Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanha äiti kontrolloi aikuista lasta

Vierailija
29.05.2019 |

Kokemuksia tällaisesta?

Kommentit (178)

Vierailija
61/178 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle edelleen mysteeri tässä ja monesti aiemmin kerrotut kaappien järjestelijät, paperien penkojat ja ennen kaikkea avaimilla tai ilman toisten asuntoihin tunkevat naisihmiset. Naisiahan enemmistö on.

Tapahtuuko tätä joka puolella maata ? Vai onko se joku sanotaan nyt vaikka agraariyhteiskunnan jäänne tyyliin Niskavuoren Heta.

On minullakin avaimet lapseni asuntoon ja hänellä minun. Samoin oli aikoinaan vanhempienikin kanssa, mutta ei niitä käytetä ilman etukäteissopimusta.

Missä te itse olette sillä aikaa kun anoppi penkoo paperinne ja järjestää komeronne ?

Varmaan ilman konfliktia ei tilannetta saa haltuun , nuo naisihmiset kun eivät itse näe käytöksessään moitteen sijaa- hyväähän minä vain tarkoitan ...

Vierailija
62/178 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle edelleen mysteeri tässä ja monesti aiemmin kerrotut kaappien järjestelijät, paperien penkojat ja ennen kaikkea avaimilla tai ilman toisten asuntoihin tunkevat naisihmiset. Naisiahan enemmistö on.

Tapahtuuko tätä joka puolella maata ? Vai onko se joku sanotaan nyt vaikka agraariyhteiskunnan jäänne tyyliin Niskavuoren Heta.

On minullakin avaimet lapseni asuntoon ja hänellä minun. Samoin oli aikoinaan vanhempienikin kanssa, mutta ei niitä käytetä ilman etukäteissopimusta.

Missä te itse olette sillä aikaa kun anoppi penkoo paperinne ja järjestää komeronne ?

Varmaan ilman konfliktia ei tilannetta saa haltuun , nuo naisihmiset kun eivät itse näe käytöksessään moitteen sijaa- hyväähän minä vain tarkoitan ...

Juuri niin, hehän suorastaan raatavat lapsensa perheen eteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/178 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne aina ole naisia. Appeni oli vielä pahempi kuin anoppini. Siis määräileään ja kontrolloimaan ja painostamaan ja kun muu ei auttanut niin heittäytymään marttyyriksi. Aina jos ei saanut tahtoaan läpi, alkoi tuo ”vallan sydämestä ottaa, kyllä teitä sitten kaduttaa kun ette totelleet” jne.

Hän oli täysin rajaton tylyttäjä. Sanoi jopa minulle päin naamaa, että minun täytyy olla erityisen tyhmä, kun minun pitää lukea tenttiin, enkä olekaan valmis viihdyttämään häntä ja anoppia koko päivää, kun he päättivät sunnuntaina tulla koko päiväksi kylään.

Vierailija
64/178 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen usein ihmetellyt näitä valituksia anopeista kuinka kävelevät sisään kello kuusi aamulla, järjestelevät lapsensa perheen kaapit uusiksi jne jne jne. Minkä hemmetin takia niille pitää antaa avaimet, itselleni ei tulisi mieleenkään. Oven avaan kenelle haluan, meille ei tulla, jos ei ole sovittu etukäteen.

Niin. Kun et tunne yhtään tuollaista, et voi ymmärtää. Semmosta se on.

Meillä on anoppi ja appi kirjaimellisesti vyöryneet sisään pyhäaamuna 5.30. Unenpöpperössä avasin ja sieltä sitten tultiin.

Heitä ulos ja hanki ainakin varmuusketju.

Ja juu en voi ymmärtää.

Vierailija
65/178 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeeko tämä kontrollointi teillä koko sisarussarjaa, vai onko äiti ottanut jonkun silmätikukseen ja muut saavat olla rauhassa?

Vierailija
66/178 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen usein ihmetellyt näitä valituksia anopeista kuinka kävelevät sisään kello kuusi aamulla, järjestelevät lapsensa perheen kaapit uusiksi jne jne jne. Minkä hemmetin takia niille pitää antaa avaimet, itselleni ei tulisi mieleenkään. Oven avaan kenelle haluan, meille ei tulla, jos ei ole sovittu etukäteen.

Niin. Kun et tunne yhtään tuollaista, et voi ymmärtää. Semmosta se on.

Meillä on anoppi ja appi kirjaimellisesti vyöryneet sisään pyhäaamuna 5.30. Unenpöpperössä avasin ja sieltä sitten tultiin.

Heitä ulos ja hanki ainakin varmuusketju.

Ja juu en voi ymmärtää.

Mitä sinä lapsirukka et nyt ymmärrä?

Vierailija
67/178 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskeeko tämä kontrollointi teillä koko sisarussarjaa, vai onko äiti ottanut jonkun silmätikukseen ja muut saavat olla rauhassa?

Meillä ainakin kohteena ovat olleet kaikki lapset. Veljeni, hieman yksinkertainen mieslapsi, pitää tosin äitiä ainoastaan ”huolehtivaisena”.

Vierailija
68/178 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se koskee kaikkia. Ja on muuten käytösmalli myös työpaikalla ja harrastuksissa ja joka puolella. Siis se määräämisen tarve.

Vierailija
69/178 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se koskee kaikkia. Ja on muuten käytösmalli myös työpaikalla ja harrastuksissa ja joka puolella. Siis se määräämisen tarve.

Bingo. Mikä tekee ihmisestä niin määräilevän?

Vierailija
70/178 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieroon kasvaminen.

Vierailija
71/178 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieroon kasvaminen.

Ja mikä aiheuttaa kieroon kasvamisen?

Vierailija
72/178 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välimatkaa appivanhempiin puolisen kilometriä. Anoppi mm. kiertää aina iltalenkillä meidän ohi ja jos ei satu olemaan valot päällä, tulee viestiä että missä olette. Alkuvuosina tuli aika moneen kertaan käännytettyä anoppi soppakattilansa kanssa ovelta, luuli ilmeisesti etten osaa ruokkia hänen poikaansa oikein. Nykyään tulee vain kutsuja heidän ruokapöytäänsä vähintään kerran viikossa. Anoppi suuttuu, jos hänen kanssaan ei keskustella etukäteen auton vaihdosta tai lomasuunnitelmista.

Vierailija
73/178 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen, että näitä rajattomia on näin paljon. Ja samoja konsteja käytössä, "tämä saattaa olla viimeinen jouluni, ei näitä jouluja enää niin montaa minulle tule" esimerkiksi.

Vierailija
74/178 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ihmettelen, että näitä rajattomia on näin paljon. Ja samoja konsteja käytössä, "tämä saattaa olla viimeinen jouluni, ei näitä jouluja enää niin montaa minulle tule" esimerkiksi.

Johtunee siitä että se on tän ketjun aihe...

Vierailija
75/178 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan noita joilla on napanuora edelleen katkaisematta äitiin ja ikääkin on kohta 50v ihan naisissa kuten miehissäkin. Äidillä hyväksytetään kaikki jne

Kenen syy se on? Jos äiti on kontrolloinut lapsesta asti?

Ei sinne ole pakko jäädä.

Tässäkin ketjussa on kerrottu, miten voi esim. tulla kutsumatta aikuisen lapsen kotiin ja kontrolloida siellä. Miten sellaisista irtautuu? Ilman pahaa konfliktia?

Ei tietenkään irtaudu ilman konfliktia. Mikäs vikaa konfliktissa on? Selkiyttää rajoja. On ihan oma vika jos antaa jonkun tulla kotiinsa kävelemään itsensä yli. Vastuu on sillä jonka yli kävellään. Mut niinkuin tästä huomaa, vastuu siitä ettei itse osaa laittaa rajoja siirretään sille jyräävälle äidille tai anopille. Hän on mikä on, ei toista voi muuttaa. Ja varmasti meneekin herne nenään kun häntä kielletään jyräämästä. Aikuisuuteen kuuluu se oma vastuu ja rajat. On läheisriippuvuutta varoilla konflikteja ja suostua kynnysmatoksi. Sikäli tärkeä kysymys et konfliktinpelkoisten kynnysmattojen lapsetkaan ei saa niitä tuiki tärkeitä rajoja elämäänsä.

Vierailija
76/178 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehoaisiko kontrolloivaan vanhaan äitiin terapia, jossa molemmat ovat läsnä? Vai ovatko he parantumattomia tapauksia?

Entä ennuste? Jatkaako kontrollointia ikivanhaksi asti, vai nöyrtyykö sitä ennen?

Luultavasti totaalista ajanhukkaa.

Oma anoppi on esim. mun vanhemmille kertonut, ettei sekaannu ”nuoren parin” asioihin. Aikaisemmin viikolla oli järjestänyt mun kotona keittiön kaapit uusiksi (koska mä olin laittanut tavarat vääriin paikkoihin) ja avuliaasti käynyt hakemassa postin ja avannut sairaalasta miehelle tulleen kirjeen ”vahingossa”. Meillä lienee siis vähän eri käsitys siitä mikä on toisen asioihin puuttumista. Kun näistä on huomautettu, niin kauhea marttyyri-itku päälle. Voi kuinka häntä raukkaa aina ymmärretään väärin, kun hän vaan muiden parhaaksi...

Hyi, miten tuttua. Miten ihmeessä tuollaiset saataisiin edesvastuuseen ja kuriin?

Käyttäytymälla itse aikuisesti. Ei aikuisen tarvitse antaa vanhemmilleen avainta, tai päästää kotiinsa epätoivottuja vieraita, tai antaa niiden tehdä omassa kotona jotain mitä ei halua vieraiden tekevän. Jos käyttäytyy itse kuin lapsi joka ei uskalla pitää puoliaan, tulee kohdelluksi kuin lapsi. Tässä pitää ymmärtää se oma vastuu - jos haluaa aikuisen oikeudet, pitää ottaa myös ne aikuisen vastuut pitää puolensa.

No jos on pakollinen meno ja on pakko pyytää tämä vanha äiti vahtimaan lapsia siksi aikaa, ja kun tulee takaisin, hän on tehnyt tekosiaan kodissa ja keksii kontrolloitavia asioita siinä samalla, kun nähdään. Jos pitää puoliaan, vanha äiti alkaa sättiä ja loukkaantuu ja alkaa käyttäytyä oudosti.

Ei tuollaista ihmistä todellakaan jätetä lasten kanssa yksin. Tai yksin kotiin.

Joskus on pakko. Siksi yritänkin hakea sitä, onko tuollaista ihmistä mahdollista muuttaa.

Ei ole. Ja ei ole.

Yksinkertaisinta on vain hoitaa omat asiansa itse ja pitää tuollaiset hullut loitolla. Lasten lähelle heitä ei saa päästää ollenkaan. Siitä on lasten kehitykselle ainoastaan vahinkoa.

Eli lapsella ei ole oikeutta isovanhempaan? Kinkkinen juttu.

Ihan simppeli juttu se on. Äitinä sinun velvollisuutesi on huolehtia lapsestasi. Tuollainen isovanhempi ei ole lapselle hyvästä. Jos sinun on aivan pakko mielestäsi hilata tuollaista elämässäsi, tee se niin, että tapaamisia on harvoin ja aina valvotusti, eikä teidän kotonanne. Mitään omia asioitasi et sinne laula ja jos vähänkin raja paukkuu, kunnolla pitkä etäisyys. Lasten puhelinnumeroita tms ei sitten myöskään tuollaiselle anneta, vaan selkeästi aivan kaikki yhteydenpito vanhempien kautta.

Eikö sitten tule huono omatunto, kun vanha äiti kuolee?

Ah, tuo perinteinen syyllistämiskeino "viimeistä joulua/pääsiäistä/äitinepäivää/juhannusta tässä vietän, kyllä teidän pitää tulla käymään, en minä kauaa enää elä". Sitten lapsi huomaa olevansa kuusikymppinen ja koko elämä on mennyt vanhemman pillin mukaan tanssiessa.

Mutta entä jos äiti sekä auttaa että kontrolloi? Esimerkiksi vahtii lapsenlapsiaan. Täytyykö tuolloin estää hänen pääsynsä lapsenlasten luo ja lopettaa vahtimiset ja katkaista kaikki välit?

ei tietenkään. Kerrot että apu kelpaa JA teillä kunnioitetaan teidän tapoja.jos ei suju, niin sitten kyllä. Jos haluat vastuullinen aikuinen olla itse.

Vierailija
77/178 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan noita joilla on napanuora edelleen katkaisematta äitiin ja ikääkin on kohta 50v ihan naisissa kuten miehissäkin. Äidillä hyväksytetään kaikki jne

Tässäkin ketjussa on kerrottu, miten voi esim. tulla kutsumatta aikuisen lapsen kotiin ja kontrolloida siellä. Miten sellaisista irtautuu? Ilman pahaa konfliktia?

Ei tietenkään irtaudu ilman konfliktia. Mikäs vikaa konfliktissa on? Selkiyttää rajoja. On ihan oma vika jos antaa jonkun tulla kotiinsa kävelemään itsensä yli. Vastuu on sillä jonka yli kävellään. Mut niinkuin tästä huomaa, vastuu siitä ettei itse osaa laittaa rajoja siirretään sille jyräävälle äidille tai anopille. Hän on mikä on, ei toista voi muuttaa. Ja varmasti meneekin herne nenään kun häntä kielletään jyräämästä. Aikuisuuteen kuuluu se oma vastuu ja rajat. On läheisriippuvuutta varoilla konflikteja ja suostua kynnysmatoksi. Sikäli tärkeä kysymys et konfliktinpelkoisten kynnysmattojen lapsetkaan ei saa niitä tuiki tärkeitä rajoja elämäänsä.

Ongelma esim meillä on se, että mies ei osaa lainkaan laittaa rajoja. Minä osaan kyllä. Mutta sitten ollaan juuri siinä tilanteessa, että appivanhemmat testaa niitä rajoja koko ajan, kun tietävät että poikansa antaa periksi.

Vierailija
78/178 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä mitenkään ilman konfliktia, mutta ei sitä tarvitse silti sietää tietenkään. Olen vetänyt oven kiinni anopin nenän edestä ja muuttanut antamatta äidilleni osoitetta jne.

Olwtpq töykeä. Taidat olla narsisti.

Vierailija
79/178 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska ketju. Oma äiti on, sanotaanko näin nätisti, voimakastahtoinen. Olin lapsena ja nuorena täysi nyhverö, kun kasvatus oli hyvin autoritääristä eikä minulla todellakaan ollut mitään uhma- tai murrosikää. Olen nyt viisikymppinen ja joudun olemaan äidin kanssa tekemisissä pari, kolme kertaa viikossa. Kun en enää sitä puuttumista jaksa eikä normaali puhe tuota tulosta, minä huudan ja kiroilen äidille. En pidä itsekään tuosta, mutta kun asia ei mene perille, niin se pitää saada perille jollain keinolla. Olisi paljon helmpompaa, jos olisin saanut pitää murrosiän normaaliin aikaan.

Oho.

Vierailija
80/178 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini piinasi siihen asti, kunnes tuli kolmekymmentä mittariin. Sain jostain ihmeestä taiottua henkiset pallit, minkä jälkeen rajojen asettaminen oli yllättävänkin helppoa. Vaikutti siltä, että jopa äidinkin oma olo helpotti, kun olin valmis ilmaisemaan selkeästi oman tahtoni eikä hänen enää "tarvinnut" päsmäröidä elämääni, vaikka olin koko ajan huolehtinut omasta elämästäni.

Paras päätökseni avata sanainen arkku, ja tämä paransi myös äiti-tytär-suhteen.