Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kylässä kieltäydyin täytekakusta ja sanoin "kiitos ei, kun aloin juuri laihduttaa" Talon emäntä loukkaantui ja alkoi haukkua minua "No ei tossa massassa nyt yksi kakunpala enää vaikuta"

Vierailija
25.05.2019 |

Olipas taas mukavat kutsut ja hyvä mieli jäi. Miksi toiset pakkotyrkyttävät ruokaa/herkkuja/mitä tahansa ja sitten loukkaannutaan, tai pahimmassa tapauksessa aletaan haukkua tätä joka ei halua syödä?

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoikan on helppo ajatella "ei yksi pala haittaa".

Sellaiselle, jolla on ongelmia itsekontrollin kanssa se saattaa olla se ahmimisen laukaiseva tekijä.

No ehkä on sit parempi pysyy ihan kotona vaan.

Vierailija
82/125 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin tyhmästi tehty, ap.

"Aloitin juuri laihduttamaan" eli hetkellä kun kakkua tarjotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on jotenkin älytöntä kauheasti leipoa ja huseerata keskustelematta etukäteen vieraiden kanssa. On intoleransseja, allergioita, eettisiä syitä, uskonnollisia syitä, dieettejä sun muita ihan joka lähtöön. Idioottimaista vain olettaa että kaikki käy kaikille aina.

Ja koska kylään kutsuminen on nykyään niin vaikeaa yksilöllisten ruokavalioiden takia, kirjoitetaan tännekin 700 sivua pitkään yksinäisyysketjuun, että mulla ei oo kavereita ja oon niin yksinäinen, kun kukaan ei kutsu minua edes kahville.

No miksi ei kutsuta? Juuri siksi, kun pitäisi soittaa ensin kutsutulle ja kysyä ruokavaliot ja leipoa keliakkialaktoorisonmaitoproteiinitonvegaanikarppituorekakku, ennen kuin toinen voi piipahtaa kahvilla illalla.

Miksi sille piipahtajalle pitää tarjota mitään? Jos toinen sanoo piipahtavansa, kun on asiaa, niin sen kun juttelee sen varttitunnin tai puoli tuntia. Muuten aika menee toisen säheltäessä tarjottavien kanssa ja juttelut jää väliin, kun vieraan pitää lähteä. Miksei uskota, jos vieras sanoo, että ei kiitos tarvitse mitään?

Vierailija
84/125 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en nykyään enää syö ollenkaan sokeria, sillä se ei jostain syystä selkeästikään sovi elimistölleni. Sokeri laukaisee mulla usein virtsatietulehduksen- ja tai hiivan ja mahani reagoi siihen myös huonosti. En halua syödä jotakin, mikä aiheuttaa enemmän huonoa oloa kuin mielihyvää. Olen niin kyllästynyt näihin tuputtajiin, että oon nyt pari kertaa kertonut nämä todelliset syyt siihen miksi en sitä Kakku palaa ota. Hyvin on menneet jauhot suuhun jankkaajalla. :D

Vierailija
85/125 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on jotenkin älytöntä kauheasti leipoa ja huseerata keskustelematta etukäteen vieraiden kanssa. On intoleransseja, allergioita, eettisiä syitä, uskonnollisia syitä, dieettejä sun muita ihan joka lähtöön. Idioottimaista vain olettaa että kaikki käy kaikille aina.

Ja koska kylään kutsuminen on nykyään niin vaikeaa yksilöllisten ruokavalioiden takia, kirjoitetaan tännekin 700 sivua pitkään yksinäisyysketjuun, että mulla ei oo kavereita ja oon niin yksinäinen, kun kukaan ei kutsu minua edes kahville.

No miksi ei kutsuta? Juuri siksi, kun pitäisi soittaa ensin kutsutulle ja kysyä ruokavaliot ja leipoa keliakkialaktoorisonmaitoproteiinitonvegaanikarppituorekakku, ennen kuin toinen voi piipahtaa kahvilla illalla.

No herranjestas, ei se nyt näin vaikeaa ole. Lyöt pöytään keksejä ja viinirypäleitä ja annat vieraan syödä, mitä syö ja jos ei syö, on sitten syömättä.

Vierailija
86/125 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaapa mikä on kanssa todella ärsyttävää? No se, kun en halua antaa 1,5 vuotiaalle lapselleni vielä herkkuja ja sitä päivitellään kyläpaikassa "Pitäähän nyt jotain hyvää saada!" ja katsotaan kauhuissaan, kun kieltäydyn tunkemasta rasvaa ja sokeria tuon ikäiselle.

Vierailija
87/125 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan kakkua aina kun tarjotaan. Syön lusikallisen ja jos ei ole hyvää, piilotan loput sohvan alle.

Vierailija
88/125 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menee kylään ja on ainoa vieras, niin se ettei halua mitään herkkuja, siis mitään herkkuja olisi kohteliasta kertoa ennen vierailuja.

Esim. tekstiviestitse ”Oon muuten laihiksella, enkä syö sokeriapitoisia. Mut jos jotain haluut tarjota, ni voileipä käy hyvin.”

Siinä tyypillinen läskin postaus. Se on käytännössä ihan sama syökö pullaa vai leipää. 

Minä, eli nro 58, olen 172 cm pitkä ja painan 62 kiloa. Lenkkeilen 30 km viikossa. En pidä lihavana 😳

Vierailija
89/125 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät ihmiset, älkää menkö juhliin, älkääkä käykö missään kylässä.

Te valittajat olette mitä todennäköisimmin niitä, jotka eivät itse koskaan viitsi leipoa, eikä nähdä vaivaa vieraiden takia. Kaikki vanhemmat suomalaiset naiset ovat oppineet vieraanvaraisuuden kotonaan, vieraille yritetään tarjota parata mitä on ja se ns. tuputtaminenkin lähtee siitä, että ennen vanhaan vieraat eivät viitsineet/uskaltaneet ottaa ilman tuota käskytystä.

Jos on laihis päällä ei kannata mennä kyläilemään, pysyttele kotonasi, niin et loukkaa hyvää tarkoittavaa emäntää.

Vierailija
90/125 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja toinen juttu mikä mättää on se että ap loukkasi emäntää.

Ja se eka on se kun laihdutus aloitettiin "just".

Vierailija
91/125 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muakin vähän nyppi kun anoppipuoli päätti alkaa laihikselle just silloin kun se tuli meille kylään eikä huolinut mun leivonnaisiani. Pienen pienen mokkapalan siivun suostui maistamaan.  Ei se sitten enää laihduttanut kun seuraavan kerran käytiin sen luona.

Vierailija
92/125 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se muka pitäisi erikseen perustella miksei syö epäterveellistä kakkua?

Pitääkö röökiäkin vetää jos sitä tarjotaan? Onko pirtua pakko juoda kun ollaan kylässä?

Pimää touhua jos nykyisen läskiepidemian keskellä herkkujen syöminen on hyviin tapoihin kuuluva velvollisuus josta ei sovi kieltäytyä ilman pätevää syytä.

Joo en koskekaan herkkuihin. En itsekään pakota muita juoksulenkille tai syömään salaattia.

Vierailija
93/125 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät ihmiset, älkää menkö juhliin, älkääkä käykö missään kylässä.

Te valittajat olette mitä todennäköisimmin niitä, jotka eivät itse koskaan viitsi leipoa, eikä nähdä vaivaa vieraiden takia. Kaikki vanhemmat suomalaiset naiset ovat oppineet vieraanvaraisuuden kotonaan, vieraille yritetään tarjota parata mitä on ja se ns. tuputtaminenkin lähtee siitä, että ennen vanhaan vieraat eivät viitsineet/uskaltaneet ottaa ilman tuota käskytystä.

Jos on laihis päällä ei kannata mennä kyläilemään, pysyttele kotonasi, niin et loukkaa hyvää tarkoittavaa emäntää.

Minä pidän leipomisesta ja olen siinä ihan hyvä. Silti minun ei tarvitse tuputtaa tai syyllistää vieraita syömään leipomuksia. Kerron, mitä on tarjolla ja pyydän ottamaan, mutta uskon, jos vieras sanoo, että kiitos ei. Noita vanhanajan ruokapelleilyjä en jaksa. Kyllä jokainen tietää itse parhaiten mitä haluaa syödä.

Vierailija
94/125 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten pitää tarjota sokerimättöä?

Kun nyt entisajan vieraanvaraisuudesta puhutaan, niin ennen herkut olivat arvokkaita koska niistä sai paljon energiaa.

Nykyään kauppojen hyllyt hytkyvät herkkuja, mutta terveellisistä vihanneksista ja salaateista saa maksaa.

Mitäpä jos vieraille tarjottaisiin niitä?

Vierailija
95/125 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit sanonut, että jaa no sitten ja ottanut jättipalan.

Niin tai koko kakun. Olis emännällä mennyt pasmat sekasin.

Vierailija
96/125 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää, kun sanoo kiitos ja hymyilee. Ei siis selittelyä, kakun leikkaamista tai muuta. Fiksu emäntä ymmärtää, että tarjottu on ja vieras joko ottaa tai ei. Jos emäntä ryhtyy leikkaamaan (näitäkin on nähty), niin sitten kakku saa kölliä lautasella. Jos kysytään, että minkä kokoinen pala niin siihen voi sanoa, että kiitos, juuri nyt ei mitään.

Vierailija
97/125 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi että! Olisipa joskus jossain kylässä joku raikas, salaattisia voileipiä tarjolla. Ottaisin mielelläni yhden. Sen rasvaisen ja sokerisen mokkapalan jätän mielelläni syömättä. Eli hyvä huomio.. ennen oli ennen ja nyt on nyt! ;) 

Vierailija
98/125 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi että! Olisipa jossain vieraillessa tarjota raikkaita, salaattisia voileipiä. Mielelläni ottaisin yhden. Sen sokerisen ja rasvaisen mokkapalan jätän mielelläni syömättä. Erittäin hyvä huomio siis, tuosta ennen vanhaan tarjottavista. Ennen oli ennen ja nyt on nyt ;) 

Vierailija
99/125 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, tuli kahdest tuo viestini! :/ Mutta pointti lienee selvä ! :) 

Vierailija
100/125 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on aivan järkyttävä. Laihduttavan ihmisen on siis PAKKO ottaa pala kakkua, ja emännällä on oikeus loukkaantua jos ei ota? Ja laihduttamisesta ei saa mainita, vaikka se on ihan hyvä perustelu. Sen pitäisi kertoa emännälle, että kyse ei ole siitä ettei hänen ruokansa kelpaa.

"Älä sitten mene kylään". Itse olettaisin aloituksen perusteella, että kyseessä oli joku perhejuhla. Ainakaan omassa perheessäni ei mitään täytekakkua tarjoila muulloin. Monessa perheessä katsotaan loukkaukseksi, jos ei mene perhejuhliin, ja se voi vaikuttaa sukulaisten väleihin. Eli vaikka siinä taloudessa olisi mikä pirttihirmu emäntänä, ja varsinkin silloin, on mentävä. 

Täytekakussa on yllättävän paljon kaloreita. Jos kyseessä on erittäin iso ihminen, terveys voi olla huonossa jamassa ja laihduttamiseen on pakko panostaa. Lääkäri on voinut pitää palopuheen, että sulta lähtee henki jos jatkat näin. Ja sitten menet perhejuhliin ja sua painostetaan syömään kakkua.

Ja emäntä oli todella törkeä vastauksessaan. Mutta ilmeisesti tämä ei ihmisiä huolestuta, koska lihaviin ei muutenkaan osata suhtautua myötätuntoisesti. Yrittäisitte asettua toisten asemaan ja miettiä miltä tuollainen tuntuisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän