siten ratkaisevasti vähene.
Myöskään robottiautot eivät ratkaise ongelmia. Robottiautoilla on sama ruuhkahuippuongelma kuin yhteiskäyttöautoilla. Lisäksi robottiautot todennäköisesti lisäisivät ajokilometrejä, kun autot liikkuisivat tyhjänä käyttöpisteiden välillä.
Aivan varmasti vähenee, kun yhteen yhteisautoon menee 4 ihmistä kuskin lisäksi ja näiden kaikkien autot ovat pois liikenteestä tekemässä turhia pakokaasupäästöjä ja liikenneruuhkia. ja tämä kertaa esim. 100, niin johan ruuhkat helppottuvat huomattavasti.
En minä ala ketään muita kuskaamaan vuokra-autollani. Vuokratkoot omat autonsa. Minä ajan suorinta tietä päämäärääni ja sieltä takaisin.
MiäsHenkilö kirjoitti:
Li ei halua ottaa ihmisiltä autoja pois, vaan antaa ihmisten myös elää niitä ilman.
Pakottamalla ihmiset kävelemään? Wtf?
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa asuva EI pärjää ilman autoa.
Piste.
Miksi ei? Kysymysmerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilijat ajattelevat tuneteella, eivät rationaalisesti. Nimenomaan oman talouden kannalta monetkaan kaupunkilaiset eivät tarvitsisi omaa autoa. Se on todella suuri kuluerä, ja suurimmaksi osaksi turha. taksilla saa ajaa todella reippaasti että pääsee samoihin kustannuksiin. Puhumattakaan näistä car club-tyyppisistä ratkaisuista.
Mutta kun tunne vie niin ei sille mitään näytä voivan. N. 5000e vuodessa Autoliiton laskelman mukaan ihan silmää räpäyttämättä saa mennä.
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja omistan auton ja moottoripyörän.
Tulot 12000 euroa vuosi ja jos tuo autoliiton laskelma pitää paikkansa, ihmettelen että olen vielä hengissä. 5000 euroa autoiluun, vedetään homma alakanttiin (vaikka moottoripyörän vakuutukset ovat kalliimpia kuin autossa :-) 3000 prätkästä.
Mulla jääs siis muuhun elämiseenn 4000 euroa ja kun siitä poistetaan vuokra 500 kuukaudessa, 6000 donaa vuosi, mun pitäisli olla vainaja, sillä ruokaan ei enää riitä rahaa.
Jokin autoliiton laskelmassa ei täsmää.
Voi pyhä sylvi. Ihanko ajattelit, että Autoliitto laski juuri sinun kulusi, vai ajattelitko, että jokainen suomalainen tienaa tasan yhtä paljon kuin sinä, omistaa samanlaiset kulkupelit kuin sinä, ajaa niillä saman verran kuin sinä? Aloin lukemaan tätä ketjua ilman sen suurempaa mielipidettä mihinkään suuntaan, mutta kyllä tässä on hyvin käynyt ilmi, kenen argumentointi on järkevämpää. Vinkki: Autoliitossa osataan laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilijat ajattelevat tuneteella, eivät rationaalisesti. Nimenomaan oman talouden kannalta monetkaan kaupunkilaiset eivät tarvitsisi omaa autoa. Se on todella suuri kuluerä, ja suurimmaksi osaksi turha. taksilla saa ajaa todella reippaasti että pääsee samoihin kustannuksiin. Puhumattakaan näistä car club-tyyppisistä ratkaisuista.
Mutta kun tunne vie niin ei sille mitään näytä voivan. N. 5000e vuodessa Autoliiton laskelman mukaan ihan silmää räpäyttämättä saa mennä.
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja omistan auton ja moottoripyörän.
Tulot 12000 euroa vuosi ja jos tuo autoliiton laskelma pitää paikkansa, ihmettelen että olen vielä hengissä. 5000 euroa autoiluun, vedetään homma alakanttiin (vaikka moottoripyörän vakuutukset ovat kalliimpia kuin autossa :-) 3000 prätkästä.
Mulla jääs siis muuhun elämiseenn 4000 euroa ja kun siitä poistetaan vuokra 500 kuukaudessa, 6000 donaa vuosi, mun pitäisli olla vainaja, sillä ruokaan ei enää riitä rahaa.
Jokin autoliiton laskelmassa ei täsmää.
Voi pyhä sylvi. Ihanko ajattelit, että Autoliitto laski juuri sinun kulusi, vai ajattelitko, että jokainen suomalainen tienaa tasan yhtä paljon kuin sinä, omistaa samanlaiset kulkupelit kuin sinä, ajaa niillä saman verran kuin sinä? Aloin lukemaan tätä ketjua ilman sen suurempaa mielipidettä mihinkään suuntaan, mutta kyllä tässä on hyvin käynyt ilmi, kenen argumentointi on järkevämpää. Vinkki: Autoliitossa osataan laskea.
No ei ilmeisesti osata kun autoliitosta kerrotaan nimenomaan että keskimääräinen auton hinta Suomessa on 3600 euroa.
Björn: miksi kaikkien pitäisi tulla toimeen yhdellä työllä?
Li: miksi kaikkien pitäisi saada käyttää autoa?
Hmmm... kyllä kommari kommarin tunnistaa.
Mitä vttua se Lille kuuluu omistaako joku auton vaikka ei sitä tarvitsekaan. Se kun ei ole Lin asia päättää mitä kukakin omistaa tai omistaako jotain mitä ei tarvitse. Jos Li ei itse tarvitse autoa niin ok, hänenhän ei ole pakko sellaista hankkia mutta muiden ihmisten hankinnat ei hänelle kuulu.
Hupaisaa että Lin mielestä koko euroopan läpi "pitää" päästä liikkumaan vapaasti, mutta suomalainenpa se ei saakaan liikkua vapaasti valitsemallaan ja itselleen sopivimmalla tavalla. Ne ihmiset nimittäin liikkuu jo julkisilla, joille se on toimivin vaihtoehto. Kaikki ei tosiaan omista autoa nykyisinkään.
Vierailija kirjoitti:
Oma auto vapauttaa kulkemaan.
Sitä yhteisautoa ja taksia ei aina saa joka paikassa silloin kuin haluaa.
Esim baariin tykkään mennä omalla autolla. Ei tarvi tapella takseista.
Senkus laitat ajaen. Ei kukaan ole kieltämässä sitä sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Piste.
Oi! Miten en ole tuota vielä ymmärtänyt! Heti autokauppaan, kun omakotitalossa asuvana en ole kuuteen vuoteen ymmärtänyt, että en tule toimeen ilman autoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piste.Miksi ei? Kysymysmerkki.
Tiedätkö, miten vtusti ok-talossa ravaa rakennustarvikkeita, työkaluja, haravointijätettä, jne. vuosittain? Onlo sinulla MITÄÄN hajua? Kysymysmerkki.
Ennen oli hevoset, nyt ei ole edes niitä.
Kyllä meillä ainakin tarvitaan auto. Töihin menemiseen ja harrastuksiin. Valitettavasti bussi ei tee mutkaa päiväkodille, tai iltaisin jäähallille tai muihin harrastuspaikkoihin. Kyllähän sitä yksinään kulkisi julkisillakin. Meillä on auto täynnä oman perheen jäseniä tavaroineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piste.Oi! Miten en ole tuota vielä ymmärtänyt! Heti autokauppaan, kun omakotitalossa asuvana en ole kuuteen vuoteen ymmärtänyt, että en tule toimeen ilman autoa!
Hevonpaskaa.
Et vissiin pahemmin ylläpidä taloasi.
-Toinen ok-asuja
Vierailija kirjoitti:
Asun nykyisin Helsingissä ja pärjään vallan mainiosti ilman autoa, mutta kyllähän taukkikin ymmärtää että ei tuo toimi kaikkialla Suomessa. Ei tarvitse mennä kuin Pohjois-Vantaalle tai Sipooseen että tulee seinä vastaan liikkumisessa. Suurimmassa osassa ihan jo kookkaitakin kaupunkeja (yli 50 000 henkeä) julkinen liikenne on muutama bussi ja puolen tunnin vuorovälit, ja liikennereittikin usein Keskusta - Lähiö. Sillä ei esimerkiksi laitakaupungin tehtaille reissata. Oma asiansa tietty ne neropatit jotka muuttavat vapaaehtoisesti miljoonan hehtaarin kartanoon maalle ja marisevat sitten pitkiä välimatkoja, mutta kun ainoa toimivan paikallisliikenteen keskittymä koko maassa on Helsingin kantakaupunki eikä siellä ole varaa kenen tahansa asua. Ja helppohan se on vaatia Joensuulaista perheenäitiä fillaroimaan kesät talvet 20km matkan töihin kun itse voi istua lämpimässä ja ilmastoidussa junavaunussa.
Huono trolli.
Kukaan ei ole vaatinut perheenäitiä kulkemaan fillarilla, jos hän ei halua. Tajuat sen itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan Li:lläkin auto! Näytettiin Maria Veitolan Yökylässä -ohjelmassa. Pitäisi vaan turpansa kiinni, kun ei ole itsekään tässä asiassa viaton.
No mitä se tähän liittyy, että hänellä on auto? Monet eivät todellisuudessa tarvitsisi autoa, vaan se on tavan takia hommattu. Ne jotka pääsevät töihin muuten ja tarvitsevat autoa kerran kuukaudessa, niin todellakin on halvempaa olla ilman omaa autoa.
Halvempaa olisi myös asua sillan alla pahvilaatikossa ja dyykata safkat roskiksesta, mutta aika moni törsää silti kattoon pään päällä ja hakee ruokansa kaupasta. Jotkut jopa ravintolasta!
Tää ketju pistää miettimään, onko kaikki autonomistajat yhtä tyhmiä? Vai tämäkö yks vain?
Sinä vain.
Eiköhän sitä muutkin mieti ton pahvilaatikkoviestin perusteella, en vain minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piste.Miksi ei? Kysymysmerkki.
Tiedätkö, miten vtusti ok-talossa ravaa rakennustarvikkeita, työkaluja, haravointijätettä, jne. vuosittain? Onlo sinulla MITÄÄN hajua? Kysymysmerkki.
Ennen oli hevoset, nyt ei ole edes niitä.
Ei yhtään. Mitä me sellaisilla tekisimme, talo on jo rakennettu. Haravointijäte menee kompostiin ja puiden ja pensaiden leikkuujätteet roskalavalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lin kannattaisi muistaa, että kaikissa kerrostaloissa ei ole hissiä, joten eiköhän tehdä hissivero! Jokainen hissitalon asukas voisi saada vaikka 3000 e/v lisäveron siitä, että hissi on käytössä. Eihän kaikki käytä autoakaan, vaikka ei ole joukkoliikennettä, joten miksi ihmeessä annettaisiin joidenkin käyttää ilmaiseksi hissiä?
On se Li niin kamala ihminen, kun vain yrittää tehdä maailmasta parempaa paikkaa yrittämällä vähentää päästöjä maapallolta. Mutta kai satunnainen nettihörhö tietää paremmin.
Kerrotko vielä että miten se auton omistaminen lisää päästöjä, ja tuleeko niitä päästöjä jotenkin mystisesti vähemmän jos ajankin jonkun toisen autolla? Silloinhan kannattaisi kaikkien vaan vaihtaa autoja päittäin naapurien kanssa.
Kyllähän se nyt on fakta, että kun se auto on pihalla, niin herkemmin sitä tulee käytettyä kuin bussilla mentyä. Kun autoa ei ole niin kaikki kulkeminen hoidetaan muuten kuin yksityisautoilulla, joskus harvoin yksityisautolla vuokraamalla esim.
Auton vuokraus on kamalan kallista. Justiinsa katsoin, niin on jotain 50e/vrk ja bensat tietenkin päälle. Jos aikoo viikonkin olla reissussa sillä autolla, niin aika paljon saa kyllä maksella, sillä summalla jo ostaa oman auton, jonka ylläpito tietenkin maksaa enemmän, mutta auto on koko ajan käytössä.
No, sitten ostat sen auton, ihan helppoa.
Sehän olisi hirmukiva jos muuallakin kuin Helsingissä paikasta toiseen pääsisi liikkumaan vuoden jokaisena päivänä jokaiseen kellonaikaan. Aika moni ihminen joutuisi työttömäksi ilman omaa autoa, kaikki kun eivät voi veronmaksajien rahoilla ajella taksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TotuusSattuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuohan on kommunismin perusidea, että kaikki on yhteistä. Eipä mitään kovin uutta ajattelua. Ei vaan ole minun maailmankäsitykseni tämä aate.
Yhteiskäyttö ei ole sama asia kuin että kaikki olisi yhteistä. Vaikkapa elokuvateatteri on hyvin järkevä tapa jakaa sama elokuvakokemus muiden kanssa mutta se ei ole mitään kommunismia. Se antaa lisäarvoa kotona katsomiseen verrattuna ja aivan samoin myös vaikkapa auton yhteiskäyttö voi antaa samalla tavalla etua. Kun sinun ei tarvitse yksin omistaa autoa, se voi olla uudempi/isompi/hienompi jne. kuin se oma auto. Ja olla samaan aikaan jopa halvempi.
Kun asiat toteutetaan kaupallisena toimintana, ei kyse ole mistään kommunismista ainakaan minun määritelmäni mukaan.
Oletko huomannut, miten ns. yhteisen omaisuuden aika nopsaan käy? Se likaantuu ja ränsistyy, kun ei ole kenenkään vastuulla pitää siitä huolta.
Totta.
Kaikki kaupunkipyörät ovat ihan mutkalla ojissa pitkin ja poikin.
Missäpäin asut? Pääkaupunkiseudulla kaupunkipyöräsysteemi toimii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan Li:lläkin auto! Näytettiin Maria Veitolan Yökylässä -ohjelmassa. Pitäisi vaan turpansa kiinni, kun ei ole itsekään tässä asiassa viaton.
Nyt et ymmärtänyt. Katsos Li:tä ei tietenkään koske. Hän on puoluejohtoeliittiä, eli tasa-arvoisempi kuin sinä ja minä...
No ainakin heittämällä älykkäämpi ja lukutaitoisempi.....
Jaksamisia valitemallasi tiellä.