Yli kaksikymppinen opiskelijapoikani änkeää kotiin asumaan kesälomaksi
Olen sanaton. Reilusti parikymppinen lapseni on alivuokrannut opiskelijaboxinsa ja tulee nyt kotiin ”asumaan” kesäksi. Opiskelee yliopisossa. Minulla ei ole mitään lasta vastaan, mutta kyllähän tämä nyt oudolta tuntuu että yhä mamman helmoihin valutaan. Aivan itsestäänselvyytenä ilmoitti. En tiedä kuinka suhtautuisin. Olen odottanut aikuisempaa käytöstä.
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25-vuotias veljeni muuttaa kesäksi vanhempiemme luo kun saa vasta syksyksi asunnon opiskelupaikkakunnalta, vanhemmat iloisia kun hän pääsee harvoin käymään toiselta puolelta Suomea. Ai kamala mikä mammanpoika.
No kyllä on mammanpoika - anteeksi nyt vaan! 25-vuotiaat ovat usein perheellisiä äijiä! Hyi helvetti!
Puhut varmaan itsestäsi.
Oisin onnellinen jos poika muuttaisi kesäksi. Yliopisto opiskelija ja ei asu opiskeluja asunnossa ja asutaan Hgissä
Niin meilläkin - ja on hyvin tervetullut!
Täällä on joku katkera uusperheellinen vastailemassa, jonka aikuiset lapset ovat hylänneet. Ja syystä.
Tulin itse myös äidin luoksi asumaan kesäksi, oli iloinen seurasta. Lisäksi maksan vuokraa, siivoan ja vien koiria jotta hänellä on itsellään myös enemmän vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa surullista luettavaa. Asun itse ulkomailla ja juuri ilmoitin, että tulen kesällä kuukaudeksi "kotiin" eli menen vanhemmilleni punkkaamaan. En siis kysynyt, vaan ilmoitin. Hyppivät suunnilleen tasajalkaa riemusta.
Menet aikuisena kysymättä toisten nurkkiin asumaan? Syöt äidin laittamaa ruokaa, olet passattavana? Osallistutko kotitöihin tai kustannuksiin?
Samaa mieltä! ”Hyppivät tasajalkaa riemusta” Harva kehtaa sanoa päin näköä, että pilasit kesäyunnitelmamme apina, tosi hieno homma.
Mitkä kesäsuunnitelmat menee pilalle siitä, että lapsi tulee kotiin vierailemaan? Ihan mielenkiinnosta.
Jos tulisi päiväksi tai pariksi yöpymään, niin ei siinä mitään. Mutta täällä puhutaan pitkistä ajoista. Monilla on todellakin omia suunnitelmia ja menoja, tai sitten halutaan olla ihan vain omassa rauhassa. Aikuisen majoittaminen ja passaaminen pitkäksi aikaa vaatii aikaa ja vaivaa. Olisi mukavampi tavata muuten vain, ilman velvollisuutta majoittaa.
Alapeukuttajat: Miksei vanhemmilla saisi olla omaakin elämää? Eivätkö he saa esittää omia toiveita? Ainoastaan nuori aikuinen saa?
Jotkut todellakin tuntuvat elävän vain ja ainoastaan äitiydelle. Ei kannusta kyllä lapsia hankkimaan...
Vierailija kirjoitti:
Tulin itse myös äidin luoksi asumaan kesäksi, oli iloinen seurasta. Lisäksi maksan vuokraa, siivoan ja vien koiria jotta hänellä on itsellään myös enemmän vapaa-aikaa.
Tuohan kuulostaa ihan järkevältä, et mene vain loisimaan.
Meillä yksi lapsi tulee kesäksi ja toinen syksyksi. Vuokraa emme tietenkään peri opiskelijoilla ja kyllä me heidät pystymme ruokkimaan. Itse osaavat pestä pyykkinsä ja tehdä ruokaa, joten passaa en, olen siihen liian laiska. Itse en tunne eläväni äitiydelle enkä tiedä, mitä se edes tarkoittaa aikuisten lasten kohdalla. Kiva vaan, kun haluavat tulla ja onhan se heille taloudellisesti järkevää.
Kavereistani (parikymppisiä naispuolisia opiskelijoita) lähes jokainen tulee lapsuudenkotiinsa lähes koko kesäksi. Yleensä vanhemmat haluaa lapsensa käymään ja kesällä vaikka pidemmäksi aikaa jossei muuta kerran ole, niin mistähän poikasi olisi voinut tietää että sinä et häntä kotiin haluakaan :D olis toki ollut fiksua kysyä sulta ensin että käykö jos hän tulee, mutta oletan itsekin opiskelijana että kotiin saa aina tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa surullista luettavaa. Asun itse ulkomailla ja juuri ilmoitin, että tulen kesällä kuukaudeksi "kotiin" eli menen vanhemmilleni punkkaamaan. En siis kysynyt, vaan ilmoitin. Hyppivät suunnilleen tasajalkaa riemusta.
Menet aikuisena kysymättä toisten nurkkiin asumaan? Syöt äidin laittamaa ruokaa, olet passattavana? Osallistutko kotitöihin tai kustannuksiin?
Samaa mieltä! ”Hyppivät tasajalkaa riemusta” Harva kehtaa sanoa päin näköä, että pilasit kesäyunnitelmamme apina, tosi hieno homma.
Mitkä kesäsuunnitelmat menee pilalle siitä, että lapsi tulee kotiin vierailemaan? Ihan mielenkiinnosta.
Jos tulisi päiväksi tai pariksi yöpymään, niin ei siinä mitään. Mutta täällä puhutaan pitkistä ajoista. Monilla on todellakin omia suunnitelmia ja menoja, tai sitten halutaan olla ihan vain omassa rauhassa. Aikuisen majoittaminen ja passaaminen pitkäksi aikaa vaatii aikaa ja vaivaa. Olisi mukavampi tavata muuten vain, ilman velvollisuutta majoittaa.
Alapeukuttajat: Miksei vanhemmilla saisi olla omaakin elämää? Eivätkö he saa esittää omia toiveita? Ainoastaan nuori aikuinen saa?
Jotkut todellakin tuntuvat elävän vain ja ainoastaan äitiydelle. Ei kannusta kyllä lapsia hankkimaan...
Ei kukaan normaali nykymaailmassa lisäännykään. Kysehän on silkasta narsismista - omien geenien jatkumon palvonnasta.
Tällä palstalla on sairaimmat insestiäidit ja kersoissaan roikkujat.
Vierailija kirjoitti:
Kavereistani (parikymppisiä naispuolisia opiskelijoita) lähes jokainen tulee lapsuudenkotiinsa lähes koko kesäksi. Yleensä vanhemmat haluaa lapsensa käymään ja kesällä vaikka pidemmäksi aikaa jossei muuta kerran ole, niin mistähän poikasi olisi voinut tietää että sinä et häntä kotiin haluakaan :D olis toki ollut fiksua kysyä sulta ensin että käykö jos hän tulee, mutta oletan itsekin opiskelijana että kotiin saa aina tulla.
Miksi he haluavat viettää koko kesän vanhempiensa helmoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli omaa elämää ei ole jos se oma aikuinen lapsi tulee ehkä kerran kesässä pidemmälle visiitille? Nythän ei puhuttu sellaisesta tilanteessa, että aikuinen ihminen asuu kotona lähestulkoon ympäri vuoden. Ja ei todellakaan kannata lapsia hankkia, jos niiden kanssa ajan viettäminen, oli ne sitten minkä ikäisiä vaan, on niin vastenmielistä. Ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska täysin kykenemättömiä itsenäisyyteen. Varmaan tissiä imetääm saunan lauteiden alla salaa. Äiti mielissään.
Itse asun melko kaukana lapsuudenkodistani ja musta on ihanaa viettää vanhempien ja nuorempien sisarusten kanssa aikaa eli kun on pidempiä lomia niin saatan mennä vanhemmilleni muutamaksi yöksi, toki aina ajankohdasta sovin äitini kanssa. En tiedä miten te olette lapsenne kasvattaneet, mutta en itse mene lapsuudenkotiini ”loisimaan” tai ”passattavaksi”, vaan tehdään yhdessä ruokaa ja käydään kaupassa ja mikä tärkeintä, vietetään aikaa yhdessä. Eikä mitään ongelmia, aina olen ollut tervetullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole saanut kesätöitä ja lisäksi omista lukiokavereista suuri osa vanhassa kotikaupungissa. Ja kai se nyt on kiva viettää perheensä kanssa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut todellakin tuntuvat elävän vain ja ainoastaan äitiydelle. Ei kannusta kyllä lapsia hankkimaan...Eli omaa elämää ei ole jos se oma aikuinen lapsi tulee ehkä kerran kesässä pidemmälle visiitille? Nythän ei puhuttu sellaisesta tilanteessa, että aikuinen ihminen asuu kotona lähestulkoon ympäri vuoden. Ja ei todellakaan kannata lapsia hankkia, jos niiden kanssa ajan viettäminen, oli ne sitten minkä ikäisiä vaan, on niin vastenmielistä. Ongelma ratkaistu.
Lähes koko kesä = kerran kesässä pidempi visiitti?
Nyt ei ole kyse siitä, että lasten (huom. jo aikuisten lasten) kanssa ajan viettäminen olisi vastenmielistä. Vaan siitä, että vanhemman tehtävä on antaa lapselleen sellaiset eväät, että tämä pärjää itsenäisesti maailmassa. Eiväthän ne vanhmmatkaan ole ikuisesti siellä turvaa tarjoamassa. Tämä ei tarkoita, etteikö olisi kiva nähdä useinkin, ja totta kai hädässä autetaan, mutta tässä ketjussa on kyllä saanut sellaisen kuvan, ettei napanuora ole oikein monella vielä katkennut. Kummaltakaan puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole saanut kesätöitä ja lisäksi omista lukiokavereista suuri osa vanhassa kotikaupungissa. Ja kai se nyt on kiva viettää perheensä kanssa aikaa.
Entisen perheensä. Huom.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisen perheensä. Huom.
Juu kyllä oma äitini vielä minua sisaruksineni perheekseen kutsuu. Sinun perhesuhteistasi en tiedä.
Omasta mielestäni on lähinnä vastenmielistä se, miten tässäkin ketjussa aikuiset ihmiset puhuvat omista lapsistaan. Ja joku selvästi mättää kommunikaatiossa, jos lapsi on ”änkeämässä” kotiin vaikka häntä ei sinne haluta. Eli avatkaa suunne ja kertokaa niille lapsillenne, jos ette halua vaikka nyt sitä opiskelijaa sinne kotiin kesäksi. Ei pitäisi olla kovin vaikeaa.
Hommaapa mulle perhe tai suku. Mielellään seksikäs ja viriili heteromies tai kaksikin. Saavat yhteisen huoneen ja voivat vuorotella kanssani.