Isot pojat uimahallissa naisten puolella
Tiedän, että on kestoaihe, mutta silti jaksaa ihmetyttää... Tänään olin tyttöjeni kanssa Leppävaaran maauimalassa ja eiköhän siellä ollut suihkuhuoneessa joku äiti noin kolmasluokkalaisen pojan kanssa. Poika oli itse visusti uimahousut jalassa ja sen näköinen, että hävettää olla alastomien naisten ja tyttöjen keskellä.
Oikeesti, älkää tuoko kouluikäisiä poikianne naisten puolelle.
Kommentit (622)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No riippuu ihan lapsesta. Minulla 12v poika jolla on adhd ja ei pärjää yksikseen miesten puolella niin otan mukaan naisten puolelle. Ja ihan ilman uimahousuja on ja peseytyy kunnolla.
Kyllä niitä adhd-poikiakin rinnat ja pimpit kiinnostaa.
Eihän nyt 12v poikaa tuollaset asiat vielä kiinnostaa.
Tämä keskustelu on taas hyvä esimerkki aikuistenkin minä, minä ja vielä kerran minä ajattelusta. Aikuiset naiset kommentoivat, että ei heitä pikkupojat pukuhuoneessa haittaa ohittaen täysin sen, miltä herkässä iässä kasvavista tytöistä tuntuu. Mitäpä sen väliä, kun aikuista naista ei haittaa (joka tod.näk. on myös ison pojan äiti, jota naisten puolelle tuodaan). Sitten jatketaan selittämällä, että lapset kehittyvät eri aikaan, mutta unohdetaan se, että se eri aikaan voi tarkoittaa myös varhaista kehitystä, sitä että jo hyvinkin pieni tyttö voi kammoksua jotain 7v -> poikaa alastomuuden suhteen. Seuraavaksi kommentoidaan, ettei alastomuudessa pitäisi olla hävettävää, mikä jälleen kerran on asia, jonka voi määrittää vain omasta näkökulmastaan.
Jos sinulla on erityislapsi niin kysäisepä apua uimahallissa, usein löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No riippuu ihan lapsesta. Minulla 12v poika jolla on adhd ja ei pärjää yksikseen miesten puolella niin otan mukaan naisten puolelle. Ja ihan ilman uimahousuja on ja peseytyy kunnolla.
Kerro parempi vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan pitäisi olla joku 'kolmaslinja,' uimahalliin näitä erityislapsia varten, jotka eivät pärjää oman sukupuolensa puolella vielä kouluiässä. Sama linja toimisi myös heille, joille oma kokemus sukupuolesta on eri kuin biologinen sukupuoli ja siksi vaikea mennä pukuhuoneeseen. Pari kärpästä yhdellä iskulla.
Tai sitten Saksan malliin yhteiset pukuhuoneet.
Eli unisex-pukuhuoneet.
No onhan se ikävää kaikinpuolin. Minun 6v, pian 7v poika ei ole vielä kypsä toimimaan uimahallissa itsenäisesti. Tämähän on myös siitä kurja että ne pojat usein kehittyy vähän myöhemmin kuin tytöt. Siinä missä 6v tyttö ujostelee jo vartaloaan, samanikäinen poika ei ymmärrä asiasta vielä yhtään mitään, vaan on vielä kehityksessään lähempänä leikki-ikäistä.
Olen sitä.miektä, että koululaiset menevät oman sukupuolensa mukaan, eikä vanhemman sukupuolen mukaan. Mutta eivät yksin. Minulla on poika ja hän on nyt teininä kertonut mihin on törmännyt lapsena miesten puolella. Useimmin hän on ollut saman ikäisen kaverin kanssa. Ei ole edes ollut yksi kerta kun joku pervo on hienovaraisesti pervoillut tai sanallisesti pyytänyt poikia riisuitumaan yms. Yksikin kerta on liikaa. Mutta niitä ei ole kerrottu minulle ajoissa. Vaikea on nyt lähteä metsästämään miestä joka saunassa heittää pikkupojille pyynnön, että jompi kumpi panisi häntä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin isän kanssa uimassa 6-vuotiaaksi asti miesten puolella, ja jälkikäteen ajateltuna taisin silloinkin olla viimeisinä aikoina vähän liian iso sinne kun miesten munien katselu kiinnosti enemmän kuin itse uiminen. Että kouluikä on aika ehdoton raja sille koska voi mennä toisen sukupuolen saunoihin. Sitäkin ennen pitää vanhempien osata lopettaa se jos lapsi on jo omatoiminen tai muuten tuntuu liian isolta sinne.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä.miektä, että koululaiset menevät oman sukupuolensa mukaan, eikä vanhemman sukupuolen mukaan. Mutta eivät yksin. Minulla on poika ja hän on nyt teininä kertonut mihin on törmännyt lapsena miesten puolella. Useimmin hän on ollut saman ikäisen kaverin kanssa. Ei ole edes ollut yksi kerta kun joku pervo on hienovaraisesti pervoillut tai sanallisesti pyytänyt poikia riisuitumaan yms. Yksikin kerta on liikaa. Mutta niitä ei ole kerrottu minulle ajoissa. Vaikea on nyt lähteä metsästämään miestä joka saunassa heittää pikkupojille pyynnön, että jompi kumpi panisi häntä tms.
Tuollasen vuoksi olisi parempi, että pojat voi käydä 15v asti naisten puolella vaihtamassa vaatteet ja suihkussa. Homoilkoot papat siellä miesten puolella itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi luokkalaiseni poika näki minut vahingossa alasti kun olin 7-vuotias. Tuli siis urheiluhallilla vakoilemaan naisten pukuhuoneen ovelle. Tämä nolostutti minua niin paljon että muistan edelleen näin lähes kolmenkymmenen vuoden jälkeen. Ihan hirveää että tyttöjä arvostetaan edelleen niin vähän että heidän pitäisi uimahallissakin sietää samanikäisiä poikia kyylimässä naisten puolella. Varsinkin kun nykyään älyvimpaimien aikakaudella salakuvaaminen on aivan äärimmäisen helppoa.
En tiedä miksi vaivaudun vastaamaan, kun tämä sairaalloinen uhriutuja on todennäköisesti provo, mutta nimenomaan kyllä naisten edun vuoksi on ollut tapana, että pieni poika voi mennä äitinsä kanssa naisten puolelle, tyttö ei miesten puolelle. Ne pojat on siellä äitiensä pakottamina ja ihan peseytymässä, eivät kyyläämässä. Suihkussa tuskin kenelläkään on älypuhelinta ja äiti tuskin sallisi kuvaamisen.
Uskomatonta hevonpaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi luokkalaiseni poika näki minut vahingossa alasti kun olin 7-vuotias. Tuli siis urheiluhallilla vakoilemaan naisten pukuhuoneen ovelle. Tämä nolostutti minua niin paljon että muistan edelleen näin lähes kolmenkymmenen vuoden jälkeen. Ihan hirveää että tyttöjä arvostetaan edelleen niin vähän että heidän pitäisi uimahallissakin sietää samanikäisiä poikia kyylimässä naisten puolella. Varsinkin kun nykyään älyvimpaimien aikakaudella salakuvaaminen on aivan äärimmäisen helppoa.
En tiedä miksi vaivaudun vastaamaan, kun tämä sairaalloinen uhriutuja on todennäköisesti provo, mutta nimenomaan kyllä naisten edun vuoksi on ollut tapana, että pieni poika voi mennä äitinsä kanssa naisten puolelle, tyttö ei miesten puolelle. Ne pojat on siellä äitiensä pakottamina ja ihan peseytymässä, eivät kyyläämässä. Suihkussa tuskin kenelläkään on älypuhelinta ja äiti tuskin sallisi kuvaamisen.
Naisten edun vuoksi? Mitäköhän tämä tarkoittaa? Ja tokihan pienet pojat voivat mennä mutta eivät koululaiset.
Uimahallissa käyminen ei ole mikään välttämättömyys. Jos lapsi ei pärjää yksin oman sukupuolensa pukkarissa eikä kukaan ole mukana huolehtimassa, sitten uimahallissa ei käydä. Onko tässä jotain epäselvää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Jos kouluikäinen lapsi ei pärjää yksin miesten puolella, niin kotia opettelemaan yksin peseytymistä tai sinne uimaan mennään vain isän, veljen, papan tmv kanssa.
Minkä isän, veljen, papan tai muun miehen kanssa? Minulla ei tuommoisia ollut, kun yksinhuoltajana poikieni kanssa uimahallissa kävin. Pientä koululaista ei mielestäni pidä päästää ilman valvontaa allasosastolle, sinne se miesten pukkaristakin herkästi yksin livahtaa, vaikka mitä olisi sovittu. Sellainenkin ikävä tapaus oli hiljattain, että äiti oli mennyt saunaan ja jättänyt pojan lasten altaaseen. Poika oli sitten mennyt syvään veteen ja menehtynyt. Turvallisuus ennen kaikkea. Minä suomalaisena olen niin tottunut yhteissaunomiseen ja alastomuuteen, ettei minua alaluokkalainen poika saunassa säikäytä.
Öö, vaihtoehdotko ovat jättää lapsi yksin lasten altaaseen ja mennä saunomaan tai ottaa väärän sukupuolen puolelle? Eivät ole.
Kyllä kouluikäisen voi jo pyytää odottamaan ennen altaaseen menoa. Pystyy kyllä. Toki ymmärrän, että ei erityislapset.
Kyllä voi pyytää, niin. Eri asia on, muistaako se lupauksen satavarmasti, tai malttaako odottaa.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se ikävää kaikinpuolin. Minun 6v, pian 7v poika ei ole vielä kypsä toimimaan uimahallissa itsenäisesti. Tämähän on myös siitä kurja että ne pojat usein kehittyy vähän myöhemmin kuin tytöt. Siinä missä 6v tyttö ujostelee jo vartaloaan, samanikäinen poika ei ymmärrä asiasta vielä yhtään mitään, vaan on vielä kehityksessään lähempänä leikki-ikäistä.
Murrosiässä pojat kehittyvät tyttöjä myöhemmin. Siihen asti kehitytään samaan tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
8-vuotiaat tytöt ja pojat on usein samassa pukkarissa uimakoulussa, joten vielä 8-vuotiaana saa mennä vastakkaisen sukupuolen puolelle. En ole koskaan nähnyt yhdenkään lapsen nolostelevan tuossa iässä vielä, kunhan aikuiset ei tee asiasta numeroa.
Missäköhän näin on? Kaikissa uimahalleissa joissa me olemme käyneet, on ollut rajana kouluikä. Minäkin mielelläni syksyllä kävisin 6-vuotiaan ekaluokkalaiseni kanssa uimahallissa, mutat eipä se onnistu. Täyttää vasta vuoden viimeisinä päivinä 7 eli 8-vuotiaana on koko syyslukukauden kolmasluokkalainen. Olen aivan varma ettei tytöille olisi enää tuossa iässä ok olla oman luokan poikien kanssa alasti. Ei ole mitenkään harvinaista että kolmasluokkalaisilla tytöillä on jo murrosiän merkkejä, vaikka se aikaista toki onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Jos kouluikäinen lapsi ei pärjää yksin miesten puolella, niin kotia opettelemaan yksin peseytymistä tai sinne uimaan mennään vain isän, veljen, papan tmv kanssa.
Minkä isän, veljen, papan tai muun miehen kanssa? Minulla ei tuommoisia ollut, kun yksinhuoltajana poikieni kanssa uimahallissa kävin. Pientä koululaista ei mielestäni pidä päästää ilman valvontaa allasosastolle, sinne se miesten pukkaristakin herkästi yksin livahtaa, vaikka mitä olisi sovittu. Sellainenkin ikävä tapaus oli hiljattain, että äiti oli mennyt saunaan ja jättänyt pojan lasten altaaseen. Poika oli sitten mennyt syvään veteen ja menehtynyt. Turvallisuus ennen kaikkea. Minä suomalaisena olen niin tottunut yhteissaunomiseen ja alastomuuteen, ettei minua alaluokkalainen poika saunassa säikäytä.
Öö, vaihtoehdotko ovat jättää lapsi yksin lasten altaaseen ja mennä saunomaan tai ottaa väärän sukupuolen puolelle? Eivät ole.
Kyllä kouluikäisen voi jo pyytää odottamaan ennen altaaseen menoa. Pystyy kyllä. Toki ymmärrän, että ei erityislapset.
Kyllä voi pyytää, niin. Eri asia on, muistaako se lupauksen satavarmasti, tai malttaako odottaa.
Ymmärrän, ettei erityislapset pysty. Tsemppiä teille!
No jostainhan isojen poikien on juttunsa revittävä joita kertoa pienemmilleen.
Muistinpa taas, miksen käy uimahalleissa ollenkaan. Kohta kai ei saa laittaa enää mitään rajoja, vaan ihmiset menee sille puolelle, joka just sinä päivänä tukee identiteettiä eniten. Ja äidit paapoo kouluikäisiä poikiaan naisten puolella. Voi per...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Murrosiässä pojat kehittyvät tyttöjä myöhemmin. Siihen asti kehitytään samaan tahtiin.
Minkä takia onkin surullista, että poikien äidit välittävät vain poikansa kehityksen asteesta, kun hänet tyttöjen pukuhuoneeseen tuovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole provo vaan ihan tavallinen nainen ja työskentelen lasten kanssa. Näissä asioissa pitää olla todella sensitiivinen että jokaisen lapsen rajoja ja oikeutta yksityisyyteen kunnioitetaan. Nykyään monilla lapsilla on snäppi koko ajan käytössä, puhelimella voi ottaa kuvan parissa sekunnissa ilman että siitä kuuluu yhtään mitään ääntä jne. Luuletko että äiti onnistuu täysin valvomaan myös siellä pukuhuoneessa ettei vahingossakaan kukaan ota kuvaa, kun tätä salakuvaamista on kouluillakin pukuhuoneissa valitettavasti tapahtunut...
Yli 6-vuotiaat omille puolilleen, kiitos. Tämä pitäisi laittaa ihan selkeästi uimahallin järjestyssääntöihin, ilman poikkeuksia. Kummasti niille 12-vuotiaille adhd -lapsillekin joku omaa sukupuolta oleva uimahallikaveri lähipiiristä siinä kohtaa yleensä löytyy. Ja jos ei löydy, niin sitten uidaan kesäisin järvessä. Tasan niin yksinkertaista.
Ikävää tietenkin, mikäli jonkun uimahallireissut jäävät tämän takia väliin, mutta lapset on mahdollista myös opettaa omatoimisiksi. Lisäksi vaikeisiin kehitysvammoihin on mahdollista saada kunnan tukema avustaja.