Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli kaksikymppinen opiskelijapoikani änkeää kotiin asumaan kesälomaksi

Vierailija
17.05.2019 |

Olen sanaton. Reilusti parikymppinen lapseni on alivuokrannut opiskelijaboxinsa ja tulee nyt kotiin ”asumaan” kesäksi. Opiskelee yliopisossa. Minulla ei ole mitään lasta vastaan, mutta kyllähän tämä nyt oudolta tuntuu että yhä mamman helmoihin valutaan. Aivan itsestäänselvyytenä ilmoitti. En tiedä kuinka suhtautuisin. Olen odottanut aikuisempaa käytöstä.

Kommentit (247)

Vierailija
41/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kummallisia ajatusmalleja toisilla. 

Mutta ehkä se riippuu siitäkin mistä nuori on kotoisin. Meidän parikymppinen nuori on nyt 600km päässä kotoaan opiskelemassa. Yliopistosta on 3kk loma, mutta siitä n 6 viikkoa hän on kesätöissä ja sitten reissaa poikaystävänsä kanssa pari viikkoa. Alustavasti on puhuttu, että ehtii kesällä tulla tänne kotiseuduilleen ehkä n kolmeksi tai neljäksi viikoksi (poikaystävä mukana ehkä viikon tai kaksi). Minusta olisi kerrassaan kummallista, että hän menisi asumaan kirkonkylälle johonkin vuokrakämppään (josta kotiin olisi edelleen 40km matka), kun mahtuu hyvin kotiin ja omaan huoneeseensa.

Meidän lapsilla tulee AINA olemaan huone meidän kodissamme. Ihan niinkuin meillä on edelleen huone mieheni lapsuudenkodissa, kun siellä pari kertaa vuodessa käymme

Miksi hänen ylipäätään pitää roikkua kotikonnuillaan? Eikö uudella paikkakunnalla - jossa jo oma asuntokin toivottavasti on - ole jo ainuisen harrastuskuviot ja tuttavat?

Kyllä meillä opiskeluaikana suurin osa opiskelijoista poistui opiskelupaikkakunnalta kesän ajaksi. Itse olin kerran koko kesän töissä opiskelupaikan vieressä ja aika yksin sain olla. Syksyllä palasivat. Suurin osa oli vanhalla kotipaikkakunnallaan suurimman osan kesästä. 

Vierailija
42/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on noloa. Mä olin kotona aina kesät. Ja pidin tätä itsestäänselvyytenä. Äiti ja isä parka. Olin siis silloin neljä kesää ja 3,5 kk kerrallaan. 🤦‍♀️ Jotenkin luulin, että on ihan normaalia viettää perheen kanssa aikaa ja mahdollisesti jopa asua kotona taas. Olen muillekin sanonut, että mun luo on aina avoimet ovet ja sen kun tulee vain. Olen joko töissä tai kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kysymys jakaa aika jyrkästi ihmisten suhtautumista.

Hätätilanteessa, asunnottomaksi jäämisen uhalla lapsuudenkotiin takaisin muuttaminen tilapäisesti on minusta aina ymmärrettävää ja jopa itsestään selvää, mutta ap:n pojan tapauksessa ei ole kyse hätätilanteesta. Ei sinne päinkään, kun hänellä on oma asunto, jota hän tarjoaa alivuokrattavaksi. Vähän ymmärrettävämpää minusta olisi, jos hänellä on kesätyö lapsuudenkodin paikkakunnalla.

Minun tuttavapiirissäni pidetään omituisena, selitystä vaativana, jos aikuinen lapsi valitsee asua vanhempiensa kodissa. Olen kuitenkin huomannut mm. tämän palstan keskusteluissa, että kaikki eivät ajattele niin.

Vierailija
44/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt on noloa. Mä olin kotona aina kesät. Ja pidin tätä itsestäänselvyytenä. Äiti ja isä parka. Olin siis silloin neljä kesää ja 3,5 kk kerrallaan. 🤦‍♀️ Jotenkin luulin, että on ihan normaalia viettää perheen kanssa aikaa ja mahdollisesti jopa asua kotona taas. Olen muillekin sanonut, että mun luo on aina avoimet ovet ja sen kun tulee vain. Olen joko töissä tai kotona.

Mulla ihan sama juttu! Asuin opiskeluajan neljä kesää kotona 20-23 -vuotiaana, kävin kesätöissä kotipaikkakunnalla ja lähdin taas syksyn tullen opiskelijaboksiini. Vuokrasin joka vuosi uuden ettei kesältä tarvinnut maksaa vuokraa toiselle paikkakunnalle. Enkä kyllä maksanut lapsuudenkotiinkaan. Ruokaa tein ja siivoilin. Riippuu tietysti vanhempien elämäntilanteesta onnistuuko tällainen. Jos vanhemmat ovat esim. eronneet, ei yhden aikuisen taloudessa välttämättä ole tilaa eikä varaa majoittaa. Edes henkistä tilaa, jos vanhemmalla on uusi suhde. 

Oma lapsuudenkotini oli iso maalaistalo, ja äitini aina sanoikin, että se talo "herää henkiin kun on enemmän väkeä". Viitsinkö edes kertoa, että majoituin lapsuudenkodissani sittemmin myös mieheni ja koko kolmilapsisen perheemme  kanssa kuukauden päivät siinä kohtaa, kun teimme paluumuuton ulkomailta ja etsimme asuntoa Suomesta. Lapset muistavat lämmölla aikaa "kun asuttiin mummolassa".

Oma kotimme tulee aina olemaan avoinna lapsillemme vaikka kasvavat aikuisiksi. Sitä en pelkää, että joku jäisi nurkkiin asumaan. Lapsuudesta pitkälle nuoreen aikuisuuteen saatu turva kasvattaa varmoja ja vahvoja aikuisia.

Vierailija
45/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai...

Mun 21-vuotias asuu opiskelupaikkakunnalla pienessä solukämpässä ja pidin taas itsestään selvänä, että tulee kesällä kotiin. Kuukauden on töissä, ja asuu siinä solussaan, sitten reissaa vähän ystäviensä kanssa, mutta noin kuukaudeksi saan hänet onneksi kotiin.

Ihan outo ajattelutapa mulle, että ei saisi kotiinsa tulla...

Joillain ihmisillä on omakin elämä.

Vierailija
46/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai...

Mun 21-vuotias asuu opiskelupaikkakunnalla pienessä solukämpässä ja pidin taas itsestään selvänä, että tulee kesällä kotiin. Kuukauden on töissä, ja asuu siinä solussaan, sitten reissaa vähän ystäviensä kanssa, mutta noin kuukaudeksi saan hänet onneksi kotiin.

Ei mammoilla ole. Äitiys on heille epäjumala - sen ylitse ei mikään mene vaikka pimppi olisi kasvanut umpeen ja peräreiästä tursuisi horsma.

Vierailija
47/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kielsi tulemasta erääksi juhlaksi kotiin, koska hänellä on "uusia ystäviä". En ole käynyt tai pitänyt yhteyttä yli 20 vuoteen. Ei tupata kun ei tykätä. Kaipa ne "uudet ystävät" kippaavat aikanaan myö hautaan.

Vierailija
48/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai...

Ei mammoilla ole. Äitiys on heille epäjumala - sen ylitse ei mikään mene vaikka pimppi olisi kasvanut umpeen ja peräreiästä tursuisi horsma.

Siltä kieltämättä tuntuu kun lukee näitä ”lapsi saa muuttaa vaikka loppuiäkseen takaisin kotiin asumaan, ihanaa olla äiti!!!” -hehkutuksia.

Vierailija
49/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni kielsi tulemasta erääksi juhlaksi kotiin, koska hänellä on "uusia ystäviä". En ole käynyt tai pitänyt yhteyttä yli 20 vuoteen. Ei tupata kun ei tykätä. Kaipa ne "uudet ystävät" kippaavat aikanaan myö hautaan.

Ikävä pilata ilosi, mutta kyllä, kaikki haudataan. Tuo marttyyriasenne ei auta.

Isäsi ei ehkä pitänyt aikuisesta sinusta ihmisenä. Ei veri luonnetta takaa.

Vierailija
50/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa surullista luettavaa. Asun itse ulkomailla ja juuri ilmoitin, että tulen kesällä kuukaudeksi "kotiin" eli menen vanhemmilleni punkkaamaan. En siis kysynyt, vaan ilmoitin. Hyppivät suunnilleen tasajalkaa riemusta.

Vierailija
51/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua suuresti ihmetyttää, miksi niitä lapsia pitää hankkia, jos lapsen tullessa täysi-ikään, on ne pelkkiä riesoja? Kerrotko ap? Onko ne lapset ainoastaan ihania kun ovat pieniä? Jos näin on niin älkää hyvät ihmiset tehkö lapsia, eivät he ole mitään asusteita, millä kerjätään muiden ihailua ja sitten aikuistuessaan heitetään romukoppaan. Lapsista tulee aikuisia ihmisiä ja normaalit äidit ja isät rakastavat edelleen lapsiaan ja haluavat heidän kanssaan viettää aikaa.

Vierailija
52/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua suuresti ihmetyttää, miksi niitä lapsia pitää hankkia, jos lapsen tullessa täysi-ikään, on ne pelkkiä riesoja? Kerrotko ap? Onko ne lapset ainoastaan ihania kun ovat pieniä? Jos näin on niin älkää hyvät ihmiset tehkö lapsia, eivät he ole mitään asusteita, millä kerjätään muiden ihailua ja sitten aikuistuessaan heitetään romukoppaan. Lapsista tulee aikuisia ihmisiä ja normaalit äidit ja isät rakastavat edelleen lapsiaan ja haluavat heidän kanssaan viettää aikaa.

En ole ap mutta höpöhöpö. Heistä tulee aivan tavallisia vertaisis aikuisia tuttavia. He perustavat omat perheensä joihin sinä et kuulu. Sinun kuuluu kasvaa tähän!

Vierailija
53/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa surullista luettavaa. Asun itse ulkomailla ja juuri ilmoitin, että tulen kesällä kuukaudeksi "kotiin" eli menen vanhemmilleni punkkaamaan. En siis kysynyt, vaan ilmoitin. Hyppivät suunnilleen tasajalkaa riemusta.

Menet aikuisena kysymättä toisten nurkkiin asumaan? Syöt äidin laittamaa ruokaa, olet passattavana? Osallistutko kotitöihin tai kustannuksiin?

Vierailija
54/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä provoja taas riittää.

Vierailija
55/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menet aikuisena kysymättä toisten nurkkiin asumaan? Syöt äidin laittamaa ruokaa, olet passattavana? Osallistutko kotitöihin tai kustannuksiin?

Samaa mieltä! ”Hyppivät tasajalkaa riemusta” Harva kehtaa sanoa päin näköä, että pilasit kesäyunnitelmamme apina, tosi hieno homma.

Vierailija
56/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Minunkin tyttäreni tulee kesäksi meille. Haki töitä sekä täältä, että opiskelupaikkakunnalta. Olin äärettömän iloinen, kun sai niitä täältä.

Aikuisella tyttärellä ei ole edea täällä omaa huonetta, kun ei tässä uusperheemme talossa ole ikinä asunut. Silti täällä on hänenkin kotinsa ja perheensä. Myös mieheni ja hänen lapsensa ottavat tytön lämpimästi vastaan.

Ja lapseltani en suostuisi vuokraa vastaanottamaan. Hän saa täällä ollessaan saman ylläpidon, kuin muutkin perheenjäsenet.

Vierailija
57/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho. Minunkin tyttäreni tulee kesäksi meille. Haki töitä sekä täältä, että opiskelupaikkakunnalta. Olin äärettömän iloinen, kun sai niitä täältä.

Aikuisella tyttärellä ei ole edea täällä omaa huonetta, kun ei tässä uusperheemme talossa ole ikinä asunut. Silti täällä on hänenkin kotinsa ja perheensä. Myös mieheni ja hänen lapsensa ottavat tytön lämpimästi vastaan.

Ja lapseltani en suostuisi vuokraa vastaanottamaan. Hän saa täällä ollessaan saman ylläpidon, kuin muutkin perheenjäsenet.

Odotatko mitalia?

Vierailija
58/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotatko mitalia?

Aplodeja vähintään! Huomatkaa nyt kaikki tuo armo ja hyväsydämisyys!

Vierailija
59/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä! ”Hyppivät tasajalkaa riemusta” Harva kehtaa sanoa päin näköä, että pilasit kesäyunnitelmamme apina, tosi hieno homma.

Mitkä kesäsuunnitelmat menee pilalle siitä, että lapsi tulee kotiin vierailemaan? Ihan mielenkiinnosta. Jos omalle kohdalle miettisin, että oltaisiin vaikka johonkin reissuun lähdössä ja lapsi tulisi kotiin, niin mikäs siinä. Huolehdi talosta sillä aikaa kunnes tullaan kotiin, ole kuin kotonasi ja kiva nähdä kun palataan. Toki jos on kasvattanut lapsensa sellaisiksi, jotka tuhoavat kaiken, eivätkä osaa käyttäytyä niin siinä tapauksessa ymmärrän mielipahan. ”Pilasit kesäsuunnitelmamme apina” ilmaisuna kyllä kertookin siitä, että jos vanhempien puhetyyli on tuollainen niin lapset ovat varmaan samasta puusta veistettyjä.

Vierailija
60/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani olivat pettyneitä kun en opiskelemaan lähdettyäni viettänyt kaikkia lomia kotona vaan kesätöissä opiskelukaupungissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä