Isot pojat uimahallissa naisten puolella
Tiedän, että on kestoaihe, mutta silti jaksaa ihmetyttää... Tänään olin tyttöjeni kanssa Leppävaaran maauimalassa ja eiköhän siellä ollut suihkuhuoneessa joku äiti noin kolmasluokkalaisen pojan kanssa. Poika oli itse visusti uimahousut jalassa ja sen näköinen, että hävettää olla alastomien naisten ja tyttöjen keskellä.
Oikeesti, älkää tuoko kouluikäisiä poikianne naisten puolelle.
Kommentit (622)
Paitsi luokkakaveri, joka on eri sukupuolta.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta ongelmasta päästään eroon(siis siitä, että pojat on naisten puolella) sillä, että perheen mies käy poikansa kanssa uimahallissa, sen jälkeen, kun poika on kouluikäinen.
Kyllä ne miehetkin joutaa poikalapsensa kanssa sen verran aikaa viettämään ja sehän on hyvä yhteinen harrastus.
Meillä poika lopetti naisten puolella käymisen, kun oli eskarissa ja kerran saunan lauteilla istui tyttö samasta eskariryhmästä.
Sen jälkeen halusi miesten puolelle :)
Itsekään en edes näin aikuisena naisena halua olla uimahallin suihkutiloissa alasti, jos siellä on nolon näköisiä poikia joilla ikää noin 10v. Kyllä ne minun mielestä kuuluu miesten puolelle.
Pakko olla ap:n kanssa samaa mieltä. Ei isoja poikia naisten puolelle. Kyllä tyttölapsilla pitää olla oikeus olla naisten puolella , ilman, että täytyy alistua liian isojen poikien katseille.
Mitäs minä teen, jolla on poika, mutta ei isää kuvioissa eikä ketään miespuolista ystävää tässä kotikaupungissani?
Opetat sen tenavan ajoissa toimimaan uimhallissa, jotta kouluikäisenä pärjää miesten puolella. Hallin henkilökuntaa voi pyytää avuksi, jos ei muuten onnistu.
En ikinä ymmärtänyt että mikä tässä asiassa on niin helvetin vaikeaa.
Jos lapsesi ei osaa olla siellä puolella missä pitäisi olla, älä mene uimahalliin sen lapsen kanssa ennen kuin osaa!
Onko se uimahallissa käynti jokin ihmeen äärimmäinen ihmisoikeus nykyään että sinne on pakko änkeä vaikka tulee ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt ulkomailla useita kertoja nudistien suosiossa olevilla rannoilla, kylpylöissä yms. ja huomannut, että alastomuudesta tulee noissa paikoissa normaali olotila, koska kaikki on alasti. Kaikki tietää miltä eri sukupuolet näyttää alasti. On käytännöllistä ja mukavaakin, kun ei tarvi pelata märkien kankaiden kanssa.
Sukupuolten erottelut omiin tiloihinsa ja niukasti strategiset paikat peittävät uikkarit vaan korostaa häpen tunteita, seksuaalisuutta ja ”kiellettyä hedelmää”. Omasta mielestä noi nudismipaikat on tuntunut erittäin leppoisilta. Tästä kulmasta aateltuna tää keskustelu tuntuu turhamaiselta. Lapset vois oppia pienestä pitäen siihen, että oma kroppa on ok, eikä sitä tarvi hävetä. Vois olla aika vapauttavaa monelle aikuisellekin. Esim. Hollannissa ja Saksassa on aika yleistä, että sukupuolet on yhdessä alasti.
No tietenkin nudistien suosimissa paikoissa on leppossa, koska sinne hakeutuu juuri määrätyt ihmiset ja muut jäävät kotiin. Mutta pitääkö kaikkien uimapaikkojen olla vain ja pelkästään nudistihenkisille? Miksei voida tehdä paikkoja myös heille jotka eivät halua olla alasti eivätkä edes halua muuttua muuksi? Mikä tarve on saada kaikki alasti? Miksen minä saa ole uimapuku päällä ja sinä otat pois jos haluat omasi? Kroppa on ok ja sen peittäminenkin on ok. Se on minusta vapauttavaa, kun en joudu miettimään katsovatko muut vai ei. Päätän itse mitä näkyy ja mitä ei. Miksi tämä oikeus olla puettuna halutaan kieltää, jos haluaa uida?
Saat toki pitää uikkarit päälläsi ihan rauhassa. Ei tässä siitä ole kyse. Tekstini oli vain pohdintaa, että mitä jos kulttuuri olisikin toisenlainen tai joskus sellaiseksi muuttuisi ja lapset siihen kasvaisivat. Samalla koko tämä keskustelu muuttuisi turhaksi.
Usein sanotaan, että meillä Suomessa alastomuuteen suhtaudutaan luontevasti eikä sitä seksualisoida. Todellisuudessa tuntuu, että ei ihan voi noinkaan yleistää.
Onhan niitä sekahöyrysaunoja Suomessa kokeiltu - tuloksella, että ne piti hyvin pian lopettaa, koska sinne kertyivät juuri ne pervot.
Höpöhöpö, kylpylöissä ihan normaalia, että on sekahöyrysaunat.
Vierailija kirjoitti:
Meidän 6 vuotias poika pelästyi naisten puolella saunassa, kun näki naisen haaristelevan lauteilla tamponin narun pilkistäen "sieltä". Meni uimareissu pilalle ja jouduttiin saman tien lähtemään kotiin. Seuraavan kerran isä lähtee mukaan, se on varma se!
Jalkoja ei saisi pitää ylälauteella. Vaikka olisi minkälainen pefletti siinä alla.
Vierailija kirjoitti:
Tähän pedofiiliaiheeseen liittyen:
Ikävä kyllä kyseessä ei ole mikään harvinainen juttu, vaan ihan todellinen ongelma uimahalleissa.
Nuorempana olin uimahallin kassalla töissä ja muutama "vakiasiakas" oli, joista henkilökunnalla oli vahva epäily/tieto, että käyvät lasten takia hallissa. Mutta koska ei ollut varmoja todisteita, ei voitu antaa porttikieltoa. :´-( Meillä oli mm. tietyn asiakkaan tullessa tiukka määräys soittaa valvomoon ja uimahallin päällikölle. Sieltä sitten aina joku miespuolinen työntekijä riensi "saunomaan" eli vahtimaan, ettei tapahdu mitään. Usein joutui itse johtaja lauteille...
Tää on jäänyt varmaan ikuisesti mieleen jotenkin niin kamalana ja absurdina asiana, että miten näille ei voida kunnolla mitään! Mutta pointsit kyllä mielestäni tästäkin, että tuolla suhtauduttiin edes näin vakavasti, että sinne oikeasti meni aina joku mukaan. Uusille työntekijöille aina piti myös perehdytyksessä muistaa kertoa tämä henkilö.
Ihan tosi juttu. Minäkin käyn uimahallissa vain ja ainoastaan lasten takia lääh puuh.
- P. E. Dofiili
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 6 vuotias poika pelästyi naisten puolella saunassa, kun näki naisen haaristelevan lauteilla tamponin narun pilkistäen "sieltä". Meni uimareissu pilalle ja jouduttiin saman tien lähtemään kotiin. Seuraavan kerran isä lähtee mukaan, se on varma se!
Jalkoja ei saisi pitää ylälauteella. Vaikka olisi minkälainen pefletti siinä alla.
Voi kuule, tämä on Suomi. Vaikka minkälaisia piereskeleviä porsaitakin noissa julkisissa sanoissa, ja näen harva se kerta kun molemmat jalat ristissä ylälauteella istuu jengi...
Joo, ei todellakaan homma toimi niin että tyttö vietäisiin miesten puolelle. Kun itse olin alakouluiässä ja isä halusi mennä neljä vuotta nuoremman siskoni kanssa uimaan, minä lähdin mukaan valvomaan siskoani naisten pukkariin (en siis itse mennyt uimaan koska ei huvittanut). Ei puhettakaan että sisko olisi mennyt isän kanssa miesten puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki 7-vuotiaat ei todellakaan osaa käyttää pukukaapin avaimia. Nykyisin voi olla uimahalleissa ja kylpylöissä kaikissa erilaiset lukot. Osassa vanhat avaimet, osassa poletti, osassa ranneke. 7-vuotias on vielä TOSI pieni eikä kaikkien perheessä ole molempia vanhempia tai muutakaan tukiverkkoa.
Keskittykää omaan uimiseenne ja peseytymiseenne. Ei sinne pukuhuoneeseen kukaan tule toljottamaan.
Jos lapsi ei pärjää oman sukupuolensa mukaisessa pukkarissa eikä ole mahdollista saada ketään auttamaan häntä sinne, niin sitten uinnit jäävät uimatta. Niin yksinkertaista se on.
Itselleni on aivan sama ;) Minusta eka ja tokaluokkalainen voi mennä ihan vaan äitinsä kanssa. Kun yksin jos menee niin voi olla minkälaisia pedofiilejä
haloo se on uimahalli eikä vessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta ongelmasta päästään eroon(siis siitä, että pojat on naisten puolella) sillä, että perheen mies käy poikansa kanssa uimahallissa, sen jälkeen, kun poika on kouluikäinen.
Kyllä ne miehetkin joutaa poikalapsensa kanssa sen verran aikaa viettämään ja sehän on hyvä yhteinen harrastus.
Meillä poika lopetti naisten puolella käymisen, kun oli eskarissa ja kerran saunan lauteilla istui tyttö samasta eskariryhmästä.
Sen jälkeen halusi miesten puolelle :)
Itsekään en edes näin aikuisena naisena halua olla uimahallin suihkutiloissa alasti, jos siellä on nolon näköisiä poikia joilla ikää noin 10v. Kyllä ne minun mielestä kuuluu miesten puolelle.
Pakko olla ap:n kanssa samaa mieltä. Ei isoja poikia naisten puolelle. Kyllä tyttölapsilla pitää olla oikeus olla naisten puolella , ilman, että täytyy alistua liian isojen poikien katseille.
Voi herranen aika. Millä määrittelet ison ei lasten tarvitse uimahalleissa miettiä ketä kattoisin joka on alasti. JOKAINEN KESKITTYY OMAAN UIMAREISSUUN eikä mieti muiden elämää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Mun mielestä jo ekaluokkalainen voi mennä yksin pukuhuoneeseen/suihkutiloihin. Jos hän on käynyt uimahalleissa jo aiemmin, kyllä hän osaa siellä toimia ilman aikuista. Ei se niin vaikeaa ole.
Varmasti osaa, mutta entäs sitten, jos yksinäinen lapsi joutuu jonkun pedofiilin kynsiin?
Tuo on käynyt mielessä. Jos uimahallissa on hiljaisempaa yms. Omasta lapsuudesta muistan yllättävän paljon tilanteita omituisten ”setämiesten” kohtaamisista. Niitä oli uimahalleissakin, limaisia äijiä oli altaan nurkkauksissa. Silloin vain naurettiin niille tyypeille.
Tässä keskustelussa näkyy selvästi sellainen väärinkäsitys, että täällä on paikalla
1) maaseudulla tai pikkukaupungeissa asuvia, jotka eivät tiedä että isoissa kaupungeissa uimahallit kuten monet muutkin julkiset paikat pullistelevat erilaisia pervoja jotka saalistavat lapsia ja nuoria uhreikseen
2) kaupungeissa asuneita, jotka tietävät ylläolevan.
Nämä kaksi ryhmää sitten eivät ymmärrä toisiaan, ja jankkaavat vain omaa kantaansa, koska heillä on erilainen kokemushistoria takanaan.
Maalaiset pitävät kaupunkilaisia vainoharhaisina ja näiden lapsia uusavuttomina. Kaupunkilaiset yrittävät tuoda riskipointtia esiin ja jopa vähän varoitella naiiveja maalaisia.
Tää ei muuten oo mikään pelkkä isojen kaupunkien ongelma. En siis viittaa sulle, jota lainasin, vaan niille, jotka niin luulee.
Itse olin pikkukaupungin uimahallissa töissä, asukkaita alle 30 000. Että on niitä ihan missä vain... :-(
Ymmärrän sekä tyttöjen äitejä ja poikien äitejä. Tää on vaikea ja ongelmallinen asia.
Perhepukkareita ja suihkutiloja pitäisi saada tarpeeksi, niitä meillä aina yritettiin antaa. Mutta ei niitä kaikkialla ole, saati että olisi tarpeeksi. Eikä jokaisella vaan ole sitä miespuolista tuttavapiirissä. Tai lapsi ei vaan ole sellainen aina, että pärjäisi vielä yksin. Mutta ei tosiaan voi vaatia tytöiltäkään sitä, että tulisi poikia vastaan...
Mikä tähän sitten olisi ratkaisu. En tiedä.
Täytyisi saada saunottajien ammatti takaisin ja työntekijät valvomaan jatkuvasti myös pukkari- ja suihku-/saunatiloihin, eikä vain altaille?
Itse en ehkä muutenkaan päästäisi lapsia halliin yksin ennen kuin ovat oikeasti tarpeeksi isoja.
Lasten kanssa muutenkin tärkeää käydä läpi tämä aihe, mitä tehdä, jos uimahallissa kävisi jotain!
t. 602, joka oli siellä hallissa töissä, missä piti hälyttää aina joku miestenpuolelle vahtimaan tietyn epäilyn alaisen asiakkaan tullessa
Uusi pukuhuone? Semmonen perheiden
Tyttöjen äideiltä on kohtuutonta vaatia, että eka-tokaluokkalainen poika ei saisi olla äitinsä kanssa naisten puolella. Kun itsekin ovat samanikäisen tyttönsä kanssa samaisessa pukuhuoneessa. Kun huomioidaan vielä poikien hitaampi kehitys, 7-8-vuotiaalta pojalta vaatimus olla omatoiminen ja yksin miesten puolella on kuin vaatisi 5-6-v tytöltä samaa. Plus pervomiehet vielä uhkana miesten puolella.
Itse olin 7-8 v pojan kanssa naisten puolella silloin, kun isä ei ollut mukana uimassa. Nykyisin poika 10 v käy kaverinsa kanssa, mutta vieläkin hyvä olla kaveri uimahallissa minusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No riippuu ihan lapsesta. Minulla 12v poika jolla on adhd ja ei pärjää yksikseen miesten puolella niin otan mukaan naisten puolelle. Ja ihan ilman uimahousuja on ja peseytyy kunnolla.
Tällaisten takia jouduttiin viimeksi jättää menemättä. Tyttäreni ei suostunut tulemaan koska naisten pesutiloissa rinnakkaisluokan poika.
Pitäiskö sun miettiä muitakin?
Mitä tyttäresi oikein sitten pelkäsi?
Häne tahtonut esitellä pipariaan rinnakkaisluokkalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Jos kouluikäinen lapsi ei pärjää yksin miesten puolella, niin kotia opettelemaan yksin peseytymistä tai sinne uimaan mennään vain isän, veljen, papan tmv kanssa.
YH-naisen pojalta on siis uiminen kielletty? Joku tulikeppi-setä varmaan mielellään auttaa miestenpuolella... Olisiko myös poikalapsella oikeus turvaan?
Kerran naisten puolella oli tumma poika, varmaan reilusti yi 10v. Ei voi puhua pippelistä, vaan kalusta (reilusti isompi kuin miehelläni). Täytyy sanoa että oli jotenkin turvaton olo, mutta toisaalta sitä keskittyi vain siihen että näyttää itse hyvältä. Jotenkin outoa että pelkästään sen koko saa pitämään miehenä.
Onpahan nähnyt sitten alastoman naisen . Sitten aikuisena se ei tule enää toteutumaan .
Vierailija kirjoitti:
Kerran naisten puolella oli tumma poika, varmaan reilusti yi 10v. Ei voi puhua pippelistä, vaan kalusta (reilusti isompi kuin miehelläni). Täytyy sanoa että oli jotenkin turvaton olo, mutta toisaalta sitä keskittyi vain siihen että näyttää itse hyvältä. Jotenkin outoa että pelkästään sen koko saa pitämään miehenä.
Mulla on käynyt Itäkeskuksen uimahallissa sama juttu.
Kaikki 7-vuotiaat ei todellakaan osaa käyttää pukukaapin avaimia. Nykyisin voi olla uimahalleissa ja kylpylöissä kaikissa erilaiset lukot. Osassa vanhat avaimet, osassa poletti, osassa ranneke. 7-vuotias on vielä TOSI pieni eikä kaikkien perheessä ole molempia vanhempia tai muutakaan tukiverkkoa.
Keskittykää omaan uimiseenne ja peseytymiseenne. Ei sinne pukuhuoneeseen kukaan tule toljottamaan.