Tämä on jo laitonta toimintaa TE-Palveluilta >:(
Olen ollut karenssissa jo 6 kk, vaikka maksimi on 3 kk. Miten h*lvetissä tämä on mahdollista?
Siis, kyllä tämä aktiivimalli on sitten mielipuolienen malli. Ennen asiat olivat paremmin. Ja ennen sitä työllistyi helpommin, kuin nykyään. Siinä ja siinä pääsee edes haastatteluihin saakka. Ja kun et satukaan saamaan työpaikkaa, isketään karenssi vielä päälle.
Tai kun olet jo töissä, sinun pitäisi mennä toiseen paikkaan haastatteluun, kieltäydyt, koska olet jo töissä, lätkäistään karenssi siitäkin.
Siis mitä h*lvettiä? Ei tässä touhussa ole järjen hiventäkään.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et lähde ulkomaille töiden perässä?
No mikä ettei? Mitäs hommaa tarjoat?
Tarjoatko myös lapsilleni hoito- ja koulupaikan? Työsuhdeasunnon? Ei mitään läävää, vaan luxuskämpän kaikilla herkuilla ja merimaisemalla. Sekä kustannat muuton ja sun muut mitä ikinä vaaditaankaan.
Mitä siinä valitat? Tarjoaako työnantaja Suomessa sulle työsuhdeasuntoa? Tuskinpa ja joudut ne lapset Suomessakin laittamaan itse hoitoon ja hakemaan paikkaa. Täällä toinen, joka ehdottaa ulkomaille lähtöä, mutta taitaa ap:lla tyssätä kielimuuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, teit tyhmän ratkaisun. Sun olis ehdottomasti kannattanut ottaa se kaukana oleva työpaikka. Ei siksi, että saisit enemmän rahaa, vaan siksi, että silloin olisit työllistynyt omalle paikkakunnallesi! Työttömiä harvoin kutsutaan haastatteluun. Paikanvaihtaja taas kutsutaan haastatteluun lähes aina.
Käytännössä sun olis tarvinnu ravata tota väliä maksimissaan 6kk.
Entäpä jos ei kotikaupungissa ole tarjota samaa työtä vuosiin? Pitäisikö sitten sitä väliä ravata vuositolkulla?
Todella typerä idea. Ei siinä jää käteen mitään, kun palkka menee siihen, että pääsee sinne töihin ja syöt sitä nistipataa edelleen.-ohis
Et ole kuullut sellaisesta kuin muutto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet jo töissä niin miksi olet työttömänä työnhakijana? :D
Jos on osa-aikaisessa työssä, sovitellun päivärahan saamiseksi on haettava kokoaikaista työtä / lisää osa-aikaista työtä. Ja karenssia tulee, jos ei pompi työkkärin sääntöjen mukaan.
Kerran joku OSALLISTUJA kysyi Spring Housen järjestämässä tunnin TE-toimiston teemaluennossa (karenssin uhalla mentävä istumaan sinne) tyyliin "työnhaku" että:
"hei miksi mun piti tulla tänne kun mulla on jo työpaikka" (ilmeisesti hänen piti olla töistä pois kuullakseen luentomaisesti monologia pitävältä vetäjältä kuinka esim googlettamalla ja tutuntutuilta voi löytää työpaikan).
Tilaisuuden pitäjä vastaa:
"jos sulla on vain osa-aikainen työpaikka, niin silloin sulla on velvollisuus osallistua tähän".
Idioottimaista mun mielestä.
Olen samaa mieltä. Jos on osa-aikainen työpaikka, niin sitten pärjää sillä palkalla ilman soviteltua päivärahaa ja kaikki on tyytyväisiä. Ei tarvitse mennä kuuntelemaan luentoja. Tosin moni haluaa sen päivärahaosuuden, en vain ymmärrä, että miksi, jos se on noin kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen täyttänyt kaikki velvoitteet. Minulle tarjottiin työtä aivan eri kaupungista kuin missä itse asun ja en todellakaan aio muuttaa, vasta muutin hiljattain nykyiseen asuntooni. Ja mitä järkeä on ajaa 100 km suuntaansa vain jotta työkkärin tädit ovat tyytyväisiä? Johan se palkka hupenee jo pelkästään bensoihin, jotta pääsee edes sinne työpaikalle. Ei ole mitään järkeä.
Koko systeemissä ei ole mitään järkeä. Ja olen töitä hakenut, haastatteluissa juossut koko kevään, tuloksetta, en ole tullut valituksi hakemiini paikkoihin - vielä. Ehkä jonakin päivänä tärppää. Ilmaiseksi työvoimaksi en ala, en jaksa näitä turhia cv-kursseja eikä cv:ni tarvitse mitään päivitystä, kun ei ole mitään päivitettävääkään toistaiseksi ilmaantunut.
Tuo aloitukseni viimeinen osa on esimerkki tuttavalleni käyneestä asiasta. Hänen olisi pitänyt työkkärin mielestä mennä toiseen paikkaan haastatteluun, vaikka hänellä on jo toinen työpaikka, kieltäytyi ja lätkäisivät karenssin hänelle. Siis millä järjellä, kun ihminen on jo töissä???
Koko tämä malli on aivan mielipuolinen, kuten on tämän kuningasidean keksijäkin. Käki ei ole kukkunut kellossa vuosiin aktiivimallin keksijällä :D
Ap
Minkä alan töitä etsit?
Siivousalan. Ja mulle tarjotaan vain töitä mitä on kotikaupunkini ulkopuolella, ei niitä joita olisi kotikaupungissa tarjolla ja joihin olen kyllä hakenutkin, tuloksetta. Alkaa vain tässä kärsiä lapset enemmän kuin itse, mutta eihän se työkkärissä ketään kiinnosta eikä kelassakaan. Yhden palkalla ja lapsilisillä täällä yritetään jotenkin tulla toimeen ja saada lapsille tehtyä edes jonkinlainen ruoka pöytään :(
Tämä malli tosiaan ajaa lapsiperheet todella tiukille.Ap
Siis aktiivimalli, joka pienentää etuutta kuukaudessa noin 50 e, ajaa lapsiperheen todella tiukille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on osa-aikaisessa työssä, sovitellun päivärahan saamiseksi on haettava kokoaikaista työtä / lisää osa-aikaista työtä. Ja karenssia tulee, jos ei pompi työkkärin sääntöjen mukaan.
Tuo on kyllä ihan eduskunnan laatima sääntö. Tehty silloin, kun SDP:n Tarja Filatov oli työministerinä. Tuohon on todennäköisesti tulossa muutos, jolloin osa-aikatyössä olevan ei tarvitse hakea muuta työtä saadakseen soviteltua etuutta, mutta maksaja (Kela, kassat) voi päättää, että soviteltua ei makseta kuin 6 kk ajan. Sen jälkeen on tultava toimeen osa-aikaisen työn palkalla. Ihan reilu peli, koska osa ei halua kuin osa-aikaiseen työhön.
Itseä ihmetyttää että mitä väliä sillä on vaikka osa haluaisi tehdä vain osa-aikaisia töitä? Töitä ei kuitenkaan riitä kaikille ja tulevaisuudessa riittää vielä pienemmälle osalle. Ihan sama vaikka osa ei haluaisi tehdä töitä ollenkaan, tähänkin on löydyttävä ratkaisu tulevaisuutta ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä ihan eduskunnan laatima sääntö. Tehty silloin, kun SDP:n Tarja Filatov oli työministerinä. Tuohon on todennäköisesti tulossa muutos, jolloin osa-aikatyössä olevan ei tarvitse hakea muuta työtä saadakseen soviteltua etuutta, mutta maksaja (Kela, kassat) voi päättää, että soviteltua ei makseta kuin 6 kk ajan. Sen jälkeen on tultava toimeen osa-aikaisen työn palkalla. Ihan reilu peli, koska osa ei halua kuin osa-aikaiseen työhön.
Itseä ihmetyttää että mitä väliä sillä on vaikka osa haluaisi tehdä vain osa-aikaisia töitä? Töitä ei kuitenkaan riitä kaikille ja tulevaisuudessa riittää vielä pienemmälle osalle. Ihan sama vaikka osa ei haluaisi tehdä töitä ollenkaan, tähänkin on löydyttävä ratkaisu tulevaisuutta ajatellen.
Ei sillä olekaan mitään väliä, kunhan korjataan systeemi sellaiseksi, että enää ei ole mitään soviteltua päivärahaa. Jokainen saa tehdä osa-aikaista ja elää niillä tienesteillä.
En ole kullankaivaja enkä elele mieheni rahoilla. Meillä on omat rahat ja tienaamme ne itse. En ole noin ilkeä enkä negatiivinen, en ollut edes silloin kun olimme pohjalla. Omasta halusta olemme tulleet nykyiseen määränpäähän ja täällä on hyvä olla. Noin pessimististä ihmistä on turha palkata hyvään työhön, koska asenteesi on esteenä.