Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytysten tuhot

Vierailija
25.05.2019 |

Onko aihe tabu vai uskalletaanko keskustella asiasta?
Itselläni tuli liikakilot, joista pääsen hetkellisesti eroon rankalla dieetillä, mutta aina ne vaan palaavat. Olin aina normipainoinen ennen raskautta. Jalan/kengän koko kasvoi. Ei ole palautunut koskaan.

Kommentit (143)

Vierailija
61/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuhoista nyt puhut? Mulla viimeisimmästä synnytyksestä 6v, kaksi lasta. Voisin väittää nyt 35 vuotiaana, että kukaan ei voi sanoa, olenko saanut lapsia vai en.

Toisaalta moni lapseton kaverini on lösähtänyt ja pahasti. Minä olen aina ollut timmi ja hyvässä kunnossa. Pikkulapsiarjessa vain hoikistuin kun oli niin paljon puuhaa. :D

Niin minäkin luulin hoikistuvani. Puuhaa oli aivan helvetisti, sillä jäin yksinhuoltajaksi. Mm. oktalon työt. Uskoin myös valheet imetyksen aiheuttamasta hoikistumisesta. Ei vaan toiminut mulle.

Stressiä tais olla vaan vaarallisen paljon.

Ennen raskautta palasin aina entisiin mittoihin pitämällä pari päivää paastoa.

Ap

Et siis osaa syödä.

Vierailija
62/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytysten tuhot? Liikakilot tulevat siitä, että ahmii raskausajan. Kyllä siitä on neuvolassa kerrottu. Synnytyksessä katoaa heti 5-7 kg ja loppu kahdessa kuukaudessa imetyksellä.

Mulle ei tullut mitään tuhoja. Olin normaalipainoinen enkä ponnistanut persettäni halki, koska pyysin puudutuksen ja ponnistin vasta kun olin tarpeeksi auki. Ei edes sattunut yhtään, vaan sain orgasmin synnytyksessä.

Lollersson. Joku jonneko täällä kirjoittelee "synnytyksestään"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytysten tuhot? Liikakilot tulevat siitä, että ahmii raskausajan. Kyllä siitä on neuvolassa kerrottu. Synnytyksessä katoaa heti 5-7 kg ja loppu kahdessa kuukaudessa imetyksellä.

Mulle ei tullut mitään tuhoja. Olin normaalipainoinen enkä ponnistanut persettäni halki, koska pyysin puudutuksen ja ponnistin vasta kun olin tarpeeksi auki. Ei edes sattunut yhtään, vaan sain orgasmin synnytyksessä.

Tai vessahätäviestintää harrastava arkkitehti

Vierailija
64/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi kiva kuulla että kengänkoko kasvaa melkein kaikilla, he*vetti viekööt. Nyt jo vasen jalka 41 ja oikee 42(!!). Hankinpa sitten jatkossa kaikki kenkäni miestenosastolta. Lisättääkseni että äidilläni kasvoi synnytyksen myötä jalat kaksi kokoa. KAKSI. Eli mulla sit 44? järkyttävää... Taidan jättää ne lapset hankkimatta, perisi muutenkin tän jättijalka geenin jota en halua kenellekään suoda.  Toki olen pitkä myös mutta siitäkin kärsinyt koko ikäni. 

Moikka, täällä myös hongankolistaja 180 cm ja jalka 41.

Jalka tosiaan kasvoi minullakin _väliaikaisesti_. Raskausaikana ei mennyt enää normaali kengänkoko eikä heti raskauden jälkeen.

Jalan kasvuhan perustuu siihen että jalalle kasvava kuormitus kasvaa raskausaikana joten luonnollisesti jalkaan kertyy enemmän painetta mikä "venyttää" sitä. Eli ei ole urbaania legendaa jalan kasvu. Kuitenkin monilla jalka palautuu normaaliin kokoon kuormituksen jälkeen, monilla tosiaan jää että jalka on isompi.

Minulla meni normaalit kengät jalkaan ainakin vuosi synnytyksestä (huomasin tämän kun pystyin laittamaan vanhat lempparikenkäni erääseen tapahtumaan jalkaan). Sullakin se saattaa siis kyllä palautua normaaliksi. :)

Vierailija
65/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- 20kg ylipainoa. Monen tekijän summa

- Jalka kasvoi numerolla

- Sektioarven päällä roikkuva läskipussi

- Ulkoiset, pysyvät peräpukamat

- Kohdunlaskeuma, joka estää kuukupin ja tamponien käytön

Vierailija
66/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei tullu raskaudesta eikä synnytyksestä mitään tuhoja. Alatiesynnytys. Ei tarttenu ommella yhtään tikkiä. Paino ja hoikka vyötärö palautui ennalleen. Ei raskausarpia. Ei ”tuhoja” siis välttämättä tule.

Vierailija
67/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minullakaan ole jalan koko enää palautunut vanhaan, mutta eipä sillä ole väliä. Kenkiä voi ostaa uusia, eikä isompi kengännumero vaikuta terveyteeni negatiivisesti.

Muutama kilo raskaudesta tosiaan jäi, eikä ne lähde normaalisti syömällä pois. Vaatisi kalorien leikkaamista noin 50%, eli max 1000 kcal/päivä. En silti ole ylipainoinen.

Mitä ihmeellistä on 1000 kcal syömisessä?

Vierailija
68/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jalat kasvoi. Vatsaan jäi pieni erkauma ja pieni pömppö, mutta ei onneksi roiku. Ennen raskauksia painoin 50-52 kiloa, noihin mittoihin en enää pääsis paitsi näännyttämällä itseni.. lapset sain 23- ja 25-vuotiaana, nyt olen 30. En siis usko että on iän tuoma muutos tämä. Painan nyt 55kg ja se on kyllä ihan hyvä mutta siihen se on jämähtänyt. Lantio myös leveni.

Ikävin on kuitenkin jonkinasteinen laskeuma, joka aiheuttaa ummetusta ja peräpukamaherkkyyttä. Sekä virtsankarkailua jonka suurimmaksi osin olen saanut kuriin lantionpohjanlihasten treenillä, mutta esim. hyppiminen on todella epämiellyttävää kun tuntuu että kohtu suunnilleen tippuu pois 😁 ja jos rakko on täynnä ja aivastaa niin se on kyllä menetetty peli.

On ne lapset tämän arvoista, mutta kiukuttaa että näitä vaivoja vähätellään eikä niihin saa apua todellakaan aina. Kaikkien synnyttäneiden pitäisi saada esim. fysioterapiaa synnytyksen jälkeen.

Ranskassa kuulemma kaikki synnyttäneet äidit saa fysioterapiaa.

Ei tartte sinne lähteä, Helsingissä saa myös.

Vierailija
69/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskauden aikana ei todellakaan tarvitse lihota kymmeniä kiloja. Yleensä suurperheen äideillä ei "raskauskiloja" tule, koska eivät syö "kahden edestä"

-ohis

Vierailija
70/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jalat kasvoi. Vatsaan jäi pieni erkauma ja pieni pömppö, mutta ei onneksi roiku. Ennen raskauksia painoin 50-52 kiloa, noihin mittoihin en enää pääsis paitsi näännyttämällä itseni.. lapset sain 23- ja 25-vuotiaana, nyt olen 30. En siis usko että on iän tuoma muutos tämä. Painan nyt 55kg ja se on kyllä ihan hyvä mutta siihen se on jämähtänyt. Lantio myös leveni.

Ikävin on kuitenkin jonkinasteinen laskeuma, joka aiheuttaa ummetusta ja peräpukamaherkkyyttä. Sekä virtsankarkailua jonka suurimmaksi osin olen saanut kuriin lantionpohjanlihasten treenillä, mutta esim. hyppiminen on todella epämiellyttävää kun tuntuu että kohtu suunnilleen tippuu pois 😁 ja jos rakko on täynnä ja aivastaa niin se on kyllä menetetty peli.

On ne lapset tämän arvoista, mutta kiukuttaa että näitä vaivoja vähätellään eikä niihin saa apua todellakaan aina. Kaikkien synnyttäneiden pitäisi saada esim. fysioterapiaa synnytyksen jälkeen.

Ei tartte sinne lähteä, Helsingissä saa myös.

Ei suomalainen jäykkä ja heikko läskiperse ottaisi fysioterapiaa vastaan ilmaseksikaan.

Vierailija
71/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskauden aikana ei todellakaan tarvitse lihota kymmeniä kiloja. Yleensä suurperheen äideillä ei "raskauskiloja" tule, koska eivät syö "kahden edestä"

-ohis

No ei tarvitsekaan, mutta kyllä jopa 15 kg painonnousu ihan normaalia painonnousua.

"Normaali raskauden aikainen painonnousu on 8–15 kg. Painonnousu johtuu kohdun, sikiön, istukan ja lapsiveden painon lisäksi äidin verenkierron ja elimistön nestemäärän kasvusta."

Lähde: Duodecim, terveyskirjasto

Vierailija
72/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis

No ei tarvitsekaan, mutta kyllä jopa 15 kg painonnousu ihan normaalia painonnousua.

"Normaali raskauden aikainen painonnousu on 8–15 kg. Painonnousu johtuu kohdun, sikiön, istukan ja lapsiveden painon lisäksi äidin verenkierron ja elimistön nestemäärän kasvusta."

Lähde: Duodecim, terveyskirjasto

Jos kiloja jää synnytyksen jälkeen niin sitten se on rasvakudosta.

Vierailija
73/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei synnytyksistä jäänyt vaivoja, mutta raskauksissa tuli vaikka mitä, varsinkin jälkimmäisessä. Jalan koko kasvoi, tuli pahat suonikohjut ja raskausarvet. Painosta en viitsi puhua, olisin varmaan lihonut muutenkin.

Minulla taas jalankoko ei kasvanut, ei suonikohjuja eikä raskausarpia. Miten pystyt erottamaan muutokset iän ja sukurasituksen tuomista muutoksista?

Erottaahan ne siitä, kun ne tuli raskauden aikana. Olin kuitenkin alle kolmekymppinen.

Solujen kasvu ja uusiutuminen on nopeaa nuorena ja 25-vuotiaana kasvu hidastuu ja vanheneminen alkaa. Jotkut rupsahtaa nopeasti, toiset hitaammin. Vuoden aikana voi tapahtua isoja muutoksia jopa ihan ilman raskauksia. Lihomisen seurauksena jalan koko muuttuu, kun lesti levenee, raskausarpia ja suonikohjuja voi tulla miehillekkin.

Vierailija
74/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erkauma ja vatsa jäi roikkumaan rumasti. Myös pidätyskyky huonontunut. Ennen raskautta olin laiha, raskauden jälkeen jäi 7kg ylimääräistä jotka ei lähde liikunnalla eikä nälkiintymällä. Normaali paino, mutta vyötärönympärys lisää riskiä sairastua myöhemmin.

Mistä tuon erkauma-diagnoosin saa? Mullakin vatsa jäi roikkumaan miljoonista vatsalihasliikkeistä huolimatta. Tuo pidätyskykykin on totta. Aina saa pelätä aivastaessa ja hyppiessä. Ja tosiaan kaikki maailman jumpat ja dieetit on harrastettu. Eivät auttaneet.

Vatsalihaksia pitää tehdä kiertävällä liikkeellä syvien vatsalihksien takia.

Vierailija
75/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinnat. Voi kamala. Jos kyykistyn alasti (esim. laittamaan lattialla olevia vaatteita pyykkikoriin) niin edessä on oikeasti kaksi n. 20cm pitkää ja n. 7cm leveää suoraa viivaa, jotka vain roikkuvat siinä kuin kanin korvat. Sellaset niistä rinnoista jäi. Jos käsillä yritän "kohdalle laittaa", niin pidän kädessäni kasan rypistynyttä ihoa. Voisin itkeä. Ja usein itkenkin.

Vierailija
76/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rinnat. Voi kamala. Jos kyykistyn alasti (esim. laittamaan lattialla olevia vaatteita pyykkikoriin) niin edessä on oikeasti kaksi n. 20cm pitkää ja n. 7cm leveää suoraa viivaa, jotka vain roikkuvat siinä kuin kanin korvat. Sellaset niistä rinnoista jäi. Jos käsillä yritän "kohdalle laittaa", niin pidän kädessäni kasan rypistynyttä ihoa. Voisin itkeä. Ja usein itkenkin.

Minulla sama, mutta en kyllä itke. Halutessaan leikkaus maksaa n.4000e en ole vielä päättänyt onko sen väärti. Elämässä on suurempiakin asioita, turha tuollaista nyt itkeä on.

Vierailija
77/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni suomalainen on oikeasti valmis sitoutumaan fysioterapiaan? Suurin osa aikuisista on ylipainoisia ja liikkuvat liian vähän.

Vierailija
78/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suloinen pipari muuttuu kalkkunan kurkkua muistuttavaksi veltoksi römpsäksi ja tiukka vatsa vastaavasti lutoa, vettä täynnä olevaa raktorin takapyörän sisäkumia muistuttavaksi ongelmajätteeksi, jota ei kehtaa katsella edes silmät kiinni.

Noin pääsääntöisesti.. Mutta sitten ovat erikseen nämä äidit joilla riittää itsekuria ja varsinkin tahtoa käydä hieman muuallakin kuin marketin makeishyllyllä. Eikös se ole äidin oma valinta kuitenkin hyvin pitkälle?

Vierailija
79/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MITÄ ..ttua jalka kasvaa, maha jää roikkumaan, pissat housuun lopun elämää, ylipainoa 10-20kg, mikä ei pysy poissa. Kiva kun nyt tulee näitä "positiivisia" juttuja kun olen raskaana 24 viikolla. VIRHE VIRHE VIRHE! Hermo menee kun näistä ei voida kertoa punaisella präntättynä neuvolan oppaassa ja kortsu paketissa.

Et ole tiedonhausta kuullut?

Vierailija
80/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekasta raskaudesta ei jäänyt mitään. Toisessa raskaudessa mulla oli valtaisa maha sirossa kropassa ja se jätti jälkeensä vatsalihasten erkauman. Se on kyllä veemäinen vaiva, joka vaikuttaa koko kroppaan. Kävin fysioterapiassa hakemassa neuvoja, kun selkä oli ajoittain niin kipeä, että jouduin jäämään sairauslomalle. Olen myös itse aktiivisesti yrittänyt etsiä erkaumalle sopivia liikkeitä mm. pilateksestä.  Olen saanut treenattua erkaumaa pienemmäksi ja enää sitä ei ulkoisesti huomaa. Pömppö on poissa ja koko vartalo on ryhdikäs. Mutta erkaumaa ei saa jumpalla kuitenkaan korjattua, vaikka miten kovasti tekee asian eteen töitä. Selkäkivut palaavat aika nopeasti jos treenaus jää väliin.