Piha täynnä punkkeja
Apua.
En tiedä, mitä voin tehdä :( On vasta toukokuu, ja näköjään tänä vuonna meidän piha on joutunut punkkien valtaamaksi. Ei tarvitse kuin hetken seisoskella pihalla (nurmikko lyhyenä, keskellä pihaa, ei pensaita ympärillä) ja punkkeja kävelee pitkien housujen lahkeita pitkin ylös.
Olen ihan järkyttävän punkkikammoinen, ja surettaa, etten tiedä uskallanko mennä pihalle ollenkaan. Puutarhatöistä on turha haaveilla. Laitanko jalkaan kahluusaappaat, vai mitä ihmettä teen?
Kohtalotovereita?
Kommentit (85)
Miten tehdään turvallinen kulotus ettei leviä?
Minulla on mökki Vakka-Suomessa punkkialueella, olemme olleet siellä syntymästäni saakka. Punkkeja on ollut aina, pari vuotta sitten sain borrelioosi diagnoosin, joka hoidettiin pois antibiooteilla. Joskus punkkeja on ollut pihassa asti siten, että keskeltä pihaa minuun on tarttunut punkki. Hysteriaa emme ole alkanet lietsomaan. Punkkien karkottajina toimivat myös käärmeet koska ne syövät punkin kantajia eli hiiriä ja myyriä. Parina kesänä kissa on jäänyt ilman saalista siksi että rannassa on ollut käärme tai kaksi (rantakäärmeitä), jotka ovat verottaneet hiiriä ja myyriä - tästä suorana seurauksena se että punkkien määrä ihmisissä (minussa) ja kissoissa on laskenut yhteen tai nollaan. Jos ilmestyy kyy pihaan, sen tapan mutta rantis saa olla syömässä pois nuot hiiret/myyrät.
Sama juttu omalla pihalla ja lähialueella, joten ainoa mikä on auttanut niin pitää nurmikko lyhyenä ja vaihtaa ulkovaatteet heti ovella sisäkamppeisiin. Punkkitarkastus joka ilta, jos on apua saada joku tsekkaamaan selkäpuoli.
Vaaleista vaatteista erottaa punkin tietysti helpoimmin.
Punkin puremasta voi saada myös allergisen oireen, heti irrottamisen jälkeen, ja joka minulla todettiin käydessäni punkeista jotakin ymmärtävän lääkärin vastaanotolla.
Myös puutiaisaivokuumerokotus koko perheelle, niin on se riski edes eliminoitu.
Punkkien kanssa tottuu elämään, enkä vietä aikaani pohtimalla niiden riskejä. Eka kesa oli hysteeristä, mutta kumma kyllä sitä myös tottuu tarkkuuteen mikä iholla kutittelee. Onneksi kaikki punkit eivät kanna borrelioosia, niin olen tähän asti selvinnyt. Mieheni sai borrelioosin ja se hoidettiin antibiooteilla kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punkit elää peurojen turkissa? Ja koirien turkeissako punkit ei sitten viihdy? Tuskin punkit välittää siitä onko kyseessä koira, peura, rotta vai myyrä. Eikös niitä punkkeja ole aika vaikea koiralta löytää, etenkin jos on tummakarvainen. Sieltä ne sitten ryömii koiran turkista sisälle ja ihmisiin. Hyi olkoon. Myös koirien määrähän on lisääntynyt.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005635381.html
”Suomessa on jo enemmän koiria kuin Helsingissä asukkaita – -Tilastokeskuksen arvion mukaan koirien määrä olisi neljässä vuodessa kasvanut peräti 11 prosenttia”Kannattaisi hieman tutustua asiaan ennenkuin päättää että jokin omassa päässä keksitty on totta.
1. punkkialueiden koiranomistajat hoitaa punkkikarkoitukset jo melkoisen hyvin. Hoidetussa koirassa ei yksikään punkki pääse leviämään tai lisääntymään vaan kuolee aineesta riippuen ennemmin tai myöhemmin. Ennen tautien levittämistä koiraankin. Hoito on hyvin yksinkertaista, helpoimmillaan koiralle annetaan 1-2 tablettia koko punkkikauden aikana, ja siinä se.
2. jos punkki löytää saaliikseen koiran, ei se siellä mieti, että lymyilenpäs täällä hetken ja etsin sitten paremman saaliin; kyllä se iskee koiraan kiinni jo siinä. Joskus harvoin niitä tippuu turkista sisälle kulkiessaan koiran ihoa pitkin parasta imupaikkaa etsiessään, mutta se on aika harvinaista. Itselleni näin on ilmeisesti käynyt vain kerran viiden vuoden aikana, vaikka omalla pihalla punkkeja onkin ei niitä ole sisältä löytynyt kuin kerran, ja tiedä vaikka olisi itseni mukana tullut.
Eli punkkikarkoitteella hoidettu koira on nimenomaan hyödyksi punkkialueella eliminoidessaan paikalla olevaa punkkikantaa.
Pitäisikö hirvieläinten ruokintapaikoille laittaa samaa lääkettä kuin koirille annetaan? Lakkaisivat peurat toimimasta punkkien kantajina..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tontilla pari muurahaispesää, enkä ole yhtään punkkia vielä nähnyt.
Yli 30 vuotta tässä asuttu.Kiitos vinkistä, en enää vainoa murkkuja. Kumisaappaiden varteen kannattaa laittaa leveät raidat maalarinteipistä kun marjastaa!
Unohdin mainita, että sen vaalean maalarinteipin päälle laitetaan vielä kaksipuolinen teippi, nämä tulevat pitkävartisten saappaiden yläosaan. Mustikka- ja puolukkamaastoissa käteviä mutta ei ryteiköissä. Tosin hyvä kaksipuolinen teippi käy yksinkin tai sitten taitettava maalarinteippi kaksinkerroin.
Nauttikaa nyt li stä ja sen tovereista
Tilaa piimaajauhetta, hevosille tarkoitettu on edullisinta. Ripottele sitä ruohikkoon pari kertaa viikossa. Pitäisi karkottaa ja tappaa punkit, eikä ole ihmisille vaaraksi. Osta myös neem-öljyä, ja valmista siitä ja vedestä suihketta, mitä voit suihkia kasvistoon. Myös lapsille turvallinen torjunta-aine. Voit myös sekoittaa neemiä perusvoiteeseen ja sivellä iholle mennessäsi ulos, toimii karkotteena.
Muurahaisia pihalle jostian, mieluummin pesä. Murkut kaventavat punkki kantoja reilusti.
Tai sitten pysytään vaan sisällä koko perkeleen kesä. Ja jos vaan jaksaa juosta sen 10 minuuttia karkuun sitä superpunkkia, niin sitten siltä loppuu voimat. Just juoksin eilen yhtä karkuun 9 minuutin kohdalla katoin olan yli niin vielä se perkule seuras. Sitte se onneks väsähti.
Kulotus ehdottomasti paras vaihtoehto. Toinen on sen lakanan kanssa leikkiminen.
Piimaa myös hyvä. Sinne vaan nurmikolle ja tontin reunoille.
Mä ehkä pelkään punkkeja sen vuoksi että olen nähnyt ihmisiä joilla on (paha) borrelioosi, juuri esim frendin isä joka siihen kuoli.
Huojentavaa, että täällä on myös ihmisiä jotka ovat siitä parantuneet ilman neurologisia oireita.
Huojentavaa myös se että antibiootti auttaa.
Mulla punkkipelko on aiheuttanut sen, että en käy piknikillä, hypi ruohikossa kuvaamassa jne. Kissathan niitä tuo mutta kisuista en suostu luopumaan.
Nymfipunkki on ihan normipunkki "teini-ikäisenä". Minua on sellainen puraissut joskus, sain borrelioosin, joka tosin hoidettiin heti pois.[/quote]
Mitä sulle jäi siitä? Parannuitko täysin? Mun kaveri saattohoiti just isänsä joka sai borrelioosin/Lymen taudin. Valvoin ystäväni seurana pari yötä. Etsimme tietoa punkeista. Myös tämä Real Housewife tähti Yolanda (Gugi ja Bella Hadidin äiti) väittää sairastuneensa siihen joskus. Ja jotkut väittivät, että hänen ongelmat johtui silikoneista. Tiedä sitten mikä on totta.[/quote]
Parannuin täysin, mitään oireita ei jäänyt. Eikä oireita ehtinyt ihan kauheasti tullakaan, lämpöilyä ym pientä. Verikokeella sitten todettiin kohonneet vasta-aineet. Menin heti lääkäriin tosin, varhainen antibioottikuuri tuossa on tärkeää.[/quote]
Miten kauan punkki ehti olla kiinni ihollasi? Entä kuinka nopeasti puremasta aloitit antibiootin? Ehtikö sinulle tulla Erythema Migrans -ihomuutos? Kyselen, koska minulla oli juuri viime viikolla nymfi kiinni käsivarressa ja nyt on oireita, mutta ei ihomuutosta, enkä tiedä, pitäisikö aloittaa antibiootti vaiko ei, olen siis tosi kiitolllinen, jos vastaat! :)
Viestini 78/76 oli siis osoitettu viestin 9/76 kirjoittajalle, en näköjään osannut lainata viestiä oikein... Kysymykseni siis näkyi viimeisessä kappaleessa eli "Miten kauan punkki ehti olla kiinni ihollasi? Entä kuinka nopeasti puremasta aloitit antibiootin? Ehtikö sinulle tulla Erythema Migrans -ihomuutos? Kyselen, koska minulla oli juuri viime viikolla nymfi kiinni käsivarressa ja nyt on oireita, mutta ei ihomuutosta, enkä tiedä, pitäisikö aloittaa antibiootti vaiko ei, olen siis tosi kiitolllinen, jos vastaat! :)", toivon mukaan vielä tavoitan borrelioosista parantuneen, keskustelun ensimäiselle sivulle kirjoittaneen henkilön!
Mä en on ole koskaan nähnyt oikeassa elämässä punkkia, toivottavasti en näekään.
Joo punkkeja on, eilen iltasella käytiin koiran kaa 8 km kävelylenkki, kaks taigapunkkia löytyi koiran turkista vaikka koira koko matkan tien laidassa käveli eikä vapaana :(
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Mitkä punkkipihdit ovat parhaat ?
up