Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytysten tuhot

Vierailija
25.05.2019 |

Onko aihe tabu vai uskalletaanko keskustella asiasta?
Itselläni tuli liikakilot, joista pääsen hetkellisesti eroon rankalla dieetillä, mutta aina ne vaan palaavat. Olin aina normipainoinen ennen raskautta. Jalan/kengän koko kasvoi. Ei ole palautunut koskaan.

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

turpea urpo kirjoitti:

Suloinen pipari muuttuu kalkkunan kurkkua muistuttavaksi veltoksi römpsäksi ja tiukka vatsa vastaavasti lutoa, vettä täynnä olevaa raktorin takapyörän sisäkumia muistuttavaksi ongelmajätteeksi, jota ei kehtaa katsella edes silmät kiinni.

Noin pääsääntöisesti.. Mutta sitten ovat erikseen nämä äidit joilla riittää itsekuria ja varsinkin tahtoa käydä hieman muuallakin kuin marketin makeishyllyllä. Eikös se ole äidin oma valinta kuitenkin hyvin pitkälle?

Ei ole

Sillä miten nahka venyy ja taas palautuu raskauden jälkeen ei ole yleensä mitåän tekemistå sen kanssa miten nainen on raskausajan viettänyt. Kaikki johtuu suurelta osin perimästå ja kudostyypistä ja siitå kuinka suuria lapsia perimåstå johtuen synnyttää.

Venynyttå vatsanahkaa ei jumpalla eikä ruokavaliolla pysty korjaamaan eikä ehkäisemään.

Ja jokainen nainen haluaisi ettå se alapää olisi entisellään synnytyksen jälkeen mutta siihenkään nainen ei saa itse vaikuttaa vaan se lapsi revitåän alakautta oli tuhot mitå tahansa sen jälkeen ja kyllå se on nainen joka sen vuoksi seksissä eniten kärsii. Sitten mies ihmettelee kun naista ei enää seksi kiinnosta. Miksi kiinnostaisi kun siitå ei saa itse mitåän?

Naiset tekevät lapset työllä ja tuskalla ja miehellä tuolla joka asian vapaamatkustajalla on otsaa valittaa siitå kun naisessa näkyy jäljet siitå kun nainen on synnyttånyt miehelle lapsen!

Vierailija
82/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

turpea urpo kirjoitti:

Suloinen pipari muuttuu kalkkunan kurkkua muistuttavaksi veltoksi römpsäksi ja tiukka vatsa vastaavasti lutoa, vettä täynnä olevaa raktorin takapyörän sisäkumia muistuttavaksi ongelmajätteeksi, jota ei kehtaa katsella edes silmät kiinni.

Noin pääsääntöisesti.. Mutta sitten ovat erikseen nämä äidit joilla riittää itsekuria ja varsinkin tahtoa käydä hieman muuallakin kuin marketin makeishyllyllä. Eikös se ole äidin oma valinta kuitenkin hyvin pitkälle?

Hyi miten kuvottava olet. Toivon sinulle yksinäistä loppuelämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksen jälkeen rinnat jäivät pinkeiksi ja herkiksi. Koko ja arkuus väheni, mutta silti aiheuttavat selkäkipua ja en voi edes toivoa käyttäväni samoja liivejä kuin ennen lapsia.

Vierailija
84/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

turpea urpo kirjoitti:

Ei ole

Sillä miten nahka venyy ja taas palautuu raskauden jälkeen ei ole yleensä mitåän tekemistå sen kanssa miten nainen on raskausajan viettänyt. Kaikki johtuu suurelta osin perimästå ja kudostyypistä ja siitå kuinka suuria lapsia perimåstå johtuen synnyttää.

Venynyttå vatsanahkaa ei jumpalla eikä ruokavaliolla pysty korjaamaan eikä ehkäisemään.

Ja jokainen nainen haluaisi ettå se alapää olisi entisellään synnytyksen jälkeen mutta siihenkään nainen ei saa itse vaikuttaa vaan se lapsi revitåän alakautta oli tuhot mitå tahansa sen jälkeen ja kyllå se on nainen joka sen vuoksi seksissä eniten kärsii. Sitten mies ihmettelee kun naista ei enää seksi kiinnosta. Miksi kiinnostaisi kun siitå ei saa itse mitåän?

Naiset tekevät lapset työllä ja tuskalla ja miehellä tuolla joka asian vapaamatkustajalla on otsaa valittaa siitå kun naisessa näkyy jäljet siitå kun nainen on synnyttånyt miehelle lapsen!

Naisilta lähtee edes halut niin eivät joudu kärsimään puutteesta.

Vierailija
85/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

turpea urpo kirjoitti:

Ei ole

Sepäs se kun ei ne halut lähde mutta se seksi on yhtä tyhjän kanssa kun alapäässå arpea ja tunnottomia kohtia eli puutteesta kärsii todellakin.

Vierailija
86/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu se, että jalan koko muuttuu? Näin kävi mullekin, nyt on numeron isompi.

Vierailija
87/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu se, että jalan koko muuttuu? Näin kävi mullekin, nyt on numeron isompi.

Jalan lihakset heikentyvät.

Vierailija
88/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

turpea urpo kirjoitti:

Ei ole

Sepäs se kun ei ne halut lähde mutta se seksi on yhtä tyhjän kanssa kun alapäässå arpea ja tunnottomia kohtia eli puutteesta kärsii todellakin.

Sen voi treenata tiukemmaksi, mutta kalua ei voi treenata isommaksi.

Vierailija
89/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena ne lapset pitäis tehdä ja useampi mieluusti. Luonnollinen tapahtuma josta tehdään sairaaloiden myötä kovin kliinistä. Miksi muuten synnytetään makuulta, eikö kyykkyasento olisi parempi?

Vierailija
90/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

turpea urpo kirjoitti:

Ei ole

Sen voi treenata tiukemmaksi, mutta kalua ei voi treenata isommaksi.

Mitå teet arville ja tunnottomille kohdille?

Vierailija
91/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena ne lapset pitäis tehdä ja useampi mieluusti. Luonnollinen tapahtuma josta tehdään sairaaloiden myötä kovin kliinistä. Miksi muuten synnytetään makuulta, eikö kyykkyasento olisi parempi?

En ole kätilö, mutta synnyttänyt neljä. Olen käsittänyt, että kätilön on helpompi tukea välilijaa synnyttäjän ollessa puoli-istuvassa asennossa.

Itse synnytin ensimmäisen puoli-istuvassa asennossa juurikin sen vuoksi, että ajattelin etten siten repeäisi yhtä todennäköisestii. Ponnistusvaiheesta voi noin tulla tosin pidempi ja tarjonta mennä pieleen. No ei mennyt, ponnistus kesti 12 min, hyvä tuuri kai. Seuraavat uskalsin ponnistaa kyykyssä kun en ollut ekassakaan revennyt (ei se tietenkään mitään takaa).

Tärkeää, ettei ponnista liian aikaisin, mutta sekään ei 100-varmasti takaa mitään. Puudutus voi myös kestää liian pitkään jolloin synnyttäjä ei välttämättä pysy kunnolla jaloillaan ponnistaessaan, silloin kyykky ei ole vaihtoehto.

Vierailija
92/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytysten tuhot? Liikakilot tulevat siitä, että ahmii raskausajan. Kyllä siitä on neuvolassa kerrottu. Synnytyksessä katoaa heti 5-7 kg ja loppu kahdessa kuukaudessa imetyksellä.

Mulle ei tullut mitään tuhoja. Olin normaalipainoinen enkä ponnistanut persettäni halki, koska pyysin puudutuksen ja ponnistin vasta kun olin tarpeeksi auki. Ei edes sattunut yhtään, vaan sain orgasmin synnytyksessä.

Lollersson. Joku jonneko täällä kirjoittelee "synnytyksestään"?

Raskauden aikana ei todellakaan tarvitse lihota kymmeniä kiloja. Yleensä suurperheen äideillä ei "raskauskiloja" tule, koska eivät syö "kahden edestä"

-ohis

No ei tarvitsekaan, mutta kyllä jopa 15 kg painonnousu ihan normaalia painonnousua.

"Normaali raskauden aikainen painonnousu on 8–15 kg. Painonnousu johtuu kohdun, sikiön, istukan ja lapsiveden painon lisäksi äidin verenkierron ja elimistön nestemäärän kasvusta."

Lähde: Duodecim, terveyskirjasto

Jos kiloja jää synnytyksen jälkeen niin sitten se on rasvakudosta.

No riippuu ihan aikajänteestä kun puhutaan "synnytyksen jälkeen". Naiskeho on suunniteltu keräämään myös energiaa imetystä varten. Eikä se varastoitunut rasva ihan heti sula pois. Toki jos puhutaan esim. vuosi synnytyksestä niin sitten.

Vierailija
93/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytysten tuhot? Liikakilot tulevat siitä, että ahmii raskausajan. Kyllä siitä on neuvolassa kerrottu. Synnytyksessä katoaa heti 5-7 kg ja loppu kahdessa kuukaudessa imetyksellä.

Mulle ei tullut mitään tuhoja. Olin normaalipainoinen enkä ponnistanut persettäni halki, koska pyysin puudutuksen ja ponnistin vasta kun olin tarpeeksi auki. Ei edes sattunut yhtään, vaan sain orgasmin synnytyksessä.

Lollersson. Joku jonneko täällä kirjoittelee "synnytyksestään"?

Raskauden aikana ei todellakaan tarvitse lihota kymmeniä kiloja. Yleensä suurperheen äideillä ei "raskauskiloja" tule, koska eivät syö "kahden edestä"

-ohis

No ei tarvitsekaan, mutta kyllä jopa 15 kg painonnousu ihan normaalia painonnousua.

"Normaali raskauden aikainen painonnousu on 8–15 kg. Painonnousu johtuu kohdun, sikiön, istukan ja lapsiveden painon lisäksi äidin verenkierron ja elimistön nestemäärän kasvusta."

Lähde: Duodecim, terveyskirjasto

Jos kiloja jää synnytyksen jälkeen niin sitten se on rasvakudosta.

No riippuu ihan aikajänteestä kun puhutaan "synnytyksen jälkeen". Naiskeho on suunniteltu keräämään myös energiaa imetystä varten. Eikä se varastoitunut rasva ihan heti sula pois. Toki jos puhutaan esim. vuosi synnytyksestä niin sitten.

Se kerääminen tapahtuu suun kautta eli itsekurista sekin on kiinni.

Vierailija
94/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei pysy muuttumattomana läpi elinikänsä.

Ystäväpiirissä lapsia 1-4 kpl/perhe. Kaikki vanhemmat elossa yhä edelleen ja tyytyväisiä eloonsa.

Tämä vauvapalsta tuntuu muuttuneen velojen haen vahvistusta valinnalleni trollipalstaksi 😂

Aika harva vela täällä synnytyksistään kertoo.

Vierailija
95/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei pysy muuttumattomana läpi elinikänsä.

Ystäväpiirissä lapsia 1-4 kpl/perhe. Kaikki vanhemmat elossa yhä edelleen ja tyytyväisiä eloonsa.

Tämä vauvapalsta tuntuu muuttuneen velojen haen vahvistusta valinnalleni trollipalstaksi 😂

Aika harva vela täällä synnytyksistään kertoo.

Tämäkin ketju on täynnä fiktiivisiä synnytyksiä joissa revetään Liettuaan saakka.

Vierailija
96/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkkakivut hävisi lasten myötä

Vierailija
97/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roikkuvat rinnat ja vähän löysempi vatsanahka.

Eniten häiritsee kuitenkin vatsalihasten erkauma, joudun loppuelämäni tekemään joka ilta pienen vatsalihastreenin, jotta erkauma pysyy aisoissa, mutta ehkä silti joudun leikkauspyödälle...

Vierailija
98/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jäi vain isommat rinnat (ennen 70c, nyt 70f) ja neljä kiloa painoa, onneksi sitä oli ennenstään liiankin vähän (mun mielestä), nyt olen oikein tyytyväinen. Kilotkin jakautuneet tasaisesti. Tykkään itsestäni enemmän kuin ennen lapsia ja olen paljon itsevarmempi. 

Vierailija
99/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roikkuvat rinnat ja vähän löysempi vatsanahka.

Eniten häiritsee kuitenkin vatsalihasten erkauma, joudun loppuelämäni tekemään joka ilta pienen vatsalihastreenin, jotta erkauma pysyy aisoissa, mutta ehkä silti joudun leikkauspyödälle...

Jotkut meistä tekee ilmankin erkaumaa valittamatta.

Vierailija
100/143 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kätilö, mutta synnyttänyt neljä. Olen käsittänyt, että kätilön on helpompi tukea välilijaa synnyttäjän ollessa puoli-istuvassa asennossa.

Itse synnytin ensimmäisen puoli-istuvassa asennossa juurikin sen vuoksi, että ajattelin etten siten repeäisi yhtä todennäköisestii. Ponnistusvaiheesta voi noin tulla tosin pidempi ja tarjonta mennä pieleen. No ei mennyt, ponnistus kesti 12 min, hyvä tuuri kai. Seuraavat uskalsin ponnistaa kyykyssä kun en ollut ekassakaan revennyt (ei se tietenkään mitään takaa).

Tärkeää, ettei ponnista liian aikaisin, mutta sekään ei 100-varmasti takaa mitään. Puudutus voi myös kestää liian pitkään jolloin synnyttäjä ei välttämättä pysy kunnolla jaloillaan ponnistaessaan, silloin kyykky ei ole vaihtoehto.

Puoli-istuva on  toiseksi huonoin synnytysasento, makuuasento huonoin. Parhaita ovat kyykky, kontallaan jotain tukea vasten ja synnytysjakkaralla, näissä asennoissa paine kohdistuu tasaisemmin kuin edellisissä. Juuri kun pää on työntymässä ulos, on tärkeää olla kokonaan ponnistamatta ja antaa pään liukua supistusten tahdissa itsekseen ulos, kätilön pitäisi tämä osata ohjata. 

Avautumisvaiheen aikana on tärkeää kävellä ja liikkua, se helpottaa avautumista. Kipuja voi lievittää mm. vyöhyketerapialla, jota monet kätilöt nykyään osaavat. Synnytykseen kannattaa valmstautua mm. joogalla ja mielikuvaharjoittelulla. 

Tietenkään mikään ei takaa, että kaikki menee täysin onnellisesti, mutta luonnonmukaisen synnytyksen opeilla siihen on kuitenkin paremmat mahdollisuudet. Lääketiede on sitten turvana varalla.