Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4273)

Vierailija
4261/4273 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea ketjua mutta haluan sanoa, että ei ole mitään aikuisiän ADHD:ta. ADHD joko on tai ei, se ei tule tai mene.

Ja nykyään vähän jokainen kuvittelee olevansa ADHD kun ei jaksa arkeaan. Mitä jos vähentäisitte suorittamista! Kyllä se jo helpottaisi niitä oireita. 

Olet oikeassa siinä, että aikuisena ADHD ei tule, se on ollut aina. Mutta esimerkiksi minulla se juuri diagnosoitiin 51-vuotiaana. Miksi näin myöhään? Koska 80-luvulla ei aiheesta tiedetty juurikaan ja myöhemmin oireita on hoidettu masennuksena, työuupumuksena, lapsuuden traumojen ilmentyminä. Ja myös nuorempana jaksoi juuri sen verran että hommat sai tehtyä deadlineen mennessä. 40v kun läheni ja tämä ei enää onnistunut, joten useampi työuupumuskausi. Joten kyllä on olemassa aikuisiän ADHD. Se on vaan se sama ADHD joka on aina ollut, mutta syystä tai toisesta ei ole aikaisemmin apua tullut.

Vierailija
4262/4273 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla kokemusta tuosta medikinet cr valmisteesta onko teillä aiheuttanut huimausta?? Onko se mennyt ohi?  mulla ollut medikinet cr 30 mg joka liian tehoton juuri siksi että teho ei riitä iltaan asti vaan loppuu kesken päivän ja mahdollisen työvuoron. Nostettiin 40 mg ja kauhea huimaus iskee tuon lääkkeen oton jälkeen joka kestää useita tunteja. Nälkäähän noi vie pois ja pitää muistaa muistuttaa itseään juomaan ja syömään. Onko muilla ollut huimausoireita heti metyylifenidaatin jälkeen ja mikä teillä siihen on auttanut ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4263/4273 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten lääkärit sanoo kun mitkään lääkkeet ei sovi? Elvanse on seuraava mitä kokeiltas mutta siihen ei saa korvausta ilman erityishakemusta

Vierailija
4264/4273 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten lääkärit sanoo kun mitkään lääkkeet ei sovi? Elvanse on seuraava mitä kokeiltas mutta siihen ei saa korvausta ilman erityishakemusta

Kannattaa koittaa oikeasti saada Elvanse kokeiluun. Minulle se oli käänteentekevä. Conserta ei sopinut nopeiden laskujen aiheuttamien oireiden takia. Elvansessa loivemmat nousut ja laskut eikä sydäntuntemuksia tai lihasjumeja yms. haittoja. 

Vierailija
4265/4273 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisena on kovin hankala saada adhd-diagnoosia, kun on ollut ihan hyvin käyttäytyvä fiksu lapsi. Ja ilmeisesti adhd ja autismi helposti piilottavat toisiaan.

En ole kyennyt kokopäivätöihin koko 35-vuotisen elämäni aikana ja opiskelut ovat jääneet kesken kerta toisensa jälkeen, mutta lääkettä en saa. Uskon kyllä, että kaikki tapahtuu syystä ja varmaan sitten lääkettä ei ole minulle tarkoitettu.

Vierailija
4266/4273 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa koittaa oikeasti saada Elvanse kokeiluun. Minulle se oli käänteentekevä. Conserta ei sopinut nopeiden laskujen aiheuttamien oireiden takia. Elvansessa loivemmat nousut ja laskut eikä sydäntuntemuksia tai lihasjumeja yms. haittoja. 

Elvanse saattaa myös auttaa eri oireisiin kuin Concerta. Minut Elvanse on saanut toimintakykyisemmäksi, Concerta ei tähän auttanut. En saanut tehtyä mitään Concertan avulla. Concerta aiheutti minulle ahdistusta ja ne laskut oli kamalia. 

Kofeiinia ei kannata käyttää Elvansen käytön aikana. Silloin voi tulla sydämentykytystä ja muutkin haittavaikutukset voi voimistua. Se on yksilöllistä, et kenelle mitäkin haittavaikutuksia lääkkeistä tulee, mutta Elvansesta tulee niitä monelle vähemmän kuin Concertasta.  Laihtuminen ja ruokahalun väheneminen on kuitenkin yleisiä Elvansella. 

Vierailija
4267/4273 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monella on ensin diagnosoitu epävakaa? Täällä yksi, sain epävakaan diagnoosin 2020 ja asperger + ADHD:n 2022. Määrättiin aivan väärät lääkkeet ja terapiat (dkt), mutta onneksi psykoterapeuttini huomasi jo melko alkuvaiheessa terapiaa, että en todellakaan ole tunne-elämältäni epävakaa. En esim koskaan ole yrittänyt itsaria tai viillellyt, mutta parisuhteista ja kaupungeista toiseen olen hyppinyt kun tylsistyn äkkiä. Toisaalta sitten olen sosiaalisesti aika tauno  ja mulla on tiettyjä rutiineja, joita toistan päivittäin.

Kokeilin joskus 2022 alkuvuonna kaverin Concertaa ja kliseisesti tuli itku siitä mielenrauhasta minkä sain.

Vierailija
4268/4273 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä ei ole luokiteltu huumeiksi, ne ovat lääkkeitä. Älä sinä viitsi alkaa jeesustelemaan, tietenkään noita lääkkeitä ei pitäisi antaa pienille lapsille, ja onneksi täällä ei ole ainakaan vielä amerikan-mallia. Lapsilla on paljon muitakin tapoja hoitaa tarkkaavaisuushäiriötä. ADHD:sta kärsivä muuten ei ole vammainen.

Tyypillisimmät adhd-lääkkeet on luokiteltu huumeiksi ja ADHD:sta kärsivä täyttää vammaisuuden kriteerit. Näin vaan on, halusit tai et.

Tekstisi perusteella olet sen verran pihalla adhd maailmasta että sun pitäs olla osastolla kun tollasia juttuja puhut

Aloitetaan pelkistä lääkkeistä ettei mene pää liikaa pyörälle. ADHD:ta lääkitään metyylifenidaatilla ja amfetamiinilla. Ne ovat huumeita.

"Aloitetaan pelkistä lääkkeistä ettei mene pää liikaa pyörälle. ADHD:ta lääkitään metyylifenidaatilla ja amfetamiinilla. Ne ovat huumeita."

Entä sitten?

Ei sitten muuta.

Vammaisuuden kriteereistä voi lukea määritteitä alan ulkomaisesta ja kotimaisesta dokumentaatiosta. Sieltä selviää että ADHD täyttää määritelmät.

Kyllä ja ADHD:n perusteella on myös mahdollista saada vammaistukea ja käyttää vammaispalveluita, mikäli vamma aiheuttaa riittävästi haittaa arjessa selviytymisessä. Yllättävän moni ei ymmärrä, mitä kaikkea vammaisuus pitää sisällään. Myös allergiat ovat vammoja. 

Vierailija
4269/4273 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elvanse saattaa myös auttaa eri oireisiin kuin Concerta. Minut Elvanse on saanut toimintakykyisemmäksi, Concerta ei tähän auttanut. En saanut tehtyä mitään Concertan avulla. Concerta aiheutti minulle ahdistusta ja ne laskut oli kamalia. 

Kofeiinia ei kannata käyttää Elvansen käytön aikana. Silloin voi tulla sydämentykytystä ja muutkin haittavaikutukset voi voimistua. Se on yksilöllistä, et kenelle mitäkin haittavaikutuksia lääkkeistä tulee, mutta Elvansesta tulee niitä monelle vähemmän kuin Concertasta.  Laihtuminen ja ruokahalun väheneminen on kuitenkin yleisiä Elvansella. 

Mielenkiintoista miten erilaisia vaikutukset voivatkaan olla eri yksilöillä. Omalla kohdallani Concerta on sellainen saa suorittaa-täsmälääke, Elvanse taas tuo kokonaisvaltaisemman hyvän ja tasaisen olon. Elvanse auttaa myös olemaan enemmän henkisesti auki ja kytköksissä omiin tunteisiin -esim. itku tulee helpommin (ei kuitenkaan siis epävakaalla tavalla, vaan hallinta säilyy itsellä), mikä on auttanut paljon traumatyöskentelyssä. Elvansekin auttaa suorittamaan, mutta aloittaminen vaatii hieman enemmän omaa ponnistelua kuin Concertan kanssa. Molemmat vaikuttavat itselläni ruokahalua hillitsevästi, mutta Elvansella ei pysty aamulla siirtämään ensimmäistä ateriaa niin pitkään kuin Concertalla, koska voi tulla ärtymys tai hieman huono olo. Itse syön 2-3 tuntia Elvansen oton jälkeen ja olo pysyy näin hyvänä. Kofeiinia voin itse käyttää molemmilla lääkkeillä yhtä paljon eli max 2 kuppia päivässä (kuppien väli täytyy olla noin 5 h, muuten ylivirittyy). 

Vierailija
4270/4273 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista miten erilaisia vaikutukset voivatkaan olla eri yksilöillä. Omalla kohdallani Concerta on sellainen saa suorittaa-täsmälääke, Elvanse taas tuo kokonaisvaltaisemman hyvän ja tasaisen olon. Elvanse auttaa myös olemaan enemmän henkisesti auki ja kytköksissä omiin tunteisiin -esim. itku tulee helpommin (ei kuitenkaan siis epävakaalla tavalla, vaan hallinta säilyy itsellä), mikä on auttanut paljon traumatyöskentelyssä. Elvansekin auttaa suorittamaan, mutta aloittaminen vaatii hieman enemmän omaa ponnistelua kuin Concertan kanssa. Molemmat vaikuttavat itselläni ruokahalua hillitsevästi, mutta Elvansella ei pysty aamulla siirtämään ensimmäistä ateriaa niin pitkään kuin Concertalla, koska voi tulla ärtymys tai hieman huono olo. Itse syön 2-3 tuntia Elvansen oton jälkeen ja olo pysyy näin hyvänä. Kofeiinia voin itse käyttää molemmilla lääkkeillä yhtä paljon eli max 2 kuppia päivässä (kuppien väli täytyy olla noin 5 h, muuten ylivirittyy). 

Se on yksilöllistä, että miten stimulantit kenelläkin toimii ja mitä hyötyä niistä saa ja mikä kenellekin sopii vai sopiiko mikään. Minut Concerta sai usein olemaan puhelimella koko päivän ja aloittaminen oli vaikeaa. Elvansella pystyn tekemään järkevämpiä asioita ja aloittaminen on helpompaa. Molemmat ovat auttaneet väsymykseen.

Molemmat lääkkeet aiheuttavat minulle ruokahaluttomuutta, mutta Concerta vei ruokahalun kokonaan, Elvanse vähemmän ja aina ei ollenkaan, mutta laihduin Elvansella (jo pienimmällä annoksella) enemmän kuin Concertalla. 

Elvanse tekee minullakin olon rauhalliseksi ja tasaisemmaksi. Itse en pysty tuntemaan tunteita enää kunnolla ja sen takia on vaikeampi saada yhteyttä omiin tunteisiin. Muiden asioiden tarkastelu on helpompaa Elvansella. Komediat ei enää tunnu hauskoilta. Nauraminen on vaikeampaa. Kaikki tuntuu tylsemmältä. Elvanse sai minut myös tuntemaan itseni aikuiseksi ensimmäistä kertaa koskaan. 

Vierailija
4271/4273 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on yksilöllistä, että miten stimulantit kenelläkin toimii ja mitä hyötyä niistä saa ja mikä kenellekin sopii vai sopiiko mikään. Minut Concerta sai usein olemaan puhelimella koko päivän ja aloittaminen oli vaikeaa. Elvansella pystyn tekemään järkevämpiä asioita ja aloittaminen on helpompaa. Molemmat ovat auttaneet väsymykseen.

Molemmat lääkkeet aiheuttavat minulle ruokahaluttomuutta, mutta Concerta vei ruokahalun kokonaan, Elvanse vähemmän ja aina ei ollenkaan, mutta laihduin Elvansella (jo pienimmällä annoksella) enemmän kuin Concertalla. 

Elvanse tekee minullakin olon rauhalliseksi ja tasaisemmaksi. Itse en pysty tuntemaan tunteita enää kunnolla ja sen takia on vaikeampi saada yhteyttä omiin tunteisiin. Muiden asioiden tarkastelu on helpompaa Elvansella. Komediat ei enää tunnu hauskoilta. Nauraminen on vaikeampaa. Kaikki tuntuu tylsemmältä. Elvanse sai minut myös tuntemaan itseni aikuiseksi ensimmäistä kertaa koskaan. 

Hieman samanlaiset kokemukset molemmista lääkkeistä itsellä.

Olen huomannut, että syöminen aamulla lääkkeiden oton yhteydessä on äärimmäisen tärkeää. Jos en syö heti aamusta, vaikutus on hurjan paljon epätasaisempi.

Vierailija
4272/4273 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu selittää adhd:lla sitä, että oli koulussa vaan keskiverto eikä huippuoppilas - minusta hän on vaan vähän tyhmä! Ja adhd-tyypit kuvailee itseään, että ei heitä tylsät hommat kiinnosta, ne jää tekemättä tai kesken, mutta mielenkiintosiin uppoutuvat...no eikö toi ole ihan normaalia? Minustakin on kiva tehdä kaikkea kivaa eikä yhtään huvita jotkut ei-niin-mielenkiintoiset jutut. Tuntuu, että nykyään diagnosoidaan ihan kaikkea, että ei vaan tartte....

Vierailija
4273/4273 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea ketjua mutta haluan sanoa, että ei ole mitään aikuisiän ADHD:ta. ADHD joko on tai ei, se ei tule tai mene.

Ja nykyään vähän jokainen kuvittelee olevansa ADHD kun ei jaksa arkeaan. Mitä jos vähentäisitte suorittamista! Kyllä se jo helpottaisi niitä oireita. 

Olet oikeassa siinä, että aikuisena ADHD ei tule, se on ollut aina. Mutta esimerkiksi minulla se juuri diagnosoitiin 51-vuotiaana. Miksi näin myöhään? Koska 80-luvulla ei aiheesta tiedetty juurikaan ja myöhemmin oireita on hoidettu masennuksena, työuupumuksena, lapsuuden traumojen ilmentyminä. Ja myös nuorempana jaksoi juuri sen verran että hommat sai tehtyä deadlineen mennessä. 40v kun läheni ja tämä ei enää onnistunut, joten useampi työuupumuskausi. Joten kyllä on olemassa aikuisiän ADHD. Se on vaan se sama ADHD joka on aina ollut, mutta syystä tai toisesta ei ole aikaisemmin apua tullut.

Itsellä täysin sama juttu. 

Vierailija
4274/4273 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD. tä ei ole olemassakaan. Suomalaisilla on paljon D-vitamiinin puutteesta johtuvia neurologisia ongelmia. 2000-luvulla, kun kaikki piti tapahtua nyt ja heti niin syntyi tämä "sairaus." 

80-luvulla pelotteena oli remmi ja kouluissa opettajat huusivat päät punaisina jos olit tyhmä taukki. Luokalle jäi jos olit tyhmä ja apukouluun singahtivat hitaat ja heikkolahjaiset. Nykyään on "hienoa" olla vajavainen, eikä ketään jätetä luokalle, ettei itsekkäistä pikku narsisteista tuntuisi eriarvoisilta. 

Jos kaikkea ei voi saada heti, niin lisäaineilla vaurioituneiden aivojen omistajilla on sitten ADHD ja lääkefirmat porskuttavat. 

Meidän perheessä on kuusi jäsentä eikä kellään ole ADHD. tä eikä tsippatsuppanaakaan, koska ovat hölynpölyä ja selkärangattomuutta. Muistakaa D-vitamiini ja kokeilkaa kriittistä ajattelua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän