Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Melatoniini toimii minulla, sopii lääkityksen kanssa eikä aiheuta riippuvuutta. Vaatii tosin sen että jollain tasolla pystyy rauhoittumaan itse, siinä on ollut pitkä ja kivinen tie mutta jo muutaman minuutin meditointi päivässä auttaa (vaikka onkin toooodella vaikeaa)
Minä olen vaan opetellu hyväksymään että en nuku hyvin.
Oon kokeillu varmaan kaikki lääkkeet,joku auttaa joku ei, enkä halua kehittää riippuvuutta.
Soveltaako kukaan ohjeita concertassa? että joskus ottaa vähemmän, tai eri aikaan tms ?
Älä nyt enempää ota kuin määrätty. Mutta miksei vähempi jos se auttaa tarpeeksi, mutta sittenhän määrätty annos on väärä.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken kaikkiaan en koe että olisin ainakaan vielä mitenkään aikaansaavampi kuin aiemmin mutta kylläkin hieman itsevarmempi, keskittymiskykyisempi, vähemmän stressaantunut ja sosiaalisesti kykenevämpi. Luultavasti myös liikenneturvallisempi.
Minä en ollut omaa liikennehäröilyä edes huomannut, ennen kuin tuli ADD-epäily, ja sitten yhtäkkiä ei voi olla huomaamatta. Ajelen risteyksistä ohi, kun olen ajatuksissani. Moottoritien rampilla saatan unohtaa kiihdyttää. Tai kun tulen kuudenkympin tieltä neljänkympin tielle, saatan vasta vähän aikaa kaahailtuani tajuta, että hei, ei tää oo enää kuudenkympin tie. Saatan odottaa risteyksessä vihreää valoa, vaikka liikennevalot ei ole päällä. Kerran olen ihan tutussa risteyksessä ajanut liikenteenjakajan väärältä puolelta ja joutunut peruuttamaan, että pääsin takaisin omalle kaistalleni. Olen ajanut myös liittymässä väärään suuntaan, ihmettelin että miten tämä kurvaa tänne päin ja siinä olikin sitten jyrkkä mutka, kun piti kääntyä oikealle o_O
En ole liikenteessä kolaroinut, mutta ihmettelen, ettei mitään ole sattunut. Läheltäpiti-tilanteita on ollut. Eikä muuten, mutta kun joudun työssäni ajamaan, työni on melkein pelkkää ajamista. Mä niiiiin haluan diagnoosin ja lääkkeet!
Kuinka usein pidätte välipäiviä lääkkeestä?
Lääkäri ei oikeen sanonut mitään tarkempaa, ainoastaan että pidä joskus välipäivä.
Pystyykö adhd-lääkkeitä normi lääkäri uusimaan?
Oma hoitsu jossai ja tapaaminen peruttu,se yleensä hoitanut nämä asiat.
Pitäs pystyä uusimaan, lukeehan siellä tiedot aina.
Minä olen ottanut concertaa 54mg aikalailla joka aamu 4-5kk, lääkäri ei käskenyt pitää väliä jos ei halua.
Minulla tuo auttaa, niin en näe syytä olla ottamatta ,eikä ole tullu sivuvaikutuksia vielä ainakaan.Eikä ole tarvinnut isompaa annosta edes miettiä.
Tuohon annokseen nostettiin pykälittäin parissa kuukaudessa.
Kauanko kestää aikuisella tutkimukset,jos menee yksityiselle?
Kun täällä aiemmin metyylifenidaattivalmisteiden kanssa tuskailin niin päivittelenpä taas fiiliksiä.
MF:n kanssa alkoi vaikuttaa siltä että höydyt ja haitat menevät aikalailla käsikädessä ja kokonaisuutena tulos jää miinukselle. Tuntui että lääke arpoo aina parin tunnin välein jonkun uuden vaikutuksen ja viimeistään iltapäivästä haittavaikutukset alkoivat käydä häiritseviksi eikä meno ollut koskaan oikein vakaata. Lisäksi vähän epätyypillisenä reaktiona aine teki epämotivoituneeksi ja tylsät (ja joskus kivatkin) tehtävät tuntuivat normaaliakin vastenmielisemmiltä.
Eli Elvansea tuli sitten seuraavaksi ja vaikka olinkin Concerta yms kokeilujen jäljiltä aika skeptinen niin ainakin näin alkuun kyseessä on ihan 5/5 lääke.
Haittavaikutuksia noin nolla ja vaikutus on tasainen iltaan asti ilman mitään outoja heittelyjä tai laskuja. Metyylifenidaatin tapaan huomattavin vaikutus on tyynempi ja vähemmän vittuuntunut/stressaantunut mielentila. Lisäksi toisin kuin MF:n kanssa epämukavatkin tehtävät alkoivat tuntua hallittavilta ja vähemmän isoilta möröiltä.
Kivana lisänä mieliala ja motivaatiokin vähän koheni. Nämä vaikutukset luultavasti käytön myötä laantuvat eikä mistään kunnon pärinöistä ole kyse mutta aion nauttia vähän tarmokkaammasta "hoidetaas hommat alta pois" asenteesta niin kauan kuin sitä kestää.
Pitkän ja tasaisen vaikutusajan ja aktivoivan vaikutuksen ainoana haittapuolena nukahtaminen on ehkä hieman vaikeampaa mutta mistään tuskaisena sängyssä pyörimisestä siinäkään ei ole kyse. Luultavasti sekin ajan myötä tasaantuu tai sitten pitää vain alkaa ottamaan kapseli mahdollisimman aikaisessa vaiheessa aamua.
Tähän astisten kokemusteni perusteella Elvanse on hyvän maineensa ADHD:n hoidossa täysin ansainnut. Vaikka joillakin metyylifenidaattipohjaiset lääkkeet voivatkin toimia paremmin niin niiden tyrkyttäminen kaikille ensimmäisenä vaihtoehtona tuntuu älyttömältä. Kallistahan tuo kyllä on...
Pystyykö tuon elvansen lääkäri määräämään,jos diagnoosi tehty vasta aikuisena ?
Eikä löydy mitään todisteita että olisi ollut lapsena, (koska ei silloin tuommoisia ollutkaan ,eikä tutkittu).
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö tuon elvansen lääkäri määräämään,jos diagnoosi tehty vasta aikuisena ?
Eikä löydy mitään todisteita että olisi ollut lapsena, (koska ei silloin tuommoisia ollutkaan ,eikä tutkittu).
Pystyy määräämään mutta Kela-korvattavuuden kanssa voi käsittääkseni tulla ylimääräistä säätöä. Itselläni on tämä vaihe vielä kesken.
Hieman idioottimaisesti Kelalle pitää erikseen vakuuttaa että vaiva on ollut lapsuudesta lähtien, vaikka se itseasiassa kuuluu jo ihan ADHD:n diagnostisiin kriteereihin.
Tuota korvausta just mietin, eli tarttee jonku lausunnon tms?
Ja vissii pitää käydä sitte kaikki muut lääkkeet ensin? concerta ja ?
Vierailija kirjoitti:
Tuota korvausta just mietin, eli tarttee jonku lausunnon tms?
Ja vissii pitää käydä sitte kaikki muut lääkkeet ensin? concerta ja ?
Lausunnon tosiaan tarvitsee. Itse maksoin kokeiluerän omasta pussista, reilun satasenhan tuo teki mutta en jaksanut enempiä hidastella enää tässä vaiheessa ja olen ihan tyytyväinen että tuli kokeiltua.
Lääkityslinja riippunee paljon lääkäristäkin mutta minulla noitten parin Concertaa vastaavan metyylifenidaattivalmisteen osoittauduttua sopimattomiksi sain itse valita kokeillaanko seuraavaksi Stratteraa vai Elvansea. Oikein muita vaihtoehtoja ei noitten ja guanfasiinin lisäksi tosin taida ollakaan ja Elvanse tuntuisi useimmilla olevan toimivin ja loogisin vaihtoehto.
Pitää itse kysyä lääkäriltä tuota kokeiluun,concerta auttaa,mutta ei paljoa.
Ja voin tarjoutua itse maksaan toki.
Vierailija kirjoitti:
Ei se diagnoosin saaminen autuaaksi tee, sitten alkaa työ vasta.
Ja meni sen saamiseen aikalailla vuosi , en muista montako käyntiä mutta hyvin monta.
Auttaahan se aikalailla kun tietää miksi kaikki on niin vaikeaa. Helpompi tehdäkin asialle jotain kun tiedossa mitä tarvii hoitaa.
Mulle selvisi ADD oireet aiheuttanut masennusta ja kun niitä alettiin hoitaa niin olo helpottunut selvästi.
Onko käynyt niin että ensin adhd,ja sitten jatketaan tutkimuksia ja löytyykin vielä lisää, vai meneekö se toisinpäin?
Eikö ensin katsota kaikki muut mahdolliset,sitte vasta adhd?
Kysyin joskus jotain muuta mirtan lisäksi,aika kierrellen ja kaarrellen sano että ei halua määrätä muuta koska unettomuus on vaan osa tuota adhd:ta...
Ja niin se onkin,en tule siitä koskaan pääsemään eroon.