Li Andersson: Miksi kaikilla pitäisi olla oma auto - "Eihän kerrostalossakaan jokaisella ole omaa hissiä"
Anderssonin mukaan on luovuttava ajattelutavasta, että jokaisella pitäisi olla oma auto.
Kommentit (1220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti päiväkoti on auki klo 5 - 19, koska ainakin oman lapsen hoitopäivästä tulee suunnilleen tuollainen, jos täällä Helsingissä joutuisin elämään ilman autoa. Kun sovittaa yhteen junaa, bussia ja metroa, niin nyt 35 minuutin päiväkotimatka pitenee lähes kahden tunnin mittaiseksi ja siihen päälle vielä matka päiväkodista työpaikalle.
Kerropa vielä, mistä mihin on Helsingissä sellainen matka, joka kestää kaksi tuntia ja johon tarvitsee junan, bussin & metron?
T. Autoton helsinkiläinen
Vaikka Tali - Viikki - Lauttasaari on sellainen kahden tunnin matka, jossa tosin ei ole junaa mukana. Minä teen tuollaisen päivittäin, menee 2 tuntia suuntaansa kaikkine kävelyineen.
Pääkaupunkiseudulla itälänsi suuntaan on vaikeaa. Itse asuttiin Viikissä ja mies kävi töissä Kilossa. Samassa ajassa jossain muualla olisi siirtynyt moninkertaisen työmatkan.
Ja ihan Lauttasaaren eteläkärjestä on vaikeaa vähän joka suuntaan. ;) 20min menee jo ennen kuin on edes metroasemalla.
Kyllä se sama ongelma on ihan Vantaan perukoilta Länsi-Helsinkiin. Toivottavasti Länsimetro on näitä yhteyksiä parantanut.
No varmasti. Viittasin vain tuohon yhteen arvaukseen miten julkisilla voi onnistua sompailemaan melkein 2h suuntaansa. Minusta autoilun hankaloittaminen on huono ratkaisu kun suomalaisten ostovoima on mitä on.
Onko se oikeasti sanonut noin? Melkoinen aivopieru. Pääsenkö hissillä sinne luontoon? Kertoo hyvin miten kujalla nämä nuoret kaupunkilaistytöt ovat muiden ihmisten arjesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs sitten, kun työmatka on suuntaansa 100 kilometriä ja kauppaan on sama 100 kilometriä?
Vasemmistolaiset (=kommunistit) eivät ymmärrä, että muuallakin kuin Helsingissä asuu ihmisiä.
Eihän kukaan ole sinun autonomistamista kieltänytkään. Pidä autosi.
Kyse oli varmasti siitä, että kaupungeissa ei ole useinkaan tarve, että perheessä on kolme autoa, sitä pitäisi ajatella, että pärjäisikö yhdellä esim.
Ihan hirveän vaikea kuvitella perhettä, johon on vahingossa, hups vaan huomaamatta, kertynyt liikaa autoja.
Miksi ne olisi vahingossa hankittu huomaamatta? Kyllä autot ostetaan ihan tietoisesti. Mutta useissa tuntemissani perheissä on kaksi autoa, suurimmalla osalla siis. osalla vielä teinillä vielä oma auto, eli kolmas.
+ varaosa-autot ja peltoautot siihen samaan pihapiiriin.
Jos vaihtaisi joukkokuljetukseen, niin tämä olisi aika perusteellista elämänsä kurjistamista. Käyn kerran viikossa auttamassa äitiäni toisella paikkakunnalla. Voin lähteä minulle sopivalla hetkellä ja ajoon menee puolitoista tuntia. Busseja ko. paikkaan menee yksi päivässä ja bussimatkaan menee 3-3,5 tuntia. Tähän vielä päälle muut siirtymiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilijat ajattelevat tuneteella, eivät rationaalisesti. Nimenomaan oman talouden kannalta monetkaan kaupunkilaiset eivät tarvitsisi omaa autoa. Se on todella suuri kuluerä, ja suurimmaksi osaksi turha. taksilla saa ajaa todella reippaasti että pääsee samoihin kustannuksiin. Puhumattakaan näistä car club-tyyppisistä ratkaisuista.
Mutta kun tunne vie niin ei sille mitään näytä voivan. N. 5000e vuodessa Autoliiton laskelman mukaan ihan silmää räpäyttämättä saa mennä.
Meidän taloudellisuuttako tässä siis ajatellaan? Saisinko kuitenkin ihan itse päättää että haluanko törsätä rahani tähän?
Etkö halua, että sinulla on enemmän rahaa muuhun elämiseen? Sillä saa ihan vaikka mitä kaikkea kivaa, mikä säästyy siitä, että liikkuu taloudellisimmilla liikennevälineillä.
Ongelmahan onkin siinä, että monessa tapauksessa "taloudellisia mulla" kulkuvälineitä tuhraantuu enemmän sitä kalleinta eli aikaa siihen liikkumiseen. Kyllä minä mieluummin puuhailen kaikkea kivaa sillä omalla autolla säästyneellä ajalla kuin käytän sen ajan odotteluun, vaihtoihin ja pysäkeillr kävelyihin ja julkisissa juoppojen ja narkkareiden kanssa kökkimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Omassa autossa on se pointti, että se on käytössä silloin kuin sitä tarvitaan. Auto ei siis ole pihassa "tyhjän panttina", vaan odottamissa tarpeen aktualisoitumista. Vähän samaan tapaan kuin liesi keittiössä. Jos auto olisi yhteiskäytössä, niin se ei välttämättä olisi odottamassa minua silloin, kun sitä tarvitsisi. Lisäksi jatkuvassa käytössä oleva auto kuluu hyvin nopeasti ja joudutaan uusimaan sen mukaan, kuten taksikäytössä olevat autot. En omista autoa, mutta aion sellaisen, kun se vielä on mahdollista.
Tämähän on pääasiassa vain hyvä asia. Ajaisimme siis yhteiskäytössä paljon uudemmilla ja turvallisemmilla autoilla kuin nyt kun yritetään väkisin sinnetellä vuosi kerrallaan sen 15 vuotiaan Nissanin kanssa ja pelätään aina seuraavan vuoden katsastusta.
Vierailija kirjoitti:
Mökin akka kirjoitti:
Saatiin eräältä hyvältä tuttavalta ja matkan varrella (sattumalta) myös toiseltakin ilmaista polttopuuta.
Meijän ukon kanssa haetaan ne sieltä peräkärryllä.
Onnistuisihan tuo toki polkupyörälläkin kun maitokärryn perään kytkisi,juu, mutta aikaa siihen lastaus- ja vetoprojektiin & kotipihalle pinoamiseen kannattaisi varata varmaan koko kesäkuu...
Juu,ja Imatran lähellä Joutsenossa, vanhassa omakotitalossa asutaan.
(Kuljetusfirman käyttäminen tarkoitukseen tai auton &peräkärrin vuokraaminen tulisi varmaan niin kalliiksi, että sitten kannattaisi kyllä jo varmaan jättää ne puut ihan sinne ,hakemati.)
ps* Li on ihan tervetullut hommaan talkooavuksi puita mättämään ja tarjoan minä toki talkookahvit ja ruuankin vielä ,jonka äärellä voidaan sitten jutella ihan rauhassa, vaikkapa näistä syrjäseudun liikenneoloista ja asumisen ehdoista käytännössä täällä.
(...kunhan on ensin saatu ne puut sinne liiteriin mätettyä)
Meillä tilataan klapit sekä kotiin että mökille ihan kotiin kuljetettuna. Meillä ei ole autossa koukkua eikä peräkärryä. Tulee paljon halvemmaksi kuin sähköllä lämmitys. On laskettu moneen kertaan.
Mutta entä jos saisitte joltain puuta ilmaiseksi sillä ehdolla että järjestätte ja haette ne itse sieltä pois ?
Voisiko joku selittää, miten pikkulapsiperheeseen soveltuu yhteiskäyttöauto? Kun meillä esim. minä vien lapset hoitoon ja menen sitten töihin, niin pitäisikö turvaistuimet rahdata sinne työpaikalle, seuraavan käyttäjän tieltä pois? Ja entäs kun mies sitten hakee ne lapset, niin hän on ensin vienyt toiset turvaistuimet mukanaan työpaikalle, ja sitten raahaa ne autolle, kiinnittää penkkeihin ja lähtee hakemaan lapsia? Vai miten?
Vierailija kirjoitti:
Jos vaihtaisi joukkokuljetukseen, niin tämä olisi aika perusteellista elämänsä kurjistamista. Käyn kerran viikossa auttamassa äitiäni toisella paikkakunnalla. Voin lähteä minulle sopivalla hetkellä ja ajoon menee puolitoista tuntia. Busseja ko. paikkaan menee yksi päivässä ja bussimatkaan menee 3-3,5 tuntia. Tähän vielä päälle muut siirtymiset.
No sun ei varmaan kannata vaihtaa joukkoliikenteeseen =) ymmärsit varmaan pointin kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilijat ajattelevat tuneteella, eivät rationaalisesti. Nimenomaan oman talouden kannalta monetkaan kaupunkilaiset eivät tarvitsisi omaa autoa. Se on todella suuri kuluerä, ja suurimmaksi osaksi turha. taksilla saa ajaa todella reippaasti että pääsee samoihin kustannuksiin. Puhumattakaan näistä car club-tyyppisistä ratkaisuista.
Mutta kun tunne vie niin ei sille mitään näytä voivan. N. 5000e vuodessa Autoliiton laskelman mukaan ihan silmää räpäyttämättä saa mennä.
Meidän taloudellisuuttako tässä siis ajatellaan? Saisinko kuitenkin ihan itse päättää että haluanko törsätä rahani tähän?
Etkö halua, että sinulla on enemmän rahaa muuhun elämiseen? Sillä saa ihan vaikka mitä kaikkea kivaa, mikä säästyy siitä, että liikkuu taloudellisimmilla liikennevälineillä.
Ongelmahan onkin siinä, että monessa tapauksessa "taloudellisia mulla" kulkuvälineitä tuhraantuu enemmän sitä kalleinta eli aikaa siihen liikkumiseen. Kyllä minä mieluummin puuhailen kaikkea kivaa sillä omalla autolla säästyneellä ajalla kuin käytän sen ajan odotteluun, vaihtoihin ja pysäkeillr kävelyihin ja julkisissa juoppojen ja narkkareiden kanssa kökkimiseen.
Itse olen oikeastaan huomannut sen joukkoliikenteessä vietetyn ajan olevan enemmän sitä "omaa aikaa" kun autossa istuttu tai edes kotona vietetty aika. Itse katselen junassa tai bussissa rauhassa ne hyvät sarjat Netflixistä tai kuuntelen kiinnostavat podcastit kun kukaan ei ole häiritsemässä tai vaatimassa mitään. Saa vain istua ja olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi kaikilla pitäisikään olla oma auto?
En minä edes ottaisi omaa autoa, vaikka sellaisen ilmaiseksi saisin jostain. Minulla ei ole ajokorttia ja en osaa ajaa autolla, joten se olisi aivan turha laite. En myöskään halua kuluttaa pientä palkkaani turhuuteen.
Onko se turhuutta, että voit lähteä autolla töihin/ihan minne tahansa ihan koska haluat, 24/7/365? Mielestäni vapaus ja esim. bussiaikatauluista riippumattomuus on ihanaa ja autoon kuluvan rahan arvoista.
Itselläni on vanha auto, ajan n. 10 000 km vuodessa. Vakuutus on n. 600e/vuosi, ajoneuvovero päälle 200/vuosi ja tuohon päälle bensat, katsastus kerran vuodessa ja renkaat parin vuoden välein. Mielestäni hyvinkin tuon rahan arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolaiset inhoavat yksityisautoja, koska ne ovat yksilönvapauden symboli ja mahdollistaja eikä se sovi vasemmistolaisille, jotka haluavat hallita kansaa ja rajoittaa sen vapautta.
Täällä moni kauhistelee autoon menevää rahaa. Itse ajattelen asian niin, että julkisten kulkuvälineiden käyttämiseen kuluu huomattavasti enemmän aikaa elämästäni eikä sitä saa ikinä takaisin eikä mistään lisää. Rahaa saa aina lisää, elämään ei saa lisää tunteja ja päiviä millään ilveellä. Siksi käytän omaa autoa liikkumiseen.
Eihän tässä nyt ole ollut siitä kyse, että siellä Kouvolan perukoilla pitäisi pärjätä julkisilla. Kyse oli siitä, että jokaisen pitäisi miettiä onko mahdollista tehdä matkat myös muuten kuin omalla autolla. Miksi asiasta ei voi nostaa keskustelua ja mietintää ilman, että alkaa väärin ymmärrykset ja kauhea kitinä, että on pakko käyttää omaa autoa. Käytä toki, mutta kaupungeissa se ei ole läheskään aina järkevin vaihtoehto.
Uskotko ihan tosissasi, että joillekin vahingossa tulee ostettua auto? Menevät vahingossa naimisiin ja ostavat vahingossa asunnon?
Tuskin niitä autoja kukaan vahingossa ostaa, toivottavasti. Ihan on varmasti tietoisia ostoja. Pointti on, että kaupungissa on harvoin pakko olla kolmea autoa perheessä. Kyse on mukavuuden halusta tai jostain, että ei päästä 5km työmatkaa esim. pyörällä tai bussilla.
Bussilla menee kolme tai neljä kertaa kauemmin kuin autolla.
Bussilla ei tarvitse miettiä päätään puhki, että mistä sitä tällä kertaa löytäisi parkkipaikan.
Sun vuoro.
Kotoa hissillä kellarin parkkihalliin, sieltä päivähoidon kautta työpaikan parkkihalliin. Ei mene aikaa etsiskelyihin.
No oletetaan, että se auto on ensin ajossa 25 min, kun henkilö siirtyy autolla työpaikalleen. Saman tekee 40 muuta henkilöä. Kenellä on tarve lähteä pitkin päivää sieltä työpaikalta käyttämään autoa ja kenellä taas tulla autolla työpaikalle uudelleen korvaamaan se poislähtenyt auto, jotta olisi auto sitten pihassa odottamassa kahdeksan tunnin kuluttua? Ja sitten työpaikalla olisi joku huone lastenistuimille ja muille autossa roudattaville kamoille?
Minulle olisi ihan se ja sama, kuka käyttää kanssani samaa autoa kunhan se auto on aina pihassa juuri silloin, kun minä sitä tarvitsen. Eli ihan mahdoton yhtälö pidemmän päälle.
Mökin akka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökin akka kirjoitti:
Saatiin eräältä hyvältä tuttavalta ja matkan varrella (sattumalta) myös toiseltakin ilmaista polttopuuta.
Meijän ukon kanssa haetaan ne sieltä peräkärryllä.
Onnistuisihan tuo toki polkupyörälläkin kun maitokärryn perään kytkisi,juu, mutta aikaa siihen lastaus- ja vetoprojektiin & kotipihalle pinoamiseen kannattaisi varata varmaan koko kesäkuu...
Juu,ja Imatran lähellä Joutsenossa, vanhassa omakotitalossa asutaan.
(Kuljetusfirman käyttäminen tarkoitukseen tai auton &peräkärrin vuokraaminen tulisi varmaan niin kalliiksi, että sitten kannattaisi kyllä jo varmaan jättää ne puut ihan sinne ,hakemati.)
ps* Li on ihan tervetullut hommaan talkooavuksi puita mättämään ja tarjoan minä toki talkookahvit ja ruuankin vielä ,jonka äärellä voidaan sitten jutella ihan rauhassa, vaikkapa näistä syrjäseudun liikenneoloista ja asumisen ehdoista käytännössä täällä.
(...kunhan on ensin saatu ne puut sinne liiteriin mätettyä)
Meillä tilataan klapit sekä kotiin että mökille ihan kotiin kuljetettuna. Meillä ei ole autossa koukkua eikä peräkärryä. Tulee paljon halvemmaksi kuin sähköllä lämmitys. On laskettu moneen kertaan.
Mutta entä jos saisitte joltain puuta ilmaiseksi sillä ehdolla että järjestätte ja haette ne itse sieltä pois ?
Kalliimmaksi tulisi asennuttaa koukku autoon ja ostaa kärry. Lisäksi se kuljetushinta on niin pieni siihen nähden, että miksi näkisin vaivaa itse hakea puut. Pointtini oli vaan se, että ei se auto ja kärry ole mitenkään pakollinen, jos lämmittää puilla.
TotuusSattuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa autossa on se pointti, että se on käytössä silloin kuin sitä tarvitaan. Auto ei siis ole pihassa "tyhjän panttina", vaan odottamissa tarpeen aktualisoitumista. Vähän samaan tapaan kuin liesi keittiössä. Jos auto olisi yhteiskäytössä, niin se ei välttämättä olisi odottamassa minua silloin, kun sitä tarvitsisi. Lisäksi jatkuvassa käytössä oleva auto kuluu hyvin nopeasti ja joudutaan uusimaan sen mukaan, kuten taksikäytössä olevat autot. En omista autoa, mutta aion sellaisen, kun se vielä on mahdollista.
Tämähän on pääasiassa vain hyvä asia. Ajaisimme siis yhteiskäytössä paljon uudemmilla ja turvallisemmilla autoilla kuin nyt kun yritetään väkisin sinnetellä vuosi kerrallaan sen 15 vuotiaan Nissanin kanssa ja pelätään aina seuraavan vuoden katsastusta.
Vanhojen autojen korvaaminen uusilla ei ole kestävää kehitystä.
Minulla on auto koska julkiset ei mene työpaikalle asti, ja työpaikka on toisessa kaupungissa.
Toivottavasti kukaan maalainen ei ollut niin tyhmä, että meni äänestämään meille vasemmistohallituksen valtaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selittää, miten pikkulapsiperheeseen soveltuu yhteiskäyttöauto? Kun meillä esim. minä vien lapset hoitoon ja menen sitten töihin, niin pitäisikö turvaistuimet rahdata sinne työpaikalle, seuraavan käyttäjän tieltä pois? Ja entäs kun mies sitten hakee ne lapset, niin hän on ensin vienyt toiset turvaistuimet mukanaan työpaikalle, ja sitten raahaa ne autolle, kiinnittää penkkeihin ja lähtee hakemaan lapsia? Vai miten?
Ymmärrätkö ihan tahallasi väärin vai mitä tämä on? Jos et voi olla kuskaamatta lapsiasi muulla kuin autolla hoitoon, niin sitten sulle ei varmaan sovi mikään muu kuin oma auto. HALOO!!!
Vierailija kirjoitti:
Eivätköhän ne lastenistuimet olisi jo mukana yhteiskäyttöautoissa. Eli joko ovat odottamassa tavaratilassa tai sitten on osa autoja joissa on istuimet ja osa jossa ei ja niistä valitaan.
Luitko juttua ollenkaan? Muutenkin näyttää olevan näitä tahallaan väärinymmärtäjiä liikkeellä.
Yksilönvapautta ei olla rajoittamassa, eikä Li keneltäkään ole autoja ottamassa pois. Tarkoitus olisi parantaa joukkoliikennettä siten, että autoa ei välttämättä tarvitsisi edes olla! Kyllä autoilijat autonsa pitää ja syrjäseutujen joukkoliikenteessä olisi todellakin parantamisen varaa.
Mielestäni on myös hyvä kuinka Li Andersson kritisoi Bernerin suunnitelmia julkisen liikenteen ja tieverkkojen yhtiöittämisestä. Jos tieverkkojen hoito työnnetään yksityisille, sillä kasvatetaan sekä välissävetäjien että bisnestyyppeien ja hyväveljien lompakoita ja tämä näkyy suoraan veronmaksajien ja autoilijoiden kukkaroissa! Vertaa esim. Attendoihin ym. yksityisiin terveysfirmoihin. Pelkkää välistävetoa ja hinnat nousee....