Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Ruotsin tilaanteesta oli aiemminkin maininta. Kuinka huhu/faktapohjalla tuo tieto on?
Tässä kun pyörittelee ajatusta niin tulee mieleen että millainen jakauma näissä nettikeskusteluissa on. Ihmisillä on monenlaisia ja monentasoisia ongelmia. Korostuuko keskusteluissa joku osa ja toisaalta taas joku jää hämärään. Kuinkahan pieni osa massasta esim. aikuisena havaitut inattentiivit ilman liitännäisiä on?
Minä ,adhd,ilman riehuntaa. dg tuli 46vuotiaana. Concerta 96mg päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei lääkäri ole edes sanonut että muitakin lääkkeitä ois aikuisille, concerta reseptin laitto ja sitä nostettu muutaman kerran.
Sinänsähän Concertassa ei ole mitään vikaa jos se toimii eikä ole mitään ikäviä sivuvaikutuksia. Ja joillainhan se toimiikin paremmin kuin muut vaihtoehdot eikä Elvansekaan kaikilla ole täysin ongelmaton.
Lähinnä ongelma (Kelan byrokratian lisäksi) on tuo että mutta vaihtoehtoja ei edes välttämättä esitetä ja asiakas ehkä tyytyy siihen että lääke jotenkin toimii vaikka pieniä haittavaikutuksia esiintyisikin tietämättä että mahdollisesti paremmin pelaaviakin aineita olisi tarjolla. Itselläni mf:n toimivuus oli sen verran epämääräistä että lääkkeen vaihto oli ilmeinen vaihtoehto mutta harmittavan moni voi tyytyä siihen että esimerkiksi tykyttelyt, hikoilut ja epämukavat olotilat illasta nyt vain kuuluvat ADHD-lääkityn arkeen.
Oma mutu-tuntumani asiaan niin lääke- kuin väärinkäyttäjien kokemusten perusteella on että keskimäärin metyylifenidaatti aiheuttaa enemmän ikäviä sivuoireita ja että ainakin jollain tasolla sen suosiota lääkekäytössä selittää juurikin sen huonompi maine viihdekäyttäjien keskuudessa.
Eli millainen kela byroo-iskee elvanseen ?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni vielä tuo edessä mutta karkeasti ottaen
"Peruskorvausoikeus voidaan myöntää ADHD:n hoitoon myös aikuisille, joilla lapsena tai nuorena alkaneet oireet jatkuvat aikuisiässä, kun lapsena tai nuorena aloitetusta atomoksetiini- tai lisdeksamfetamiinihoidosta on todettu selkeää hyötyä ja atomoksetiini- tai lisdeksamfetamiinihoidon jatkaminen aikuisiässä on tarkoituksenmukaista."
https://www.kela.fi/laakkeet-ja-laakekorvaukset_laakekorvaustiedotteet/…
Eli jos käsitin oikein kela-korvaus on mahdollinen mikäli metyylifenidaatti ei jostain ihmeen syystä (/s) ole jo lapsena toiminut tai lääkäri pystyy kelan vakuuttamaan että todennäköisesti aikuisena diagnosoidullakaan se ei olisi lapsena vaikuttanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni vielä tuo edessä mutta karkeasti ottaen
"Peruskorvausoikeus voidaan myöntää ADHD:n hoitoon myös aikuisille, joilla lapsena tai nuorena alkaneet oireet jatkuvat aikuisiässä, kun lapsena tai nuorena aloitetusta atomoksetiini- tai lisdeksamfetamiinihoidosta on todettu selkeää hyötyä ja atomoksetiini- tai lisdeksamfetamiinihoidon jatkaminen aikuisiässä on tarkoituksenmukaista."
https://www.kela.fi/laakkeet-ja-laakekorvaukset_laakekorvaustiedotteet/…
Eli jos käsitin oikein kela-korvaus on mahdollinen mikäli metyylifenidaatti ei jostain ihmeen syystä (/s) ole jo lapsena toiminut tai lääkäri pystyy kelan vakuuttamaan että todennäköisesti aikuisena diagnosoidullakaan se ei olisi lapsena vaikuttanut?
Korjaus edelliseen.
"Atomoksetiinin ja lisdeksamfetamiinin peruskorvausoikeus voidaan myöntää ADHD:n hoitoon aikuisille, kun ADHD:n oireiden ilmaantuminen lapsuusiässä on varmistettu"
https://www.kela.fi/ajankohtaista-laakekorvaukset/-/asset_publisher/Miu…
Eli edelleen sikäli päätöntä että koko diagnoosin edellytys on että oireet ovat jo lapsuusiässä varmistettuja. Mikä on monissa aikuisiän diagnooseissa jo sinänsä haastavaa.
No tuossahan se syykin ettei lääkäri minulle alkanut edes puhuun elvansesta, dg aikuisena,ei todisteita että ois lapsena jo ollut,paitti omat kertomukset.
Mitkä nuo lapsuuden todistukset Elvanseen pitää sitten olla? Riittääkö todistukset lapsuuden univaikeuksista ja mielialahäiriöistä vai pitääkö olla ihan selkeä ADHD-diagnoosi tehtynä?
Varmaan muiden kertomuksia ainakin, vanhempien,open,tms. (arvelen) eihän se arvosanoissa ainakaan näy .
Minulla oli vaan jotain merkintää nukkumisesta + että en syöny taamupalaa koulu terkkarilta, ei mitään muuta. Eli ei nuokana kerro oikeestaan yhtään mitään.
Eihän ennen ollut edes tätä diagnoosia,mutta jos merkintöjä oireiluista kuitenkin, niin nyt ne voidaan yhdistää paremmin.
Elvansea ei julkiselta saa koska heillä ei sen käytöstä kokemuksia. Ei moni köyhä siis halua syödä sitä kun kalliimpi ja näin lääkärit eivät julkisella saa kokemusta.
Ihme logiikka voi olla vaan ettei haluta määrätä
Ihan samat lääkkeet julkisella kirjotetaan,jos aihetta.
Lekurit joutuu meneen yleisten suuntien mukaan,ei ominpäin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ennen ollut edes tätä diagnoosia,mutta jos merkintöjä oireiluista kuitenkin, niin nyt ne voidaan yhdistää paremmin.
Tuota vain ihmettelen että mitä merkintöjä noilta ajoilta edes voisi kuvitella löytyvän, varsinkin kun kaikki opettajat yms luultavati jo puskevat horsmaa.
Ei minun peruskouluvuosinani muistaakseni ollut mitään nykyisen kaltaisia seurantakeskusteluja. Luultavasti mitään todistusarvosanoja kummempaa dokumentaatiota ei ole kenestäkään, ellei meno oikeasti ollut sellaista että se vaati järeämpää puuttumista. Liekö poissaoloja tai tukiopetuksen tarvettakaan sen kummemmin minnekään pidemmäksi aikaa kirjattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota vain ihmettelen että mitä merkintöjä noilta ajoilta edes voisi kuvitella löytyvän, varsinkin kun kaikki opettajat yms luultavati jo puskevat horsmaa.
Ei minun peruskouluvuosinani muistaakseni ollut mitään nykyisen kaltaisia seurantakeskusteluja. Luultavasti mitään todistusarvosanoja kummempaa dokumentaatiota ei ole kenestäkään, ellei meno oikeasti ollut sellaista että se vaati järeämpää puuttumista. Liekö poissaoloja tai tukiopetuksen tarvettakaan sen kummemmin minnekään pidemmäksi aikaa kirjattu.
Ja tiedettiinkö vielä tähän aikaan mistää inattentiivisesta tarkkaavaisuushäiriöstä? Naisia ja tyttöjä vieläkin alidiagnosoidaan, toisin kuin poikia, joita ylidiagnosoidaan. ADHD on aina nähty poikien sairautena, ei tytöillä varmaan tunnistettu edes. Minun ikäluokassani ja maakunnassa, jossa elin, tytöt todella harvoin käyttäytyivät mitenkään ylivilkaasti, vaan olivat kiltisti luokassa. Olin vilkkaimmasta päästä ja en missään nimessä ongelmanuori, vaan tiukasti pyrin piilottamaan erilaisuuteni.
Onko kukaan diagnoosin saanut aikuinen käynyt missään ryhmissä asiaan liittyen? jos,niin millaisissa ja mitä apuja saanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tiedettiinkö vielä tähän aikaan mistää inattentiivisesta tarkkaavaisuushäiriöstä? Naisia ja tyttöjä vieläkin alidiagnosoidaan, toisin kuin poikia, joita ylidiagnosoidaan. ADHD on aina nähty poikien sairautena, ei tytöillä varmaan tunnistettu edes. Minun ikäluokassani ja maakunnassa, jossa elin, tytöt todella harvoin käyttäytyivät mitenkään ylivilkaasti, vaan olivat kiltisti luokassa. Olin vilkkaimmasta päästä ja en missään nimessä ongelmanuori, vaan tiukasti pyrin piilottamaan erilaisuuteni.
Minä olin vilkas,välillä paljonkin,mutta en mennyt koskaan sen rajan yli että ois ope alkanut johonkin toimiin.(uskoin kun käskettiin)
Joskus tuli kymppejä,joskus vitosia, ja kaikkea siltä väliltä,riippuen miten kuuntelin , läksyjä en teynyt enkä lukenut kokeisiin .
Nyt vasta aikuisen aloin selvittään asiaa kun mieli tulee vaan entistä levottomammaksi.
Ja mitä koulussa/lääkärissä ois ees tiedetty asiasta 80 luvulla...
Ottaako joku concertaa jokapäivä ? vai välipäiviä?
Lääkäri ei sanonut juuta eikä jaata, sanoi vaan että ota jos koet että auttaa . Minulla tuo auttaa eikä ole ollut haittoja paria ekaa päivää lukuunottamatta.
Eli kestääkö ottaa siis aina aamulla jokapäivä.
Toiset ottaa päivittäin ,toiset ei.
Jos menee lääkärin ohjeilla niin ei pitäisi tulla haittojakaan,tai riippuvuutta tms.
Mutta jos tulee haittaa niin elä ota ja kysy lääkäriltä uudet ohjeet.
Toleranssiin ei tietoa,jotkut sanoo että tulee,jotkut että ei .
Vuosikausiakin jotkut käyttäneet päivittäin ja edelleen hengissä ovat kai.
Milloin suomessa alettiin tekemään tuktimuksia aikuisille? ja nimenomaan ettö adhd ,ei joku muu.
Tai yleensäkin milloin ohjeistus aikuisten tutkimiseen,kun ennen oli vain lapsille tehty.
Minulle ei lääkäri ole edes sanonut että muitakin lääkkeitä ois aikuisille, concerta reseptin laitto ja sitä nostettu muutaman kerran.