Annoin miehen suunnitella toiveidensa ruokalistan kun minulla on ensi viikko loma ja aikaa kokkailla. Mielipiteitä?
MA: Pyttipannu
TI: Nakkeja ja muusia
KE: Uunimakkaraa
TO: Hernekeitto
PE: Makaronia ja lihapullakastike
LA: "jotain kalaa, vaikka silakkapihvejä" ja iltapalaksi arvatenkin kiuasmakkaraa
SU: Grillataan, hän hoitaa (todennäköisesti makkaraa)
Olikohan virhe mennä lupautumaan
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No laitahan mitä itse olisit tehnyt niin vertaillaan.
Mitähän minulta reseptivihosta löytyy mitä ei ihan äskettäin olisi syöty... linssicurrya ja riisiä, bataattisosekeittoa, kukkakaaligratiini, punajuuripihvit, kanaa voisi jossain muodossa keksiä... tällaisia minä itse laittaisin -ap
Eipä ihme että mies kaipaa välillä kunnon ruokaa viherpiiperryksiesi sijaan.
makkara ei ole mikään KUNNON ruoka. Kyseessä tuskin on 100% täyslihamakkarat kuitenkaan.
Meillä on aina kyseessä täysliha- tai artesaanimakkarat. Ei ole tarvetta katsella ja vertailla kilohintoja ;)
Mitä makkaraa käytät uunimakkarassa, entäs kiukaalla? ei kai nyt kukaan rahasta puhunut, höpsö.
Oletus oli että halvinta B-luokan makkaraa eli jotain Poprillia. Kun on kuitenkin olemassa parempia täysliha- ja nitriitittömiä makkaroita mm. Snellmannilla. Miksi mun pitäisi viedä ruokaa saunaan?
Ei ole olemassa mitään täyslihamakkaraa.
Ei niin, ei mammat ymmärrä, mikä on makkara. Enkä suinkaan tarkoita niitä "makkaroita" joita useimmat ostaa.
Ekstrarusinoilla ja käsin, tietysti.
Mikä siinä makkarassa on niin inhottavaa tai lihapullaruoassa? Miksi ruoaksi pitää väkisin laittaa jotain gurmeeta jota kukaan muu perheenjäsen ei syö? Onko taustalla jotain omanarvontunnon pönkitystä? Mä tulisin vihaiseksi, naisena, jos joutuisin päivästä toiseen puoltamaan jotain linssejä.
Meillä esim. syödään usein haudutettuja papuja ja kasvispastaruokia, mutta myös makkaraa ja lihapullia. Syödään edullisesti ja niin, että nälkä lähtee. Joskus teen salaattiakin ja syödään hyvällä ruokahalulla. Mies syö myös soijaa jos teen.
Avainsana onkin, että syödään kaikkea terveysruoista makkaramättöihin fiiliksen mukaan eikä jotain ylimielistä piiperryssapluunaa käyttäen jolloin vaihtelua tulee. Veikkaisin, että tällä tyylillä pariskunta tai perhe syö kokonaisuudessaan vihreämmin kuin sillä, että yksi syö hampaat irvessä itumössöjään kun loppu porukka vähät välittää ideologioista tai suosituksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän minulta reseptivihosta löytyy mitä ei ihan äskettäin olisi syöty... linssicurrya ja riisiä, bataattisosekeittoa, kukkakaaligratiini, punajuuripihvit, kanaa voisi jossain muodossa keksiä... tällaisia minä itse laittaisin -ap
Siinähän oli KAIKKI inhokkini (kanaa lukuunottamatta).
Onneksi emme ole naimisissa, voisi tulla ero siinä puolen vuoden kohdalla.
Eekä ku tilliliha unohtui, se on myös pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä makkarassa on niin inhottavaa tai lihapullaruoassa? Miksi ruoaksi pitää väkisin laittaa jotain gurmeeta jota kukaan muu perheenjäsen ei syö? Onko taustalla jotain omanarvontunnon pönkitystä? Mä tulisin vihaiseksi, naisena, jos joutuisin päivästä toiseen puoltamaan jotain linssejä.
Meillä esim. syödään usein haudutettuja papuja ja kasvispastaruokia, mutta myös makkaraa ja lihapullia. Syödään edullisesti ja niin, että nälkä lähtee. Joskus teen salaattiakin ja syödään hyvällä ruokahalulla. Mies syö myös soijaa jos teen.
Avainsana onkin, että syödään kaikkea terveysruoista makkaramättöihin fiiliksen mukaan eikä jotain ylimielistä piiperryssapluunaa käyttäen jolloin vaihtelua tulee. Veikkaisin, että tällä tyylillä pariskunta tai perhe syö kokonaisuudessaan vihreämmin kuin sillä, että yksi syö hampaat irvessä itumössöjään kun loppu porukka vähät välittää ideologioista tai suosituksista.
Mullee ruoassa on tärkeää
A) maku
B) terveellisyys
C) monipuolisuus
Ne pari asiaa, joita meillä ei pöytään tule, ovat soija ja nakit/makkarat. Ensimmäinen koska se on aivan turha aines, toinen koska niistä kukaan ei tykkää. Ei tarvitse piipertää tatti otsassa, kyllä meilläkin pizzaa ja muuta syödään, mutta pääasiallisesti kasvisvoittoista ja monipuolista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo linssicurryriisi ei innosta mutta muut kyllä käy.
Makkaraakin on monenlaista, käyttää niitä lihapitoisimpia ja jättää hk:n siniset hyllyyn pahan makuistakin.
treffit kirjoitti:
Miehesi on varmaan vahan vanhempi? :)
Omani pyytaisi varmaan jotain tyyliin tabouleh + grillattua maissia ja broilerifiletta, kokonaisena grillattua kalaa kasvispedilla ja vihreaa salaattia, itsetehtya shawarmaa salaatilla ja tzatzikilla, linssimuhennosta, aloo gobi-kukkakaalicurrya, bibimbapia, itsetehtyja falafeleja ym.
(Naita me kylla syodaan muutenkin, noita retroruokia vaan, jos mennaan mun mutsille syomaan.)
N44/M30
Mulla ei pokka pitäisi jos mies pyytäisi bibimbapia tai ylipäänsä mitään kasvispedillä.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Miehesi on varmaan vahan vanhempi? :)
Omani pyytaisi varmaan jotain tyyliin tabouleh + grillattua maissia ja broilerifiletta, kokonaisena grillattua kalaa kasvispedilla ja vihreaa salaattia, itsetehtya shawarmaa salaatilla ja tzatzikilla, linssimuhennosta, aloo gobi-kukkakaalicurrya, bibimbapia, itsetehtyja falafeleja ym.
(Naita me kylla syodaan muutenkin, noita retroruokia vaan, jos mennaan mun mutsille syomaan.)
N44/M30
Mulla ei pokka pitäisi jos mies pyytäisi bibimbapia tai ylipäänsä mitään kasvispedillä.
Miksi?
Ei ole kaikilla mahkua painottaa ruoassa makua, monipuolisuutta ja terveellisyyttä. Vaan sen painotuksen tekee hinta ja riittoisuus. Mutta eihän se tällainen realitetti kosketa noin kolmekymppistä, akateemisesti koulutettua ja tiedostavaa naista. Onko muuten mitään mieltä kysyä toiselta mielipidettä tai toivetta jos se kerran on sinusta väärin että ei toivo sinun suosikkeja ruuaksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kaikilla mahkua painottaa ruoassa makua, monipuolisuutta ja terveellisyyttä. Vaan sen painotuksen tekee hinta ja riittoisuus. Mutta eihän se tällainen realitetti kosketa noin kolmekymppistä, akateemisesti koulutettua ja tiedostavaa naista. Onko muuten mitään mieltä kysyä toiselta mielipidettä tai toivetta jos se kerran on sinusta väärin että ei toivo sinun suosikkeja ruuaksi?
Näin puhuu vain ihminen, joka ei osaa laittaa ruokaa tai käydä järkevästi kaupassa.
Syökö joku oikeasti noin😂
Mun miehen listalla olisi nyt:
- kesäkeitto tuoreista kevätkasviksista
- chorizopata
- kukkakaali-peruna-linssicurry
- hitaasti kypsytetyt ribsit
- tuorekasviswokki kanalla
- savulohta ja uusia perunoita
- bratwurdt ja kermahaudutettu hapankaali
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt erilaisten makumieltymysten takia kannata erota, jos muu toimii. Mikäli ruuista ei pääse kompromissiin, niin kumpikin voi valmistaa omat ruokansa.
Yök, tolla ruokavaliolla saatte molemmat melko varmasti syövän tai jonkun sydän- tai verisuonitaudin. Lihaa saisi syödä viikossa max 500 grammaa.
:D
Hänelle sitten nakit ja makkara maistuu.
Onneksi oma mies ei ole noin kaavoihinsa kangistunut.
Voisin itse toivoa just tuollaista etenkin jollain mökkilomaviikolla. Uunimakkaran kaveriksi voisi olla uusia pottuja ja silakkapihvien sijaan lohta. Jonain päivänä haluaisin ehdottomasti maksalaatikkoa, ihan sitä Saarioisten einestä. Grilliin nakkaisin B-luokan makkaraa (esim. Hiillos) ja grillitassuja.
Jos taas mun mies tekisi listan, niin siinä olisi varmaan kaalilaatikko ilman lihaa, parsaa ja uunilohta, sienirisotto, beoynd burger -hampurilaisia, vuohenjuustosalaatti ja viikonloppuna grillattaisiin jotain kunnon lihaa.
Normaaliviikolla meillä syödään enemmän miehen listan mukaisesti, paljon ruokaisia salaatteja, keittoja ja lihaa vain kerran viikossa. Makkararuokavalio nyt ei ole missään nimessä terveellinen, mutta kai sitä nyt saa toiveruokaviikon joskus pitää!
Ilmankos suomalaiset on ylipainoisia ja pahoinvoivia :D
Luultavasti näitä mies ei siis syö juuri koskaan ja nyt kun saa itse päättää on tunkenut kaikki harvinaisuudet yhdelle viikolle. No, lukuunottamatta hernekeittoa.
Tein pitkästä aikaa nakkikeittoa ja nakit maistui hyviltä. Meillä makkaroita käytetään tosi harvoin, mutta ne on ihan hyviä tuotteita. Jos eläimestä syötäisiin vain fileet, niin sehän sitä kauheaa olisi.
Jos ihminen on sitä mitä syö, uuden tutkimuksen mukaan 11 miljoonaa ihmistä on tuomittu kuolemaan joka vuosi turhaan. Se oli yli joka viides kaikista aikuisten kuolemista vuonna 2017. Tutkimuksen mukaan epäterveellinen ruokavalio tappaa vuosittain enemmän ihmisiä kuin tupakointi.
Liika suola, sokeri ja huonot rasvat ovat toki epäterveellisiä, mutta tutkimuksen mukaan kyse ei ole syödyn roskaruuan määrästä. Kyse on terveellisestä ja ravinteikkaasta ruuasta, joka jätetään syömättä.
Kyseessä on Yhdysvaltain Seattlessa sijaitsevan terveyttä mittaavan ja arvioivan instituutin tutkimus osana maailmaa kuormittavien tautien vaikutuksista. Se on julkaistu lääketieteellisessä Lancet-julkaisussa ja asiasta on uutisoinut muun muassa Guardian.
Maksalaatikko rusinoilla vai ilman? Käsin vaiko lusikalla?