Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytysten tuhot

Vierailija
25.05.2019 |

Onko aihe tabu vai uskalletaanko keskustella asiasta?
Itselläni tuli liikakilot, joista pääsen hetkellisesti eroon rankalla dieetillä, mutta aina ne vaan palaavat. Olin aina normipainoinen ennen raskautta. Jalan/kengän koko kasvoi. Ei ole palautunut koskaan.

Kommentit (143)

Vierailija
41/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalan koon kasvaminen ei oo siis pelkkää urbaanilegendaa o_O

Itse oon aivan yhtä timmissä kunnossa kuin ennen raskauksiakin, mutta raskausarpia on vatsassa. Lisäksi sain kaveriksi peräpukaman, onneks ei oo juurikaan vaivaks ollu, mutta ois voinu jäähä tulemattaki.

Vierailija
42/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalat kasvoi. Vatsaan jäi pieni erkauma ja pieni pömppö, mutta ei onneksi roiku. Ennen raskauksia painoin 50-52 kiloa, noihin mittoihin en enää pääsis paitsi näännyttämällä itseni.. lapset sain 23- ja 25-vuotiaana, nyt olen 30. En siis usko että on iän tuoma muutos tämä. Painan nyt 55kg ja se on kyllä ihan hyvä mutta siihen se on jämähtänyt. Lantio myös leveni.

Ikävin on kuitenkin jonkinasteinen laskeuma, joka aiheuttaa ummetusta ja peräpukamaherkkyyttä. Sekä virtsankarkailua jonka suurimmaksi osin olen saanut kuriin lantionpohjanlihasten treenillä, mutta esim. hyppiminen on todella epämiellyttävää kun tuntuu että kohtu suunnilleen tippuu pois 😁 ja jos rakko on täynnä ja aivastaa niin se on kyllä menetetty peli.

On ne lapset tämän arvoista, mutta kiukuttaa että näitä vaivoja vähätellään eikä niihin saa apua todellakaan aina. Kaikkien synnyttäneiden pitäisi saada esim. fysioterapiaa synnytyksen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei synnytyksistä jäänyt vaivoja, mutta raskauksissa tuli vaikka mitä, varsinkin jälkimmäisessä. Jalan koko kasvoi, tuli pahat suonikohjut ja raskausarvet. Painosta en viitsi puhua, olisin varmaan lihonut muutenkin.

Minulla taas jalankoko ei kasvanut, ei suonikohjuja eikä raskausarpia. Miten pystyt erottamaan muutokset iän ja sukurasituksen tuomista muutoksista?

Raskaus kestää vain 9kk. Ihminen ei sen aikana vanhene edes vuotta. Olisi vähän kummallista jos tuona aikana tulisi kovasti paljon iän tuomia muutoksia. Varsinkin jos synnyttäjä ei ole ikänsä puolesta vielä vanha, siis siinä iässä, jolloin suonikohjuja ja lättäjalkoja alkaa "normaalisti" ilmaantua.

Vierailija
44/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin komppaan edellistä, niin itsekin toivon, että olisin saanut fyssariapuja synnytyksen jälkeen. Eihän näistä puhuta mitään raskausaikana... Ensimmäinen lapsi tuli sektiolla, hän oli pieni 3 kg - eikä tästä jäänyt mitään vaivoja. Seuraava lapsi, yli 4 kg, tuli alateitse ja siitä on jäänyt näitä tuhoja. Olen 55 kg, hoikassa kunnossa. Tuli laskeuma, eli juurikin tuo fiilis, että (varsinkin ovulaatioaikaan) jotain pullistelee ulos, hyppiminen on ihan poissa laskuista - tai voi käydä vaihtamassa vaatteet sen jälkeen, juoksu samoiten.... Jos rakko täynnä, myös reipas kävely saa pissat housuun... Eikä puhuta pienestä tipasta. Maha on pidettävä kuiduilla löysänä, muuten kakkosella käynti ei toimi - suoleen tuli jonkinsortin mutka synnytyksessä... Mulla ei tullut raskausarpia, tissit ei löystyneet (nännit tosin venyi vähän... :)) eikä varmasti ulkoisesti voisi sanoa, että olen kahden lapsen äiti. Eli ulkoisesti hommat perfetto, mutta sitten on nämä ihan tosi syvältä olevat tuhot, jotka nakertavat myös itsetuntoa. Korjausleikkauksesta voi kuulemma tulla lisää ongelmia, joten ei uskalla sinne. Mutta positiivisesti; lapset ovat terveita, ihania ja mahtavia, ja kyllähän näiden vaivojen kanssa elää voi pienellä kikkailulla :)

Vierailija
45/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kiva kuulla että kengänkoko kasvaa melkein kaikilla, he*vetti viekööt. Nyt jo vasen jalka 41 ja oikee 42(!!). Hankinpa sitten jatkossa kaikki kenkäni miestenosastolta. Lisättääkseni että äidilläni kasvoi synnytyksen myötä jalat kaksi kokoa. KAKSI. Eli mulla sit 44? järkyttävää... Taidan jättää ne lapset hankkimatta, perisi muutenkin tän jättijalka geenin jota en halua kenellekään suoda.  Toki olen pitkä myös mutta siitäkin kärsinyt koko ikäni. 

Vierailija
46/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 lasta olen synnyttänyt. Ekan ja toisen lapsen välillä oli 10v. Ekan synnytyksen jälkeen paino hävisi imettämällä ym ja kaikki oli ok. Nyt seuraavien jälkeen paino +12kg ylimääräistä normi painooni. Lisäksi virtsarakon laskeuma, virtsanpidätys ongelmia, roikkuvat tyhjät tissit ja raskauden aikana tulleet suonikohjut jaloissa :(

Vierailija
47/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalat kasvoi. Vatsaan jäi pieni erkauma ja pieni pömppö, mutta ei onneksi roiku. Ennen raskauksia painoin 50-52 kiloa, noihin mittoihin en enää pääsis paitsi näännyttämällä itseni.. lapset sain 23- ja 25-vuotiaana, nyt olen 30. En siis usko että on iän tuoma muutos tämä. Painan nyt 55kg ja se on kyllä ihan hyvä mutta siihen se on jämähtänyt. Lantio myös leveni.

Ikävin on kuitenkin jonkinasteinen laskeuma, joka aiheuttaa ummetusta ja peräpukamaherkkyyttä. Sekä virtsankarkailua jonka suurimmaksi osin olen saanut kuriin lantionpohjanlihasten treenillä, mutta esim. hyppiminen on todella epämiellyttävää kun tuntuu että kohtu suunnilleen tippuu pois 😁 ja jos rakko on täynnä ja aivastaa niin se on kyllä menetetty peli.

On ne lapset tämän arvoista, mutta kiukuttaa että näitä vaivoja vähätellään eikä niihin saa apua todellakaan aina. Kaikkien synnyttäneiden pitäisi saada esim. fysioterapiaa synnytyksen jälkeen.

Ranskassa kuulemma kaikki synnyttäneet äidit saa fysioterapiaa.

Vierailija
48/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4 lasta olen synnyttänyt. Ekan ja toisen lapsen välillä oli 10v. Ekan synnytyksen jälkeen paino hävisi imettämällä ym ja kaikki oli ok. Nyt seuraavien jälkeen paino +12kg ylimääräistä normi painooni. Lisäksi virtsarakon laskeuma, virtsanpidätys ongelmia, roikkuvat tyhjät tissit ja raskauden aikana tulleet suonikohjut jaloissa :(

Mainittakoon vielä, että viimeisimmän lapsen syntymästä vasta 5kk, että ehkä tuo paino tuosta vielä tippuu :)

Vierailija
49/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi kiva kuulla että kengänkoko kasvaa melkein kaikilla, he*vetti viekööt. Nyt jo vasen jalka 41 ja oikee 42(!!). Hankinpa sitten jatkossa kaikki kenkäni miestenosastolta. Lisättääkseni että äidilläni kasvoi synnytyksen myötä jalat kaksi kokoa. KAKSI. Eli mulla sit 44? järkyttävää... Taidan jättää ne lapset hankkimatta, perisi muutenkin tän jättijalka geenin jota en halua kenellekään suoda.  Toki olen pitkä myös mutta siitäkin kärsinyt koko ikäni. 

Äläs nyt. Onhan kengissä nykyään paljon unisex-muotia. Esim. tennarit on ihan samanlaiset miehille ja naisille. Lyhyenä ottaisin kyllä vaikka heti +20 cm pituutta lisää. Helpottaisi arkea.

Vierailija
50/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja, tuo sinun "tuhosi" ei ole tullut synnytyksestä.

Vierailija
51/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota lapsen isäksi pienijalkainen mies, toisaalta nuorisolla on nykyisin paljon jättijalkoja. Et ole yksin.

Vierailija
52/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiloista pääsee pysyvästi eroon, mutta sun pitää muuttaa koko ruokavalio ja liikuntaa lisää, tää ongelma tulee monelle ihan iän myötä, ei edes tarvitse lapsia olla.

Porkkanalla ja appelsiinilla lähti kilot. Mutta ei kukaan jaksa syödä vain näitä kahta lajia loppuikäänsä.

Liikuntaa on jo nyt paljon.

Samoin, liikuntaa paljon mullakin, työssä ja vapaalla.

Vierailija
53/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laske vatsan röllyköitä, numeroa suurempia jalkoja tuhoksi, mutta alapää kun meni hajalle niin se oli tuhoni ihanista lapsista. Lääkäri lohdutti, että kaikilla se muuttuu. Ilmeisesti kaikilla ei tuhoksi asti. Leikkauksen jälkeen nyt elämä hymyilee taas ja olen kiitollinen, ettei ole tullut mitään vakavampaa sairautta, niitäkin kun voi tulla.

Vierailija
54/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja, tuo sinun "tuhosi" ei ole tullut synnytyksestä.

No raskaudesta sitten. Mutta liikakilot tulivat nimenomaan raskauden aikana ja nopeasti, turposin aivan valtavasti loppuraskaudessa. En saanut kenkiäkään jalkaani työpäivän jälkeen.

Vierailija
55/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin komppaan edellistä, niin itsekin toivon, että olisin saanut fyssariapuja synnytyksen jälkeen. Eihän näistä puhuta mitään raskausaikana... Ensimmäinen lapsi tuli sektiolla, hän oli pieni 3 kg - eikä tästä jäänyt mitään vaivoja. Seuraava lapsi, yli 4 kg, tuli alateitse ja siitä on jäänyt näitä tuhoja. Olen 55 kg, hoikassa kunnossa. Tuli laskeuma, eli juurikin tuo fiilis, että (varsinkin ovulaatioaikaan) jotain pullistelee ulos, hyppiminen on ihan poissa laskuista - tai voi käydä vaihtamassa vaatteet sen jälkeen, juoksu samoiten.... Jos rakko täynnä, myös reipas kävely saa pissat housuun... Eikä puhuta pienestä tipasta. Maha on pidettävä kuiduilla löysänä, muuten kakkosella käynti ei toimi - suoleen tuli jonkinsortin mutka synnytyksessä... Mulla ei tullut raskausarpia, tissit ei löystyneet (nännit tosin venyi vähän... :)) eikä varmasti ulkoisesti voisi sanoa, että olen kahden lapsen äiti. Eli ulkoisesti hommat perfetto, mutta sitten on nämä ihan tosi syvältä olevat tuhot, jotka nakertavat myös itsetuntoa. Korjausleikkauksesta voi kuulemma tulla lisää ongelmia, joten ei uskalla sinne. Mutta positiivisesti; lapset ovat terveita, ihania ja mahtavia, ja kyllähän näiden vaivojen kanssa elää voi pienellä kikkailulla :)

Miltä kahden lapsen äiti näyttää ulkoisesti?

Vierailija
56/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikille synnyttäneille fysioterapia (ja tarvittaessa korjausleikkaukset) olisivat elämänlaatua tukeva ajatus ja jos vain raaskitte ja vaivoja on niin se kannattaakin maksaa omasta pussista niin kauan kuin sitä ei tarjota kaikille julkiselta.

Lisäksi jos pissa tai pierut karkaa aivastaessa, juostessa tai hyppiessä niin silloin ei saa juosta tai hyppiä ennen kuin laskeuma on kuntoutettu, se vain pahentaa vaivoja. Myöskään korsetteja tai tukivöitä ei kannata käyttää heti synnytyksen jälkeen, lisää laskeumien riskiä ja vaikeutta. Melkein itsestäänselvä asia - kegelit ja kyykyt, muistutan silti.

Jos raskaudesta on jäänyt vatsalihasten erkauma niin suoria vatsalihaksia rasittavia liikkeitä kuten rutistuksia tai lankkua vältettävä kunnes erkauma hävinnyt. Erkauman kuntouttamiseen löyty ohjeita ihan googlettamalla, joissain tapauksissa tarvitaan korjausleikkausta.

Se erkauma vaikuttaa ulkonäön lisäksi ryhtiin ja tietenkin sitä kautta taas - lantionpohjaan

Vaikuttaahan raskaus ja synnytys kehoon muutenkin, mutta nuo erkaumat ja laskeumat vaikuttavat varmasti eniten elämänlaatuun. Voihan niitä tulla muutenkin tietenkin, mutta kyllä ne on vain ärsyttäviä vaivoja jos ihan vain viimeisen raskauskolmanneksen (noin 3 kk) vuoksi kärsit niistä loppu iän. Kannattaa hoitaa jos voi.

Vierailija
57/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä miten energiaa tyhjästä luovia ihmisiä ei jäänyt itärajan taakse vaan kaikki läskipallerot ehtivät juosta pakoon.

Vierailija
58/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytysten tuhot? Liikakilot tulevat siitä, että ahmii raskausajan. Kyllä siitä on neuvolassa kerrottu. Synnytyksessä katoaa heti 5-7 kg ja loppu kahdessa kuukaudessa imetyksellä.

Mulle ei tullut mitään tuhoja. Olin normaalipainoinen enkä ponnistanut persettäni halki, koska pyysin puudutuksen ja ponnistin vasta kun olin tarpeeksi auki. Ei edes sattunut yhtään, vaan sain orgasmin synnytyksessä.

Vierailija
59/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ylipainoinen, liikkumaton vetelys, toki synnytyksestä tulee helpommin komplikaatioita.

Vierailija
60/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MITÄ ..ttua jalka kasvaa, maha jää roikkumaan, pissat housuun lopun elämää, ylipainoa 10-20kg, mikä ei pysy poissa. Kiva kun nyt tulee näitä "positiivisia" juttuja kun olen raskaana 24 viikolla. VIRHE VIRHE VIRHE! Hermo menee kun näistä ei voida kertoa punaisella präntättynä neuvolan oppaassa ja kortsu paketissa.

Haha, saati sitten lapsen aiheuttama "tuho" elämässäsi, kyllä se raskaus ja synnytys (jos mitään tosi isoja kremppoja ei jää) on kuitenkin pientä siihen verrattuna :D